THL aloittaa vasta-ainetestit
THL aikoo kutsua satunnaisotannalla ihmisiä koronan vasta-ainetesteihin. Aiotko mennä, jos kutsu käy?
Kommentit (47)
Riippuu, missä testi otetaan. Sairaalaan en ole menossa kuin pakosta.
Povaan tästä yhtä hienoa tutkimusta kuin aikoinaan Pohjois-Karjala projekti oli.
Kerätäänkö näytteistä jotain muutakin tietoa kuin vain vasta-aineet. Jos siinä sivussa tehdään jotain muutakin tutkimusta ja joku lääkeyhtiö saa mun geenitiedot haltuunsa niin en varmaankaan menisi.
En todellakaan mene verikokeeseen mistään hinnasta! Kai tuosta voi kieltäytyä jos moisen kutsun saa? Mulla on järkyttävä neulalammo enkä ole koskaan selvinnyt verikokeesta oksentamatta tai pyörtymättä. En mene!
Vierailija kirjoitti:
Kerätäänkö näytteistä jotain muutakin tietoa kuin vain vasta-aineet. Jos siinä sivussa tehdään jotain muutakin tutkimusta ja joku lääkeyhtiö saa mun geenitiedot haltuunsa niin en varmaankaan menisi.
Ei voi sanoa että ei tehdä, koska Suomeen on tehty toisio laki jonka avulla esimerkiksi miljoonan äidin sukupuoliseulotatestit annettiin noin vaan tutkijoiden käyttöön mihin tahansa kokeiluun.
Vierailija kirjoitti:
Hyvän tutkimusetiikan mukaista on ilmoittaa, mitä kaikkea tutkimuksessa tutkitaan. Perehdy taustatietoihin ennen näytteen antamista. Ainakin siitä on ollut puhetta, että jonkinlaista erillistä biopankkinäytekeräyksiä tehtäisiin, jotta selviäisi geenien yhteys sairastumisalttiuteen ja -voimakkuuteen.
Menen ehdottomasti, jos kutsu käy. Minulla oli muutama viikko sitten niin mystillisiä oireita, että selvittäisin mielelläni, oliko se lievä korona vai jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi sanoa että ei tehdä, koska Suomeen on tehty toisio laki jonka avulla esimerkiksi miljoonan äidin sukupuoliseulotatestit annettiin noin vaan tutkijoiden käyttöön mihin tahansa kokeiluun.
Samalla tavalla meidän neuvolassa kirjatut tietomme ovat kenen tahansa tutkijan saatavilla. Niihin saa ostettua lisäksi esim. tulotiedot tai tiedot saamistamme sosiaalietuuksista.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan mene verikokeeseen mistään hinnasta! Kai tuosta voi kieltäytyä jos moisen kutsun saa? Mulla on järkyttävä neulalammo enkä ole koskaan selvinnyt verikokeesta oksentamatta tai pyörtymättä. En mene!
Tietenkin voi kieltäytyä.
Tottakai menen heti kun pääsee. Hyvä etten odota kutsua postiluukun vieressä.
Asun pääkaupunkiseudulla, joten saatan jopa saada kutsun lähiviikkoina. Odotan innolla tietoa siitä, voisinko ollakin jo immuuni virukselle, niin sitten voisi jatkaa elämää taas normaalisti ilman pelkoa. Tottakai varoisin edelleen, etten esim. kuljeta virusta käsissä pinnalta toiselle vaikka kaupassa käydessä.
Neulakammoisille voin antaa (koko lapsuuden verikokeissa reumaepäilyn takia käyneenä) vinkin, että jännittäminen aiheuttaa kivun, kun pistetään neulalla. Kun on rentona, näytteen ottaminen koskee vähemmän kuin hyttysen pisto.
Kannattaa mennä testiin, koska sitten saa tietää omasta mahdollisesta immuniteetista.
Huhujen mukaan THL on saanut pelkästään tästä näytteenotosta lääketehtaalta 4 milj. e ja lisää rahaa tulee, kunhan testauksia jatketaan ja saadaan selville esim. joku matkustellut, mutta koronaa sairastamaton porukka, mielellään perhe. Näiden tiedoista sitten kerätään erikseen tiedot.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko nyt kuitenkin ekaksi testata hoitajia, lääkäreitä ja kaupankassoja?
Vasta-aine testi tuskin auttaa tuohon. Sillä kartoitetaan taudin yleistä leviämistä. Jos keskitytään hoitohenkilökuntaan, niin kuva koko maan tilanteesta voi vääristyä. Hoitohenkilökunnalla pitäisi ottaa virustestejä, eikä pitää karanteenissa.
Joo meen. Kaikki kokeet aina tervetulleita jos joku haluaa tutkia ja se on turvallista. Nyt pitää miettiä miten näytteenotto on järjestetty. TK:n aulaan en mene jonottamaan.
Todennäköisesti testi on tyyliä sormenpää laitetaan testiin ja se nappaa siitä verikokeen. Neulaa ei näe. Mutta en ole varma. Oletan, että se on pikatestityylinen joka voisi tulla yleiseen jakeluun ja kotikäyttöönkin.
Tietysti, kun eivät kerran koronaa testanneet.
Joo, jonnekin terveyskeskukseen hakemaan koronaa, jos ei sitä vielä muuten ole. Ei kiitos. Kotitestin voisin tehdä. Tosin en luota THL:ään yhtään, joten en varmaan mihinkään heidän testeihinsä lähtisi mukaan.
En menisi. Olen rajoittanut liikkumiseni minimiin enkä ota tarpeetonta riskiä lähtemällä jonnekin labrakokeeseen, enkä muutenkaan lähde täältä Vantaalta julkisilla Helsinkiin. Jossain väitettiin että testejä tehtäisiin myös Vantaalla, mutta tuo ei ole totta koska ei täällä oteta enää mitään muitakaan kokeita vaan ohjataan aina Helsinkiin, jopa rintasyöpäseulonnat ja papakokeet.
En lähtisi minnekään labraan hakemaan tartuntaa.
Jos testejä otettaisiin vaikka neuvolan terveydenhoitajalla, niin ehkä, mutta tämä ei tule toteutumaan, joten väliin jää.
Vierailija kirjoitti:
En menisi. Olen rajoittanut liikkumiseni minimiin enkä ota tarpeetonta riskiä lähtemällä jonnekin labrakokeeseen, enkä muutenkaan lähde täältä Vantaalta julkisilla Helsinkiin. Jossain väitettiin että testejä tehtäisiin myös Vantaalla, mutta tuo ei ole totta koska ei täällä oteta enää mitään muitakaan kokeita vaan ohjataan aina Helsinkiin, jopa rintasyöpäseulonnat ja papakokeet.
Ai ei oteta verinäytteitä Vantaalla? Höpöhöpö.
Ymmärräthän, että menemällä testiin annat samalla THL:n yhteistyökumppanille täyden pääsyn kaikkiin terveystietoihisi sekä esimerkiksi puhelin (sijainti)-, tulo -ja koulutustietoihin. Ei tätä tehdä siksi, että tutkitaan sairastuneita ja vastutuskyvyn saaneita vaan siksi, että saadaan lääketehtaalle tietoa siitä, miten sairaus on levinnyt ja onko nähtävissä jotain eroa eri koulutus- tai tuloryhmissä. Niin muuten tehtiin sikainfluenssassakin.