Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tukihenkilöiden pääsyä synnytyssairaalaan rajoitetaan rajusti

Ensisynnyttäjä
04.04.2020 |

Äidit joutuvat pärjäämään yksin synnytyksen alkuvaiheissa ja vastasyntyneen kanssa. Imetyksen tuki vaarantuu ja traumaattiset kokemukset lisääntyvät kaikin puolin. Uudet rajoitukset ovat ylimitoitettuja. Niistä aiheutuvat haitat ovat suurempia kuin hyödyt.

https://www.hus.fi/hus-tietoa/uutishuone/Sivut/HUS-rajaa-synnyttäjien-t…

Kommentit (334)

Vierailija
41/334 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääntöjen mukaan vain kriittisesti sairaiden ja lapsipotilaiden omaiset saavat vierailla. Tukihenkilö ei ole kumpaakaan.

Vierailija
42/334 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näille jotka pitävät näitä sääntöjä kohtuuttomana niin miettikääpä jos siinä vaiheessa kun menette synnyttämään olisi kyseisen osaston kätilöistä suuri osa joko koronaa potemassa tai altistumisen takia karanteenissa. Olisiko kiva synnyttää harjoittelijan kanssa tai vaikka eläkkeeltä takaisin kutsutun kätilön kanssa joka etsii välineitä ja miettii että en ole kyllä koskaan käyttänyt tällaista sydänäänien seuranta laitetta kun meidän aikana oli erilaiset mutta ei kait me sitäkään tässä tarvita. Kivunlievitystä ei välttämättä saisi kun luomuversiot kun ei ole taitoa riittävästi antaa muuta kiireessä.

Ehkä mielummin kuitenkin osaavat kätilöt hommissa ja vaikka kurjalta tuntuukin synnyttää yksin niin mietitään sitä kaikkien hyvää. Sitä että seuraavallakin synnyttäjille olisi terveitä kätilöitä. Ja niille jotka sanoo että kyllä minun mies voisi tulla kun ei ole tartuntaa huolellisuutta niin miten sen todistaisi? Varmasti osa itsekkyyttään valehtelisi olleensa 2 viikkoa kotona että pääsisi synnytykseen mukaan eikä kellään ole aikaa tai mahdollisuuksia tarkistaa kertomuksia.

Tsemppiä synnyttäjät! Toivottavasti kaikki menee hyvin ja pääsette kotiin vauvan kanssa ja siellä tukihenkilöt pääsevät tutustumaan vapaasti teidän halujen mukaan vauvaan Ja auttamaan teitä vauvaarjessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/334 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on se, että ilman tukihenkilöä kukaan ei ole pitämässä äidin puolia ja auttamassa äitiä, jos äiti on huonossa kunnossa.

Mulle tuli nk kiireellinen sektio. Olin hyvissä käsissä. Mies tuli tunnin päästä kun olin yksin huoneessa ja oli jo puoliyö. Sektio tapahtui vähän ennen 23. Hyvin meni ja kiitos Naistenklinikalle vuosia vuosia sitten.

Vierailija
44/334 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

virossahan tämä malli on ollut jo useamman viikon käytössä.

Vierailija
45/334 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sektiolla syntyvä vauva ei tapaa isäänsä lainkaan ennen kuin pääsee kotiin sairaalasta. Mielestäni kohtuutonta.

näinä aikoina pitää oppia olemaan vähemmän itsekäs. 

Vauva, isä tai äitikään ei saa pysyviä traumoja siitä että hommat menee nyt jonkin aikaa näin. 

Vierailija
46/334 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh. Siskoni tehdessä ensimmäiset lapsensa ei ollut ketään tukihenkilöitä, isät eivät saaneet tulla synnytykseen ja vauvoja sai käydä katsomassa lasin takaa. Eikä sen aikaiset synnyttäjät ole yhtään sen traumatisoituneempia.

Niin, itsekin muistan käyneeni sairaalassa katsomassa vauvoja lasin takaa. Siihen aikaan äitien oletettiin lepäävän ja toipuvan sairaalassa, hyvä kun sai sängystä nousta. Nykyään äitien pitää huolehtia vauvasta heti synnytyksen jälkeen itse, ja omat lakanatkin pitää itse vaihtaa, jos (kun) niihin vuotaa eritteitä. Minä en synnytystä seuraavana päivänä voinut ollenkaan olla pystyssä, kun pyörrytti niin pahasti, ja siitähän sitruunan niellyt hoitaja jaksoi naputtaa. Ilman lapsen isää en olisi edes päässyt vessaan pyörtymättä.

Tämä. Itseäni pyörrytti pystyasennossa synnytyksen jälkeen seuraavat 3 viikkoa, joten lähinnä lepäsin. Mieheni apu oli tuona aikana kullanarvoista, en olisi pärjännyt ilman. Hurjaa että juuri synnyttäneiden pitäisi siinä verenhukassa ja uupuneena selviytyä yksinään osastolla. Ja olen kuullut useilta muiltakin äideiltä juuri tätä samaa, että hoitajat eivät auta.

Vierailija
47/334 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi juuri näiden toimenpiteiden nähdään auttavan koronatilanteen kanssa, kun samaan aikaan vaatekaupat yms. turhakkeet saavat olla auki, eikä ihmisten kokoontumisiakaan valvota mitenkään erityisen hyvin (läheisellä kentällä porukka (selvästi eri talouksista) pelaa edelleen korista ilman huolen häivää).

Lisäksi argumenttina se, että ennen vanhaan sairaaloissa ei ollut puolisoita yms. on huono, kun silloin myös henkilökuntaa oli enemmän ja vauvojen hoito erilaista (esim. eivät olleet jatkuvasti äidin kanssa samassa tilassa niin kuin nykyään). Niitä nyt puuttuvia lisäkäsiä, joita puolisot normaalisti ovat, ei tulla korvaamaan yhtään millään, tai sitten hoitohenkilökunnan työtahtia kiristetään entisestään.

Käy huviksesi lukemassa tuo edelliseen kommenttiin linkattu HUS:n tiedote asiasta. Kätilöitä ja synnytyslääkäreitä ei ole määrättömästi. Heitä ei noin vain pikakoulutuksella saada aikaiseksi. Jos esim Naistenklinikalta synnytyssalista joutuisi pari lääkäriä ja vaikkapa 6 kätilöä karanteeniin tai sairastuisi koronaan, olisi jo hankalat paikat. Vaikka olisi kätilön koulutus mutta et ole tehnyt synnytyssalissa töitä, niin aika hataralla pohjalla mennään... Esim äitiyspolilta voi vielä hypätä lapsivuodeosastolle mutta synnytyssali on ihan eri juttu

Kyllä kätilön koulutuksen saanut osaa työskennellä synnytyssalissa! Kaikki käy sen harjoittelun. Älä lietso pelkoa!

Vierailija
48/334 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi harmi ensisynnyttäjien kannalta, joille olisi tärkeää saada hyvä synnytyskokemus, jotta se ei ainakaan vaikuttaisi myöhemmin lapsilukuun.

Monelle uudelleensynnyttäjälle (ainakin jos on lapset pienellä ikäerolla tai ei hoitoapua, plus tämä tilanne) on ihan tavallista että isä on mukana vaan salissa ja sitten menee kotiin hoitamaan muita lapsia. Yleensä tosin saa sitten tulla käymään sairaalassa, ellei ole tosi nopea kotiuttaminen.

Ensisynnyttäjiä tuskin mielellään kotiutetaan heti ja juuri se apu siinä alussa ja tuki ja turva puolisosta/tukihenkilöstä olisi tärkeää että homma lähtee käyntiin.

Vierailija
49/334 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se miten siellä synnärillä ja osastolla autetaan riippuu ihan paikkakunnasta. Mä olen kaikki lapset synnyttänyt omasta halusta ilman kivunlievitystä ja pystyssä ja ollut tosi puuhakas synnytyksissä vaikka pitkiä ovat olleet. Synnäriltä olen halunnut kävellä pois, työntäen vauvaa rattaissa, mutta silti mulle on kätilöt laittaneet housut jalkaan ja siteet kun oon käynyt vessassa salissa ennen osastolle menoa. Viimeisin kommentoi että saisit varmasti itsekin nämä jalkaan, mutta hän laittaa koska hän kaikille muillekin sen tekee. Että se on ihan kiinni siitä missä olet ja kuka on kätilönä, mua ainakin on autettu joka kerta kovasti. 😊

Vierailija
50/334 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan isät odotti aina odotushuoneessa lapsen syntymää eikä siitä jäänyt kellekään mitään traumoja. Synnytyksessä voi toki traumatisoitua mutta ei vain sen takia, ettei siellä ole extraihmisiä paikalla.

Vierailija
51/334 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jeesus että tämmösestäki aiheesta aletaan itkemään. Korona voi olla oireettomanakin, oireeton voi tartuttaa ja ihan oikeasti, mitä vähemmän porukkaa siellä synnärillä on, sitä pienemmät on riskit. Kyllä siihen on vauvojakin kuollut esim. Yhdysvalloissa. Ja kukas sitten hoitaa synnytyksen, jos koko osaston kätilöt on sairaana?

Vierailija
52/334 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella hyvä, vastasyntyneitä pitää suojella, heillä ei ole vastustuskykyä niin kuin isommilla lapsilla, moniko ottaa mieluummin koronaan kuolleen vauvan, kuin sen että isä saisi vierailla olla riskitekijä leikkaussalin hygieniassa, mikä taas vaikuttaa hyvin moneen muuhunkin ihmiseen esim. syöpäpotilaat... Myös osa äideistä kuuluu riskiryhmään. Perhehuoneet pitää nyt säästää potilashuoneiksi, sillä eristyksiä voidaan tarvita.

Vastasyntyneillä on kylläkin todella hyvä vastustyskyky. Ota asioista selvää ennen öyhöttämistä. Ei lapsia kuole huonommankaan hygienian maissa infektioihin heti synnytyksen jälkeen. 

Vierailija
53/334 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä luulette kuinka kauan tilanne pysyy tämmöisenä?

Nythän ei raskaana olevat saa edes synnytys- tai perhevalmennusta, ei mitään. Tämä on todella järkyttävä ja eriarvoistava tilanne. Eikö todella ole mahdollista että kaikille osallistujille vaan laitettaisiin vaikka hyvät suojavarusteet päälle?

Itselläni myös laskettu aika syyskuussa ja haluan uskoa, että tilanne on hellittänyt siihen mennessä, mutta onpa mukava mennä synnyttämään ilman minkäänlaista valmennusta.

Vierailija
54/334 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä yksin synnyttäisin tai siis kätilön kanssa, mutta lapsivuodeosastolla tarvitsee kyllä tukihenkilön apua. Siinähän kantelee lasta, käy vessassa, yrittää imetttää ja vaihtelee lakanoita, kun kaikkialle sattuu, ylös ei meinaa päästä ja päässä heittää ellei jopa taju lähde.

Vierailija
55/334 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä luulette kuinka kauan tilanne pysyy tämmöisenä?

Nythän ei raskaana olevat saa edes synnytys- tai perhevalmennusta, ei mitään. Tämä on todella järkyttävä ja eriarvoistava tilanne. Eikö todella ole mahdollista että kaikille osallistujille vaan laitettaisiin vaikka hyvät suojavarusteet päälle?

Itselläni myös laskettu aika syyskuussa ja haluan uskoa, että tilanne on hellittänyt siihen mennessä, mutta onpa mukava mennä synnyttämään ilman minkäänlaista valmennusta.

Koska itsehän voi itseään valmentaa. Soittoa perhevalmennukseen, että miten nämä asiat hoidetaan. Saattavat jopa heittää jollain valmiilla verkkoasiointi-asialla sua. Googlaa, käy läpi Facebookissa (ensi)synnyttäijien ryhmiä ja haet sieltä vertaistukea tai materiaalia.

Vierailija
56/334 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikki jankuttavat vaan jostain pahasta mielestä. Iso osa niistä, joiden mukaan isiä ei tarvita mihinkään ei näemmä ole synnyttänyt sektiolla. Kun se äiti ei välttämättä pääse viikkoon ilman apua ylös sängystä. Kuka nostaa lapsen rinnalle ja takaisin, vaihtaa vaipan, auttaa äidin vessaan..? Ja älkää sanoko että kätilöt tai hoitajat, koska heillä ei ole tähän resursseja. Minä pelkään, että pahan mielen sijaan/lisäksi tulee ihan todellisia vakaviakin komplikaatioita siitä että sektioäidit jätetään yksin.

Ja ihan terve järkikin sanoo, ettei äidin ja vauvan suojelemisesta ole ainakaan kyse, kun yhden hengen huoneet vaihdetaan ryhmähuoneiksi.

Vierailija
57/334 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako lasun, jos lähtee omalla vastuulla heti synnytyksen jälkeen vauvan kanssa kotiin?

Vierailija
58/334 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein. Itseäni ainakin ärsytti nämä räkäiset ja tupakanhajuiset puolisot joita huonekavereilla oli ja joiden typeriä juttuja joutui pakosti kuuntelemaan ja töllistelyä sietämään.

Vierailija
59/334 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvää päivää. Mitenhän entisajan lapset saatiin synnytettyä ilman VALMENNUSTA. Mitenhän kaikki muut eläimet synnyttää ilman mitään valmennuksia ja erikoisuuksia... On tehty luonnollisesta asiasta taas melkoista tähtitiedettä.

Vierailija
60/334 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei paljon silmä kostu tästä aiheesta. Itse jouduin tilaamaan taksin laitokselle ja olemaan yksin synnytyshuoneessa koko pitkän päivän, muutaman kerran kätilö poikkesi välillä tarkistamaan tilanteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän neljä