Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etäkoulun älyttömyydet

Vierailija
07.04.2020 |

Olen lasten kanssa kotona ja yritetään pysyä järjissään tämän koulun kanssa. Lukuaineet sujuu mutta nämä muut puuhat vie järjen.
Tänään pitäisi yhden kanssa leipoa pellillinen mokkapaloja, pienimmän kanssa rakentaa linnunpönttö ja keskimmäisellä olisi oman vaatekaapin siivous, lajittelu ja uusiokäytön keksiminen yhdestä vaatteesta ja polkupyörän huolto.

Mistä tuon ajan oikein ottaa?! Yksikään ei noista tehtävistä suoriudu ilman apua, kaikki pitäisi tehdä yhtäaikaa. Mistä tähän hätään löydän linnunpönttötarpeet, on ne jossain mutta menee aikansa jo etsiessä, samoin kuin tuo pyörän huolto.

Opet, nuo tehtävät vaikuttaa varmaan ihan kivalle paperilla mutta luoja nämä työllistää meidät vanhemmat ihan kohtuuttomasti!
Kaikki lapset on täällä alle 10 vuotiaita, osa tehtävistä on täysin vanhempien kanssa tehtäviä.

Kommentit (1075)

Vierailija
421/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsille tarjotaan eskari + 9 vuotta peruskoulua. Mutta kun poikkeustilan takia vanhemmat joutuvat parin kuukauden ajan venymään lastensa takia, opettajat ovat saamattomia ja laiskoja luusereita, jotka eivät osaa yhtään mitään eivätkä ole koskaan tehneet oikeaa työtä. :D Ymmärtäkää nyt, että eivät ne opettajat ole syyllisiä tähän tilanteeseen. He nyt vaan eivät voi tulla sinne teidän kotiin opettamaan. Nyt on poikkeustila, joten tyhmimmänkin pitänyt ymmärtää, että tämä ei missään tapauksessa ole ihanne eikä pysyvä olotila, jota vastaan nyt kannattaa sen kummemmin taistella. En millään käsitä, kun porukka itkee nyt ikään kuin tämä olisi nyt hyväksi havaittu ja ikuinen systeemi. 

Ihan ulkopuolisena minä käsitän, että sellaisten tehtävien, joiden tekemiseen pitää olla tarvikkeita, tekemiseen tarvitaan aikaa. Minä esimerkiksi olin tänään töissä 7-17. Missähän välissä tuossa hankkisi tarvikkeita yhtään mihinkään? Meillä ei ole edes ompelukonetta, olisipa kiva joku koneompelutehtävä. En edes tiedä, missä tässä kaupungissa niitä myydään. Myydäänkö tavarataloissa? Eikä meillä ole mitään sellaista tilaa, missä voisi sahata ja vasaroida. Meillä ei ole minkäänlaista jämää minkäänlaisesta maalista. Tuksin kellään vuokralla kerrostalossa asuvallakaan on. Me ei asuta vuokralla, mutta maaleja ei vain ole, kun ei ole maalattu mitään vuosiin. Terassi hoidettiin viime kesänä, mutta jämiä ei jäänyt.

En minä nyt mistään erityistarvikkeista ja ompelukoneista nyt puhunutkaan. Tarkoitin tätä ulinaa, jossa valitetaan, kun opettajat päättivät vain huvikseen ryhtyä laiskottelemaan. Ihan kuin tämä olisi nyt heidän ideansa ja vuosikausia suunniteltu pysyvä järjestely. 

Tässä ketjussa ei ole puhuttu opettajien laiskottelusta vaan siitä, että tehtäviä on liikaa ja vanhemmat ja lapset uupuvat sen taakan alle. 

Vierailija
422/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä opettaja tuo kaikki askartelu yms välineet oppilaiden postilaatikoihin, ei oleta että kaikilla on esim. kartonkia tai sukkapuikkoja. Laittaa vaan viestin että hakekaa vermeet laatikosta niin lapsi pääsee tekemään tarvittavat tehtävät.. ihmeellistä että itse pitäis juttuja hommata! Mä en ainakaan lähtis mitään ostamaan..

