Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen hoitaja, mutta en uskalla mennä pian töihin, jos pandemia etenee.

Vierailija
06.04.2020 |

Otan riskin, että saan lopputilin mieluummin kuin pääsen hengestäni tai sairastutan rakkaan perheeni. Eivät ne hoidettavani ole nyt etusijalla. Heillä on elämä melkolailla takanapäin muutenkin ja meillä se on vasta alkamassa. Kivittäkää vaan!

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomella ei ole riittävästi oikeanlaisia suojavarusteita. On kohtuutonta, että hoitohenkilökunnan täytyy altistaa (uhrata) itsensä. Päättäjillä ei ole käsitystä suojavarusteiden oikeanlaisesta käytöstä.

Esimerkkinä kirurginen maski, joka antaa suojan 10min ajaksi. Nyt joku pölkky on laskenut, että yksi hoitaja käyttää 2 kirurgista maskia työpäivän aikana. SIIS MITÄ!!!

https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/f17b49db-a705-45eb-8804-702332b4…

Yhdenkään hoitajan ei kuulu hoitaa koronapotilaita ilman FFP3 venttiilimaskeja.

Tarvitaan isoja toimia ja ymmärrystä oikeanlaisesta suojauksesta, nyt mennään pahasti metsään. Kohta ei ole lääkäreitä eikä hoitajia pelastamaan potilaita.

Vierailija
42/65 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä käännyn heti ovelta pois jos suojavarusteet loppu, eikä kyllä kiinnosta yhtään jos joku mamma täällä mua siitä syyllistää

Tuohan on ainoa järkevä toimenpide jolla suojataan itseä ja hoidokkeja.

Tuntuu ihmeelliseltä, että kotihoidossa olevia vanhuksia hoidetaan ilman asianmukaisia suojaimia ja sama homma näyttää olevan päiväkodeissa tapana.

Miksi te suostutte pahimmassa tapauksessa "tappamaan" asiakkaita tekemällä työtä ilman asianmukaisia suojia?

Työnantajan velvollisuus on tarjota nämä suojat ja siihen velvoittaa jo työsuojelulaki.

Ilman tarvittavia suojavarusteteita teetetystä saa kieltäytyä työsuojelulain perusteella.

15 §

Henkilönsuojainten, apuvälineiden ja muiden laitteiden varaaminen käyttöön

Työnantajan on hankittava ja annettava työntekijän käyttöön erikseen säädetyt vaatimukset täyttävät ja tarkoituksenmukaiset henkilönsuojaimet, jollei tapaturman tai sairastumisen vaaraa voida välttää tai riittävästi rajoittaa työhön tai työolosuhteisiin kohdistuvilla toimenpiteillä.

Työnantajan on hankittava ja annettava työntekijän käyttöön apuväline tai muu varuste, silloin kun työn luonne, työolosuhteet tai työn tarkoituksenmukainen suorittaminen sitä edellyttävät ja se on välttämätöntä tapaturman tai sairastumisen vaaran välttämiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä käännyn heti ovelta pois jos suojavarusteet loppu, eikä kyllä kiinnosta yhtään jos joku mamma täällä mua siitä syyllistää

Sinä menet töihin kun käsketään ja teet työsi viimeisen päälle tunnollisesti! On olemassa työvelvoite!

Höpö höpö, työsuojelulaki on edelleen voimassa eikä meitä voida velvoittaa hoitamaan ilman asianmukaisia suojia. Ja meidän tehon lääkärit ottaa laukkunsa myös, ihan vaan huomautuksena jos aiot pelkästään hoitajia tästä syyllistää. Ja kukaan ei mitenkään voi sua kädestä raahata työpaikalle ja laittaa sua hommiin. Tai joo, voi raahata sinne mutta kynäkään ei kyllä nousis

Vierailija
44/65 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

23 §

Työntekijän työstä pidättäytyminen

Jos työstä aiheutuu vakavaa vaaraa työntekijän omalle tai muiden työntekijöiden hengelle tai terveydelle, työntekijällä on oikeus pidättäytyä tällaisen työn tekemisestä.

Työstä pidättäytymisestä on ilmoitettava työnantajalle tai tämän edustajalle niin pian kuin mahdollista. Oikeus pidättäytyä työnteosta jatkuu, kunnes työnantaja on poistanut vaaratekijät tai muutoin huolehtinut siitä, että työ voidaan suorittaa turvallisesti.

Työstä pidättäytyminen ei saa rajoittaa työntekoa laajemmalti kuin työn turvallisuuden ja terveellisyyden kannalta on välttämätöntä. Työstä pidättäytyessä on huolehdittava siitä, että pidättäytymisestä mahdollisesti aiheutuva vaara on mahdollisimman vähäinen.

Jos työntekijä tämän pykälän mukaisesti pidättäytyy työstä, hän ei ole velvollinen korvaamaan työstä pidättäytymisestä aiheutuvaa vahinkoa.

Vierailija
45/65 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

23 §

Työntekijän työstä pidättäytyminen

Jos työstä aiheutuu vakavaa vaaraa työntekijän omalle tai muiden työntekijöiden hengelle tai terveydelle, työntekijällä on oikeus pidättäytyä tällaisen työn tekemisestä.

Työstä pidättäytymisestä on ilmoitettava työnantajalle tai tämän edustajalle niin pian kuin mahdollista. Oikeus pidättäytyä työnteosta jatkuu, kunnes työnantaja on poistanut vaaratekijät tai muutoin huolehtinut siitä, että työ voidaan suorittaa turvallisesti.

Työstä pidättäytyminen ei saa rajoittaa työntekoa laajemmalti kuin työn turvallisuuden ja terveellisyyden kannalta on välttämätöntä. Työstä pidättäytyessä on huolehdittava siitä, että pidättäytymisestä mahdollisesti aiheutuva vaara on mahdollisimman vähäinen.

Jos työntekijä tämän pykälän mukaisesti pidättäytyy työstä, hän ei ole velvollinen korvaamaan työstä pidättäytymisestä aiheutuvaa vahinkoa.

Voihan sitä laittaa vaikka pumpulia sieraimiin, pumpulista ei ole pulaa. Suojamaskeja voi pestä hanan alla ja käyttää moneen kertaan.

Vierailija
46/65 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netti on täynnä ohjeita siitä miten suojavälineitä tehdään itse. Piirtoheitinkalvosta tai vaikka karkkirasian kannesta voi askarrella itselleen visiirin. Suojamaskin voi tehdä käsipyyhepaperista ja kankaasta, kahvinsuodatinpussi antaa siihen lisäsuojaa. Laittakaa hoitajat nyt luovuutta kehiin, moni tekee raskaampia töitä ilman mitään suojausta, esim. kaupan kassat, vartijat, varastomiehet ja monet muut. Ei voi vedota varusteiden puutteeseen jos ei itse edes yritä tehdä mitään oman suojauksensa eteen. Lopettakaa tupakinpoltto myös. Tänäänkin oli terveyskeskuksen edessä joukko sinipaitaisia ketjussa tupakalla.

Vierailija
47/65 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomella ei ole riittävästi oikeanlaisia suojavarusteita. On kohtuutonta, että hoitohenkilökunnan täytyy altistaa (uhrata) itsensä. Päättäjillä ei ole käsitystä suojavarusteiden oikeanlaisesta käytöstä.

Esimerkkinä kirurginen maski, joka antaa suojan 10min ajaksi. Nyt joku pölkky on laskenut, että yksi hoitaja käyttää 2 kirurgista maskia työpäivän aikana. SIIS MITÄ!!!

https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/f17b49db-a705-45eb-8804-702332b4…

Yhdenkään hoitajan ei kuulu hoitaa koronapotilaita ilman FFP3 venttiilimaskeja.

Tarvitaan isoja toimia ja ymmärrystä oikeanlaisesta suojauksesta, nyt mennään pahasti metsään. Kohta ei ole lääkäreitä eikä hoitajia pelastamaan potilaita.

Täysin samaa mieltä.

Omasta mielestäni kamalinta tässä tilanteessa on juuri se, että suojavarusteita ei ole tarpeeksi niille, jotka joutuvat töissä suureen riskiin sairastua. Eli hoitohenkilökunta, mutta myös kaupankassa jne. Arvostan heidän kaikkien työtä äärettömän paljon, ja heille pitäisi pystyä takaamaan mahdollisimman turvalliset työskentelyolosuhteet.

Lisäksi mielestäni ainakin sairaalan henkilökunnalle pitäisi olla mahdollisuus (ainakin tautihuipun aikaan) asua jossain muualla, jotta ei sairastuta omaa perhettään.

Vierailija
48/65 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää hoitaako koronapotilaita ilman FFP3 venttiilimaskeja, kirurginen maski ei tuo riittävää suojaa. Nyt näkee hoitajilla vain kirurgisia maskeja ja jotain olemattomia visiireitä, ne eivät tuo riittävää suojaa.

Hoitajia ja lääkäreitä on jo sairastunut Koronaan, hallituksen täytyy järjestää kunnon suojavarusteita ennen tilanne pahenee.

Vierailija
49/65 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomioikaa nyt kaikkialla suojavarusteiden puutteet. Jos käytössä on suojahaalareita, haalarin alle voi pukea kankaiset työvaatteet. Jos käytössä on suojaessu, tulee käyttää kertakäyttöisiä työvaatteita. Haalari tarjoaa suojan vaatteiden lisäksi kengille... jos käytössä suojaessu, kengät kuuluu suojata kertakäyttöisillä kengänsuojilla. Korona elää pinnoilla ja kulkee kenkien mukana.

Vierailija
50/65 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nyt siis puhuttiin lähäristä jossain kävelemättömien alkkisten hoitokodissa. Ei siis tehon tai päivystyksen hoitajasta. Sama riski tartuntaan kuin kellä tahansa meistä. Paljon pienempi kuin kaupan kassoilla tai poliisilla tai farmaseutilla tai ampparikuskilla.

Vierailija
51/65 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Netti on täynnä ohjeita siitä miten suojavälineitä tehdään itse. Piirtoheitinkalvosta tai vaikka karkkirasian kannesta voi askarrella itselleen visiirin. Suojamaskin voi tehdä käsipyyhepaperista ja kankaasta, kahvinsuodatinpussi antaa siihen lisäsuojaa. Laittakaa hoitajat nyt luovuutta kehiin, moni tekee raskaampia töitä ilman mitään suojausta, esim. kaupan kassat, vartijat, varastomiehet ja monet muut. Ei voi vedota varusteiden puutteeseen jos ei itse edes yritä tehdä mitään oman suojauksensa eteen. Lopettakaa tupakinpoltto myös. Tänäänkin oli terveyskeskuksen edessä joukko sinipaitaisia ketjussa tupakalla.

Sinulle on siis OK että kun taistelet hengestäsi, niin hoitajat askartelevat hengityssuojaimia. Et taida muutenkaan ymmärtää mitä hoitajat tekevät koronakohorteissa tai tehoilla. Toivottavasti pysyt terveenä.

Vierailija
52/65 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää hoitaako koronapotilaita ilman FFP3 venttiilimaskeja, kirurginen maski ei tuo riittävää suojaa. Nyt näkee hoitajilla vain kirurgisia maskeja ja jotain olemattomia visiireitä, ne eivät tuo riittävää suojaa.

Hoitajia ja lääkäreitä on jo sairastunut Koronaan, hallituksen täytyy järjestää kunnon suojavarusteita ennen tilanne pahenee.

Meitä on kielletty käyttämästä FFP3-venttiilimaskeja, on sanottu että kirurginen maski riittää. Sitäkään ei saa vaihtaa kesken päivän vaan samalla maskilla mennään aamusta iltaan.

Vierailija
53/65 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulle on siis OK että kun taistelet hengestäsi, niin hoitajat askartelevat hengityssuojaimia. Et taida muutenkaan ymmärtää mitä hoitajat tekevät koronakohorteissa tai tehoilla. Toivottavasti pysyt terveenä.

Jos ei maskeja ole eikä arvoisa ammattikorkeakoulutettu sairaanhoitaja halua alentua tekemään itselleen maskia ja visiiriä, ei muuta kuin tekemään työtä ilman. Rintaliiveistäkin saa maskeja, youtubessa on kohta kohdalta ohjeet. Talouspaperia voi laittaa lisäsuojaksi.

Vierailija
54/65 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee näistä keskusteluista aina sellainen olo, että näiden itsekeskeisten ja kiittämättömien mul*vistien takiako sitä pitäisi henkensä riskeerata? Juu nou thanks. Ei tällä palkalla eikä tällaisten ihmisten takia.

Vierailija
55/65 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne, jotka matkustivat ulkomaille riskit tietäen, karanteenin laiminlyövät, sosiaalisesta etäisyydestä piittaamattomat, tulee jos tulee -toitottajat ym. voisivat allekirjoittaa hoidosta kieltäytymissopimuksen. Olisi reilua niitä kohtaan, jotka tekevät kaikkensa etteivät saa tartuntaa, mutta näiden tollojen takia saavat.

Vierailija
56/65 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi lähdin hoitoalalta jo hyvän aikaa sitten. Tykkäsin työstäni, mutta saman rahan (ja enemmänkin) saa paljon helpommalla muualta.

Vierailija
57/65 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tulee näistä keskusteluista aina sellainen olo, että näiden itsekeskeisten ja kiittämättömien mul*vistien takiako sitä pitäisi henkensä riskeerata? Juu nou thanks. Ei tällä palkalla eikä tällaisten ihmisten takia.

Noniin sisar hento sysimusta haukkumassa potilaita kiittämättömiksi mul*visteiksi. Liekö miten yleistä noin niinkuin muutenkin hoitoalalla?

Pidetään itseään korkeasti koulutettuina ja silti haukutaan kanssaihmisiä. Moni on tällä hetkellä lomautettuna, ilman tuloja, yrittäjillä kaatuu firmat, hoitajat vain porskuttaa ja lisää palkkaa pitäisi saada. Vasta olivat lakkoon menossa. Katainen antoi viisisataa lisää palkkaa ja ei riitä ei.

Vierailija
58/65 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidossa ei meidän isossa kaupungissa käytetä suusuojia oireettomilla asiakkailla, jotta niitä riittäisi juurikin niille eturintaman hoitajille. Hyväksyn tämän täysin. Olen ykköstyypin diabeetikko hyvällä hoitotasapainolla, joten en kuulu riskiryhmään ja toivon sairastavani koronan lievänä. Koska sairaatamaan sen tulen, olen kaupungin vakituinen sisäinen sijainen eli vaihdan tiimiä päivittäin ja kuljen julkisilla. Tämän vuoksi olen täysin eristyksissä vapaa-aikani, mies hoitaa kaikki kodin ulkopuoliset pakolliset käynnit. Mutta pelätä en osaa. Se osuu kohdalle sitten, kun osuu. Siihen asti käyn töissä tyytyväisenä, kun voin käydä eikä minun tarvitse pelätä lomautusta ja koska myös koen työni tärkeäksi.

Vierailija
59/65 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse perusterve nelikymppinen, enkä koe tarvitsevani mitään erityissuojia, minulle riittää kirurginen suumaski ihan hyvin. Jos sairastun koronaan, olen sitten sen viikon-pari kotona sairastamassa. Hyvin suurelle osalle korona on lieväoireinen. Pitäköön parempia maskeja ne jotka niitä tuntevat tarvitsevansa. Ei poikkeusoloissa voi odottaakaan kaiken toimivan kuin rasvattu.

Vierailija
60/65 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni huonossa tasapainossa oleva astma. Sairastin flunssan 2,5 viikkoa sitten ja koska yskin edelleen, olen sairaslomalla. Jos korona iskee, en usko selviäväni.

Siksi en suostu tekemään töitä ilman asianmukaisia suojaimia. Siihen minulla on oikeus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme