Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etäkoulun älyttömyydet

Vierailija
07.04.2020 |

Olen lasten kanssa kotona ja yritetään pysyä järjissään tämän koulun kanssa. Lukuaineet sujuu mutta nämä muut puuhat vie järjen.
Tänään pitäisi yhden kanssa leipoa pellillinen mokkapaloja, pienimmän kanssa rakentaa linnunpönttö ja keskimmäisellä olisi oman vaatekaapin siivous, lajittelu ja uusiokäytön keksiminen yhdestä vaatteesta ja polkupyörän huolto.

Mistä tuon ajan oikein ottaa?! Yksikään ei noista tehtävistä suoriudu ilman apua, kaikki pitäisi tehdä yhtäaikaa. Mistä tähän hätään löydän linnunpönttötarpeet, on ne jossain mutta menee aikansa jo etsiessä, samoin kuin tuo pyörän huolto.

Opet, nuo tehtävät vaikuttaa varmaan ihan kivalle paperilla mutta luoja nämä työllistää meidät vanhemmat ihan kohtuuttomasti!
Kaikki lapset on täällä alle 10 vuotiaita, osa tehtävistä on täysin vanhempien kanssa tehtäviä.

Kommentit (1075)

Vierailija
381/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Me emme tee. Aika jännä ristiriita, kun julkisessa keskustelussa ollaan huolissaan perheiden jaksamisesta, mutta sitten ei nähdä tällaista kuormitusta.

Siinä tulee carmasti hyvä mieli koko perheelle. Varsinkin lapsille.

Ja kuormitus vähenee kummasti!

Verrattuna perheeseen, jossa kannustetaan ja luodaan hyvää ilmapiiriä.

Hmm? Luuletko ihan todella, että perheen ilmapiiriä parantaa jaksamisen rajalla väkertää esimerkiksi sitä linnunpönttöä, jonka opettaja on käskenyt tehdä? Sen sijaan, että tehtäisiin yhdessä jotain muuta yhdessä, mikä tuntuu luontevalta. Täällä selvästikään monet kommentoijat eivät edes ole tässä etäkoulussa mukana, kun eivät usko, että tällaiset tehtävät ovat totta.

En tiedä. Meillä on aina suhtauduttu kouluun ja muuhun lapsen elämään innostavasti ja kannustavasti.

Mukavampi ilmapiiri siitä tulee kuin naama rutussa vastustaen. Ja lapsille varmasti mukavampaa verrattuna siihen nolouteen ja ulkopuolisuuteen, joka näistä "me ei ainakaan tehdä mitään" vastauksista tulee.

Lapsi siitä viimekädessä kärsii. Ja ilmapiiri kotona. Ja kaikkien jaksaminen

Ei siinä mitään, jos tykkää, että on hankalaa ja paha mieli.

Hienoa, että teillä on asiat niin hyvin, että jaksatte suhtautua innostavasti ja kannustavasti. Kaikilla ei asiat ole yhtä loistavasti. Itse olen keikkunut burn outin partaalla, enkä kestä nyt yhtään ylimääräistä rasitusta. Mieheni (lasten isä) kuoli, eikä olla siitäkään vielä toivuttu. Joudun käymään töissä päivisin, jotta saan pidettyä lapset ruoissa ja katon päämme päällä, eikä rahkeita riitä enää muuhun kuin ihan peruselämästä selviytymiseen. Iltaisin kotona odottaa ruoanlaitot, siivoukset, kaupassa käynnit, pyykit, tiskit yms. Lapset joutuvat suoriutumaan annetuista kotitehtävistä itse päivän aikana. Iltaisin yritän vähän auttaa, jos on jotain ylivoimaisen vaikeaa.

Sinulla on oikeus saada lapset lähiopetukseen jo ihan sosiaalisista syistä. Tsemppiä!

Vierailija
382/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä todella säälin opettajia jos tämä on tätä. Hyvää hyvyyttään yrittävät määrätä tehtäviä, mitkä auttaisivat kiireisiä vanhempia, mutta ei...

Miksi pitää tunkea sitä koulua keskelle perheen arkea eikä voi pitää kouluna? Meillä opettaja laittoi lauantai aamuna viestin mitä tehdä teknisentyön sijaan. "Tee vanhemman tai muun aikuisen valvonnassa".

Ei meillä ole kukaan aikuinen koulupäivän aikana kotona.

Opettaja vielä alkuun itse laittoi mikä on koulupäivän kesto ja että hänet tavoittaa vain siihen aikaan. Itse kuotenkin laittaa viestejä miten sattuu ja velvoittaa tehtäviin kouluajan ulkopuolella.

Tämä nainen on myös lähtenyt ennen sulkua Uudeltamaalta mökilleen missä on yhä. Että siinä sinulle sellainen säälin kohde.

Voi laittaa viestin takaisin, että koulua ei ole lauantaina. Jos viesti tuli Wilman niin ei tarvitse reagoida kun vasta maanantaina.

En näe tarpeellisiksi muistuttaa aikuista ihmistä viikonpäivistä. Laitoin rehtorille maanantaina viestin johon odotan yhä vastausta.

Rakentava tapa toimia.

Odotatko, että rehtori pahoittelee, että LAUANTANA tuli opettajalta wilmaviesti.

Ja sen jälkeen sinulle tulee hyvä mieli. Voitinpas ja siinä taas ope sai!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä todella säälin opettajia jos tämä on tätä. Hyvää hyvyyttään yrittävät määrätä tehtäviä, mitkä auttaisivat kiireisiä vanhempia, mutta ei...

Miksi pitää tunkea sitä koulua keskelle perheen arkea eikä voi pitää kouluna? Meillä opettaja laittoi lauantai aamuna viestin mitä tehdä teknisentyön sijaan. "Tee vanhemman tai muun aikuisen valvonnassa".

Opettaja vielä alkuun itse laittoi mikä on koulupäivän kesto ja että hänet tavoittaa vain siihen aikaan. Itse kuotenkin laittaa viestejä miten sattuu ja velvoittaa tehtäviin kouluajan ulkopuolella.

Tämä nainen on myös lähtenyt ennen sulkua Uudeltamaalta mökilleen missä on yhä. Että siinä sinulle sellainen säälin kohde.

Ai miksikö? Koska meillä on poikkeustila. Etkö ole kuullut? Opettaja ei voi tulla sinne kotiin, joten vanhempienhan siellä pitää tietysti valvoa. Miten sinä itse tämän järjestäsit, kun lapset eivät saa mennä kouluun, mutta opetusta pitää jokaisessa aineessa kuitenkin olla? 

En laittaisi tehtäviä joka vaatii aikuisen valvontaa. Niin kovin yksinkertaista. Poikkeustila kun ei ole määrännyt kaikkia vanhempia kotiin joten miten kukaan voisi lasta päivän aikana valvoa?

Mitä siis ehdotat teknisen työn tehtäväksi, jota voi tehdä kotona, mutta ei tarvitse aikuisen valvontaa? Ja miksi te ette voi siis tehdä niitä asioita työpäivän jälkeen, jos opettajakaan ei ole koulupäivän aikana tavattavissa? Ei kai hän vaadi tehtävien palauttamistakaan sitten silloin. 

Vierailija
384/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai miksikö? Koska meillä on poikkeustila. Etkö ole kuullut? Opettaja ei voi tulla sinne kotiin, joten vanhempienhan siellä pitää tietysti valvoa. Miten sinä itse tämän järjestäsit, kun lapset eivät saa mennä kouluun, mutta opetusta pitää jokaisessa aineessa kuitenkin olla? 

Missä aineessa on tehty linnunpönttö tai polkupyörän huolto tunnissa? Tai leivottu mokkapaloja muutamassa tunnissa sisältäen myös tarvittavien aineiden ostamisen kaupasta.

Vierailija
385/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ketjun ap ja sanonut monta kertaa että kivoja tehtäviä ja sellaisia joita lapset tekee muutenkin MUTTA aikataulut on tiukkkoja eikä näitä tehtäviä pysty ennakoimaan.

Tänäänkin 12.15 alkaen oli teams- tunti englannista, siitä heti perään tunti pyörän huoltoa ( tunti ei riittänyt siihen että etsittiin lapsen kanssa tarvikkeet ja selviteltiin vikoja) sitten perään 90 minuuttia oman vaatekaapin siivousta, yhdelle risalle vaatteelle piti keksiä uusiokäyttöä. Lapsi ei saanut yhtään taukoa, pyörän huolto täysin vaiheessa ja kuva huolletusta pyörästä piti olla jo palautettu.

Samaan aikaan yksi lapsista leipoo ja kolmas askarteli sitä pönttöä, etsi tarvikkeita liiteristä ja pitkin pihaa, pöntön teki mutta ei lähellekkään sellaista kuin oli vaatimus.

Laitan opettajille palautetta, yleensä hyvää mutta välillä kuten tänään jouduin taas sanomaan että joku raja, mieluummin pidempi aikaraja näihin tehtäviin.

Vaikka meillä on aina siistiä ja paikat kunnossa, tavarat tarosalla, en minä eikä lapset 15 minuutissa (eli välitunti joka pitäisi levätä) saada valmisteltua seuraavaa tuntia. Milloin tosiaan pitää tehdä maja, askarrella, tehdä linnunpönttö, leipoa, alkaa siivota. Kun nämä on tosiaan aikataulutettu.

Eilen illalla isoin tyhjensi tiskikonetta ja otti kuvan, kysyin että miksi ihmeessä, sanoi että nykyään kaikesta tekemisestä pitää laittaa kuva niin meni sekaisin jo itsekkin.

Nämä lapsen on tunnollisia ja kotona on aina suhtauduttu kouluun vakavasti. En haluaisi opettaa oikomisia tai huonoa työtä lapsille mutta kohta on pakko.

Nyt lapsi murehtii sitä kesken jäänyttä huoltoa ja haluaa että mennään tekemään se loppuun. Minulla on omat työt vielä tekemättä kuten kotityöt ja liikuntakin.

Kyse on tosiaan siitä että lapset hukkuu tähän tekemisen tulvaan, aikatauluihin ja jatkuvaan raportoimiseen omista tekemisistä.

”...minulla on omat työt vielä tekemättä kuten kotityöt ja liikuntakin”.

Onneksi palstailu on kuitenkin hyvässä vauhdissa.

Vierailija
386/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapselle tuli tehtäväksi pestä jääkaappi, no mä just pesin sen viikonloppuna :D

On muuten ihan helkkarinmoinen homma, jos sen tekee kunnolla. Meillä juuri kaksi aikuista käytti jääkaapin pesemiseen yhteensä 6 tuntia.

Pesittekö kaikki jauhenlihatkin, vai miten saitte siihen noin paljon aikaa kulumaan? 

Ovi jouduttiin irrottamaan kokonaan, jotta saatiin jääkaappia vedettyä ulos kolostaan.

Ja tähän meni 6 tuntia? Tuo ei enää ole kyllä mitään jääkaapin pesemistä, jos jääkaappi hajotetaan pieniin osiin. 

Vierailija
387/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Me emme tee. Aika jännä ristiriita, kun julkisessa keskustelussa ollaan huolissaan perheiden jaksamisesta, mutta sitten ei nähdä tällaista kuormitusta.

Siinä tulee carmasti hyvä mieli koko perheelle. Varsinkin lapsille.

Ja kuormitus vähenee kummasti!

Verrattuna perheeseen, jossa kannustetaan ja luodaan hyvää ilmapiiriä.

Hmm? Luuletko ihan todella, että perheen ilmapiiriä parantaa jaksamisen rajalla väkertää esimerkiksi sitä linnunpönttöä, jonka opettaja on käskenyt tehdä? Sen sijaan, että tehtäisiin yhdessä jotain muuta yhdessä, mikä tuntuu luontevalta. Täällä selvästikään monet kommentoijat eivät edes ole tässä etäkoulussa mukana, kun eivät usko, että tällaiset tehtävät ovat totta.

En tiedä. Meillä on aina suhtauduttu kouluun ja muuhun lapsen elämään innostavasti ja kannustavasti.

Mukavampi ilmapiiri siitä tulee kuin naama rutussa vastustaen. Ja lapsille varmasti mukavampaa verrattuna siihen nolouteen ja ulkopuolisuuteen, joka näistä "me ei ainakaan tehdä mitään" vastauksista tulee.

Lapsi siitä viimekädessä kärsii. Ja ilmapiiri kotona. Ja kaikkien jaksaminen

Ei siinä mitään, jos tykkää, että on hankalaa ja paha mieli.

Hienoa, että teillä on asiat niin hyvin, että jaksatte suhtautua innostavasti ja kannustavasti. Kaikilla ei asiat ole yhtä loistavasti. Itse olen keikkunut burn outin partaalla, enkä kestä nyt yhtään ylimääräistä rasitusta. Mieheni (lasten isä) kuoli, eikä olla siitäkään vielä toivuttu. Joudun käymään töissä päivisin, jotta saan pidettyä lapset ruoissa ja katon päämme päällä, eikä rahkeita riitä enää muuhun kuin ihan peruselämästä selviytymiseen. Iltaisin kotona odottaa ruoanlaitot, siivoukset, kaupassa käynnit, pyykit, tiskit yms. Lapset joutuvat suoriutumaan annetuista kotitehtävistä itse päivän aikana. Iltaisin yritän vähän auttaa, jos on jotain ylivoimaisen vaikeaa.

Sinulla on oikeus saada lapset lähiopetukseen jo ihan sosiaalisista syistä. Tsemppiä!

Ei ole koulu ottanut lapsia lähiopetukseen, eikä olla saatu tukea muualtakaan yhteiskunnasta. Perheneuvolaan ollaan jonotettu jo yli puoli vuotta (toisen lapsen oireilun takia), mutta koska meitä ei olla luokiteltu kiireiseksi, niin edelleen odotetaan vuoroamme, eikä ole mitään tietoa, missä vaiheessa mahdollisesti päästään ensimmäiselle käynnille. t. sama

Vierailija
388/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset myös keskenään, minun on pakko olla töissä. Melko hyvin on mennyt mutta varsinkin 8-vuotiaan tehtäviä olen ihmetellyt. Niitä on hirveä määrä ja lähes kaikista pitää ottaa vielä kuva ja laittaa se opelle kännykällä whatsappiin. Tavallaan kiva mutta kun sitä kännykkää lapset tuijottavat nyt ihan liikaa muutenkin, nyt addiktoituminen on ihan varmaa. Ja paluu tavalliseen arkeen ja kouluun tulee olemaan kamala.

Vierailija
389/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etäkoulun tehtävät täysin ylimitoitettuja! Oppitunti on realistisesti 30 min aktiivista opiskelua. Tunti lyhenee molemmista päistä välitunti-ja ruokailusiirtymisiin, työrauhanongelmien ym. säätämisen takia. Normisti koulussa aika paljon muuta löysempää ohjelmaa oppituntien paikalla ( aamunavaukset, juhlat ym. pajat ja poikkeukset).Nyt kotona tuplasti tekemistä: tunnollinen lapsi stressaa ja paahtaa aamusta iltaan tehtäviä. Osan palautus tökkii. Kaikki raportoitava vielä päiväkirjaan. Aamulla herätys ahdistaa, kun uusi tehtävätulva vyöryää päälle. Tähänkö tällä tähdätään? Lapselle jää paljon vähemmän vapaa-aikaa kuin normaalisti vaikka autan häntä opiskelussa. Säälittää, kun muutenkin kovaa aikaa myös lapsille ja vielä pari kuukautta pitäisi tätä jaksaa.

Vierailija
390/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä aineessa on tehty linnunpönttö tai polkupyörän huolto tunnissa? Tai leivottu mokkapaloja muutamassa tunnissa sisältäen myös tarvittavien aineiden ostamisen kaupasta.

Mitä sinä nyt selität? Mikset vastaa kysymykseeni? Missään en ole sanonut, että täytyy tehdä linnunpönttö tunnissa. Kysyin vain, mitä sellaista teknisissä töissä voi tehdä, ettei aikuisen valvontaa tarvita. Ajankäyttö ei liity tähän nyt mitenkään. 

Vierailija
391/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On muuten ihan helkkarinmoinen homma, jos sen tekee kunnolla. Meillä juuri kaksi aikuista käytti jääkaapin pesemiseen yhteensä 6 tuntia.

Pesittekö kaikki jauhenlihatkin, vai miten saitte siihen noin paljon aikaa kulumaan? 

Ovi jouduttiin irrottamaan kokonaan, jotta saatiin jääkaappia vedettyä ulos kolostaan.

Ja tähän meni 6 tuntia? Tuo ei enää ole kyllä mitään jääkaapin pesemistä, jos jääkaappi hajotetaan pieniin osiin. 

Jääkaapista ei saa tasoja ja vihanneslokeroita ulos ja tiskiin, mikäli ovea ei irrota tai vaihtoehtoisesti ikkunalautaa, mutta se on vielä isompi projekti. Samalla kun jääkaapin tyhjentää ja sammuttaa, niin kannattaa ilman muuta myös tarkistaa takaosan tilanne. Pölyä ei tällä kerralla paljoa ollut, mutta ylivuotoallas oli täynnä jotan homemöhnää.

Vierailija
392/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etäkoulun tehtävät täysin ylimitoitettuja! Oppitunti on realistisesti 30 min aktiivista opiskelua. Tunti lyhenee molemmista päistä välitunti-ja ruokailusiirtymisiin, työrauhanongelmien ym. säätämisen takia. Normisti koulussa aika paljon muuta löysempää ohjelmaa oppituntien paikalla ( aamunavaukset, juhlat ym. pajat ja poikkeukset).Nyt kotona tuplasti tekemistä: tunnollinen lapsi stressaa ja paahtaa aamusta iltaan tehtäviä. Osan palautus tökkii. Kaikki raportoitava vielä päiväkirjaan. Aamulla herätys ahdistaa, kun uusi tehtävätulva vyöryää päälle. Tähänkö tällä tähdätään? Lapselle jää paljon vähemmän vapaa-aikaa kuin normaalisti vaikka autan häntä opiskelussa. Säälittää, kun muutenkin kovaa aikaa myös lapsille ja vielä pari kuukautta pitäisi tätä jaksaa.

Unohdat, että kotona tehdään nyt koulutunnit + kotitehtävät. Ei pelkästään kotitehtäviä eikä pelkästään koulutunteja. Tekniseen säätämiseen menevä aika ei ole opetussisällön syytä. 

Vierailija
393/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset myös keskenään, minun on pakko olla töissä. Melko hyvin on mennyt mutta varsinkin 8-vuotiaan tehtäviä olen ihmetellyt. Niitä on hirveä määrä ja lähes kaikista pitää ottaa vielä kuva ja laittaa se opelle kännykällä whatsappiin. Tavallaan kiva mutta kun sitä kännykkää lapset tuijottavat nyt ihan liikaa muutenkin, nyt addiktoituminen on ihan varmaa. Ja paluu tavalliseen arkeen ja kouluun tulee olemaan kamala.

Eihän tuon ikäinen saa edes käyttää WhatsAppia.

Vierailija
394/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä piti yläasteen kotitaloustunneilla yhden ryhmän pestä jääkaappi aina tunnin päätteeksi. Kun sen tekee säännöllisesti eikä kerrytä vuosien likaa, niin ei tuollaiseen murusten ja roiskeiden siivoamiseen kauaa mene.

Kyllä jääkaapin hyllyt välillä pitää irrottaa ja pestä. Ei pelkkä rpiskeiden pyyhintä ole jääkaapin pesua.

Itse pesen lasihyllyt astianpesukoneessa muutaman kuukauden välein. Koko kaappi tyhjäksi, että saa pestyä seinät kunnolla.

Menee muutama tunti, muttei se ole aktiivista työtä. Lähinnä odottelua, vaikka pikaohjelmalla pesen hyllyt. Menee 3 koneellista.

Vierailija
395/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jääkaapista ei saa tasoja ja vihanneslokeroita ulos ja tiskiin, mikäli ovea ei irrota tai vaihtoehtoisesti ikkunalautaa, mutta se on vielä isompi projekti. Samalla kun jääkaapin tyhjentää ja sammuttaa, niin kannattaa ilman muuta myös tarkistaa takaosan tilanne. Pölyä ei tällä kerralla paljoa ollut, mutta ylivuotoallas oli täynnä jotan homemöhnää.

Luulen ettei ope odota kaikkien lasten irrottavan jääkaapin ovea tai ikkunalautaa.

Vierailija
396/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me oltaisiin varmaan vaan suoristeltu vähän vaatepinoja, lähetetty kuva mummon aikanaan farkuista tekemästä kassista ja sanottu, että ommella polkastiin tässä tällainen tytön vanhoista farkuista. Linnunpöntön olisi voinut tehdä mistä tahansa tyhjästä pahvipakkauksesta puhkomalla siihen reiän. Mokkapaloja ei olisi voitu leipoa millään, ei meillä ole kotona suklaata, kaakaojauhoja, nonparelleja tai kahvia, ja tämän etäkoulun idea ei kuitenkaan varmaan ole pistää ravaamaan koulun sijaan kaupassa joka päivä.

Sinänsä tuolla ei nyt ole niin väliä. Itse luotan siihen, että lapsi oppii jonkinlaista luovaa ajattelua siinäkin, kun oppii, että on ohjeiden antajan vika, jos ohjeet ovat tulkinnanvaraiset.

Vierailija
397/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No varmaan kannattaa ilmoittaa sivistystoimen johtajalle, ei Av-mammoille.

Jos et huomannut täällä on menossa keskustelu. Kerroin sinulle millaisia ihmisiä kohtaan tunnet sääliä. Säälitkö yhä?

Oletko siis ilmoittanut sivistystoimenjohtajalle? Kyllä säälin edelleen. Se että sinulla on huono kokemus ei tarkoita, että kaikki ovat huonoja opettajia.

Meillä ainakin opettajat ovat koulussa, koska on kriittisten alojen lapsia koulussa.

Aika harva opettaja siellä koulussa on. Tänään tuli tiedote yhdistävät kaupunkimme kouluja joissa lähiopetus kun niin harva siihen osallistuu. Ja niin se lapseni opettaja on siellä mökillään.

Siis tässä sinua nyt kismittää eniten se, että opettaja on mökillään eikä kotona?

Vierailija
398/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aha. Meillä on ihan normaali jääkaappi, josta saa kaikki hyllyt kyllä helposti irti. Ei se ole jääkaapin syy, jos teillä on ikkunalauta edessä. Enkä kyllä vieläkään ymmärrä, miten siihen oven irrottamiseen ja jääkaapin siirtämiseen menee 6 tuntia. 

Vierailija
399/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vaikeaa keksiä teknisen tehtäviä, joihin ei aikuista tarvita opettamaan. Nyt ehkä tajuatte miksi niitä aikuisia on opettamassa siellä koulussa.

Ehkä ne opettajat sitten jotain siellä koulussa tekeekin, kun niitä haukuttiin ennen karanteenia ja niitä haukutaan nyt.

Ja en ole opettaja.

Vierailija
400/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Suomen perustuslain (731/1999) 16 §:n mukaan jokaisella on oikeus maksuttomaan perusopetukseen. Perusopetuksen maksuttomuudessa on kyse subjektiivisesta oikeudesta, ei periaatteesta. Maksuttomuus tarkoittaa sitä, että opetuksesta ei saa aiheutua oppilaalle kustannuksia". 

Olkaa hyvä. Tämän tiedon voi välittää myös opettajalle, jonka vaatimat tehtävät edellyttävät perheeltä tavaroiden hankintaa.

Oikeastaan tosi mukavaa, että nämä pykälänhyväilijät voivat nyt tehdä vahinkoa vain omille lapsilleen. Normiaikana he sabotoivat myös muiden luokkaretket ja leirikoulut.

Tehdä vahinkoa omille lapsilleen...? Siis sillä, ettei voi tehdä niitä mokkapaloja, mihin ei löydy aineita joka kodista tai tulivuorta etiikasta ja ruokasoodasta? Tämä on ollut aina ihan peruskamaa koulussa, että ei voi vaatia ostamaan erikseen tarvikkaita koulutehtäviin. Kaikki kierrätysjutut on ok ja luonnosta löytyy materiaalia ilmaiseksi. Joillakin perheillä on oikeasti rahasta tiukkaa, eikä lapset voi tehdä noita tehtäviä...

Tuo luokkaretki- ja leirikoulujuttu on asia erikseen. Mutta silloinkin vaihtoehtona on se, että köyhien (tai typerien) lapset eivät pääse mukaan mihinkään. Joillekin se parikymppiä voi oikeasti olla iso raha. 

Opettajien yhtenä tehtävänä on taloudellisen eriarvoisuuden vähentäminen koulussa oppilaiden kesken. Usein tähän tarvitaan ainoastaan mielikuvitusta.

t. ope

Vahinko ei muodostu siitä, että kotona ei olisi ruokasoodaa tehtävään, vaan siitä että antaa lapselleen signaalin, ettei hänen koulutyönsä ole vanhemmalle minkään arvoista, vaan lähinnä hyvä tekosyy päästä vääntämään kättä opettajan kanssa. Nuo pykälänhyväilijät harvoin ovat köyhemmästä päästä.

Itse olin köyhästä kodista metsän keskeltä, mutta meillä arvostettiin sivistystä. Pääsin viikoittain autoreissulle kirjastoon, vaikkei meillä varaa hienoihin harrastuksiin ollutkaan. Koulua arvostettiin, ja jos opettaja jotain pyysi, se pyrittiin toteuttamaan.

Tämä! Lapsen koulumenestykseen suuresti vaikuttava asia on vanhempien suhtautuminen kouluun ja koulutukseen,. Monia suuria nimiä on ponnistanut sen vuoksi hyvin vaatimattomista oloista maailmalle.

Tutkitusti köyhien perheiden lapset ahdistuvat mm. koulujen maksullisista retkistä, koska tietävät, ettei perheellä ole rahaa.

Mitäpä luulet millaista ahdistusta koululta tulevat vaatimuksen kaiken maailman askarteluista tuottavat nyt perheissä?

Se, että vanhemmat vaativat koululta materiaaleja, ei ole sama asia kuin suhtautuminen koulutukseen.

Meillä on hyllyt kirjoja täynnä, lapsille luetaan, heitä kannustetaan opiskelemaan, ja he tietävät, että vanhemmat  ovat opiskelleet ja se on mahdollistanut monia asioita. Silti meillä ei hypitä riemusta näistä vaatimuksista, senkään takia, että tajuamme, ettei kaikki vanhemmat voi nyt tarvikkeita ostaa.

Toiseksi, kenenkään ei pitäisi nyt ravata hankkimassa tarvikkeita kaupoissa koulua varten.

No sitten ette osta ja ilmoitat sen koululle. Käytätte tarvikkeita mitä kotoa löytyy. Ei se opettaja täältä älyä sitä tietoa hakea.

Opettajan äly ei riitä kysymään sitä etukäteen ennen kuin tehtäviä keksii?

Meinaatko, että opettaja alkaa neuvotella 25 kodin kanssa, ennen kuin määrää tehtävän? Ei todellakaan. Opettaja antaa tehtävän, kodit siitä sitten soveltavat sen itselleen sopivaksi. Tehtävän on oltava sellainen, että oppilas pystyy tekemään sen ilman vanhempien apua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän