Tukihenkilöiden pääsyä synnytyssairaalaan rajoitetaan rajusti
Äidit joutuvat pärjäämään yksin synnytyksen alkuvaiheissa ja vastasyntyneen kanssa. Imetyksen tuki vaarantuu ja traumaattiset kokemukset lisääntyvät kaikin puolin. Uudet rajoitukset ovat ylimitoitettuja. Niistä aiheutuvat haitat ovat suurempia kuin hyödyt.
https://www.hus.fi/hus-tietoa/uutishuone/Sivut/HUS-rajaa-synnyttäjien-t…
Kommentit (334)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt eletään poikkeustilassa, itsekkyydestä ja minäminäminä, kyllä minä voin, kyllä mun mies voi - tyyppisistä ajatuksista pitää luopua. KAIKKI joutuu nyt joustamaan omasta mukavuudestaan, niin Levin mökkeilijät kuin synnyttäjätkin.
Ei tässä ole todellakaan kyse mukavuudesta vaan mm. turvallisuudesta.
Jep. Pitäisi taata, että sairaalan osastolla on tarpeeksi henkilökuntaa auttamassa synnytyksestä toipuvia äitejä. En halua edes kuvitella, mitä olisi ollut jos mieheni ei olisi ollut apuna.
Olisit pärjännyt ihan hyvin koska ei olisi ollut vaihtoehtoja. Sama tilanne jos miehesi olisi lähtenyt lätkimään tai potkaissut tyhjää ennen synnytystä, sinun olisi pitänyt vaan pärjätä
Niin, en tiedä. Iso vatsa alueen leikkaus, ja heti olisi pitänyt näpsäkästi kipittää hakemaan itse ruokansa, hoitaa vaipanvaihdot nosteluineen jne.
Tikit varmaan olisi pettäneet nopeasti, ja siitäkin olisi varmaan tullut moitteita.
Ihan normaalia että isonkin leikkauksen jälkeen lähdetään pian liikkumaan eikä jäädä perse homeessa odottamaan palvelua. Ehkäisee veritulppariskiä ja edistää toipumista
Leikatuille ei kuitenkaan tuoda vastasyntynyttä vauvaa hoidettavaksi vuorokauden ympäri. Nyt en siis puhu sektioista.
Miten saako perhehotelliin mennä mies? Naistenklinikalla mahdollisuus mennä lähellä olevaan hotelliin oliko se ny Skandic.
Kotiin pääsee pian ja isällä on siellä hommia. Siivota ja ikkunat pestä ja hakea pamperot kaupasta ja täyttää jääkaapi.pakastekaapin ja kuivakaapin. Sitten tulla ulkoa hakemaan ettei mahdollisesti tartuta koko synnytysosastoa. Olette vahvoja suomalaisia itsenäisiä naisia. Kyllä te pystytte. Vauva on nyt Tärkein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt eletään poikkeustilassa, itsekkyydestä ja minäminäminä, kyllä minä voin, kyllä mun mies voi - tyyppisistä ajatuksista pitää luopua. KAIKKI joutuu nyt joustamaan omasta mukavuudestaan, niin Levin mökkeilijät kuin synnyttäjätkin.
Jep. Pitäisi taata, että sairaalan osastolla on tarpeeksi henkilökuntaa auttamassa synnytyksestä toipuvia äitejä. En halua edes kuvitella, mitä olisi ollut jos mieheni ei olisi ollut apuna.
Olisit pärjännyt ihan hyvin koska ei olisi ollut vaihtoehtoja. Sama tilanne jos miehesi olisi lähtenyt lätkimään tai potkaissut tyhjää ennen synnytystä, sinun olisi pitänyt vaan pärjätä
Niin, en tiedä. Iso vatsa alueen leikkaus, ja heti olisi pitänyt näpsäkästi kipittää hakemaan itse ruokansa, hoitaa vaipanvaihdot nosteluineen jne.
Tikit varmaan olisi pettäneet nopeasti, ja siitäkin olisi varmaan tullut moitteita.
Ihan normaalia että isonkin leikkauksen jälkeen lähdetään pian liikkumaan eikä jäädä perse homeessa odottamaan palvelua. Ehkäisee veritulppariskiä ja edistää toipumista
Olen eri, mutta sinulla ei taida olla mitään käsitystä isoista vatsan alueen leikkauksista. Joku tähystysumppari ei ole mikään iso vatsan alueen leikkaus, ja ison laparotomian jälkeen ei kyllä todellakaan odoteta tai edes haluta kenenkään lähtevän omin päin resuamaan ylös sängystä - saati sitten että lykättäisiin saman tien hoitovastuuseen pikkuvauvasta. Jos olet hoitaja ja sinulla on tapana käskeä laparotomiapotilaat heti leikkauksen jälkeen omin päin ylös sängystä, vessaan, hakemaan ruuat jne niin kerropa tästä ensi kerralla leikkaavalle kirurgille ja kysy miten hyvältä idealta tämä hänestä tuntuu. Kuinkakohan monta faskiaruptuuraa teillä leikataan sinun takiasi viikottain?
Ei, en ole hoitaja ja jos olisin, sinun kaltaistesi viisastelijoiden ja besserwissereiden takia olisi alanvaihto edessä hyvin pian. Tuollaisten kanssa ei kukaan voi tehdä töitä.
Kyllä vaan jo vuonna -93 toimittiin hyvinkin itsenäisesti sektion jälkeen. Aamulla sektio, illalla ylös sängystä. Lapsen isä sai käydä vierailuaikoina kuten muutkin kun ei ollut perhehuoneita olemassa ja äiti (minä) hoiti lasta ja omat ruokailut, suihkut ja vessat itse. Lapselle ja isälle muodostui siitä huolimatta hyvin luonteva ja läheinen suhde eikä minullekaan mitään traumoja jäänyt, synnytin sen jälkeen vielä 2 lasta. Tottakai kaikilla ei men homma kuin strömsössä ja toiset vaativat palvelua ja apua vain koska heidät on leikattu mutta ei tuo sektion jälkeinen itsenäinen toiminta mikään uusi ja poikkeuksellinen toimintatapa ole
Niin, eli olet maallikko jolla on peräti yhden sektion verran kokemusta vatsan alueen leikkauksista ja sillä perusteella sitten täällä huutelet miten haavat ei voi revetä eikä kukaan vuoda eikä kenellekään tule mitään komplikaatioita. Ja jos väärinkäsityksen haluaa oikaista niin on viisastelija. 😀 Mihin niitä koulutettuja ammattilaisia edes tarvitaan, kaikkihan voi vaan lähteä kotiin ja laitetaan sinne joku sinun kaltaisesi neropatti vaan viisastelemaan viereen ja jankuttamaan että "kun minäkin niin kyllä sinäkin". Seuraavaksi sen sektionkin voi varmaan tehdä ihan itse. Jep jep.
Sektion jälkeen voi tulla komplikaatioita. Silloin kun itse olin naistenklinikalla niin siellä olin viikon ja piti suihkutella 3 x päivässä. Ei tullut komplikaatioita. Ikääkin oli enemmän ku 39 v.
Vierailija kirjoitti:
Miten saako perhehotelliin mennä mies? Naistenklinikalla mahdollisuus mennä lähellä olevaan hotelliin oliko se ny Skandic.
Ei näiden uusien määräysten mukaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta sinulla ei taida olla mitään käsitystä isoista vatsan alueen leikkauksista. Joku tähystysumppari ei ole mikään iso vatsan alueen leikkaus, ja ison laparotomian jälkeen ei kyllä todellakaan odoteta tai edes haluta kenenkään lähtevän omin päin resuamaan ylös sängystä - saati sitten että lykättäisiin saman tien hoitovastuuseen pikkuvauvasta. Jos olet hoitaja ja sinulla on tapana käskeä laparotomiapotilaat heti leikkauksen jälkeen omin päin ylös sängystä, vessaan, hakemaan ruuat jne niin kerropa tästä ensi kerralla leikkaavalle kirurgille ja kysy miten hyvältä idealta tämä hänestä tuntuu. Kuinkakohan monta faskiaruptuuraa teillä leikataan sinun takiasi viikottain?
Ei, en ole hoitaja ja jos olisin, sinun kaltaistesi viisastelijoiden ja besserwissereiden takia olisi alanvaihto edessä hyvin pian. Tuollaisten kanssa ei kukaan voi tehdä töitä.
Kyllä vaan jo vuonna -93 toimittiin hyvinkin itsenäisesti sektion jälkeen. Aamulla sektio, illalla ylös sängystä. Lapsen isä sai käydä vierailuaikoina kuten muutkin kun ei ollut perhehuoneita olemassa ja äiti (minä) hoiti lasta ja omat ruokailut, suihkut ja vessat itse. Lapselle ja isälle muodostui siitä huolimatta hyvin luonteva ja läheinen suhde eikä minullekaan mitään traumoja jäänyt, synnytin sen jälkeen vielä 2 lasta. Tottakai kaikilla ei men homma kuin strömsössä ja toiset vaativat palvelua ja apua vain koska heidät on leikattu mutta ei tuo sektion jälkeinen itsenäinen toiminta mikään uusi ja poikkeuksellinen toimintatapa ole
Niin, eli olet maallikko jolla on peräti yhden sektion verran kokemusta vatsan alueen leikkauksista ja sillä perusteella sitten täällä huutelet miten haavat ei voi revetä eikä kukaan vuoda eikä kenellekään tule mitään komplikaatioita. Ja jos väärinkäsityksen haluaa oikaista niin on viisastelija. 😀 Mihin niitä koulutettuja ammattilaisia edes tarvitaan, kaikkihan voi vaan lähteä kotiin ja laitetaan sinne joku sinun kaltaisesi neropatti vaan viisastelemaan viereen ja jankuttamaan että "kun minäkin niin kyllä sinäkin". Seuraavaksi sen sektionkin voi varmaan tehdä ihan itse. Jep jep.
Öö tota.. viitsitkö tarkentaa missä kohtaa huutelin ettei kukaan vuoda ja kelleen ei tule komplikaatioita? Tai missä sanoin että sektio on ainoa vatsan alueen leikkaus josta minulla on kokemusta?
Ja voisin veikata että melko suuri osa tähänkin ketjuun kirjoittavista synnyttäjistä on maallikoita
Vierailija kirjoitti:
Ihan järkyttävää kommentointia täällä taas. En ihmettele yhtään, että syntyvyys laskee tätä vauhtia, kun äiteihin ja isiin suhtaudutaan näin hirvittävän epäempaattisesti. Eihän tässä maassa uskalla kohta kukaan hankkia vauvaa.
No ei kai kukaan tämän palstan mätämunien takia jätä lapsia tekemättä. Aika vaikealta elämä kuulostaa, jos isot päätökset tehdään jokaisen pikkuilkeän kommentin ehdoilla. Nykyihmisillä ei näytä olevan suhteellisuudentajua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikatuille ei kuitenkaan tuoda vastasyntynyttä vauvaa hoidettavaksi vuorokauden ympäri. Nyt en siis puhu sektioista.
Kun ketjussa käsitellään nimenomaan miten pärjää synnytyssairaalassa ilman miestä/äitiä/serkkua/naapureita sen pari päivää synnytyksen jälkeen ETTEI NE TARTUTA MUITAKIN SYNNYTTÄNEITÄ, ei ehkä kannata verrata ihan joka sairaalakäyntiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten jotkut ei tunnu tajuavan miksi näitä rajoituksia tehdään? Mutta ei kun minä, minä, minä.
Ja täällä huudetaan pää punaisena ihan kuin nämä määräykset olisi kiveen hakattu ja ikuisiksi ajoiksi asetettu. Poikkeava tilanne ja väliaikaiset määräykset.
Ja te joita on kohdeltu huonosti synnytyssairaalassa: tehkää muistutus! Kannelkaa AVI:lle tai tehkää potilasvahinkoilmoitus jos jotain haittaa tuli. Täällä valittaminen ei auta mitään.
Ainoastaan riittävästi valituksia auttaa, silloin asiaan on pakko puuttua valvovien viranomaisten. Ja ohjatkaa valitukset suoraan toimialan johdolle jotta menee tarpeeksi ylös asti.[/Valitettavasti ei kohdallani ainakaan auttanut. Olin yhteydessä potilasasiamieheen, tein muistutuksen johon ei vastattu määräajassa. Kun vastaus vihdoin tuli oli se tyhjentävästi, mielestämme ei ole virhettä tapahtunut. Toki voisin tehdä potilasvahinkoilmoituksen mutta piiiitkä käsittelyaika ja koska vahinko tapahtunut ”vain henkisesti”, ei fyysisesti, niin vastassa minun tunteet ja sairaalan ”ei virhettä”-linja, jään häviölle. Sen kertoi jo potilasasiamieskin.
Toki kannustan erityisesti fyysisen hoitovirheen kokeneita tekemään valituksen, paremmat todisteet kuin henkisistä traumoista. Ja ilman muuta yhteys potilasasiamieheen, hyviä neuvoja ja palvelua.
Lähiaikoina synnyttävät! Tsemppiä, pärjäätte varmasti, luottakaa itseenne ja henkilökuntaan! Pyytäkää paikalle opiskelija, niitä pörrää varmasti jokunen oppimassa. Voivat ainakin olla läsnä sen mitä ehtivät.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni voisi tehdä kompromissi, että isä päästetään vaikka synnytyksen seuraavana päivänä koko päiväksi sairaalaan. Ennen sitä tehdään se korona pikatesti. Istuu poistumatta sen päivän ruuat mukana. Ei kai niitä isiä niin paljon ole, että testejä ei riittäisi. Kun niille loputtomille matkustajille kuitenkin testeja riittää ja paluulentoja järjestellään jne...Olen samaa mieltä että tämä on kohtuuton rajoitus.
Samaa mieltä. Myös hautajaisrajoitukset kohtuuttomia (ellei oikeasti kyse jostain satojen vieraiden hautajaisista). Vierailtakin voisi ottaa pikatestit. Kohtuutonta on myös, ettei kuolevaakaan läheistä pääse välttämättä katsomaan. Kuitenkin esim. varusmiehet saavat lomailla ja liikkua Uudenmaan rajan yli ja tämän kieltäminen nähdään kohtuuttomana...Naurattavaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan kuule leikkauksesta.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni voisi tehdä kompromissi, että isä päästetään vaikka synnytyksen seuraavana päivänä koko päiväksi sairaalaan. Ennen sitä tehdään se korona pikatesti. Istuu poistumatta sen päivän ruuat mukana. Ei kai niitä isiä niin paljon ole, että testejä ei riittäisi. Kun niille loputtomille matkustajille kuitenkin testeja riittää ja paluulentoja järjestellään jne...Olen samaa mieltä että tämä on kohtuuton rajoitus.
Samaa mieltä. Myös hautajaisrajoitukset kohtuuttomia (ellei oikeasti kyse jostain satojen vieraiden hautajaisista). Vierailtakin voisi ottaa pikatestit. Kohtuutonta on myös, ettei kuolevaakaan läheistä pääse välttämättä katsomaan. Kuitenkin esim. varusmiehet saavat lomailla ja liikkua Uudenmaan rajan yli ja tämän kieltäminen nähdään kohtuuttomana...Naurattavaa!
Kato ku mammojen Onni-Vilpertit ei pärjää pitkään ilman äitiä... Työssä kasarmilla tämä on nähty. Muutama äiti aina silloin tällöin soittelee ihan johdolle asti ja varmistaa, että poika saa ruokaa eikä rasitu liikaa :D
Itse synnytin 2019 loppuvuodesta ja vauvan isä oli koko ajan mukana, käynnistys tehtiin sairalaassa ja mies mukana. Synnytyksen jälkeen mies myös osastolla 3 päivää kanssani hoiti vauvaa koska itsellä oli huono olo enkä pystynyt istumaan ollenkaan,en myös pystynyt kävellä pitkään joten mies haki ruoat huoneeseen minulle. Menetin synnytyksessä melkei litran verta ja jouduin melkein heti pesulle itsekseni vaikka olo oli hutera ja pitelin kiinni suihkussa siellä olevista seinätuista, kätilö oli huoneessa hetken muttei auttanut mitenkään, jos apua tarvitsi niin sitä joutui melkein vinkumaan heiltä, ruokaa eivät tuoneet vaan piti itse hakea käytävältä. Tämä siis nykypäivää, pitäisi vissiin olla tosi huonossa hapessa että ehkä saisi apua jos vähänkin pystyt jotenkuten liikkua edes hetken niin olet oman onnen nojassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sinun kiusaksi niitä rajoituksia laaditaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse synnytin 2019 loppuvuodesta ja vauvan isä oli koko ajan mukana, käynnistys tehtiin sairalaassa ja mies mukana. Synnytyksen jälkeen mies myös osastolla 3 päivää kanssani hoiti vauvaa koska itsellä oli huono olo enkä pystynyt istumaan ollenkaan,en myös pystynyt kävellä pitkään joten mies haki ruoat huoneeseen minulle. Menetin synnytyksessä melkei litran verta ja jouduin melkein heti pesulle itsekseni vaikka olo oli hutera ja pitelin kiinni suihkussa siellä olevista seinätuista, kätilö oli huoneessa hetken muttei auttanut mitenkään, jos apua tarvitsi niin sitä joutui melkein vinkumaan heiltä, ruokaa eivät tuoneet vaan piti itse hakea käytävältä. Tämä siis nykypäivää, pitäisi vissiin olla tosi huonossa hapessa että ehkä saisi apua jos vähänkin pystyt jotenkuten liikkua edes hetken niin olet oman onnen nojassa.
On niin surullista lukea, miten naisiin suhtaudutaan. Synnytys on suuri urakka, ja äiti tarvitsee kaiken tuen ja avun ja KUNNIOITUKSEN.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan kuule leikkauksesta.
Ohis
Mainitsetko esimerkkejä leikkauksista milloin ei pyritä mahdollisimman nopeasti liikkeelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kermapersesukupolvi miettii vaan "miten pärjää supistuskipujen kanssa, jos ei ole ketään hieromassa ja auttamassa".
Ennen äitien ei edes annettu nousta sängystä, vaan piti levätä synnytyksen jälkeen. Nykyään pitää nousta heti ylös, vaihtaa omat lakanat, hakea itse ruoka tai jäädä ilman. Ihan sama vaikka et edes fyysisesti pääse sängystä ylös! Sairaalassa oltiin huomattavasti pidempään kuin nykyään. Nykyään ollaan korkeintaan 3-4 päivää, ja sekin vaikean synnytyksen jälkeen. Vauvoja hoidettiin vauvoloissa jotta äidit saivat levätä. Nykyään lapsi annetaan äidille saman tien ja sanotaan hoida itse. Äiti ei saa missään vaiheessa levätä synnytyksen jälkeen kun pitää huolehtia vauvasta ja kun oma vauva nukkuu, huutaa huonekavereiden vauvat.
Niin kuka onkaan se kermapersesukupolvi?
Voin kertoa, että 25-30 vuotta sitten, kun synnytin useamman lapsen, oli jo vierihoito käytössä. Ei ollut enää lastenhuoneita ja lapsi oli vieressä koko ajan. Ruoka täytyi itse hakea (ei kuitenkaan valmistaa niinkuin kotona), itse piti hoitaa itsensä ja vauvan.
Eikä ollut mies sairaalassa muuten kuin käymässä jossain välissä päivää. Ei muuta osannut edes toivoa. Toki synnytyksessä oli mukana.
Ensimmäiseltä olin 5 päivää sairaalassa, oli sen ajan standardi. Seuraavien kanssa 2 päivää synnytyksen jälkeen.
Ne ”paremman” passauksen ajat olivat kauan sitten ja loppuivat viimeistään 80-luvun alussa.
Sektiosta voi kotiutua yhden yön jälkeen jo. Minulla meni kaksi yötä siksi että vauvan verensokerit oli huonona ja seurantaa pidennettiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On niin surullista lukea, miten naisiin suhtaudutaan. Synnytys on suuri urakka, ja äiti tarvitsee kaiken tuen ja avun ja KUNNIOITUKSEN.
Synnytys on ihan normaali ja luonnollinen tapahtuma, ei siitä tarvitse mitään sankarin viittaa harteille asetella. Miten koet että synnytysurakkaasi ei kunnioteta, jos yritetään muutaman viikon ajan kunnioittaa kaikkien ihmisten terveyttä rajoittamalla sairaalassa ravaamista?
Entäs jos Sinun tai jonkun toisen synnyttäjän mies tartuttaa koronan juuri sinuun ja vauvaasi? Ja koko osaston synnyttäjiin js syntyjiin? Jos hän ei tiedä tartuttavansa, on altistunut itse vaikkapa kauppamatkalla? Minkälainen vikinä ja meteli siitä tulee?