Miksi aikuiselle ihmiselle tyrkytetään maistettavaksi jotain josta tämä ei pidä, kohdellaan kuin nirsoa lasta ? "Maista nyt edes""... miten se maku on muka edellisestä maistelusta muuttunut`?
Minä en pidä mämmistä. En kermalla, en sokerilla, en vaniljakastikkeella. Enkä myöskään kahvista, sama miten kalliita kahvipapuja itse jauhat ja keität monen sadan euron keittimelläsi. Olen 44-vuotias, eiköhän se ole selvää etten tule tässä elämässä mämmistä tai kahvista pitämään
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä "yäk en syö"-aikuisia.
Ei kai siitä nyt ollut kyse. Miksi pitäisi ottaa kahvia jos teetäkin on saatavilla ja pitää siitä enemmän?
Vierailija kirjoitti:
"Kaikkea pitää maistaa" ja "ethän sinä tiedä, jollet ole koskaan kokeillut" ovat väitteitä, joita tuputtamalla saa ainakin minun kanssani aikaan riidan.
Minä en syö raakaa kalaa, vaikka se olisi kuinka muodikasta herkkua. En syö graavilohtakaan. Enkä edes maista katkarapuja. Teininä nelisenkymmentä vuotta sitten olin Ruotsissa sukuloimassa, ja tätini sanoi, että jollen söisi edes yhtä katkarapua, en saisi mitään muuta ruokaa. Panin tönköltä etanalta näyttävän katkaravun hampaideni väliin, se jousti kuvottavasti ja minä ilmoitin, että olen mieluummin kokonaan ilman ruokaa kuin puren tai nielaisen mokomaa toukkaa.
Muistan erään keskustelun, jossa eräs kulinaristiksi itsensä katsova tyyppi saarnasi pinnalta ruskistetun, sisältä raa'an pihvin autuudesta. Kun läpikotaisin kypsytetyn pihvin ystävät olivat pysyneet oman mielipiteensä takana riittävän pitkään, kulinaristi suuttui pieneen raivariin asti ja tiuskaisi, että te idiootit ette ymmärrä omaa parastanne. Kyllä minä ymmärsin. Minulla oli ihan oma käsitykseni omasta parhaastani, ja siihen ei raaka liha kuulu.
Minulle ei tarvitse jankuttaa sitä, että saatan tykätäkin vanukkaasta tai kombuchasta tai jatkafetisistin kohteena olemisesta. Ajatuksen tasollakin inhottaa, joten en kokeile. Kokeilkaa itse vain, en estele.
Raaka kala saattaa olla vaarallistakin.
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan ole kohdannut tuollaista käytöstä. Tarjotaan, mutta kieltäytyä saa eikä kukaan ala siitä hössöttömään. En kyllä tietenkään ota nokkiini vaikka joku sitten tuotetta mainostaisikin, että "tämä on kyllä parasta sitäjatätä..." Ja usein kokeilenkin uusia tarjottavia, vaikka niistä olisikin muisto että lapsena en tästä tykännyt.
Eli todennäköisesti käyttäydytte kuin nirsot lapset kun teitä niin kohdellaan.
Jos sinulle tarjotaan vasikan silmämunaa syötäväksi, otatko? Jos otat, mikäpä siinä. Jos et ota, käyttäydytkö kuin nirso lapsi?
Sinä et siis ole kohdannut ihmistä, jonka tiukkana periaatteena on se, että kaikkea pitää maistaa, ja joka ei hyväksy sitä, että ei maisteta. Tuollainen tyrkyttäjä työntää ei-toivotun haarukallisen toisen lautasella ja joskus yrittää suuhun asti. Olen tavannut sellaisenkin aikuisen ihmisen, joka uhkasi ruveta huutamaan keskellä ravintolasalia, jollei hänen tarjoamansa haukkapala kelpaa. Väkisinmaistattaminen on eräänlaista vallankäyttöä, joissakin tapauksissa myös peiteltyä väkivaltaa.
En minäkään pidä muttei kukaan ole mämmiä tai kahvia tyrkyttänyt kun olen sanonut etten syö tai juo. Ihme porukoissa liikut.
43v
Vierailija kirjoitti:
En minäkään pidä muttei kukaan ole mämmiä tai kahvia tyrkyttänyt kun olen sanonut etten syö tai juo. Ihme porukoissa liikut.
43v
Ei niitä helposti suuttuvia tyrkyttäjiä tarvitakaan kuin yksi, eikä senkään tarvitse olla tuttu. Ja yhtä ihmistä ei oikein voi kutsua porukaksi.
Vierailija kirjoitti:
Komppaan! Ovat jääneet lapsen asteelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan ole kohdannut tuollaista käytöstä. Tarjotaan, mutta kieltäytyä saa eikä kukaan ala siitä hössöttömään. En kyllä tietenkään ota nokkiini vaikka joku sitten tuotetta mainostaisikin, että "tämä on kyllä parasta sitäjatätä..." Ja usein kokeilenkin uusia tarjottavia, vaikka niistä olisikin muisto että lapsena en tästä tykännyt.
Eli todennäköisesti käyttäydytte kuin nirsot lapset kun teitä niin kohdellaan.
Jos sinulle tarjotaan vasikan silmämunaa syötäväksi, otatko? Jos otat, mikäpä siinä. Jos et ota, käyttäydytkö kuin nirso lapsi?
Sinä et siis ole kohdannut ihmistä, jonka tiukkana periaatteena on se, että kaikkea pitää maistaa, ja joka ei hyväksy sitä, että ei maisteta. Tuollainen tyrkyttäjä työntää ei-toivotun haarukallisen toisen lautasella ja joskus yrittää suuhun asti. Olen tavannut sellaisenkin aikuisen ihmisen, joka uhkasi ruveta huutamaan keskellä ravintolasalia, jollei hänen tarjoamansa haukkapala kelpaa. Väkisinmaistattaminen on eräänlaista vallankäyttöä, joissakin tapauksissa myös peiteltyä väkivaltaa.
Höpöhöpö! Sinä pikkulapsi.
Sinua kohdellaan nirsona pikkulapsena, kun selvästikin olet sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän he ovat lapsen asteella, jotka uhkaavat nostaa metelin ravintolassa siitä, ettei pöytäseuralainen halua maistaa heidän ruokaansa, kuten tuo yksi kirjoittaja mainitsi tapahtuneen.
Tässä ketjussa ei sitä paitsi ollut puhetta ylinirsoista "yäk en syö" -aikuisista vaan siitä, miksi jotain tiettyä ruokaa tyrkytetään jatkuvasti sellaiselle ihmiselle, joka siitä ei pidä. Ihan jokaisella meistä on joitain ruokia, joista emme pidä eikä se tee meistä "yäk en syö" -aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
-Makuaisti muuttuu ikääntyessä, siksi on hyvä aika-ajoin maistella uusia ja pahoina pitämiään makuja.
-Aivot tottuvat makuihin ja niitä voi halutessaan totuttaa uusiin makuihin.
No, kahvi nyt vaan on edelleen pahan makuista kuitenkin... Itsellä on mielipiteen muutos tullu punaviiniin ja oliiveihin.
Niinpä, olen itse alkanut aikuisiällä suorastaan rakastamaan monia sellaisia ruoka-aineita, joita en vielä nuorena aikuisenakaan voinut sietää. Sellainen ehdoton ”yäk, en suostu edes maistamaan” on pikkulapsen käytöstä, mutta toki omapahan on jokaisen asia. Itse en kenellekään mitään väkisin tyrkytä vaan uskon kyllä kerrasta.
Riippuu kontekstista. Mitä juhlavampi ja muodollisempi tilanne, sitä enemmän täytyy vain sopeutua ja ottaa edes vähän sitä inhokkiakin, jos tarjotaan. Tämä on yleissivistystä. Jos taas ystävien kesken istutaan jossain nuotiolla, ei ole pakko ryystää nokipannukahvia jos ei tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän he ovat lapsen asteella, jotka uhkaavat nostaa metelin ravintolassa siitä, ettei pöytäseuralainen halua maistaa heidän ruokaansa, kuten tuo yksi kirjoittaja mainitsi tapahtuneen.
Tässä ketjussa ei sitä paitsi ollut puhetta ylinirsoista "yäk en syö" -aikuisista vaan siitä, miksi jotain tiettyä ruokaa tyrkytetään jatkuvasti sellaiselle ihmiselle, joka siitä ei pidä. Ihan jokaisella meistä on joitain ruokia, joista emme pidä eikä se tee meistä "yäk en syö" -aikuisia.
Kyllä, kyllä se tekee teistä pikkulapsia.
Itselläni on inhokkina kalaruuat. Savustettua lohta saatan vähän ottaa jouluna, mutta muuten en kalaa syö. Silakka on kaikkein pahin. Minun nokkaani pelkkä virtsainen haju on tarpeeksi. On minusta kuvottavaa kun joku vetää sellaisen kusisella aromilla höystetyn sillinpalan Ahtipurkista ruisleivän päälle.
Vierailija kirjoitti:
Ne natkuvat kinkkusuikaleet pitsoissa/pasteijoissa/lämpimissä voileivissä :X Tulee vaistomainen reaktio sylkeä pois suusta.
Kasva isoksi pikkulapsi!
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kontekstista. Mitä juhlavampi ja muodollisempi tilanne, sitä enemmän täytyy vain sopeutua ja ottaa edes vähän sitä inhokkiakin, jos tarjotaan. Tämä on yleissivistystä. Jos taas ystävien kesken istutaan jossain nuotiolla, ei ole pakko ryystää nokipannukahvia jos ei tykkää.
Ei kuule tarvita juhlissakaan syödä ellei maistu. Sen inhokin voi ihan helposti skipata.
Miksi olet naislapsi ja vauvasuu?
>maustetut ruuat - auuauua suuhun sattuu
>homejuusto - hyyiii
>viskit - yööök väkevää yhyy
Miksi kutsut itseäsi aikuiseksi jos makuaistisi on jäänyt 5v tasolle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne natkuvat kinkkusuikaleet pitsoissa/pasteijoissa/lämpimissä voileivissä :X Tulee vaistomainen reaktio sylkeä pois suusta.
Kasva isoksi pikkulapsi!
>Mikä nyt on kun ei paska maistu?
>Kyllä aikuinen edes maistaa sitä paskaa.
Vierailija kirjoitti:
No miten pitkään täytyy maistella sitä kahvia tai kaalilaatikkoa kunnes saa luovuttaa ja todeta että "hyi, edelleen". 90-vuotiaana?
Minun hoitotahdossani lukee, että kahviin EI laiteta maitoa ja sokeria eikä puurooni/kiisseliin mitään maitoja päälle. Pelkkä ajatus lämpimästä maidosta puuron ympärillä... YÄK!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Makuaisti muuttuu ikääntyessä, siksi on hyvä aika-ajoin maistella uusia ja pahoina pitämiään makuja.
No, kahvi nyt vaan on edelleen pahan makuista kuitenkin... Itsellä on mielipiteen muutos tullu punaviiniin ja oliiveihin.
Niinpä, olen itse alkanut aikuisiällä suorastaan rakastamaan monia sellaisia ruoka-aineita, joita en vielä nuorena aikuisenakaan voinut sietää. Sellainen ehdoton ”yäk, en suostu edes maistamaan” on pikkulapsen käytöstä, mutta toki omapahan on jokaisen asia. Itse en kenellekään mitään väkisin tyrkytä vaan uskon kyllä kerrasta.
Tuota noin. Kuinka suhtaudut uskonnollisiin ruokakieltoihin? Onko se pikkulapsen käytöstä, kun hindu kieltäytyy maistamasta ihanaa karjalanpaistia?