Kannattaa kuulua liittoon, muuten jää päivärahat saamatta
Nyt olen tyytyväinen että kuulun liittoon. Mitään päivärahaa ei tippuisi, jos olisin ollut yhtä itsekäs kuin jotkut työkaverit.
Kommentit (61)
YTK maksaa sitten vuoden kuluttua.
Loismaan kassan vedättämillä on nyt paha mieli. Tirsk!
Jännää, jos ay-liitot on hyödyttömiä, vaikka työnantajat ajavat omia etujaan omien työnantajaliittojensa voimin. Mutta niiden kanssa yksittäinen työntekijä joidenkin mielestä on ilmeisesti tasa-arvoinen neuvottelija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OAJ on sinnikkäästi yrittänyt koplata liittojäsenyyden ja kassajäsenyyden, mutta olen eronnut molemmista. Opettajien työttömyyskassassa käsittely oli hitaampaa kuin YTK:ssa, johon liityin myöhemmin. Nyt tietysti YTK voi olla ruuhkautunut, mutta normaalioloissa YTK:n kanssa asiointi oli ainakin minulla sujuvampaa. Opettajien kassaan piti toimitella kaikenlaista lisätodistusta työtuntimääristä vajailta viikoilta jne. ja päivärahapäätöstä haudottiin lähes kaksi kuukautta siellä. Koko kesä ilman rahaa, varmaan tuli Opettajien kassalle yllätyksenä jokakesäinen hakemusruuhka taas sinäkin vuonna.
Miten opettajana voit kuulua Ytk:hon? Kuntatyöntantajan palveluksessa?
En ymmärrä kysymystäsi. Miksi en voisi kuntatyönantajan palveluksessa olevana opettajana kuulua YTK:hon tai vaikka Suomen Elintarviketyöläisten Työttömyyskassaan?
Ohiksena voin kertoa, että et voi liittyä Suomen Elintarviketyöläisten työttömyyskassaan. Sinne otetaan vain elintarvikealan työntekijöiltä. Yleiseen työttömyyskassaan otetaan kaikki yleiset 🤣 työntekijät sukupuoleen katsomatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OAJ on sinnikkäästi yrittänyt koplata liittojäsenyyden ja kassajäsenyyden, mutta olen eronnut molemmista. Opettajien työttömyyskassassa käsittely oli hitaampaa kuin YTK:ssa, johon liityin myöhemmin. Nyt tietysti YTK voi olla ruuhkautunut, mutta normaalioloissa YTK:n kanssa asiointi oli ainakin minulla sujuvampaa. Opettajien kassaan piti toimitella kaikenlaista lisätodistusta työtuntimääristä vajailta viikoilta jne. ja päivärahapäätöstä haudottiin lähes kaksi kuukautta siellä. Koko kesä ilman rahaa, varmaan tuli Opettajien kassalle yllätyksenä jokakesäinen hakemusruuhka taas sinäkin vuonna.
En ymmärrä kysymystäsi. Miksi en voisi kuntatyönantajan palveluksessa olevana opettajana kuulua YTK:hon tai vaikka Suomen Elintarviketyöläisten Työttömyyskassaan?
Ohiksena voin kertoa, että et voi liittyä Suomen Elintarviketyöläisten työttömyyskassaan. Sinne otetaan vain elintarvikealan työntekijöiltä. Yleiseen työttömyyskassaan otetaan kaikki yleiset 🤣 työntekijät sukupuoleen katsomatta.
Ohiksena voin kertoa, että tässä ei ollut puhe liittymisestä, vaan kuulumisesta johonkin kassaan. Mieti, mikä ero niillä on.
Onko pyramidi-huijaus konseptina teille tuttu?
Kassajäsenyys riittää päivärahan saamiseksi! Asia kannattaa ehdottamasti hoitaa kuntoon heti!
https://www.rahakirstu.com/tienaa/vain-tyhma-ei-liity-tyottomyyskassaan/
Vierailija kirjoitti:
Kassaan kuulumattomat saa työmarkkinatukea tai peruspäivärahaa.
Juu sen 500e kuukaudessa.... 😬
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyskassaan kannattaa kuulua. Kassa ja liitto ovat kaksi eri asiaa.
Loimaan kassa on tukossa. Onneksi en liittynyt alkuvuodesta, sittenkään. Jäin vanhaan.
Onhan liitot raskaita ja osin saamattomia organisaatioita, mutta ajatelkaa maata jossa ei ole äitiyslomaa, vuosilomaa ja irtisanomissuojaa. Se on kuin eläisi feodalismissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohiksena voin kertoa, että tässä ei ollut puhe liittymisestä, vaan kuulumisesta johonkin kassaan. Mieti, mikä ero niillä on.
🤪 Opet on näsäviisaita.
Mutta ei se kassaan liittyminen enää auta. Pitää olla jäsen useita kuukausia ennen irtisanomista tai lomautusta.
Ukko37 kirjoitti:
Olin liiton jäsen kymmenen vuotta.
Ekan kerran kun tarvitsin liiton apua, aluepäällikön neuvo oli
"työnantajat nyt on vähän hankalia, yritä pärjätä siellä ja neuvotella asiat kuntoon.."
Kysyin että mihin vttuun minä tarvitsen liittoa, jos mun itse pitää neuvotella siitä, että työnantaja ei noudata TESsiä!?
Ja maksaa siitä ilosta 600e vuodessa! Aika hiton kallis taskukalenteri, minkä sieltä kerta vuoteen sai.
Sen jälkeen en ole liittoihin kuulunut.
Vähän sama juttu. Kysyin liitosta apua, vastaus oli että voi voi, kun ylempien toimihenkilöiden asioissa me ei voida tehdä mitään. Kyseessä kuitenkin ihan akateemisen alan liitto, eli lähtökohtaisesti jäsenet nyt ovat ylempiä toimihenkilöitä tai vastaavassa asemassa.
Mitä sellaisella liitolla tekee? Minusta tuli välittömästi pelkän kassan jäsen.
Kassan jäsenyys riittää ansiosidonnaisen saamiseen, ei tarvita liittoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kassaan kuulumattomat saa työmarkkinatukea tai peruspäivärahaa.
Näihin on tulo/omaisuusrajat, ansiosidonnaisessa ei...
Jos nyt ensin vaikka googlettaisit, ennen kuin suollat täällä paskaa.
Miten pihalla ihmiset voivat ollakaan?
Mä kuulun myös liittoon. Liiton kerran kuukaudessa tuleva lehti on ihan kiva. Tosin meille tulee - omasta pyynnöstämme - vain yksi, kun kuulumme miehen kanssa samaan liittoon. Olen jonkun verran käyttänyt liiton palveluita, mm. käynyt koulutuksissa syömässä iltapalan liiton piikkiin. Ne vain ovat niidenkin suhteen nyt laiskistuneet ja niitä on eniten verkossa.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyskassaan kannattaa kuulua. Kassa ja liitto ovat kaksi eri asiaa.
Tätä minäkin yritän aina miehelleni selittää, mutta jostain syystä ei mene jakeluun. Mies kuuluu liittoon, minä pelkästään työttömyyskassaan. Silti mies väittää, että liitto ja kassa ovat sama asia ja että liitto maksaa päivärahat, koska liittoon hän on aina toimittanut päivärahahakemukset ollessaan työttömänä. No joo, mutta ehkä ne hakemukset on sieltä liitosta vain toimitettu eteenpäin kassaan ja kassa on maksanut.
En aio liittyä mihinkään. En tee sillä muutaman kympin ansiosidonnaisella yhtään mitään. Sama hakea toimeentulotukea ja asumistukea. Miksi sotkisin Kelan ja työkkärin lisäksi vielä kassan omiin asioihini?
Vierailija kirjoitti:
En aio liittyä mihinkään. En tee sillä muutaman kympin ansiosidonnaisella yhtään mitään. Sama hakea toimeentulotukea ja asumistukea. Miksi sotkisin Kelan ja työkkärin lisäksi vielä kassan omiin asioihini?
No, isolla osalla ei ole mitään mahdollisuutta saada asumistukea, saati toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, isolla osalla ei ole mitään mahdollisuutta saada asumistukea, saati toimeentulotukea.
Niin, eihän niitä saa jos on liikaa tuloja tai omaisuutta. Jännästi jotkut tajuaa vasta, kun omalle kohdalle sattuu esimerkiksi se, ettei asumistuki ja toimeentulotuki toimi samalla tavalla omistusasunnon ja vuokra-asunnon kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään kannata liittyä jos ei koskaan aio työtä tehdä.