Niinpä. Tuollakin joku kertoi, että opettaja muka käski tekemään tulivuoren paperimassasta. Minä en ainakaan edes tiedä, mitä on paperimassa ja mistä sellaista saisi. Menee kyllä pikkuisen yli nämä provot jo. 

Paperimassaa saa kun sekoittaa esimerkiksi sanomalehden revittyjä palasia liisteri/vesiseokseen. 

Niin. Kaikkien kotoahan tietysti löytyy liisteriä. 

Sen voi tehdä liimallakin. Kysehän ei ole kun sanomalehtisuikaleiden liimaamisesta haluttuun muotoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En uski mitenkään, että nuo kaikki olisivat yhden päivän hommia ja että vastaavia olisi joka päivä. Linnunpönttö varsinkin on ihan mahdoton. Laittaisin viestiä, että ei onnistu.

Meillä ei ole lasten tarvinnut tehdä mitään kummallista. Isovanhemman haastattelu ehkä vaikein.

Kuka tahansa normaalilahjainen saa linnunpöntön kasaan omin voimin. Ja isovanhemman haastattelu onnistuu puhelimitse, ja jos sellaista ei löydy, niin taatusti joku vanha sukulainen tai muu tuttava!

Vierailija
424/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsille tarjotaan eskari + 9 vuotta peruskoulua. Mutta kun poikkeustilan takia vanhemmat joutuvat parin kuukauden ajan venymään lastensa takia, opettajat ovat saamattomia ja laiskoja luusereita, jotka eivät osaa yhtään mitään eivätkä ole koskaan tehneet oikeaa työtä. :D Ymmärtäkää nyt, että eivät ne opettajat ole syyllisiä tähän tilanteeseen. He nyt vaan eivät voi tulla sinne teidän kotiin opettamaan. Nyt on poikkeustila, joten tyhmimmänkin pitänyt ymmärtää, että tämä ei missään tapauksessa ole ihanne eikä pysyvä olotila, jota vastaan nyt kannattaa sen kummemmin taistella. En millään käsitä, kun porukka itkee nyt ikään kuin tämä olisi nyt hyväksi havaittu ja ikuinen systeemi. 

Ihan ulkopuolisena minä käsitän, että sellaisten tehtävien, joiden tekemiseen pitää olla tarvikkeita, tekemiseen tarvitaan aikaa. Minä esimerkiksi olin tänään töissä 7-17. Missähän välissä tuossa hankkisi tarvikkeita yhtään mihinkään? Meillä ei ole edes ompelukonetta, olisipa kiva joku koneompelutehtävä. En edes tiedä, missä tässä kaupungissa niitä myydään. Myydäänkö tavarataloissa? Eikä meillä ole mitään sellaista tilaa, missä voisi sahata ja vasaroida. Meillä ei ole minkäänlaista jämää minkäänlaisesta maalista. Tuksin kellään vuokralla kerrostalossa asuvallakaan on. Me ei asuta vuokralla, mutta maaleja ei vain ole, kun ei ole maalattu mitään vuosiin. Terassi hoidettiin viime kesänä, mutta jämiä ei jäänyt.

En minä nyt mistään erityistarvikkeista ja ompelukoneista nyt puhunutkaan. Tarkoitin tätä ulinaa, jossa valitetaan, kun opettajat päättivät vain huvikseen ryhtyä laiskottelemaan. Ihan kuin tämä olisi nyt heidän ideansa ja vuosikausia suunniteltu pysyvä järjestely. 

Tässä ketjussa ei ole puhuttu opettajien laiskottelusta vaan siitä, että tehtäviä on liikaa ja vanhemmat ja lapset uupuvat sen taakan alle. 

Ai ei? Luepas vaikka kommentit 325, 339, 342, 356 ja 372. Enempää en jaksanut kaivella. Noissa kyllä aika selkeästi mielestäni sanotaan, että opettajat vain lorvivat ja mökkeilevät. 

Vierailija
425/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En uski mitenkään, että nuo kaikki olisivat yhden päivän hommia ja että vastaavia olisi joka päivä. Linnunpönttö varsinkin on ihan mahdoton. Laittaisin viestiä, että ei onnistu.

Meillä ei ole lasten tarvinnut tehdä mitään kummallista. Isovanhemman haastattelu ehkä vaikein.

Kuka tahansa normaalilahjainen saa linnunpöntön kasaan omin voimin. Ja isovanhemman haastattelu onnistuu puhelimitse, ja jos sellaista ei löydy, niin taatusti joku vanha sukulainen tai muu tuttava!

Juu, normaalilahjainen aikuinen, jos on oikeanlaiset tilat ja välineet. Unohdat, että tässä on kyse koululaisista, joiden pitää nämä tehdä kotoa löytyvillä tarvikkeilla. Minä en ainakaan omista esimerkiksi sahaa eikä minulla ole tilaa täällä kerrostaloasunnossa millekään sahapukeille ja laudoille ja sahanpuruille. 

Vierailija
426/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliselle: ehkä niissä on sanottu niin, mutta se ei ole tämän keskustelunavauksen pointti ja tarkoitus ja keskustelun pääpaino ei ole ollut sellaisessa kulmassa. 

Itse näen sen asian juuri päinvastoin. Oman lapseni koululuokkaa on hoitamassa kaksi opettajaa (heillä on tällainen systeemi, että on yhdistetty kaksi luokkaa yhdeksi suureksi luokaksi ja sillä on sitten kaksi opettajaa) ja lisäksi ymmärtääkseni erityisopettaja ja joku koulunkäynninavustaja tms joku muu vielä, kuin varsinainen luokanopettaja. Eli neljä ihmistä, jotka siellä duunailevat lapsille tekemistä palkkansa vastineeksi. Mun mielestä siihen suhteutettuna ei ole mikään ihme, että tehtäviä tulee liikaa. He yrittävät pitää itsensä hyödyllisinä.

Vierailija
427/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika vaikeaa keksiä teknisen tehtäviä, joihin ei aikuista tarvita opettamaan. Nyt ehkä tajuatte miksi niitä aikuisia on opettamassa siellä koulussa.

Ehkä ne opettajat sitten jotain siellä koulussa tekeekin, kun niitä haukuttiin ennen karanteenia ja niitä haukutaan nyt.

Ja en ole opettaja.

Vielä viime viikolla ihan uutisissa asti toitotettiin opettajien toimesta ettei vanhempien kuulu olla opettajia mutta näin äkkiä se kelkka kääntyikin ja nyt niiden pitää. Koittakoon jo päättää. Ei kukaan jaksa tätä opettajien soutamista ja huopaamista.

Vierailija
428/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä opettaja tuo kaikki askartelu yms välineet oppilaiden postilaatikoihin, ei oleta että kaikilla on esim. kartonkia tai sukkapuikkoja. Laittaa vaan viestin että hakekaa vermeet laatikosta niin lapsi pääsee tekemään tarvittavat tehtävät.. ihmeellistä että itse pitäis juttuja hommata! Mä en ainakaan lähtis mitään ostamaan..

Niinpä. Tuollakin joku kertoi, että opettaja muka käski tekemään tulivuoren paperimassasta. Minä en ainakaan edes tiedä, mitä on paperimassa ja mistä sellaista saisi. Menee kyllä pikkuisen yli nämä provot jo. 

Paperimassaa saa kun sekoittaa esimerkiksi sanomalehden revittyjä palasia liisteri/vesiseokseen. 

Niin. Kaikkien kotoahan tietysti löytyy liisteriä. 

Sen voi tehdä liimallakin. Kysehän ei ole kun sanomalehtisuikaleiden liimaamisesta haluttuun muotoon.

Aha. Ainoa meiltä löytyvät liimat ovat liimapuikko ja pikaliima. Jos kyse on paperisuikaleiden liimaamisesta liimapuikolla, miksi puhutaan paperimassasta? 

Vierailija
429/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Suomen perustuslain (731/1999) 16 §:n mukaan jokaisella on oikeus maksuttomaan perusopetukseen. Perusopetuksen maksuttomuudessa on kyse subjektiivisesta oikeudesta, ei periaatteesta. Maksuttomuus tarkoittaa sitä, että opetuksesta ei saa aiheutua oppilaalle kustannuksia". 

