Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi aikuiselle ihmiselle tyrkytetään maistettavaksi jotain josta tämä ei pidä, kohdellaan kuin nirsoa lasta ? "Maista nyt edes""... miten se maku on muka edellisestä maistelusta muuttunut`?

Vierailija
08.04.2020 |

Minä en pidä mämmistä. En kermalla, en sokerilla, en vaniljakastikkeella. Enkä myöskään kahvista, sama miten kalliita kahvipapuja itse jauhat ja keität monen sadan euron keittimelläsi. Olen 44-vuotias, eiköhän se ole selvää etten tule tässä elämässä mämmistä tai kahvista pitämään

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa ei sitä paitsi ollut puhetta ylinirsoista "yäk en syö" -aikuisista vaan siitä, miksi jotain tiettyä ruokaa tyrkytetään jatkuvasti sellaiselle ihmiselle, joka siitä ei pidä. Ihan jokaisella meistä on joitain ruokia, joista emme pidä eikä se tee meistä "yäk en syö" -aikuisia.

Kyllä se kannattaa miettiä olisiko sittenkin "yäk en syö" - aikuinen jos jatkuvasti joutuu tuollaisen tyrkytyksen kohteeksi.

Et ole tavannut minun anoppia. Hän tekee kahvipöytään ihan hirveän paljon kaikenlaista ja paljon. Jos ihan jokaista laatua ei maista, niin ensin hän pettyy, sitten maanittelee ja lopuksi syyllistää. Kaiken lisäksi hän ehtii vahtia kuka ottaa ja mitä. Vaikka itse olisi jo ähkytäynnä, anoppi sanoo "et ole maistanut vielä tuota, ota ota, ihan sinua varten leivoin" ja "kyllä se viiden kahvikupillinen menee, voi eikö, kylläpä sinä olet huono juomaan kahvia, ihan turhaan keitin näin paljon, kun ei kelpaa".

Vierailija
62/89 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole syönyt pullaa, karkkia tai kakkuja kohta kahteenkymmeneen vuoteen. Oikeastaan makeaa en juurikaan syö missään muodossa. Ei vaan maistu mulle. Mutta kummallista on se että vaikka lähipiirissä ihmiset tietävät etten juurikaan makeasta perusta niin aina sitä tarjolle kannetaan. esimerkiksi äitini laittaa aina kyläillessä jotakin pullaa ja keksiä tarjolle. Kun en sitten tee elettäkään ottaakseni mitään, käydään aina se sama keskustelu että etkö muka syö mitään makeaa. Eikö sitä voi hyvillä mielin kylässä edes käydä vaikka ei jotakin keksiä söisikään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri piti aikoinaan grillibileet joissa tarjottiin myös pekoniin käärittyä kanaa, ilmoitin etten välitä pekonista ja söisin mieluiten vain makkaraa sekä  maissia. Ja tästähän show syntyi!  Sekä ystäväni että hänen miehensö koettivat muka leikillä tunkea sitä pekonimyttyä suuhuni "Varmasti tykkään jos maistat!"  Minä lopulta  suutuin ja  sainkin sitten kuulla olevani tosikko,joka pilasi koko bileet. Eikä oltu kaksikymppisiä vaan kolmekymppisiä.  Tiesin  etten  piittaa pekonista koska mies syö sitä aamupalaksi ja olin maistanut.

Olisi pitänyt tunkea kaverin suuhun pas""nen voikukka jostain ojasta "maistamaistamaista"....

Vierailija
64/89 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä nousee varmaan negamyrsky, mutta inhoan lihankorvikkeita ja ruoankorvikkeita. Härkiksiä, soijanakkeja, soijajuustoa, mifuja yms.

Maistuvat märälle pahville. Ja vakiovastauksena tähän on, että voihan ne maustaa. Juu niin voi, mutta maistuvat sitten märälle pahville ja mausteille. Juon myös kahvini mustana, jos tarjolla on vain maidokkeita. Kaurapuurolta maistuva kahvi saa oksennusreaktion aikaiseksi.

Vierailija
65/89 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä nousee varmaan negamyrsky, mutta inhoan lihankorvikkeita ja ruoankorvikkeita. Härkiksiä, soijanakkeja, soijajuustoa, mifuja yms.

Maistuvat märälle pahville. Ja vakiovastauksena tähän on, että voihan ne maustaa. Juu niin voi, mutta maistuvat sitten märälle pahville ja mausteille. Juon myös kahvini mustana, jos tarjolla on vain maidokkeita. Kaurapuurolta maistuva kahvi saa oksennusreaktion aikaiseksi.

TÄMÄ! En ymmärrä miten esim.  soijarouheeseen tehdystä makaronilaatikosta saa muka maukkaan ja sen makuisen että siinä on jauhelihaa?! Lapsi ei syönyt ja itsekin sain vaivoin alas lautasellisen.

Ja kauramaito tekee kahvista kaurapuuron makuisen. Mantelimaito on vielä kamalampaa.

Vierailija
66/89 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin maku voi muuttua, en minäkään lapsena ymmärtänyt hyvän päälle, jos en olisi aikuisena uteliaasti maistellut uudestaan niin olisi jäänyt moni suosikkiruoka pimentoon. Kaalikääryleet! mmmmmm...

Viiiuhhh meni pointti ohi. Eihän tässä tällainen tilanne ollut edes kyseessä vaan tilanne, jossa ko. hlö tietää ettei pidä jostain ruoasta/juomasta. Itselläni tällainen ruoka on ravut, joita olen syöny monesti mutta en vain erityisemmin välitä ja aina joku luulee, että tällä kertaa mieli kyllä muuttuu. No, ei muutu.

Vierailija
67/89 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en syö sieniä ja se näyttää olevan toisille vaikeata. Eihän kenenkään ole pakko  syödä sieniä kun muutakin ruokaa on. Enkä myöskään juo koskaan mitään alkoholia, en ole koskaan juonut. Tästä tulee jotkut tosi vihaisiksi . Omituista,  ei sen pitäisi heidän ongelmansa . Mutta näköjään Suomessa se on.

Vierailija
68/89 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle saa tyrkyttää homejuustoa. Jos syön sitä, taatusti oksennan, kokeiltu on. Varmasti mukavaa sille tyrkyttäjälle kun yrjöän pöytään.

Olen nelikymppinen enkä ole koskaan voinut sietää kyseistä tuotetta. Miksi edes pitäisi?

En myöskään voi sietää homeista ruokaa. Ja toiset hullut jopa maksaa siitä

Vierailija
69/89 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei haittaa yhtään toisten syömiset tai syömättömyydet, mutta oma makuaistini on todellakin muuttunut vuosien varrella. Joskus jopa sillä tavalla, että ruoka, jota en ole syönyt 40 vuoteen, tulee yht'äkkiä mieleeni, mutta ajatus sen syömisestä ei enää tunnu yhtään inhottavalta. 

Vierailija
70/89 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, ja etenkin tuo kahvi!  "Tämä on kuule maailman kalleinta luksuskahvia, jonka etelä-amerikkalainen  poppamies jauhaa varpaillaan ja joka sitten toimitetaan kultaisessa laatikossa kauppaan josta myydänään vain valikoiduille asiakkaille ".

"Kiitos mutta ottaisin teetä".

Vielä vaikeammaksi menee, kun ei juo edes sitä teetä. Monille ihmisille täysin käsittämätöntä, että kumpaakaan ei tarvitse elääkseen.

Vierailija
71/89 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa ei sitä paitsi ollut puhetta ylinirsoista "yäk en syö" -aikuisista vaan siitä, miksi jotain tiettyä ruokaa tyrkytetään jatkuvasti sellaiselle ihmiselle, joka siitä ei pidä. Ihan jokaisella meistä on joitain ruokia, joista emme pidä eikä se tee meistä "yäk en syö" -aikuisia.

Kyllä se kannattaa miettiä olisiko sittenkin "yäk en syö" - aikuinen jos jatkuvasti joutuu tuollaisen tyrkytyksen kohteeksi.

Et ole tavannut minun anoppia. Hän tekee kahvipöytään ihan hirveän paljon kaikenlaista ja paljon. Jos ihan jokaista laatua ei maista, niin ensin hän pettyy, sitten maanittelee ja lopuksi syyllistää. Kaiken lisäksi hän ehtii vahtia kuka ottaa ja mitä. Vaikka itse olisi jo ähkytäynnä, anoppi sanoo "et ole maistanut vielä tuota, ota ota, ihan sinua varten leivoin" ja "kyllä se viiden kahvikupillinen menee, voi eikö, kylläpä sinä olet huono juomaan kahvia, ihan turhaan keitin näin paljon, kun ei kelpaa".

Tunnen yhden tämmöisen, ei onneksi ole mun anoppi. Tuon lisäksi laittaa oikeasti vieraiden lautaselle estelyistä huolimatta esim täytekakkua kolmannen palan... Ei siis riitä, että maistaa.

Vierailija
72/89 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näille "makuaisti muuttuu" ihmisille täytyy sanoa, että juu, muuttuuhan se. Mutta teillä täytyy olla ihan tavattoman huono hajuaisti, jos ette voi ymmärtää että maistamattakin kyllä tietää että tästä asiasta en kerta kaikkiaan tykkää.

Kun se makuaisti aikuisena muuttuu, asia lakkaa ensin haisemasta nenään pahalta ja sitten tulee kimmoke maistaa. Pakkomaistattaminen ei saa ketään ihmistä muuttamaan ruokailutottumuksiaan, ei lasta eikä aikuista.

Ja vielä kysymys teille "aikuinen syö ihan kaikkea": Oletteko syöneet hapansilkkaa? Oliko hyvää? Jos ei, kai totutitte makuaistinne siihen sitkeydellä ja päättäväisyydellä?

Toisilla meistä on oikeasti aika tavalla herkemmät aistit ja se teidän herkku haisee meidän nenään yhtä kamalalta kuin hapansilakka useimmille.

Vierailija
73/89 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voivathan mieltymykset muuttua toiseenkin suuntaan. Lapsena rakasti helmipuuroa yli kaiken. Tässä vähän aikaa sitten päätin verestää muistojani huonoin tuloksin. Iljettäviä limaisia palleroita yököttävässä kuumassa ja makeassa maidossa. En ole juonut maitoa kolmeenkymmeneen vuoteen ja maku oli todella kammottava.

Vierailija
74/89 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne natkuvat kinkkusuikaleet pitsoissa/pasteijoissa/lämpimissä voileivissä :X Tulee  vaistomainen reaktio sylkeä pois suusta.

Kasva isoksi pikkulapsi!

>Mikä nyt on kun ei paska maistu?

>Kyllä aikuinen edes maistaa sitä paskaa.

Ruskean talon touhuja.

Vierailija
75/89 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yritän aina silloin tällöin kokeilla, josko pystyisin jo syömään tomaattia. Vaikka hampparissa, eihän se voi maistua niin vahvasti kun on kaikkia muitakin aineksia. Ja kyllä se maku vaan puskee sieltä ihan yhtä aggressiivisesti. 

Monet jotka tietävät tämän lapsuuteni inhokin yrittävät sitä joskus tyrkyttää, edes kirsikkatomaatteja kun nehän on paljon makeampia! Ihan yhtä happamia, etikkaisen pistävän makuisia nekin. 

Se hajukin on niin vahva, ettei voi syödä salaattia jossa tomaattia on ollut. Tai voin, mutten nauti siitä. 

Myös oliivit ovat aina vaan tunkkaisen makuisia.

Vierailija
76/89 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun näitä keskusteluja lukee, niin tulee aina sellainen olo, etten halua enää kutsua vieraita ja nähdä vaivaa heidän tarjoiluidensa eteen, kun joku ihan normaalikin ainesosa ei vaan kelpaa ja voin heittää sitten tarjottavillani vesilintua. On myös epäkohteliasta itse mutustaa jotain vieraan ollessa kuivin suin. Nykyään on yksinkertaisesti mahdotonta saada tehtyä mitään syötävää, mikä kelpaisi kaikille vieraille.

Valituksen päätteeksi: kiitos näin korona-aikaan muistutuksesta, että ihmisten tapaaminen on oikeastaan aika hirveää :D

Vierailija
77/89 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin usein nämä ”ei-kahvinjuojat” ovat sellaisia ”maistoin kerran lapsena, enkä tykännyt” -tyyppejä. Ihmisen maku muuttuu! En minäkään ole koko ikääni tykännyt homejuustosta, oliiveista, punaviinistä jne., mutta nyt ne ovat herkkuani.

Kelpaako, jos tunnustaa, että saa siitä sun erinomaisesta kahvistasi vatsanpuruja seuraavaksi 24 tunniksi? Ihan sama miltä maistuu.

Vierailija
78/89 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen yhden tämmöisen, ei onneksi ole mun anoppi. Tuon lisäksi laittaa oikeasti vieraiden lautaselle estelyistä huolimatta esim täytekakkua kolmannen palan... Ei siis riitä, että maistaa.

Kammottavaa. Anoppini on tottunut siihen, etten juurikaan välitä makeista leivonnaisista, mutta silti on aina loukkaantumista ja paheksuntaa ilmassa. Täytekakut on mulle kauhistus.

Eikä ole kyse siitä, etten olisi pienenä maistanut ja oppinut - lapsena kyllä tykkäsin makeista herkuista.

Vierailija
79/89 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voivathan mieltymykset muuttua toiseenkin suuntaan. Lapsena rakasti helmipuuroa yli kaiken. Tässä vähän aikaa sitten päätin verestää muistojani huonoin tuloksin. Iljettäviä limaisia palleroita yököttävässä kuumassa ja makeassa maidossa. En ole juonut maitoa kolmeenkymmeneen vuoteen ja maku oli todella kammottava.

Minulla on samankaltainen kokemus Kallen mätitahnasta. Viisikymmentä vuotta sitten se oli näkkileivän päällä suurta herkkuani, mutta nyt en maistaisi sitä, vaikka maksettaisiin. Muistan yhä sen hajun ja maun enkä käsitä, miten olen voinut pitää siitä.

Vierailija
80/89 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nirsot eivät ole saaneet hyvää ruokaa tai osaa valmistaa sitä.

Nälkä on paras mauste,kannattaa kokeilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä