Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korona-aikana synnyttäviltä on totaalisesti kadonnut järki

Vierailija
05.04.2020 |

https://yle.fi/uutiset/3-11292565
Kun lukee tuota kommenttikenttää, niin voi luoja!
En kylläitse ainakaan muista, että mies olisi osallistunut synnytyssaliin PÄÄSEMISEN odotteluun sairaalassa! Ei, siellä mä kudoin sukkaa (synnytyksen käynnistys). Kun pääsin saliin, mies tuli mukaan. Täysin normaalia ja sallittu myös korona-aikana. Toiseksi sairaalassaolo. Aivan kuin se äiti tarvitsisi miestä itseään hoitamaan. Tai vauvaa. Vauvahan lähinnä nukkuu, eikä isä ole tähänkään saakka antanut äidille imetysopastusta, vaan henkilökunta. Eikö aikuiset ihmiset osaa olla 2-3 yötä yksin sairaalassa vauvansa kanssa, joka pääosin nukkuu, vai mikä on nyt niin kamalaa? Itse luin lapsivuodeosastolla lähinnä kirjaa. Ja soitin kätilön paikalle aina kun piti imettää (eikä vauva vielä osannut oikeaa otetta).
Esikoinen osasi heti imeä oikein, vaikka itse olin noviisi :) Esikoinen joutui sairaalaan, mutta en näe siinäkään vaurioita isä-lapsisuhteelle, jos isä ei olisi sinne viikkoon päässyt.

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse meinasin kuolla synnytykseen ja tarvitsin enemmän apua vaurioiden takia jälkikäteen kuin hoitajilla oli aikaa hoitaa. Mulla oli tippa kiinni kädessä ja korkea kuume.

Vierailija
2/63 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan sitten parempi että koronapotilaat maleksivat pitkin synnytysosastoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse meinasin kuolla synnytykseen ja tarvitsin enemmän apua vaurioiden takia jälkikäteen kuin hoitajilla oli aikaa hoitaa. Mulla oli tippa kiinni kädessä ja korkea kuume.

No siis oli meilläkin esikoinen sairaalan puolella viikon synnytyksen jälkeen, ja mies kärräsi minua sinne rullatuolilla, koska menetin niin paljon verta synnytyksessä, mutta so what? Jos ei ois mies kärrännyt, niin olisin lykkinyt vaikka itse tai varmasti joku laitosapulainen ois ehtinyt auttamaan.

Ap

Vierailija
4/63 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet ei kuulu synnytyssairaalaan edes lääkärien muodossa.

Vierailija
5/63 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käy kateeks nyt tai lähikuukausina synnyttäviä. Paljon tsemppiä heille!

Vierailija
6/63 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi minäkään tarvinnut miestä, jos olisin kyennyt sukkaa kutomaan käynnistyksessä, mutta yrittämällä olisin varmaan puhkonut silmäni, niin kovat olivat kivut. Synnytyksen jälkeen en tarvinnutkaan, mutta huonekaverilla oli niin pahat repeämät ja kivut, ettei pystynyt nousemaan istumaan ollenkaan.

Kaikilla ei aina kaikki mene ihan nappiin, ja tarvitsevat enemmän apua ja/tai tukea.

Vierailija
7/63 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei käy kateeksi, se on selvä, mutta siis noi kuvitelmat eivät oikein vastaa todellisuutta... että mihin miehiä siellä tarvitaan, mihin he eivät nyt pääse.

Ap

Vierailija
8/63 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En olisi minäkään tarvinnut miestä, jos olisin kyennyt sukkaa kutomaan käynnistyksessä, mutta yrittämällä olisin varmaan puhkonut silmäni, niin kovat olivat kivut. Synnytyksen jälkeen en tarvinnutkaan, mutta huonekaverilla oli niin pahat repeämät ja kivut, ettei pystynyt nousemaan istumaan ollenkaan.

Kaikilla ei aina kaikki mene ihan nappiin, ja tarvitsevat enemmän apua ja/tai tukea.

Ei minulle ainakaan tarjottu 2007 mahdollisuuttakaan ottaa miestä mukaan käynnistykseen ja siis miksi mies olisi siellä mukana ollut?? Ei ollut vatsaa hänellä. Kyllä tuollaiset kivut ja muut pitää ihan itsekseen kestää, jos on aikuinen ihminen. Siis itse en olisi edes halunnut miestä siihen tulilinjalle, jos olisin voinut huonosti. Etsin apuni itse ja ammattilaisten keinoista. On oikeasti aika heikkoa, jos ei pysty yksin olemaan käynnistyksessä, en edes tiennyt, että sairaalat sallii ylimääräisiä ihmisiä sisään käynnistysosastolle. Heistä on vain haittaa siellä, sinne kuuluvat potilaat. Yksityisyydensuoja äideille. Ei vieraita miehiä sinne kuljeksimaan.

Ap

Vierailija
9/63 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se ole hoitohenkilökunnan asia tarjota apua ja tukea. Varmaan sinne tarvitaan vielä muiden vaivojen lisäksi vielä isät levittämään koronaa äiteihin ja vauvoihin ja hoitajiin.

Vierailija
10/63 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin olisin kuollut pelkkään pelkoon, jos mies ei olisi ollut koko ajan mukana.

Vierailija
11/63 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahvat naiset on kautta aikojen synnyttäneet ilman miestä, mutta eivätköhän nämä tulevat synnyttäjät tule näillä "sankaritarinoillaan" esiin. "Synnytin ilman mieheni läsnäoloa", joo big deal.

Vierailija
12/63 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin olisin kuollut pelkkään pelkoon, jos mies ei olisi ollut koko ajan mukana.

Ai käynnistykseen vai? Kyllä minäkin pelkäsin, itse synnytystä! Käynnistys on ERI ASIA.

Ap

Vierailija
13/63 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä kuin ap.

Ei siitä isästä mitään hyötyä missään vaiheessa ollut. Ei edes perhehuoneessa.

Mutta minulla ei nyt mikään hätä ollutkaan missään vaiheessa.

Vierailija
14/63 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vahvat naiset on kautta aikojen synnyttäneet ilman miestä, mutta eivätköhän nämä tulevat synnyttäjät tule näillä "sankaritarinoillaan" esiin. "Synnytin ilman mieheni läsnäoloa", joo big deal.

Niin ja kun se mies saa mennä sinne synnytyssaliin. Sektioon vissiin ei, haha, nauran niille, jotka ovat nyt vaatineet pelkosektion. Tosin ehkä se on heistä silti turvallisempaa.

Ap

Vierailija
15/63 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vahvoilla" naisilla oli mukana lauma sukulaisia ja kylän naisia auttamassa ja tukemassa. Kautta aikain synnytykseen on tarvittu tukea, ei nykynainen sen kummempi ole.

Vierailija
16/63 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo on aikakin saada miehet pois potilaiden huoneista. Muistan kun verhon takana toisen synnyttäneen äidin mies jopa ryhtyi päiväunille. Kyllä siellä verhon takana itsekin kaipaa yksityisyyttä muilta ihmisiltä eikä sinne haluta metrin päähän vieraita miehiä nukkumaan.

Vierailija
17/63 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilman miehiä ei olisi tarvetta edes synnyttää.

Vierailija
18/63 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ristus. Semmoiset asiantuntemuksen sieltä.

Annetaan tän ajan synnyttäjien nyt selvitä ylimääräisestä stressistä ihan rauhassa.

Jospa ap ei tekisi oman synnytyksensä ja oman vauvansa perusteella kovin pitkälle meneviä arvioita muiden tilanteesta.

”Kun mulla oli näin, miten kellään muulla voisi olla toisin?”

Vierailija
19/63 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Vahvoilla" naisilla oli mukana lauma sukulaisia ja kylän naisia auttamassa ja tukemassa. Kautta aikain synnytykseen on tarvittu tukea, ei nykynainen sen kummempi ole.

No ei ois tullut mieleenkään pyytää jotain naispuolista ihmistä mukaan synnytykseeni kotoa tai kaveripiiristä. Siis miehen lisäksi.

Vierailija
20/63 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olet tyyppiesimerkki yksinkertaisesta ihmisestä, joka yleistää omat kokemuksensa koskemaan kaikkia muita.

Esimerkiksi tuo, että synnytyssaliin pääsyä odotellessa joku haluaa miehensä rinnalleen on minusta hyvin tapauskohtaista ja ymmärretäävää.

Joku pääsee sinne heti synnärille saavuttuaan, toinen odottelee tunteja, kolmas päiviä, jotkut viikkoja. Jos kivut ovat kovat, eikä ole tietoa siitä, koska avautumisvaihe on edennyt niin pitkälle, että synnärille pääsee, niin miksi ihmeessä se mies pitäisi hätistää kotiin? Kaikki eivät edes asu lyhyen ja helpon matkan päässä synnäriltä, joten miten sieltä vaikkapa 400 kilometrin päästä sännätään nopeasti synnärille takaisin. Ei ole mikään outo välimatka esmerkiksi Lapissa.

Sinun mielestäsi ilmeisesti perhehuoneetkin ovat aivan tyhmä ja tarpeeton keksintö, kun "ainahan siellä sairaalassa kolme yötä ilman miestäkin pärjää", kun "kerran minäkin pärjäsin"?

Totta kai PÄRJÄÄ, mutta on se silti IHANAA, jos mies omasta halustaan on vaimonsa ja pienen vauvansa kanssa. Siinä ensi päivien aikana hitsaudutaan perheeksi ja mies oppii heti käsittelemään lastaan luontevasti. Kateeksi käy niitä, jotka onnistuivat perhehuoneen saamaan, me emme saanet, mutta olisi ollut todella hienoa saada.

Jos sinulla on tuollainen mies, jolle mikään ylimääräinen läsnäolo ja tekeminen ei ole kuin riesaa ja oma asenteesi on, että "ei saa pyytää mitään huomioimista, se on naiseuden kriteeri, että kaikesta suoriudutaan MINÄ ITTE", niin se on oma häpeäsi. Siinähän sitten puret hammasta.

Mutta älä ole tuollainen pässinpää, että luulet oman tapasi olevan ainoa oikea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän