Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etäkoulun älyttömyydet

Vierailija
07.04.2020 |

Olen lasten kanssa kotona ja yritetään pysyä järjissään tämän koulun kanssa. Lukuaineet sujuu mutta nämä muut puuhat vie järjen.
Tänään pitäisi yhden kanssa leipoa pellillinen mokkapaloja, pienimmän kanssa rakentaa linnunpönttö ja keskimmäisellä olisi oman vaatekaapin siivous, lajittelu ja uusiokäytön keksiminen yhdestä vaatteesta ja polkupyörän huolto.

Mistä tuon ajan oikein ottaa?! Yksikään ei noista tehtävistä suoriudu ilman apua, kaikki pitäisi tehdä yhtäaikaa. Mistä tähän hätään löydän linnunpönttötarpeet, on ne jossain mutta menee aikansa jo etsiessä, samoin kuin tuo pyörän huolto.

Opet, nuo tehtävät vaikuttaa varmaan ihan kivalle paperilla mutta luoja nämä työllistää meidät vanhemmat ihan kohtuuttomasti!
Kaikki lapset on täällä alle 10 vuotiaita, osa tehtävistä on täysin vanhempien kanssa tehtäviä.

Kommentit (1075)

Vierailija
401/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapselle tuli tehtäväksi pestä jääkaappi, no mä just pesin sen viikonloppuna :D

On muuten ihan helkkarinmoinen homma, jos sen tekee kunnolla. Meillä juuri kaksi aikuista käytti jääkaapin pesemiseen yhteensä 6 tuntia.

Pesittekö kaikki jauhenlihatkin, vai miten saitte siihen noin paljon aikaa kulumaan? 

Ovi jouduttiin irrottamaan kokonaan, jotta saatiin jääkaappia vedettyä ulos kolostaan.

Ja tähän meni 6 tuntia? Tuo ei enää ole kyllä mitään jääkaapin pesemistä, jos jääkaappi hajotetaan pieniin osiin. 

Jääkaapista ei saa tasoja ja vihanneslokeroita ulos ja tiskiin, mikäli ovea ei irrota tai vaihtoehtoisesti ikkunalautaa, mutta se on vielä isompi projekti. Samalla kun jääkaapin tyhjentää ja sammuttaa, niin kannattaa ilman muuta myös tarkistaa takaosan tilanne. Pölyä ei tällä kerralla paljoa ollut, mutta ylivuotoallas oli täynnä jotan homemöhnää.

Aha. Meillä on ihan normaali jääkaappi, josta saa kaikki hyllyt kyllä helposti irti. Ei se ole jääkaapin syy, jos teillä on ikkunalauta edessä. Enkä kyllä vieläkään ymmärrä, miten siihen oven irrottamiseen ja jääkaapin siirtämiseen menee 6 tuntia. 

Otitteko pari neuvoa antavaa välissä? Se selittäisi 6 tuntia.

Vierailija
402/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On muuten ihan helkkarinmoinen homma, jos sen tekee kunnolla. Meillä juuri kaksi aikuista käytti jääkaapin pesemiseen yhteensä 6 tuntia.

Pesittekö kaikki jauhenlihatkin, vai miten saitte siihen noin paljon aikaa kulumaan? 

Ovi jouduttiin irrottamaan kokonaan, jotta saatiin jääkaappia vedettyä ulos kolostaan.

Ja tähän meni 6 tuntia? Tuo ei enää ole kyllä mitään jääkaapin pesemistä, jos jääkaappi hajotetaan pieniin osiin. 

Jääkaapista ei saa tasoja ja vihanneslokeroita ulos ja tiskiin, mikäli ovea ei irrota tai vaihtoehtoisesti ikkunalautaa, mutta se on vielä isompi projekti. Samalla kun jääkaapin tyhjentää ja sammuttaa, niin kannattaa ilman muuta myös tarkistaa takaosan tilanne. Pölyä ei tällä kerralla paljoa ollut, mutta ylivuotoallas oli täynnä jotan homemöhnää.

Aha. Meillä on ihan normaali jääkaappi, josta saa kaikki hyllyt kyllä helposti irti. Ei se ole jääkaapin syy, jos teillä on ikkunalauta edessä. Enkä kyllä vieläkään ymmärrä, miten siihen oven irrottamiseen ja jääkaapin siirtämiseen menee 6 tuntia. 

Niin, minä jo kysyinkin, pesivätkö jauhenlihat samalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, minä jo kysyinkin, pesivätkö jauhenlihat samalla. 

Minä ainakin olisin ottanut, jos olisi tuollaisessa kolossa jääkaappi😀

Vierailija
404/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se jääkaappi piti tyhjentää Uuno Turhapuro -tyyliin.

Vierailija
405/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä todella säälin opettajia jos tämä on tätä. Hyvää hyvyyttään yrittävät määrätä tehtäviä, mitkä auttaisivat kiireisiä vanhempia, mutta ei...

Miksi pitää tunkea sitä koulua keskelle perheen arkea eikä voi pitää kouluna? Meillä opettaja laittoi lauantai aamuna viestin mitä tehdä teknisentyön sijaan. "Tee vanhemman tai muun aikuisen valvonnassa".

Ei meillä ole kukaan aikuinen koulupäivän aikana kotona.

Opettaja vielä alkuun itse laittoi mikä on koulupäivän kesto ja että hänet tavoittaa vain siihen aikaan. Itse kuotenkin laittaa viestejä miten sattuu ja velvoittaa tehtäviin kouluajan ulkopuolella.

Tämä nainen on myös lähtenyt ennen sulkua Uudeltamaalta mökilleen missä on yhä. Että siinä sinulle sellainen säälin kohde.

Voi laittaa viestin takaisin, että koulua ei ole lauantaina. Jos viesti tuli Wilman niin ei tarvitse reagoida kun vasta maanantaina.

En näe tarpeellisiksi muistuttaa aikuista ihmistä viikonpäivistä. Laitoin rehtorille maanantaina viestin johon odotan yhä vastausta.

Rakentava tapa toimia.

Odotatko, että rehtori pahoittelee, että LAUANTANA tuli opettajalta wilmaviesti.

Ja sen jälkeen sinulle tulee hyvä mieli. Voitinpas ja siinä taas ope sai!

Minua opettajana kiinnostaa tämä ketju kovasti. Itse annan viikkokohtaiset tehtävät, ja ne ovat helpompia kuin tavalliset tehtävät koulussa olisivat. Oppilaat pystyvät tekemään kaiken kirjallisesti ja käytämme niitä tapoja, jotka olivat oppilaille teknisesti tuttuja jo ennen etäkoulua. Siihen lisäksi on tullut jokunen Meet-tunti viikossa. Kaikkiin Meet-tunteihin eivät kaikki pysty osallistumaan, ja se on ihan ok, kunhan syy löytyy.

Minä kyllä laitan usein viestejä viikonloppuisin ja öisin, koska minulla on pieniä lapsia ja parhaiten pystyn keskittymään työntekoon vasta lasten mentyä nukkumaan. En odota, että oppilaat ja vanhemmat lukevat viestini viikonloppuyönä, vaan oletan, että he avaavat Wilman seuraavan kerran maanantaiaamuna, kun koulupäivä taas alkaa. 

Eristys on väsyttävää kaikille, niin vanhemmille kuin lapsille, ja opettajille myös. Pystyn antamaan arvosanan jo sen perusteella, mitä oppilas on tehnyt ennen etäkouluun siirtymistä. Lisäksi kaikkea oppimista ei aina tarvitse todentaa kokeella, vaan joskus riittää ihan se tehtävien tekeminen. Parempi on, että oppilaat nyt yrittävät parhaansa tässä teknisessä valmiudessa, joka toimii - ei toimi - toimii - ei toimi, ja nauttivat auringonpaisteesta ja saapuvasta keväästä.

Vierailija
406/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etäkoulun tehtävät täysin ylimitoitettuja! Oppitunti on realistisesti 30 min aktiivista opiskelua. Tunti lyhenee molemmista päistä välitunti-ja ruokailusiirtymisiin, työrauhanongelmien ym. säätämisen takia. Normisti koulussa aika paljon muuta löysempää ohjelmaa oppituntien paikalla ( aamunavaukset, juhlat ym. pajat ja poikkeukset).Nyt kotona tuplasti tekemistä: tunnollinen lapsi stressaa ja paahtaa aamusta iltaan tehtäviä. Osan palautus tökkii. Kaikki raportoitava vielä päiväkirjaan. Aamulla herätys ahdistaa, kun uusi tehtävätulva vyöryää päälle. Tähänkö tällä tähdätään? Lapselle jää paljon vähemmän vapaa-aikaa kuin normaalisti vaikka autan häntä opiskelussa. Säälittää, kun muutenkin kovaa aikaa myös lapsille ja vielä pari kuukautta pitäisi tätä jaksaa.

Unohdat, että kotona tehdään nyt koulutunnit + kotitehtävät. Ei pelkästään kotitehtäviä eikä pelkästään koulutunteja. Tekniseen säätämiseen menevä aika ei ole opetussisällön syytä. 

Ymmärrän kyllä että tehdään tuntitehtävät ja läksyt. Siihen nähden ylimitoitettuja ovat! Teknistä säätämistä ei tarvitsisi välttämättä painottaa niin paljon kuin nykyään: esim. oppikirjojen tehtäviä tehdään todella vähän suhteessa muuhun säätämiseen.Osa tehtävien vaatimuksista ei ole ikätasolle sopivia, vaan liian vaativia.

Vierailija
407/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen on vallankäyttöä ja kiusaamista, jos antaa tehtävät päivää ennen. Ei meillä ainakaan olisi mitään maaleja tai lautoja. Vaihtoehdot 1. Ope on laiska ja keksii tehtävät vasta viime tingassa. 2. Opettaja haluaa kiusata, näyttääkseen kuinka koulussa opeilla on rankkaa vaikka kyllä helvetissä ne suunnitelmat on tehty jo kuukausia etukäteen. 3. Molemmat vaihtoehdot.

Vierailija
408/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen on vallankäyttöä ja kiusaamista, jos antaa tehtävät päivää ennen. Ei meillä ainakaan olisi mitään maaleja tai lautoja. Vaihtoehdot 1. Ope on laiska ja keksii tehtävät vasta viime tingassa. 2. Opettaja haluaa kiusata, näyttääkseen kuinka koulussa opeilla on rankkaa vaikka kyllä helvetissä ne suunnitelmat on tehty jo kuukausia etukäteen. 3. Molemmat vaihtoehdot.

Tai 4. Ap liioittelee 5. Ap on ymmärtänyt väärin

Vierailija
409/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai 4. Ap liioittelee 5. Ap on ymmärtänyt väärin

Tai 5. Provo.

Vierailija
410/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsille tarjotaan eskari + 9 vuotta peruskoulua. Mutta kun poikkeustilan takia vanhemmat joutuvat parin kuukauden ajan venymään lastensa takia, opettajat ovat saamattomia ja laiskoja luusereita, jotka eivät osaa yhtään mitään eivätkä ole koskaan tehneet oikeaa työtä. :D Ymmärtäkää nyt, että eivät ne opettajat ole syyllisiä tähän tilanteeseen. He nyt vaan eivät voi tulla sinne teidän kotiin opettamaan. Nyt on poikkeustila, joten tyhmimmänkin pitänyt ymmärtää, että tämä ei missään tapauksessa ole ihanne eikä pysyvä olotila, jota vastaan nyt kannattaa sen kummemmin taistella. En millään käsitä, kun porukka itkee nyt ikään kuin tämä olisi nyt hyväksi havaittu ja ikuinen systeemi. 

Ihan ulkopuolisena minä käsitän, että sellaisten tehtävien, joiden tekemiseen pitää olla tarvikkeita, tekemiseen tarvitaan aikaa. Minä esimerkiksi olin tänään töissä 7-17. Missähän välissä tuossa hankkisi tarvikkeita yhtään mihinkään? Meillä ei ole edes ompelukonetta, olisipa kiva joku koneompelutehtävä. En edes tiedä, missä tässä kaupungissa niitä myydään. Myydäänkö tavarataloissa? Eikä meillä ole mitään sellaista tilaa, missä voisi sahata ja vasaroida. Meillä ei ole minkäänlaista jämää minkäänlaisesta maalista. Tuksin kellään vuokralla kerrostalossa asuvallakaan on. Me ei asuta vuokralla, mutta maaleja ei vain ole, kun ei ole maalattu mitään vuosiin. Terassi hoidettiin viime kesänä, mutta jämiä ei jäänyt.

Vierailija
411/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen yläkoulun kielenope ja näyttää kyllä siltä, ettemme nyt ainakaan yseille pidä enää kokeita. Eikä kyllä muillekaan. Näyttö on yseillä nyt se mikä se on. Jos arvosana olisi vaikka 7,5, oppilaalle tarjotaan suullista koetta kahden kesken open kanssa korotukseen. Kyllä opelta pitää löytyä sen verran ammattitaitoa, että pystyy arvioimaan oppilaansa tason. Kenenkään arvosanaa ei olla tämän poikkeusajan takia laskemassa. Opiskelemme kyllä ihan oppikirjan loppuun, mutta lunttaamista ei pysty millään aukottomasti estämään. Siksi kokeet skipataan. Tehtävämäärät pidämme maltillisina, sillä nyt jäävät pois esim. parikeskustelut ja muut suulliset jutut, joita tehtäisiin oppitunnilla. Ei ole tarkoitus tehdä kotona enempää kuin mitä koulussakaan tehtäisiin. Monet opet ovat ottaneet etäkoulun aivan liian jyrkällä asenteella. Varmasti näkyy kontrollifriikkiys. Nyt pitää hieman höllätä.

Vierailija
412/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meillä on vanhin vasta eskarissa, sieltä onneksi tullut soveltavia ohjeita. Esim. pääsiäispupun askartelu, ja siihen annettu ohjeet tai korvaava tehtävä ollut vaikka piirrä pupu paperille. 

Voin kyllä tälleen autottomana ja kerrostalossa asuvana sanoa ettei kyllä onnistuisi korona-aikana linnunpöntön rakentaminen kotona. Meidän kerrostalossa ei ole mitään harrastetilaa jossa tollaisia rakennusjuttuja voisi tehdä, eikä tosiaan ole tullut käytyä kuin ruokakaupassa eikä lähimmässä isossa marketissa ole mitään puutarviketta myynnissä. Ehkä siis tehtäisiin pahvista linnunpönttö. 

Vierailija
413/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittaisin että meillä 10-vuotias ei saa käyttää uunia yksin ja vanhemmat emme voi käyttää aikaa leipomiseen kesken työpäivän. Esittäisin myös toiveen, että jatkossa tehtäviä, jotka onnistuvat lapselta opettajan etätuella. Me vanhemmat olemme täysin kiinni työssä. 

Tämä. 

Olen päivät töissä poissa kotoa ja meillä on uunin luukku rikki siten, että se paukahtaa kiinni, jos siitä irrottaa eli kaikki joutuu nostamaan uuniin ja pois sieltä yhdellä kädellä. Tuottaa vaikeuksia aikuisellekin. Lasten en ole antanut käyttää uunia yksin. Vain vanhin lapsista on saanut luvan siihen, jos on mukana kaveri, joka pitelee luukkua alhaalla sillä aikaa, kun toinen nostaa ruoan/leipomuksen.

Vierailija
414/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei juoda alkoholia.

Vierailija
415/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä opettaja tuo kaikki askartelu yms välineet oppilaiden postilaatikoihin, ei oleta että kaikilla on esim. kartonkia tai sukkapuikkoja. Laittaa vaan viestin että hakekaa vermeet laatikosta niin lapsi pääsee tekemään tarvittavat tehtävät.. ihmeellistä että itse pitäis juttuja hommata! Mä en ainakaan lähtis mitään ostamaan..

Niinpä. Tuollakin joku kertoi, että opettaja muka käski tekemään tulivuoren paperimassasta. Minä en ainakaan edes tiedä, mitä on paperimassa ja mistä sellaista saisi. Menee kyllä pikkuisen yli nämä provot jo. 

Paperimassaa saa kun sekoittaa esimerkiksi sanomalehden revittyjä palasia liisteri/vesiseokseen. 

Vierailija
416/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etäkoulun tehtävät täysin ylimitoitettuja! Oppitunti on realistisesti 30 min aktiivista opiskelua. Tunti lyhenee molemmista päistä välitunti-ja ruokailusiirtymisiin, työrauhanongelmien ym. säätämisen takia. Normisti koulussa aika paljon muuta löysempää ohjelmaa oppituntien paikalla ( aamunavaukset, juhlat ym. pajat ja poikkeukset).Nyt kotona tuplasti tekemistä: tunnollinen lapsi stressaa ja paahtaa aamusta iltaan tehtäviä. Osan palautus tökkii. Kaikki raportoitava vielä päiväkirjaan. Aamulla herätys ahdistaa, kun uusi tehtävätulva vyöryää päälle. Tähänkö tällä tähdätään? Lapselle jää paljon vähemmän vapaa-aikaa kuin normaalisti vaikka autan häntä opiskelussa. Säälittää, kun muutenkin kovaa aikaa myös lapsille ja vielä pari kuukautta pitäisi tätä jaksaa.

Unohdat, että kotona tehdään nyt koulutunnit + kotitehtävät. Ei pelkästään kotitehtäviä eikä pelkästään koulutunteja. Tekniseen säätämiseen menevä aika ei ole opetussisällön syytä. 

Ymmärrän kyllä että tehdään tuntitehtävät ja läksyt. Siihen nähden ylimitoitettuja ovat! Teknistä säätämistä ei tarvitsisi välttämättä painottaa niin paljon kuin nykyään: esim. oppikirjojen tehtäviä tehdään todella vähän suhteessa muuhun säätämiseen.Osa tehtävien vaatimuksista ei ole ikätasolle sopivia, vaan liian vaativia.

Mikähän tässä ärsytti?Asiaa oli. Allekirjoitan!

Vierailija
417/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa kaikki vanhemmat palautetta opettajille/rehtoreille! Meilläkin on liikaa näitä ”tee vanhemman kanssa”-tehtäviä. Lisäksi liikaa kikkailua digitehtävien kanssa (alakoulu), ja lapset tarvitsevat kohtuuttomasti apua vanhemmalta. Nyt ei ole opettajien aika nostaa rimaa vaan laskea sitä!

Vierailija
418/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsille tarjotaan eskari + 9 vuotta peruskoulua. Mutta kun poikkeustilan takia vanhemmat joutuvat parin kuukauden ajan venymään lastensa takia, opettajat ovat saamattomia ja laiskoja luusereita, jotka eivät osaa yhtään mitään eivätkä ole koskaan tehneet oikeaa työtä. :D Ymmärtäkää nyt, että eivät ne opettajat ole syyllisiä tähän tilanteeseen. He nyt vaan eivät voi tulla sinne teidän kotiin opettamaan. Nyt on poikkeustila, joten tyhmimmänkin pitänyt ymmärtää, että tämä ei missään tapauksessa ole ihanne eikä pysyvä olotila, jota vastaan nyt kannattaa sen kummemmin taistella. En millään käsitä, kun porukka itkee nyt ikään kuin tämä olisi nyt hyväksi havaittu ja ikuinen systeemi. 

Ihan ulkopuolisena minä käsitän, että sellaisten tehtävien, joiden tekemiseen pitää olla tarvikkeita, tekemiseen tarvitaan aikaa. Minä esimerkiksi olin tänään töissä 7-17. Missähän välissä tuossa hankkisi tarvikkeita yhtään mihinkään? Meillä ei ole edes ompelukonetta, olisipa kiva joku koneompelutehtävä. En edes tiedä, missä tässä kaupungissa niitä myydään. Myydäänkö tavarataloissa? Eikä meillä ole mitään sellaista tilaa, missä voisi sahata ja vasaroida. Meillä ei ole minkäänlaista jämää minkäänlaisesta maalista. Tuksin kellään vuokralla kerrostalossa asuvallakaan on. Me ei asuta vuokralla, mutta maaleja ei vain ole, kun ei ole maalattu mitään vuosiin. Terassi hoidettiin viime kesänä, mutta jämiä ei jäänyt.

En minä nyt mistään erityistarvikkeista ja ompelukoneista nyt puhunutkaan. Tarkoitin tätä ulinaa, jossa valitetaan, kun opettajat päättivät vain huvikseen ryhtyä laiskottelemaan. Ihan kuin tämä olisi nyt heidän ideansa ja vuosikausia suunniteltu pysyvä järjestely. 

Vierailija
419/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä opettaja tuo kaikki askartelu yms välineet oppilaiden postilaatikoihin, ei oleta että kaikilla on esim. kartonkia tai sukkapuikkoja. Laittaa vaan viestin että hakekaa vermeet laatikosta niin lapsi pääsee tekemään tarvittavat tehtävät.. ihmeellistä että itse pitäis juttuja hommata! Mä en ainakaan lähtis mitään ostamaan..

Niinpä. Tuollakin joku kertoi, että opettaja muka käski tekemään tulivuoren paperimassasta. Minä en ainakaan edes tiedä, mitä on paperimassa ja mistä sellaista saisi. Menee kyllä pikkuisen yli nämä provot jo. 

Paperimassaa saa kun sekoittaa esimerkiksi sanomalehden revittyjä palasia liisteri/vesiseokseen. 

Niin. Kaikkien kotoahan tietysti löytyy liisteriä. 

Vierailija
420/1075 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laittaisin että meillä 10-vuotias ei saa käyttää uunia yksin ja vanhemmat emme voi käyttää aikaa leipomiseen kesken työpäivän. Esittäisin myös toiveen, että jatkossa tehtäviä, jotka onnistuvat lapselta opettajan etätuella. Me vanhemmat olemme täysin kiinni työssä. 

Tämä. 

Olen päivät töissä poissa kotoa ja meillä on uunin luukku rikki siten, että se paukahtaa kiinni, jos siitä irrottaa eli kaikki joutuu nostamaan uuniin ja pois sieltä yhdellä kädellä. Tuottaa vaikeuksia aikuisellekin. Lasten en ole antanut käyttää uunia yksin. Vain vanhin lapsista on saanut luvan siihen, jos on mukana kaveri, joka pitelee luukkua alhaalla sillä aikaa, kun toinen nostaa ruoan/leipomuksen.

No voi jessus! Oikeastiko te nyt kuvittelette, että kolmasluokkalaiselle oli annettu tehtäväksi tehdä itsekseen mokkapaloja vanhempien ollessa töissä. Haloo!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme seitsemän