Olkaa hyvä. Tämän tiedon voi välittää myös opettajalle, jonka vaatimat tehtävät edellyttävät perheeltä tavaroiden hankintaa.

Oikeastaan tosi mukavaa, että nämä pykälänhyväilijät voivat nyt tehdä vahinkoa vain omille lapsilleen. Normiaikana he sabotoivat myös muiden luokkaretket ja leirikoulut.

Tehdä vahinkoa omille lapsilleen...? Siis sillä, ettei voi tehdä niitä mokkapaloja, mihin ei löydy aineita joka kodista tai tulivuorta etiikasta ja ruokasoodasta? Tämä on ollut aina ihan peruskamaa koulussa, että ei voi vaatia ostamaan erikseen tarvikkaita koulutehtäviin. Kaikki kierrätysjutut on ok ja luonnosta löytyy materiaalia ilmaiseksi. Joillakin perheillä on oikeasti rahasta tiukkaa, eikä lapset voi tehdä noita tehtäviä...

Tuo luokkaretki- ja leirikoulujuttu on asia erikseen. Mutta silloinkin vaihtoehtona on se, että köyhien (tai typerien) lapset eivät pääse mukaan mihinkään. Joillekin se parikymppiä voi oikeasti olla iso raha. 

Opettajien yhtenä tehtävänä on taloudellisen eriarvoisuuden vähentäminen koulussa oppilaiden kesken. Usein tähän tarvitaan ainoastaan mielikuvitusta.

t. ope

Vahinko ei muodostu siitä, että kotona ei olisi ruokasoodaa tehtävään, vaan siitä että antaa lapselleen signaalin, ettei hänen koulutyönsä ole vanhemmalle minkään arvoista, vaan lähinnä hyvä tekosyy päästä vääntämään kättä opettajan kanssa. Nuo pykälänhyväilijät harvoin ovat köyhemmästä päästä.

Itse olin köyhästä kodista metsän keskeltä, mutta meillä arvostettiin sivistystä. Pääsin viikoittain autoreissulle kirjastoon, vaikkei meillä varaa hienoihin harrastuksiin ollutkaan. Koulua arvostettiin, ja jos opettaja jotain pyysi, se pyrittiin toteuttamaan.

Tämä! Lapsen koulumenestykseen suuresti vaikuttava asia on vanhempien suhtautuminen kouluun ja koulutukseen,. Monia suuria nimiä on ponnistanut sen vuoksi hyvin vaatimattomista oloista maailmalle.

Tutkitusti köyhien perheiden lapset ahdistuvat mm. koulujen maksullisista retkistä, koska tietävät, ettei perheellä ole rahaa.

Mitäpä luulet millaista ahdistusta koululta tulevat vaatimuksen kaiken maailman askarteluista tuottavat nyt perheissä?

Se, että vanhemmat vaativat koululta materiaaleja, ei ole sama asia kuin suhtautuminen koulutukseen.

Meillä on hyllyt kirjoja täynnä, lapsille luetaan, heitä kannustetaan opiskelemaan, ja he tietävät, että vanhemmat  ovat opiskelleet ja se on mahdollistanut monia asioita. Silti meillä ei hypitä riemusta näistä vaatimuksista, senkään takia, että tajuamme, ettei kaikki vanhemmat voi nyt tarvikkeita ostaa.

Toiseksi, kenenkään ei pitäisi nyt ravata hankkimassa tarvikkeita kaupoissa koulua varten.

No sitten ette osta ja ilmoitat sen koululle. Käytätte tarvikkeita mitä kotoa löytyy. Ei se opettaja täältä älyä sitä tietoa hakea.

Opettajan äly ei riitä kysymään sitä etukäteen ennen kuin tehtäviä keksii?

Meinaatko, että opettaja alkaa neuvotella 25 kodin kanssa, ennen kuin määrää tehtävän? Ei todellakaan. Opettaja antaa tehtävän, kodit siitä sitten soveltavat sen itselleen sopivaksi. Tehtävän on oltava sellainen, että oppilas pystyy tekemään sen ilman vanhempien apua.

Ei opettajan tarvitse kodin kanssa mitään keskustella. Oppilaiden kanssa toivottavasti keskustelee. Ilmeisesti aika vähän ammattiryhmänä tätä tekevät kun tulee näitä tehtäviä joihin tarvitaan tarvikkeita joita kaikilla ei ole tai vanhempia. Tätäkö nykyinen koulukulttuuri on ettei opettaja käy minkäänlaista vuoropuhelua oppilaidensa kanssa?

Vierailija
430/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelliselle: ehkä niissä on sanottu niin, mutta se ei ole tämän keskustelunavauksen pointti ja tarkoitus ja keskustelun pääpaino ei ole ollut sellaisessa kulmassa. 

Itse näen sen asian juuri päinvastoin. Oman lapseni koululuokkaa on hoitamassa kaksi opettajaa (heillä on tällainen systeemi, että on yhdistetty kaksi luokkaa yhdeksi suureksi luokaksi ja sillä on sitten kaksi opettajaa) ja lisäksi ymmärtääkseni erityisopettaja ja joku koulunkäynninavustaja tms joku muu vielä, kuin varsinainen luokanopettaja. Eli neljä ihmistä, jotka siellä duunailevat lapsille tekemistä palkkansa vastineeksi. Mun mielestä siihen suhteutettuna ei ole mikään ihme, että tehtäviä tulee liikaa. He yrittävät pitää itsensä hyödyllisinä.

Niin? Enkö minä saa siis kommentoida mitään muuta kuin keskustelunavausta ja sen pointtia? Tottakai keskustelussa reagoidaan myös muihinkin kommentteihin kuin siihen aloitukseen. Et sinä voi siihen tulla sanomaan, ettei kukaan niin ole sanonut, kun juuri näytin, että on sanottu.  

Ja oikeastiko luulet, että opettajan työ on tällä hetkellä ainoastaan joko pitää lähiopetustunteja tai sitten vain lähetellä tehtävät kerran päivässä oppilaille? Käsitätkö ollenkaan, että heidän pitää suunnitella ne tehtävät ja sisällöt ja toteutustavat ja vielä tarkistaa, kuka on tarkastanut tehtävät ja he tarkistavat myös esimerkiksi niitä matematiikan tehtäviä. Ja on naiivia olettaa, että heille ei päivän mittaan tulisi näiden lisäksi myös kymmeniä viestejä vanhemmilta ja oppilailta ja samaan aikaan koulussa pidetään jatkuvasti palavereja käytännön töihin liittyen. 

Vierailija
431/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Enkö minä saa siis kommentoida mitään muuta kuin keskustelunavausta ja sen pointtia? Tottakai keskustelussa reagoidaan myös muihinkin kommentteihin kuin siihen aloitukseen. Et sinä voi siihen tulla sanomaan, ettei kukaan niin ole sanonut, kun juuri näytin, että on sanottu.  

Ja oikeastiko luulet, että opettajan työ on tällä hetkellä ainoastaan joko pitää lähiopetustunteja tai sitten vain lähetellä tehtävät kerran päivässä oppilaille? Käsitätkö ollenkaan, että heidän pitää suunnitella ne tehtävät ja sisällöt ja toteutustavat ja vielä tarkistaa, kuka on tarkastanut tehtävät ja he tarkistavat myös esimerkiksi niitä matematiikan tehtäviä. Ja on naiivia olettaa, että heille ei päivän mittaan tulisi näiden lisäksi myös kymmeniä viestejä vanhemmilta ja oppilailta ja samaan aikaan koulussa pidetään jatkuvasti palavereja käytännön töihin liittyen. 

Liikka, kässä, köksä, opo, musa, kuvis jne kyllä vasn ihan lähettelee näitä tehtäviään ja sitten vaan kuittaa saaneensa ne.

Oppitunteja ei tarvitse pitää ollenkaan. Vanhemmat pitää ne.

Vierailija
432/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tämä ei ole taas provo niin niitä tehtäviä voi soveltaa. Esim. "linnunpönttö" kotoa löytyvistä materiaaleista. Kuten vessapaperihylsy, johon katto, pohja sekä reikä. Mokkapalojen tekeminen on taas jos kotitalous, eli yläastejuttuja, ja tuon ikäinen jo osaa itsekkin kokata. Vaatekaapin läpikäyntiin taas ei tarvita sinua, koska lapsi voi itse katsoa mistä pitää ja mistä ei. Ainoa, mihin sinua tarvitaan on tuo pyörän huolto. Huhhuh kun on rankkaa!

Mokkapalat on 3 luokkalaisen tehtävä. Linnunpöntöstä tuli kaavakuvat, ihan laudasta pitää tehdä. Värin saa kuitenkin valita itse, joka kodista kuulemma löytyy maalipurkin jämiä.

Vaatekaapin siivous toki onnistuu ilman minuakin mutta pyörän huolto ei. Jos nämä tehtävät tekee kunnolla ja oikein, eikä ”huijaa” mitenkään, kyllä nämä työllistää vanhemman täysin.

Ap.

Mikä ikäinen tuo "pienin" on? Linnunpönttö puusta kuulostaa pikemmin yla-asteen tai korkeintaan ala-asteen loppupuolen työstä. Ja eihän joka kodissa ole sahaa, penkkiä tai tiloja jossa moista voisi toteuttaa? Kerrostalon pihalla?

Yhteys opettajaan etukäteen.

Vierailija
433/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko siitä jäädä esim luokalleen jos lapsi tekee linnunpöntön vaikka kukkaruukusta tai että lapsi pesee ja pyykkää vaatteet ja viikkaa oman mielen mukaan? Miksi näissä tehtävissä joista kouluista annetaan pitäisi "loistaa" niin että mukana ovat vanhemmät jotka melkein tekevät kaiken työn? Höh, minä antaisin lapsen luovuuden loistaa ja antaisin tehdä linnunpöntön mistä raaka-aineista nyt keksiikään! Kun noista kotiläksyistä ei oikeasti voi jäädä luokalleen niin riittää että ovat tehty sinnepäin. Relatkaa vähän!

Vierailija
434/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opena ja äitinä voin kommentoida että mua myös hirvittää kun joka päivä pitäs heti löytyä oikeenlaista lankaa neulaa lautaa silkkipaprua jne.

Yläkouluopena en pidä videotunteja jos ei työnantaja pakota. Teetän vain oppikirjan tehtäviä jos siellä mitään nykyaikaan sopivaa on ja annan mahdollisimman lyhyen tehtävänannon. Tehtävät palautetaan aina samalla tavalla. Annan henkkoht kommentteja tehtävistä 2krt viikossa kaikille 98 oppilaalleni. Lisäksi olen koko ajan arkisin ja hätätapauksissa vkloppuisinkin oppilaideni tavoitettavissa.

Ja sitten on vielä arviointi. En ymmärrä, miksi yleistetään, ettei opet tee mitään.

Vierailija
435/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika omituisia tehtäviä teille on annettu. Minullakin on kolme lasta, kaksi yläkoulussa ja yksi alakoulussa, mies on koko ajan kokouksissa, minulla asiakastapaamisia ja kokouksia, joten päivän aikana on ihme, jos jompikumpi ehtii laittaa ruoan lapsille. Mitään erityistä apua emme pysty päivien aikana antamaan.

Ihan kohtuullisia tehtäviä on noille lapislle tullut. Keskimmäinen on saanut kotitaloudessa aina pari viikkoa aikaa suoriutua tehtävistä, joten aineksia on ehditty hankkimaan. Muutama viikko sitten piti palauttaa tehtävä kalaruoasta, ja siinä myöhästyttiin, kun meillä on kala-allergikko mutta saatiin sitten sekin homma tehtyä vähän myöhässä. Aina on ollut mahdollisuus tuunata, esim. viimeksi piti leipoa jotain ja esimerkeiksi oli annettu muffinit ja kaurakeksit. Me teimme nuo kuuluisat mokkapalat ja hyvin kelpasi (tai lapsi teki, minä vain varmistin, että ainekset löytyvät). Pääasiassa on pitänyt tehdä ruokia, esim. tällä viikolla on vuorossa jokin kanaruoka ja tehtävänanto annettiin jo yli viikko sitten.

On ollut vähän haasteitakin, esim. vanhimman polkupyörä on rikki ja sekä puutöissä että liikunnassa on tullut polkupyörään liittyviä tehtäviä. Hyvin kelpasi vanhemman auton pesu korvaavaksi tehtäväksi molempiin.

Nuorimmaiselle on tullut yksi askartelutehtävä ja yksi piirustustehtävä. Ei siis vaikeuksia siinä. Askartelussa oli monta vaihtoehtoa, materiaaleina vessapaperirullat, paperimukit ja pahvipakkaukset (pääsiäisasetelmaa väsättiin). Ulkona on bongailtu sinivuokkoja (kotipihassa kasvaa) ja liikuntatehtäviin on kelvannut hyppimiset trampoliinillakin.

En todellakaan alkaisi mitään linnunpönttöä väsäämän alakoululaisen kanssa. En edes osaisi. En osaa käyttää sahaa ja naulojen vasarointikin on päätynyt poikkeuksetta sormien turvotukseen. Ei kiitos. Meillä lapsi olisi saanut tehdä sen pahvilaatikosta. Ja jos ei olisi kelvannut, niin olisin hiukan ärähtänyt. Ei linnunpöntön tekeminen kuulu opetussuunnitelmaan!

436/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan oikeasti tee näitä tehtäviä?

Itse en oppinut koulussa mitään niin hyvin kuin luistamaan tehtävistä ja näyttämään siltä että teen ja ahkeroin. En tehnyt lukion ja AMK aikana mitään muuta kuin ne tehtävät mitä ns. jäi kiinni, eli käytännössä kokeet.

Tunneilla, esim. tietotekniikassa ajoin mallityön pdf-editorin läpi, lisäsin siihen omat tiedot ja pakkasin takaisin. Opettaja oli tosi tyytyväinen. Myöhemmin en jaksanut enää edes editoida, vaan otin vain kuvankappaukset töistä ja laitoin opelle. Ei tajunnut tarkastaa, että ei ole vektorigrafiikkaa. :D

Vierailija
437/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laittaisin että meillä 10-vuotias ei saa käyttää uunia yksin ja vanhemmat emme voi käyttää aikaa leipomiseen kesken työpäivän. Esittäisin myös toiveen, että jatkossa tehtäviä, jotka onnistuvat lapselta opettajan etätuella. Me vanhemmat olemme täysin kiinni työssä. 

Tämä. 

Olen päivät töissä poissa kotoa ja meillä on uunin luukku rikki siten, että se paukahtaa kiinni, jos siitä irrottaa eli kaikki joutuu nostamaan uuniin ja pois sieltä yhdellä kädellä. Tuottaa vaikeuksia aikuisellekin. Lasten en ole antanut käyttää uunia yksin. Vain vanhin lapsista on saanut luvan siihen, jos on mukana kaveri, joka pitelee luukkua alhaalla sillä aikaa, kun toinen nostaa ruoan/leipomuksen.

No voi jessus! Oikeastiko te nyt kuvittelette, että kolmasluokkalaiselle oli annettu tehtäväksi tehdä itsekseen mokkapaloja vanhempien ollessa töissä. Haloo!

Selittäisitkö sitten meille paremmin tämän tehtävänannon. Miten alakoululainen suoriutuu mokkapalojen valmistamisesta koulupäivän aikana ilman vanhemman apua? Muistutan, että kyseessä on etäkoulu, ei kotikoulu.

Vierailija
438/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkistaa, kuka on tarkastanut tehtävät???? Eikö opettaja tarkasta oppilaidensa tehtävät. Ei se vanhemmille kuulu.

Vierailija
439/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita opelle viesti: Emme tehneet mokkapaloja, koska ei ollut tarvikkeita. Näin minä tein vastaavassa tehtävässä. Ope vastasi, ettei haittaa, jos jää tekemättä tarvikkeiden puuttumisen vuoksi.

Vierailija
440/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkistaa, kuka on tarkastanut tehtävät???? Eikö opettaja tarkasta oppilaidensa tehtävät. Ei se vanhemmille kuulu.

Meillä ainakin opettaja tarkastaa tehtävät. Valokuva driveen ja ope tarkistaa siellä. Eihän se opettaja voi tietää miten oppilas on oppinut jos ei tarkista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi