Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako mummu haukkua pappaa lapsille?

Vierailija
17.11.2024 |

Meillä siis tällainen käytäntö anoppilan perheessä. Koko perhe haukkuu ja solvaa heidän isäänsä eli lastemme pappaa. On heille hupia löytää tästä aina uusia vikoja. En tiedä onko pappa jotenkin ansainnut kohtelunsa, voi tietysti olla että on pettämistä tai muuta hölmöilyä takana. Sellaisesta ei kuitenkaan ole kerrottu.

Nyt mummu haukkuu pappaa myös lapsenlapsille. Pappa on laiska, ei ymmärrä mitään, ei se käsitä, ei papalle voi antaa mitään tehtäväksi, ei se hoida, ei se osaa. Mummu tuhahtaa halveksuvasti ja alkaa huutaa kun pappa loiskuttaa keittoa huonojen käsiensä takia. Me muut vain katsomme hiljaa. Julkisella paikalla mummu ei huuda vaan käyttäytyy normaalisti.

Olen itse käynyt terapiassa ja tajunnut, ettei monikaan lähellä oleva ihminen ole terve. Meillä on parisuhteessa vaikeuksia, koska anoppi puhuu myös minusta lapsillemme, että "äitinne on kuin pappa!" Se on tuntunut pahalta, mutta mies on aina väittänyt sen olevan normaalia kommunikaatiota ja minä ylitulkitsen kaiken. Siksi menin terapiaan, minähän olin se ongelma, minulla oli paha olo. Mutta onko muissa suvuissa tällaista?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja onko kohtuuton pyyntö, etteivät tekisi tätä haukkumista meillä? Kun tulevat kylään ja keitän kahvia, laitan tarjottavia ym., niin anoppi vetää tuolin alleen ja alkaa kuvailla moninaisin sanankääntein, mitä tyhmää hänen miehensä on tällä kertaa tehnyt. En pääse tilanteesta pois ja ahdistus nousee. Miehen mielestä olisi epäkohteliasta puuttua siihen mitä vieraat puhuvat. Hän näkee riskinä, että lapsemme menettävät isovanhempansa jos alan hankalaksi, ja se on sitten lapsilta pois.

Vierailija
2/35 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lähipiiriin kertyi myös tuollaisia haukkuvia ihmisiä useampi. Jotenkin havahduin tähän että miksi MULLE haukkuvat puolisoitaan, työkavereitaan ym ja ilmeisesti muiden kanssa osaavat jutella normaaleja kun jotenkin sen puolisonkin on saanut ja kavereita.

Niin miksi minä olen se jolle puretaan omaa pahaa oloa?

Katkoin yksi toisensa jälkeen tuollaiset suhteet kun ihan oikeasti en minä itsekään hauku muita ihmisiä, en ole esim. exästä pahaa sanaa sanonut ikinä kenellekään vaikka aihettakin olisi. Niin enpä sitten rupea muidenkaan haukkumisia kuuntelemaan.

Onneksi on vielä muutamia hyvin käyttäytyviäkin ihmisiä mutta mitä ihmettä näillä edellisillä pyöri päässään? Juurikin tuollaista että tullaan kylään ja sitten koko se aika louskutetaan haukkuja jostain ihmisistä joiden kanssa itse on valinnut olla tekemisissä, esim. juurikin vaikka puoliso.

Miksi minä olen heidän mielestään paras henkilö kuuntelemaan nuo porut? Missä ei ole mitään aihetta edes useimminkaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ihan kamalaa. Ymmärrän hyvin kun olen vastaavaa nähnyt. Kertoo kaiken siitä haukkujasta. Lapsen ikä huomioiden, heille voisi puhua, että mummun puheet on ilkeitä ja se ei muuta osaa. Olisiko mahdollista olla joskus papan kanssa niin että mummu ei ole paikalla? Ja se vaikein vaihtoehto eli mummun kanssa asian puheeksi ottaminen. Olisi kyllä puolisosi tehtävä. Jos ei tajua, voisin jotenkin näpäyttää häntäkin huomaamaan. Puhu muutama päivä kotona puolisoasi haukkuen ja mollaten kaikista virheistä. Kysy tuntuuko kivalta, ja tätäkö haluat lastemme oppivan? Luultavasti on niin tottunut äitinsä puheisiin ettei ajattele asiaa isänne ja kaikkien ulkopuolisten kannalta. 

Vierailija
4/35 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä aikuisten pitää hoitaa omat kähinänsä lasten korvien ulkopuolella. Ei lapsia ole tarkoitettu aikuisten erotuomariksi.

Vierailija
5/35 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei olla enää tekemisissä tuollaisen mummon kanssa. Pappa on kuollut, mutta haukkuminen on aina ylettynyt kaikkiin niihin jotka eivät sillä hetkellä paikalla ole. Ei jaksettu enää ottaa vastaan sitä paskakuormaa. 

Vierailija
6/35 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanoisin mummulle ja etenkin puolisolle että en kuuntele enää papan haukkumista. Lapsille sanoisin että papan haukkuminen on väärin. Ihan sama vaikka vetäisivät herneet nenään.

Sairastahan tuo on.

Vierailija
7/35 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuules anoppi. Mun lasten kuullen meidän kotona ei ihmisiä haukuta.

Vierailija
8/35 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuota oikein muutenkaan voi estää kuin sillä että ei ole tekemisissä ko ihmisen kanssa.

Vierailija
9/35 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitokset kaikille. Ilmeisen yksimielisiä olette, eli ei ole ok. Taitaa olla miehen vuoro mennä terapiaan. Mietin myös, jos ohjaan joka kerta anopin poikansa pakeille haukkumaan isäänsä. Nythän mies ei kuuntele sitä, vaan minä olen roskasangon roolissa. Siksi mies ei varmaan haluakaan että asiain tila muuttuu, koska sittenhän hän joutuisi ottamaan tuota kuonaa vastaan.

Vierailija
10/35 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitokset kaikille. Ilmeisen yksimielisiä olette, eli ei ole ok. Taitaa olla miehen vuoro mennä terapiaan. Mietin myös, jos ohjaan joka kerta anopin poikansa pakeille haukkumaan isäänsä. Nythän mies ei kuuntele sitä, vaan minä olen roskasangon roolissa. Siksi mies ei varmaan haluakaan että asiain tila muuttuu, koska sittenhän hän joutuisi ottamaan tuota kuonaa vastaan.

Miksi sinä kuuntelet sitä?

Vierailija
11/35 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, lopetat sen kuuntelun. Et vastaa aiheeseen mitään ja ohjaat poikansa luo jos on sanottavaa. Ohitat haukkumiset joka kerta. 

Vierailija
12/35 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, lopetat sen kuuntelun. Et vastaa aiheeseen mitään ja ohjaat poikansa luo jos on sanottavaa. Ohitat haukkumiset joka kerta. 

Olen ohittanut tähänkin asti ja ollut vastaamatta, mutta sillä ei ole mitään vaikutusta. Anoppi luultavasti käsittää hiljaisuuden niin, että minä kuuntelen joten hän jatkaa. Ja jatkaa. Ei häntä yksinpuhelu haittaa ollenkaan.

Vierailija
13/35 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totuin jo omassa perheessä olemaan kuonasanko etenkin äidin tunteille. Kesti 15 vuotta oppia siitä pois. Sisarukseni painostivat kovasti minua pysymään roolissani, muuten äiti voisi jopa kuolla.

Vierailija
14/35 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut että myös miniä haukkuu/ nauraa anoppia eli lasten mummia lapsilleen. 

Vierailija
15/35 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totuin jo omassa perheessä olemaan kuonasanko etenkin äidin tunteille. Kesti 15 vuotta oppia siitä pois. Sisarukseni painostivat kovasti minua pysymään roolissani, muuten äiti voisi jopa kuolla.

Äiditkin kuolee kuuntelit tai et.

Vierailija
16/35 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut että myös miniä haukkuu/ nauraa anoppia eli lasten mummia lapsilleen. 

Voit tehdä aiheestasi oman ketjun, vai oliko miniän sanomisilla totuuspohjaa?

Vierailija
17/35 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edesmennyt anoppini oli samanlainen, mutta hän haukkui selän takana. Hän arvosteli kaikki meidät aina sen mukaan kuka ei ollut paikalla. Syy oli enemmän hänen lapsuutensa kokemuksissa, jota oli varjostanut varattomuus ja isän kuolema. Tämä siis vain oma johtopäätökseni, koska hänen suhteensa appeen en tietenkään ollut selvillä. Appi joi aika ajoin itsensä humalaan ja lainehti itsesäälin sekä hauskanpidon välillä. Ehkä heidän suhteessaan oli ainakin pieniä ongelmia viinan takia?

Anoppi myrkytti kaikkien mielet  ja kun hän kuoli olisin voinut nauraa hänen hautajaisissaan tai tanssia haudalla. Oli käsittämätöntä, että häntä surtiin ja puhuttiin kauniisti. Hän oli tunnetusti negatiivinen myös pikku taajamassa, jossa he asuivat 

Sain paljon keskusteluapua äidiltäni, joka oli lapsena traumatisoitunut hänen oman äitinsä arvostelusta isänsä suvun puolelta (haukkuivat suoraan äidille, noin ala-asteikäiselle tytölle pelotellen kuolemalla yms). Tärkein oppi oli pitää viileät välit, vierailla mahdollisimman vähän ja muistaa kohteliaasti merkki- ja juhlapyhinä, mutta ei missään nimessä oleilla liikaa seurassa. Yksinkertaisesti ei ärsyttää liikaa, mutta ei anna syytä arvostella käymättä jättämisistä.

Se, että minullakin mies oli tottunut äitinsä käytökseen näkemättä pahaa mitä seurasi, asetti haasteensa. Luotin kyllä kykyyni nähdä anoppini käytös niin kuin myös ap sen tajuaa. Terapiassa kannattaa käydä, jos se antaa lisää itsevarmuutta päättää miten anopin kanssa toimii ja missä vetää rajat myös miehelle.

Vierailija
18/35 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä mä en oikein ymmärrä miksi ohjata kenenkään toisen luo tekemään jotain ikävää jota itse ei siedä. Miksi ei vaan voi sanoa ei, lopeta, minä en tuollaista kuuntele tai siedä.

Vierailija
19/35 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tuollaisen feminismin kuunteleminen tee lapsille hyvää

Vierailija
20/35 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä mä en oikein ymmärrä miksi ohjata kenenkään toisen luo tekemään jotain ikävää jota itse ei siedä. Miksi ei vaan voi sanoa ei, lopeta, minä en tuollaista kuuntele tai siedä.

Totta, olet oikeassa. Ohjaaminen muualle tuntuu lempeämmältä, sillä haukkuminen on suoraan sanottuna anopin tapa elää ja olla maailmassa. Kukaan ei käsittääkseni ole koskaan sanonut hänelle ettei halua kuunnella, eikä hän tajua tai tarkoituksella ohittaa kaikki sosiaaliset vihjeet. Pudotus tulee olemaan korkealta.