Etäkoulun älyttömyydet
Olen lasten kanssa kotona ja yritetään pysyä järjissään tämän koulun kanssa. Lukuaineet sujuu mutta nämä muut puuhat vie järjen.
Tänään pitäisi yhden kanssa leipoa pellillinen mokkapaloja, pienimmän kanssa rakentaa linnunpönttö ja keskimmäisellä olisi oman vaatekaapin siivous, lajittelu ja uusiokäytön keksiminen yhdestä vaatteesta ja polkupyörän huolto.
Mistä tuon ajan oikein ottaa?! Yksikään ei noista tehtävistä suoriudu ilman apua, kaikki pitäisi tehdä yhtäaikaa. Mistä tähän hätään löydän linnunpönttötarpeet, on ne jossain mutta menee aikansa jo etsiessä, samoin kuin tuo pyörän huolto.
Opet, nuo tehtävät vaikuttaa varmaan ihan kivalle paperilla mutta luoja nämä työllistää meidät vanhemmat ihan kohtuuttomasti!
Kaikki lapset on täällä alle 10 vuotiaita, osa tehtävistä on täysin vanhempien kanssa tehtäviä.
Kommentit (1075)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin että meillä 10-vuotias ei saa käyttää uunia yksin ja vanhemmat emme voi käyttää aikaa leipomiseen kesken työpäivän. Esittäisin myös toiveen, että jatkossa tehtäviä, jotka onnistuvat lapselta opettajan etätuella. Me vanhemmat olemme täysin kiinni työssä.
Tämä.
Olen päivät töissä poissa kotoa ja meillä on uunin luukku rikki siten, että se paukahtaa kiinni, jos siitä irrottaa eli kaikki joutuu nostamaan uuniin ja pois sieltä yhdellä kädellä. Tuottaa vaikeuksia aikuisellekin. Lasten en ole antanut käyttää uunia yksin. Vain vanhin lapsista on saanut luvan siihen, jos on mukana kaveri, joka pitelee luukkua alhaalla sillä aikaa, kun toinen nostaa ruoan/leipomuksen.
No voi jessus! Oikeastiko te nyt kuvittelette, että kolmasluokkalaiselle oli annettu tehtäväksi tehdä itsekseen mokkapaloja vanhempien ollessa töissä. Haloo!
Selittäisitkö sitten meille paremmin tämän tehtävänannon. Miten alakoululainen suoriutuu mokkapalojen valmistamisesta koulupäivän aikana ilman vanhemman apua? Muistutan, että kyseessä on etäkoulu, ei kotikoulu.
Jos opettaja olisi antanut mun kolmasluokkalaiselle tuollaisen tehtävän niin soittaisin ja sanoisin muutaman valitun sanan!
Meillä on kotona täällä ykkös- ja kolmasluokkalainen, heillä ei todellakaan ole asiaa käyttää uunia yksin. Saatikka sahailla mitään linnunpönttöä sisällä!
Joku täällä kirjoitti asiasta niin tajusin mistä tämä tehtävien paljous johtuu. Tosiaan siitä että lapsella on monta opettajaa. Leipominen on valinnaisaine jota on kerran viikossa, ehkei se ope tosiaan tajua että kesken koulupäivän se leipominen kohtuuton vaatimus.
Isoimmalla on 5 opettajaa, keskimmäisellä on 3 ja pienimmällä 2, jokainen laittaa omansa eri paikkaan ja näin ne sitten kertyy.
Taidan laittaa asiasta viestiä opettajille ja sanoa että voisivat keskenään katsoa niitä ja muistuttaa ettei kaiken järjestäminen onnistu tuosta vain. Jo se että lapsilla on liikunnan ope erikseen, luokan ope päätti että pidetään liikuntapäiväkirjaa ja liikunnan ope ohjeisti liikuntatunnit. Ehkei kumpikaan tajua että kokonaisuus on iso, lapsi kuitenkin haluaa liikuntapäiväkirjaan joka päivä jotain ja se vaatii kaiken ylös laittamista.
Luokan ope määrää myös näitä kotitöitä ja askarteluja, käsityön opettaja myös.
Kiitos, tämä helpotti. Yhden lapsen kanssa tämä onnistuisi hyvin mutta näitä on tosiaan kolmin kappalein. Osa tehtävistä on kyllä täysin ylimitoitettu iän mukaan, en tosiaan antaisi lapsien keskenään alkaa leipomaan enkä puutöitä tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koti on minulle yksityinen paikka. Tehtävä: imuroi. Kuva ennen ja jäleen . En halua
En usko, että kenellekään on annettu tuollaista tehtävää. Ei meillä ainakaan anneta kaiken pölyn ja roskan kerääntyä lattioille niin kauaa, että tilanne näyttäisi imuroinnin jälkeen mitenkään huomattavasti erilaiselta kuin imurointia ennen.
Vähän ot mutta meille annettiin kerran ammattikoulussa etäpäivänä tuollainen tehtävä.
Tässä on se nyt ongelmana, että ei yhtään oteta perheitä huomioon. Perheet ovat hyvin erilaisissa tilanteissa tällä hetkellä. Mekin eletään täällä peräkylässä, jossa muut vanhemmat on muutenkin jo työttömiä ja syrjäytyneitä ja nyt viimeistään loputkin. Opettaja keräsi palautetta tehtävien määrästä ja kerroin, että on liikaa. Mitään muutosta siihen ei kuitenkaan tullut ja sitten kävin mielessäni läpi muut vanhemmat ja hoksasin , että taidetaan olla ainoa perhe, jossa molemmat vanhemmat tekevät kokonaista päivää tällä hetkellä. Siellä on muilla aikaa tehdä niitä virpomavitsoja ja hankkia niihin tarvikkeita ja kuunnella YouTubesta videoita lapsen kanssa, joita hän ei osaa itse, ainakaan ilman perusteellista opettamista siinäkin, edes hakea. Eikä tuo ole mitään opetusta, että annetaan lista tehtäviä, tee se ja se ja katso sieltä ja hae sitä ja tätä ja tuota ja s. 56-69 huomiseksi. Se ei ole millään tavalla opetusta. Kaukana siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelliselle: ehkä niissä on sanottu niin, mutta se ei ole tämän keskustelunavauksen pointti ja tarkoitus ja keskustelun pääpaino ei ole ollut sellaisessa kulmassa.
Itse näen sen asian juuri päinvastoin. Oman lapseni koululuokkaa on hoitamassa kaksi opettajaa (heillä on tällainen systeemi, että on yhdistetty kaksi luokkaa yhdeksi suureksi luokaksi ja sillä on sitten kaksi opettajaa) ja lisäksi ymmärtääkseni erityisopettaja ja joku koulunkäynninavustaja tms joku muu vielä, kuin varsinainen luokanopettaja. Eli neljä ihmistä, jotka siellä duunailevat lapsille tekemistä palkkansa vastineeksi. Mun mielestä siihen suhteutettuna ei ole mikään ihme, että tehtäviä tulee liikaa. He yrittävät pitää itsensä hyödyllisinä.
Niin? Enkö minä saa siis kommentoida mitään muuta kuin keskustelunavausta ja sen pointtia? Tottakai keskustelussa reagoidaan myös muihinkin kommentteihin kuin siihen aloitukseen. Et sinä voi siihen tulla sanomaan, ettei kukaan niin ole sanonut, kun juuri näytin, että on sanottu.
Ja oikeastiko luulet, että opettajan työ on tällä hetkellä ainoastaan joko pitää lähiopetustunteja tai sitten vain lähetellä tehtävät kerran päivässä oppilaille? Käsitätkö ollenkaan, että heidän pitää suunnitella ne tehtävät ja sisällöt ja toteutustavat ja vielä tarkistaa, kuka on tarkastanut tehtävät ja he tarkistavat myös esimerkiksi niitä matematiikan tehtäviä. Ja on naiivia olettaa, että heille ei päivän mittaan tulisi näiden lisäksi myös kymmeniä viestejä vanhemmilta ja oppilailta ja samaan aikaan koulussa pidetään jatkuvasti palavereja käytännön töihin liittyen.
Tarkistaa, kuka on tarkastanut tehtävät???? Eikö opettaja tarkasta oppilaidensa tehtävät. Ei se vanhemmille kuulu.
Niin, opettaja tarkastaa, kuka on tehnyt tehtävät, ihan niin kuin luokkatunnillakin. Sitten sen jälkeen opettaja käy läpi oikeat vastaukset ja selittää, miten tehtävä ratkaistaan oikein. Se, jolla on mennyt jostain syystä läksytehtävä väärin, korjaa oman vastauksensa.
Ihan niin kuin normitunnillakin.
- ohis-ope
Vierailija kirjoitti:
Eikä tuo ole mitään opetusta, että annetaan lista tehtäviä, tee se ja se ja katso sieltä ja hae sitä ja tätä ja tuota ja s. 56-69 huomiseksi. Se ei ole millään tavalla opetusta. Kaukana siitä.
Miten se, että opettaja sanoo saman asian ääneen oppilaalle, eroaa siitä, että oppilas lukee sen asian itse kirjasta ja tekee sitten sen pohjalta tehtäviä? Jos oppilaan käskee lukea marsujen elintavoista ja vastata sisältökysymyksiin, joita kirjassa on marsutekstin jälkeen, eikö se ole ihan sama juttu, jos sen tekee luokassa kuin jos sen tekee kotona?
Vierailija kirjoitti:
Vaadi kaikki tehtäviin tarvittavat materiaalit koulun puolesta tai ette tee mitään. Perusopetus ei saa maksaa, eikä esim. mokkapalojen tekemättä jättäminen saa vaikuttaa oppilaan arvosanaan, jos kaikkea tarvittavaa jauhoista uuniin ei anneta teille ilmaiseksi.
Voi ziisus - tee meille lupaus: älä hanki lapsia, ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä tuo ole mitään opetusta, että annetaan lista tehtäviä, tee se ja se ja katso sieltä ja hae sitä ja tätä ja tuota ja s. 56-69 huomiseksi. Se ei ole millään tavalla opetusta. Kaukana siitä.
Miten se, että opettaja sanoo saman asian ääneen oppilaalle, eroaa siitä, että oppilas lukee sen asian itse kirjasta ja tekee sitten sen pohjalta tehtäviä? Jos oppilaan käskee lukea marsujen elintavoista ja vastata sisältökysymyksiin, joita kirjassa on marsutekstin jälkeen, eikö se ole ihan sama juttu, jos sen tekee luokassa kuin jos sen tekee kotona?
Opettajan kuuluu opettaa. Se on koko koulun idea.
Todellisuudessa oppitunneilla aikaa menee hyvin paljon muuhun kuin varsinaiseen opettamiseen. Ensinnäkin nykyään ainakin täällä päin on paljon erilaisia projekteja ja teemapäiviä lukuvuoden mittaan. Nytkin keväälle oli paljon poikkeusohjelmaa tiedossa lähes joka viikolle. Sitten jokaisessa oppiaineessa on asioita, joita tehdään yhdessä: ryhmä- ja paritöitä, videointeja, draamaa, jne. Taito- ja taideaineet tietysti oma lukunsa. Mikä nyt on töisin on se, että kaikki em.puuttuu tai pitää järjestää opetus toisin.
- yksin tekemistä vs luokka
- kirjallisia töitä vs. tekeminen
- tehtävien tekoa kontrolloidaan eri paljon yksilöllisesti vs.oppilas on joukon mukana
- jokainen suoritus saa näin ollen isomman huomion kuin tavallisesti ja liiankin ison ja kuormittaa sekä opettajia että oppilaita
Nyt olisi jokaisen opettajan tajuttava poikkeusolojen merkitys. Se on raskasta itsessään ja liiallinen ähky koulutehtävistä lisää vain sitä!!
T. Ope
Vierailija kirjoitti:
Vaadi kaikki tehtäviin tarvittavat materiaalit koulun puolesta tai ette tee mitään. Perusopetus ei saa maksaa, eikä esim. mokkapalojen tekemättä jättäminen saa vaikuttaa oppilaan arvosanaan, jos kaikkea tarvittavaa jauhoista uuniin ei anneta teille ilmaiseksi.
Ja sitten vielä ihmetellään, kun opettajat ei meinaa jaksaa. Tämänlaista postia sieltä Wilmasta varmaan tulee. "Me halutaan uuni ilmaiseksi!!! Muuten ei tehdä mitään!!!"
Ei sen sijaan voi laittaa viestiä:
"Harjoittelemme leipomista tai ruuanlaittoa pääsiäisenä. Hyvää pääsiäistä!"
Vierailija kirjoitti:
No älkää tehkö älyttömiä tehtäviä. Ei siitä vankilaan joudu.
Niin no meillä ei pysytty mukana ollenkaan kun ei tehtävistä ehtinyt tekemään kuin pienen osa, sillä seuorauksella etä ope teki lasun
Miten voi olla niin vaikeaa laittaa opettajalle viesti "meillä ei ole poisheitettäviä vaatteita/mokkapala-aineksia/linnunpönttötarpeita/aikaa/voimia/ehjää uuninluukkua. Minkä korvaavan tehtävän lapsi voi tehdä/siivosi pikkusiskon kaapin/leipoi mustikkapiirakkaa jne." Vielä parempi, jos lapsi kykenee ihan itse kysymään opettajalta apua. Oikeasti. Nyt on poikkeusolot, kaikki joustaa, opet, vanhemmat, lapset. Ei nyt tehdä tästä liian vaikeaa.
Nyt jäitä hattuun. Jos koulusta tulee tehtävä, jota ei lapsi itsenäisesti pysty suorittamaan, sitä ei tehdä. Mitään sanktioita siitä ei saa lapselle tulla tai sitten tietenkin otatte välittömästi yhteyttä opettajaan ja rehtoriin. Yksikään lapsi ei jää mistään paitsi jos nyt parin kuukauden aikana ei saa leipoa mokkapaloja, virkata tai maalata vesiväreillä, tärkeintä on nyt keskittyä lukuaineisiin.
Jotkut koulut ja opettajat hoitavat opetuksen oikeasti etänä eli opettavat lapsia. Toiset taas vain lähettävät wilmaan liudan tehtäviä, mikä ei tosiaan ole opettamista. Joka paikassa toitotetaan että ei ole kyseessä kotikoulu vaan etäopetus ja opettajat opettavat, ei vanhemmat. Ei kannata ottaa itselleen turhaa stressiä jostain linnunpöntöistä.
Reksi painostaa meitä lisäämään tehtävien määrää. Pääsiäisen jälkeen lapsille on annettava tehtäviä jokikisestä oppiaineesta. Olipa järkevää tai ei.
Olen päättänyt, että painostakoon. Aion edelleenkin sanoa koteihin, että pakollisia ovat suomen kieli, matematiikka ja enkku.
Kerran kuussa lähetän lisätehtäväpaketiksi jonkin liikunta-musiikki-käsityö-hötkyilydokumentin. Tehkööt ne, joilla paukut riittää.
En tajua rehtoreita, jotka käskyttävät lisäämään tehtävien määrää. Samaan aikaan samat reksit kieltävät kuormittamasta koteja.
Virkaintoisuutta voisi yrittää hillitä nyt, arvon rehtorisedät ja -tädit.
T. Ope
bob kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älkää tehkö älyttömiä tehtäviä. Ei siitä vankilaan joudu.
Niin no meillä ei pysytty mukana ollenkaan kun ei tehtävistä ehtinyt tekemään kuin pienen osa, sillä seuorauksella etä ope teki lasun
Millä perusteilla sen teki? Ja saitteko sitten jotain apuja koulunkäyntiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin että meillä 10-vuotias ei saa käyttää uunia yksin ja vanhemmat emme voi käyttää aikaa leipomiseen kesken työpäivän. Esittäisin myös toiveen, että jatkossa tehtäviä, jotka onnistuvat lapselta opettajan etätuella. Me vanhemmat olemme täysin kiinni työssä.
Tämä.
Olen päivät töissä poissa kotoa ja meillä on uunin luukku rikki siten, että se paukahtaa kiinni, jos siitä irrottaa eli kaikki joutuu nostamaan uuniin ja pois sieltä yhdellä kädellä. Tuottaa vaikeuksia aikuisellekin. Lasten en ole antanut käyttää uunia yksin. Vain vanhin lapsista on saanut luvan siihen, jos on mukana kaveri, joka pitelee luukkua alhaalla sillä aikaa, kun toinen nostaa ruoan/leipomuksen.
No voi jessus! Oikeastiko te nyt kuvittelette, että kolmasluokkalaiselle oli annettu tehtäväksi tehdä itsekseen mokkapaloja vanhempien ollessa töissä. Haloo!
Selittäisitkö sitten meille paremmin tämän tehtävänannon. Miten alakoululainen suoriutuu mokkapalojen valmistamisesta koulupäivän aikana ilman vanhemman apua? Muistutan, että kyseessä on etäkoulu, ei kotikoulu.
No kuules, tehtävänanto on todennäköisesti kuulunut, että "tänään klo 13-15 olisi valinnaisainetta x, leivo tällä viikolla mokkapaloja". Niitä ei ole pakko leipoa täsmälleen silloin, kun ne tunnit olisivat, vaan ihan varmasti saa tehdä myös sellaisena aikana, kun vanhemmat ovat kotona. Täällä mammat ihan tahallaan ymmärtävät näitä väärin. Kas näin helppoa se on, kun yhtään käyttää järkeään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelliselle: ehkä niissä on sanottu niin, mutta se ei ole tämän keskustelunavauksen pointti ja tarkoitus ja keskustelun pääpaino ei ole ollut sellaisessa kulmassa.
Itse näen sen asian juuri päinvastoin. Oman lapseni koululuokkaa on hoitamassa kaksi opettajaa (heillä on tällainen systeemi, että on yhdistetty kaksi luokkaa yhdeksi suureksi luokaksi ja sillä on sitten kaksi opettajaa) ja lisäksi ymmärtääkseni erityisopettaja ja joku koulunkäynninavustaja tms joku muu vielä, kuin varsinainen luokanopettaja. Eli neljä ihmistä, jotka siellä duunailevat lapsille tekemistä palkkansa vastineeksi. Mun mielestä siihen suhteutettuna ei ole mikään ihme, että tehtäviä tulee liikaa. He yrittävät pitää itsensä hyödyllisinä.
Niin? Enkö minä saa siis kommentoida mitään muuta kuin keskustelunavausta ja sen pointtia? Tottakai keskustelussa reagoidaan myös muihinkin kommentteihin kuin siihen aloitukseen. Et sinä voi siihen tulla sanomaan, ettei kukaan niin ole sanonut, kun juuri näytin, että on sanottu.
Ja oikeastiko luulet, että opettajan työ on tällä hetkellä ainoastaan joko pitää lähiopetustunteja tai sitten vain lähetellä tehtävät kerran päivässä oppilaille? Käsitätkö ollenkaan, että heidän pitää suunnitella ne tehtävät ja sisällöt ja toteutustavat ja vielä tarkistaa, kuka on tarkastanut tehtävät ja he tarkistavat myös esimerkiksi niitä matematiikan tehtäviä. Ja on naiivia olettaa, että heille ei päivän mittaan tulisi näiden lisäksi myös kymmeniä viestejä vanhemmilta ja oppilailta ja samaan aikaan koulussa pidetään jatkuvasti palavereja käytännön töihin liittyen.
Liikka, kässä, köksä, opo, musa, kuvis jne kyllä vasn ihan lähettelee näitä tehtäviään ja sitten vaan kuittaa saaneensa ne.
Oppitunteja ei tarvitse pitää ollenkaan. Vanhemmat pitää ne.
Meillä ainakin esimerkiksi liikunnan opettaja opettaa myös ruotsia ja on koko koulun vararehtori ja musiikin opettaja pitää omalle kutosluokalleen normaalit matematiikat sun muut. Luulen kyllä, että näillä on vähän muutakin tekemistä, kuin se yksi tehtävä, joka minun pojalleni tulee.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut koulut ja opettajat hoitavat opetuksen oikeasti etänä eli opettavat lapsia. Toiset taas vain lähettävät wilmaan liudan tehtäviä, mikä ei tosiaan ole opettamista. Joka paikassa toitotetaan että ei ole kyseessä kotikoulu vaan etäopetus ja opettajat opettavat, ei vanhemmat. Ei kannata ottaa itselleen turhaa stressiä jostain linnunpöntöistä.
Minua kiinnostaa opettajana tietää, kuinka juuri sinä haluaisit etäopetuksen toimivan? Itse olen ekaluokan opettajana kysynyt huoltajilta mielipiteitä ja saanut seuraavanlaisia vastauksia:
- haluaisin tehtävät Wilman kautta, jotta voimme tehdä ne kotona omaan tahtiin
- haluaisin mahdollisimman paljon opetusta Teamsin kautta tiettyyn kellonaikaan lukujärjestyksen mukaisesti
- ei missään tapauksessa mitään Teams-opetusta tiettyyn aikaan, meillä on useampi koululainen ja vain yksi tietokone, jota koko perhe käyttää
- ei Teams-opetusta, koska lapsi ei osaa itse vielä kirjautua koneelle ja tarvitsee sen käytössä aikuisen apua
-liikaa ja liian vaikeita tehtäviä, lapseni ei osaa lukea!
-liian vähän ja liian helppoja tehtäviä.
-isosiskolla on sitä/tätä ja tuota, voisimmeko mekin saada kaiken tämän?
Ymmärtänet(te), että opetuksen järjestäminen näinä aikoina on todella haastavaa. Vaikka vanhemmasta saattaa vaikuttaa siltä, että lapselle vain lätkäistään lista tehtäviä ja vanhempien kuuluu hoitaa opetus, opettajalla on joka tapauksessa kulunut aiempaa pidempi aika suunnitella noiden tehtävien antoa. Vaikka opettaja ei opettaisikaan live-lähetyksissä, uskokaa pois, hän paiskii koko ajan töitä: vastaa Wilma-viesteihin ja sähköposteihin, on yhteydessä sosiaaliviranomaisiin, järjestelee erinäisiä oppilashuollollisia asioita, palaveeraa kollegojen/rehtorin/muun toimijan kanssa, suunnittelee jo ensi vuoden opetukseen ja materiaalihankinotihin liittyviä asioita jne. Yksikään opettaja ei laiskottele näinä aikoina aiempaa enemmän.
Mitä tulee ap:n alkuperäiseen viestiin, jos lapsella on useita opettajia, juuri noin voi käydä. Toki opettajien pitäisi olla yhteydessä toisiinsa, mutta esim. valinnaisaineissa on usein oppilaita monelta eri luokalta, joten yhteydenpito on haastavaa. Yksinkertaisin konsti on laittaa palautetta liiallisen määrän/epärealistisia ohjeita antaneelle opettajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikka, kässä, köksä, opo, musa, kuvis jne kyllä vasn ihan lähettelee näitä tehtäviään ja sitten vaan kuittaa saaneensa ne.
Oppitunteja ei tarvitse pitää ollenkaan. Vanhemmat pitää ne.
Meillä ainakin esimerkiksi liikunnan opettaja opettaa myös ruotsia ja on koko koulun vararehtori ja musiikin opettaja pitää omalle kutosluokalleen normaalit matematiikat sun muut. Luulen kyllä, että näillä on vähän muutakin tekemistä, kuin se yksi tehtävä, joka minun pojalleni tulee.
Silti he pääsevät noissa taitoaineopetuksissaan helpolla - tekemättä yhtikäs mitään. Täyspalkka juoksee silti, vaikka vanhemmat hoitavat heidän työnsä.
Yhdestä asiasta en ole nähnyt kirjoitetun riviäkään: koulukiusatut saa viimeinkin opiskella ilman, että tarvitsee pelätä saavansa turpaan luokkakavereiltaan!!!