Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tukihenkilöiden pääsyä synnytyssairaalaan rajoitetaan rajusti

Ensisynnyttäjä
04.04.2020 |

Äidit joutuvat pärjäämään yksin synnytyksen alkuvaiheissa ja vastasyntyneen kanssa. Imetyksen tuki vaarantuu ja traumaattiset kokemukset lisääntyvät kaikin puolin. Uudet rajoitukset ovat ylimitoitettuja. Niistä aiheutuvat haitat ovat suurempia kuin hyödyt.

https://www.hus.fi/hus-tietoa/uutishuone/Sivut/HUS-rajaa-synnyttäjien-t…

Kommentit (334)

Vierailija
21/334 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi juuri näiden toimenpiteiden nähdään auttavan koronatilanteen kanssa, kun samaan aikaan vaatekaupat yms. turhakkeet saavat olla auki, eikä ihmisten kokoontumisiakaan valvota mitenkään erityisen hyvin (läheisellä kentällä porukka (selvästi eri talouksista) pelaa edelleen korista ilman huolen häivää).

Lisäksi argumenttina se, että ennen vanhaan sairaaloissa ei ollut puolisoita yms. on huono, kun silloin myös henkilökuntaa oli enemmän ja vauvojen hoito erilaista (esim. eivät olleet jatkuvasti äidin kanssa samassa tilassa niin kuin nykyään). Niitä nyt puuttuvia lisäkäsiä, joita puolisot normaalisti ovat, ei tulla korvaamaan yhtään millään, tai sitten hoitohenkilökunnan työtahtia kiristetään entisestään.

Vierailija
22/334 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on se, että ilman tukihenkilöä kukaan ei ole pitämässä äidin puolia ja auttamassa äitiä, jos äiti on huonossa kunnossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/334 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi juuri näiden toimenpiteiden nähdään auttavan koronatilanteen kanssa, kun samaan aikaan vaatekaupat yms. turhakkeet saavat olla auki, eikä ihmisten kokoontumisiakaan valvota mitenkään erityisen hyvin (läheisellä kentällä porukka (selvästi eri talouksista) pelaa edelleen korista ilman huolen häivää).

Lisäksi argumenttina se, että ennen vanhaan sairaaloissa ei ollut puolisoita yms. on huono, kun silloin myös henkilökuntaa oli enemmän ja vauvojen hoito erilaista (esim. eivät olleet jatkuvasti äidin kanssa samassa tilassa niin kuin nykyään). Niitä nyt puuttuvia lisäkäsiä, joita puolisot normaalisti ovat, ei tulla korvaamaan yhtään millään, tai sitten hoitohenkilökunnan työtahtia kiristetään entisestään.

Jokaisen pitäisi itse harkita mitä riskejä ottaa, tuskin kukaan on niin hullu että vie vastasyntyneen kauppaan ellei ole aivan pakko tai asioi näissä itse raskaana ollessaan.

Vierailija
24/334 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa että nykyään on mahdollisuus pitää yhteyttä toisin kuin ennen, jolloin on ollut vaan lankapuhelin, eikä sekään ole ollut henkilökohtaisesti käytettävissä. Muistakaa että videopuheluita voi hyödyntää. Vauva muistaa äänet jotka on kuullut jo vatsasta ja hän kuuntelee näitä mielellään😉

Vierailija
25/334 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on se, että ilman tukihenkilöä kukaan ei ole pitämässä äidin puolia ja auttamassa äitiä, jos äiti on huonossa kunnossa.

Tukihenkilö ei päätä hoidosta. Toiveet kannattaa täyttää esitietoihin tarkasti.

Vierailija
26/334 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ennenkin puolisot kävi osastolla katsomassa vauvaa ja puolisoa. Ei tullut kuuloonkaan, ettei isä näe vastasyntynyttä lainkaan, kuten nyt käy sektiotapauksissa.

Vierailija
27/334 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa tuttavapiirissä on useita tapauksia, joissa vauva on syntynyt hätä- tai kiireellisellä sektiolla ja kotiuttamiseen mennyt eri syistä tavallista pidempi aika. Näissä tapauksissa isä ei näe nyt lainkaan vauvaa eikä puolisoaan jopa useaan viikkoon. Tämä ei ole kohtuullista.

Vierailija
28/334 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh. Siskoni tehdessä ensimmäiset lapsensa ei ollut ketään tukihenkilöitä, isät eivät saaneet tulla synnytykseen ja vauvoja sai käydä katsomassa lasin takaa. Eikä sen aikaiset synnyttäjät ole yhtään sen traumatisoituneempia.

Niin, itsekin muistan käyneeni sairaalassa katsomassa vauvoja lasin takaa. Siihen aikaan äitien oletettiin lepäävän ja toipuvan sairaalassa, hyvä kun sai sängystä nousta. Nykyään äitien pitää huolehtia vauvasta heti synnytyksen jälkeen itse, ja omat lakanatkin pitää itse vaihtaa, jos (kun) niihin vuotaa eritteitä. Minä en synnytystä seuraavana päivänä voinut ollenkaan olla pystyssä, kun pyörrytti niin pahasti, ja siitähän sitruunan niellyt hoitaja jaksoi naputtaa. Ilman lapsen isää en olisi edes päässyt vessaan pyörtymättä.

Vierailija
29/334 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on laskettuaika vasta syyskuussa ja silti alkaa jo nyt olla paniikki jos joudun yksin olemaan siellä synnärillä. Todennäköisesti pyydän lähetettä pelkopolille kun seuraavan kerran neuvolassa käyn, en lähde sieltä pois ennen kun saan sen.

Vierailija
30/334 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on poikkeustila ja nämä on säännöt nyt.Tähän on vaan sopeuduttava, ei auta mikään vaikka kurja tilanne ja sääntö tämä nyt on.

Vierailija
31/334 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on laskettuaika vasta syyskuussa ja silti alkaa jo nyt olla paniikki jos joudun yksin olemaan siellä synnärillä. Todennäköisesti pyydän lähetettä pelkopolille kun seuraavan kerran neuvolassa käyn, en lähde sieltä pois ennen kun saan sen.

Mites ajattelit sen asian, jos sun puolisosi vaikka kuolee, ja jäät yksin huolehtimaan siitä lapsestasi? Tämä elämä kun ei mene niin, kuin MINÄ haluan. Nyt kun talkoillaan yhdessä tämä, niin nopeammin epidemia menee ohi. Ja syyskuussa ei varmaankaan ole enää asia akuutti, sillä huippua on ennustettu toukokuun ekoille viikoille.

Vierailija
32/334 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukihenkilö ei päätä hoidosta. Toiveet kannattaa täyttää esitietoihin tarkasti.

Niin, lääkäri päättää, mutta potilaalla on oikeus kieltäytyä hoidosta. Omilla läheisilläni on myös oikeus kieltäytyä hoidosta minun puolestani minun ollessani kykenemätön kieltäytymään itse. Olen tehnyt läheisillenk paperit omista toiveistani hoitoni suhteen ja on valtakirjat kaikkeen mahdolliseen.

Vierailija
33/334 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä miksei nyt synnytetä kotona kun silloin vältetään parhaiten koronavirus.

Vierailija
34/334 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. TAYSillahan on ollut se "itsenäisen toiminnan" periaate jossa kipeitä, palautuvia synnyttäneitä on ohjattu itse vaihtamaan lakanat, nostelemaan vauvaa edestakaisin, pitämään vauvaa lähikontaktissa, peseytymään jne. vaikka olisi ollut todella kipeänä ja vuotanut. Mites nyt, kun edes puolisoa ei saa tuoda apuun? Vastahan täällä oli ketju, että joku ei saanut apua edes pyytäessään ja miehen piti hakea ja vaihtaa lakanat sekä hoitaa vauva, kun äiti sektion jälkeen ei voinut. Taitaa komplikaatiot ja vaaratilanteet lisääntyä?

Vierailija
35/334 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyttäkää kotona.

Vierailija
36/334 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. TAYSillahan on ollut se "itsenäisen toiminnan" periaate jossa kipeitä, palautuvia synnyttäneitä on ohjattu itse vaihtamaan lakanat, nostelemaan vauvaa edestakaisin, pitämään vauvaa lähikontaktissa, peseytymään jne. vaikka olisi ollut todella kipeänä ja vuotanut. Mites nyt, kun edes puolisoa ei saa tuoda apuun? Vastahan täällä oli ketju, että joku ei saanut apua edes pyytäessään ja miehen piti hakea ja vaihtaa lakanat sekä hoitaa vauva, kun äiti sektion jälkeen ei voinut. Taitaa komplikaatiot ja vaaratilanteet lisääntyä?

Ko. ketjussa oli aika hurjia juttuja. Lapsi heti äidin viereen kun äiti tullut heräämöstä ja edelleen tokkurainen, ei vauvansänkyä. Muistan jonkun myös pissineen alleen, ja joutui odottamaan lääkäriä joka sitten komensi hoitajia vaihtamaan lakanat kun eivät muuten suostuneet. Olisi kuulemma itse pitänyt nousta ja hakea lakanat, vaikkei päässyt edes vessaan itse eikä kukaan auttanut pyynnöistä huolimatta. Järkyttävää.

Vierailija
37/334 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sektiolla syntyvä vauva ei tapaa isäänsä lainkaan ennen kuin pääsee kotiin sairaalasta. Mielestäni kohtuutonta.

Kopioitu HUS:n Facebookista:

”Tukihenkilöllä on mahdollisuus nähdä vastasyntynyt keisarileikkauksen yhteydessä seuraavasti:

Suunniteltu sektio: tukihenkilö voi tulla tapaamaan äitiä ja vastasyntynyttä, kun äiti on siirtynyt heräämöstä osastolle. Tukihenkilölle voi ilmoittaa asiasta hieman ennakkoon. Tukihenkilö voi tavata perhettään tällöin maksimissaan puoli tuntia.

Päivystyksessä tapahtuva sektio: tukihenkilö voi tavata äidin ja vastasyntyneen ennen synnyttäneiden osastolle siirtymistä.

Hygieniasyistä sektion aikana ei voi käyttää älypuhelinta. Heräämössä ja synnyttäneiden osastolla vaiheessa tähän on mahdollisuus. ”

https://www.hus.fi/hus-tietoa/uutishuone/Sivut/Usein-kysyttyj%C3%A4-kys…

Vierailija
38/334 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnyttäkää kotona.

Tämä suuntaus on huolestuttava. Vaikka olen sitä mieltä että olisi pitänyt harkita, että isiltä kielletään synnytykseen osallistuminen kokonaan, lapsen suojelu on tärkeämpää.

Me vanhemmat ikäpolvethan olemme eläneet ensimmäiset elinpäivämme näissä suurissa vauvahuoneissa erossa vanhemmistamme emmekä ole traumatisoituneet. Tämä voisi olla järkevää nytkin. 

Vierailija
39/334 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy huviksesi lukemassa tuo edelliseen kommenttiin linkattu HUS:n tiedote asiasta. Kätilöitä ja synnytyslääkäreitä ei ole määrättömästi. Heitä ei noin vain pikakoulutuksella saada aikaiseksi. Jos esim Naistenklinikalta synnytyssalista joutuisi pari lääkäriä ja vaikkapa 6 kätilöä karanteeniin tai sairastuisi koronaan, olisi jo hankalat paikat. Vaikka olisi kätilön koulutus mutta et ole tehnyt synnytyssalissa töitä, niin aika hataralla pohjalla mennään... Esim äitiyspolilta voi vielä hypätä lapsivuodeosastolle mutta synnytyssali on ihan eri juttu

Vierailija
40/334 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sektiolla syntyvä vauva ei tapaa isäänsä lainkaan ennen kuin pääsee kotiin sairaalasta. Mielestäni kohtuutonta.

Poikkeustilanne. Kyllä isät ehtii nähdä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän