Olen hoitaja, mutta en uskalla mennä pian töihin, jos pandemia etenee.
Otan riskin, että saan lopputilin mieluummin kuin pääsen hengestäni tai sairastutan rakkaan perheeni. Eivät ne hoidettavani ole nyt etusijalla. Heillä on elämä melkolailla takanapäin muutenkin ja meillä se on vasta alkamassa. Kivittäkää vaan!
Kommentit (65)
Ei se ole halusta kiinni tekeekö töitä vai ei, laki velvoittaa nyt tekemään hoitotyötä ja lakia pitää noudattaa. Työmääräyksestä kieltäytymisestä seuraa rangaistus.
Työvelvoite on olemassa ja irtisanoutumisaikaa voidaan pidentää 4 kk asti. Jos ahdistus on sairausasteista, sitten täytyy hakeutua työterveyshuoltoon. Sairauslomaa ei kuitenkaan tässä tilanteessa kovin helposti saa. Voi toki itse miettiä, onko parempi jäädä lomautetuksi/työttömäksi ja saada pitkä karenssi. Kassoista ei saa nyt korvauksia moneen kuukauteen. Onko puoliso (vielä) töissä? Onko asuntolainoja ym. kulueriä? Lapsia? Aika monen on vain töissä käytävä, vaikka ei haluaisikaan. Jostain se elanto on saatava. Hoitoalalla sentään on töitä. Monessa taloudessa ollaan nyt oikeasti hätää kärsimässä, kun molemmat puolisot on lomautettuna/irtisanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Työvelvoite on olemassa ja irtisanoutumisaikaa voidaan pidentää 4 kk asti. Jos ahdistus on sairausasteista, sitten täytyy hakeutua työterveyshuoltoon. Sairauslomaa ei kuitenkaan tässä tilanteessa kovin helposti saa. Voi toki itse miettiä, onko parempi jäädä lomautetuksi/työttömäksi ja saada pitkä karenssi. Kassoista ei saa nyt korvauksia moneen kuukauteen. Onko puoliso (vielä) töissä? Onko asuntolainoja ym. kulueriä? Lapsia? Aika monen on vain töissä käytävä, vaikka ei haluaisikaan. Jostain se elanto on saatava. Hoitoalalla sentään on töitä. Monessa taloudessa ollaan nyt oikeasti hätää kärsimässä, kun molemmat puolisot on lomautettuna/irtisanotaan.
Ei mitään sairauslomia nyt vaan jokainen hoitaja työmaalle töitä tekemään. Palkka ja lisät pois, kiinteä päiväraha tilalle, sama kuin työttömillä 9 euroa päivä.
Saikkua voi toki saada, jos psyykkisistä syistä on työkyvytön. Ongelma pitäisi kuitenkin pyrkiä ratkaisemaan. Nukkuminen voi korjaantua muutaman yön lääkityksellä ihan hyvin ja sitten tilanne näyttää taas ihan erilaiselta. Se ei oikein onnistu, että saikuttaisi koko koronaepidemian ajan pelkän korona-ahdistuksen takia, joten ratkaisuja pitää löytyä. Yksi asia on sekin, että joissain tilanteissa pitää pystyä asettamaan yhteinen etu henkilökohtaisen edun edelle. Henkilökohtainen etu voi olla se, että hoitajat irtisanoutuvat ja piiloutuvat koteihinsa, mutta se romahduttaa yhteiskunnan.
Vierailija kirjoitti:
Saikkua voi toki saada, jos psyykkisistä syistä on työkyvytön. Ongelma pitäisi kuitenkin pyrkiä ratkaisemaan. Nukkuminen voi korjaantua muutaman yön lääkityksellä ihan hyvin ja sitten tilanne näyttää taas ihan erilaiselta. Se ei oikein onnistu, että saikuttaisi koko koronaepidemian ajan pelkän korona-ahdistuksen takia, joten ratkaisuja pitää löytyä. Yksi asia on sekin, että joissain tilanteissa pitää pystyä asettamaan yhteinen etu henkilökohtaisen edun edelle. Henkilökohtainen etu voi olla se, että hoitajat irtisanoutuvat ja piiloutuvat koteihinsa, mutta se romahduttaa yhteiskunnan.
Koteihinsa piiloutuneet hoitajat käydään kiskomassa yksi toisensa jälkeen töihin sitten virkavallan toimesta. Heidät kerätään maijan takaosaan ja toimitetaan työpaikalle.
Mitäs jos poliisit tekee saman? Ambulanssikuskit? Kätilöt? Kaupan myyjät? Ruokalasteja kuljettavat rekkakuskit? Siivoojat? Päivystyksen ja teho-osaston lääkärit? Kaikki ajattelee vaan itseään ja sitä, että minua ahdistaa, haluan olla kotona??! Nyt potku omalle perseelle ja hoida oma leiviskäsi niin kuin muutkin. Et edes ole missään oikeassa riskityössä kuten me monet muut.
Muualla maailmassa hoitajat menevät töihin riemumielin auttamaan ja palvelemaan ihmisiä, miksi täällä Suomessa hoitajat yrittävät karttaa ja vältellä työntekoa näinä aikoina miten parhaaksi näkevät? Pitääkö oikeasti hoitopaikkoihin pistää armeija vartioimaan, etteivät hoitajat lähde työpaikoilta pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae saikkua.
Millahan verukkeella saikkua?
Kun pelottaa vai?
Saikkua haetaan jos on sairas.
Jösses no keksit jotain.
Hoitajat tekevät suurenmoista työtä! Kiitos sinullekin ap jokaisesta päivästä jonka jaksat!
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos poliisit tekee saman? Ambulanssikuskit? Kätilöt? Kaupan myyjät? Ruokalasteja kuljettavat rekkakuskit? Siivoojat? Päivystyksen ja teho-osaston lääkärit? Kaikki ajattelee vaan itseään ja sitä, että minua ahdistaa, haluan olla kotona??! Nyt potku omalle perseelle ja hoida oma leiviskäsi niin kuin muutkin. Et edes ole missään oikeassa riskityössä kuten me monet muut.
Eikös se sitten käytännössä menisi sillä tavalla, että työstä paskapalkalla kieltäytyvä jäisi työttömäksi ja kaltaisesi hyvät ihmiset lähtisivät pesemään vanhusten koronaisia perseitä ilman suojavarusteita samalla palkalla.
Jos henkesi ja perheesi henki on sinulle yhdentekevä, mene työhön jossa sairastut takuuvarmasi ennemmin tai myöhemmmin ja menetät ehkä henkesi ja miksi?
1500 euron vuoksi.
Minkä hinnan lasket omalle lapsellesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sh voi olla noin pihalla? Ei se tauti ole sinulle erityisen vaarallinen, ja todennäköisesti saat sen jossain vaiheessa vaikka et olisi hoitotyössä.
Itse olet pihalla. En ole Sh, vaan Lh. Hoidan entisiä alkoholisteja, jotka menettäneet kykynsä liikkua millään tavoin. ap.
No jos he eivät liiku niin et ainakaan heiltä saa tartuntaa.
Täh?!
Mä käännyn heti ovelta pois jos suojavarusteet loppu, eikä kyllä kiinnosta yhtään jos joku mamma täällä mua siitä syyllistää
Vierailija kirjoitti:
Mä käännyn heti ovelta pois jos suojavarusteet loppu, eikä kyllä kiinnosta yhtään jos joku mamma täällä mua siitä syyllistää
Sinä menet töihin kun käsketään ja teet työsi viimeisen päälle tunnollisesti! On olemassa työvelvoite!
Yleensä asioiden ymmärtäminen ja tieto tuo turvallisuutta. Itse huomaan erin ystäviin juuri siinä, että olen käsien pesussa ja muussa varma, koska olen näiden asioiden kanssa ollut vuosia tekemisissä. Aika kuvitteellista on pelätä yhtä virusta, jonka riskit ovat selkeät, kuin kaikkea yllättävää mitä voi tulla vastaan. Tarkoitan, että kaikilla alkoholisteilla voi olla MRSA, mutta sitä ei pelätä, koska siitä ei puhuta. Nyt puhutaan koronasta ja sitä pelätään, vaikka sen riskejä voi hallita.
Ei, oma ja perheeni henki ei todellakaan ole yhdentekevä. Mutta jos minä ja muut kollegat eivät olisi töissä, myös minä ja perheeni voivat jäädä ilman kriittistä hoitoa, sitten kun sitä saatetaan tarvita. Suojavarusteet pitää toki olla asialliset ja niitä saa lujastikin vaatia. Mutta jokaisen on tehtävä oma panoksensa siinä työssä, mihin on verovaroin koulutuksensa saanut.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on ainoa järkevä toimenpide jolla suojataan itseä ja hoidokkeja.
Tuntuu ihmeelliseltä, että kotihoidossa olevia vanhuksia hoidetaan ilman asianmukaisia suojaimia ja sama homma näyttää olevan päiväkodeissa tapana.
Miksi te suostutte pahimmassa tapauksessa "tappamaan" asiakkaita tekemällä työtä ilman asianmukaisia suojia?
Työnantajan velvollisuus on tarjota nämä suojat ja siihen velvoittaa jo työsuojelulaki.
Ilman tarvittavia suojavarusteteita teetetystä saa kieltäytyä työsuojelulain perusteella.
On parempi ettei noin ajatteleva hoitaja hoida potilaita. Vanhuksen elämä on ihan yhtä arvokas kuin sinun ja lapsiesi!! Häpeä.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat tosiaan voivat saada käteen vain tuon vajaan 1500 ja raatavat kauhealla riskillä. Sitten nämä rikkaat tekevät vaan jotain etätyötä monen tonnin palkalla ja pysyvät kotona tilaten kaikki gourmet- ruuatkin sinne ovelle. Reilu meininki:(
Tuskinpa hoitajia on kukaan hoiturikouluun pakottanut, joten ihan reilua.
Monikohan tänäkin keväänä haki, ja ihan vapaaehtoisesti?
Juu, alkkispotilailla on tubia ja kaikenlaista mährää keuhkot täynnä ja nyt sitten just koronasta hysteria päällä.
Me ei tuollaista arvosteta. Senkin petturi!!