Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tukihenkilöiden pääsyä synnytyssairaalaan rajoitetaan rajusti

Ensisynnyttäjä
04.04.2020 |

Äidit joutuvat pärjäämään yksin synnytyksen alkuvaiheissa ja vastasyntyneen kanssa. Imetyksen tuki vaarantuu ja traumaattiset kokemukset lisääntyvät kaikin puolin. Uudet rajoitukset ovat ylimitoitettuja. Niistä aiheutuvat haitat ovat suurempia kuin hyödyt.

https://www.hus.fi/hus-tietoa/uutishuone/Sivut/HUS-rajaa-synnyttäjien-t…

Kommentit (334)

Vierailija
281/334 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raahatkaa vain ylimääräistä porukkaa synnärille, niin ei ole nukutuslääkäreitä pelkosektion haluaville.

Vierailija
282/334 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raahatkaa vain ylimääräistä porukkaa synnärille, niin ei ole nukutuslääkäreitä pelkosektion haluaville.

Just. Itse JOUDUN suunniteltuun sektioon, ensisynnyttäjä ja vauva perätilassa. Todella toivon, että lääkäreitä on terveenä kun oma h-hetki koittaa.....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/334 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tehdään siksi, että sillä vauvalla olisi jatkossakin isä ja äiti tai että isällä ja äidillä olisi se vauva. 

Vierailija
284/334 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan käsittämätöntä välinpitämättömyyttä! Mä ainakin haluaisin suojella omaa vastasyntynyttäni viimeiseen asti niin mitä näitä kommentteja lukee niin lähes kaikki raskaana olevat olisivat valmiita riskeeraamaan oman ja muiden vauvojen hengen sillä uhalla että miehet pääsee synnyttäneiden osastolle?!! Mitä helvettiä te niillä siellä teette? Itse sain esikoisen 16-vuotiaana ilman mitään synnytysvalmennusta ja ihan yksin olin noin 8 hlö huoneessa viieraiden naisten kanssa, että jos mä pärjäsin silloin niin ettekö te aikuiset naiset pärjää ilman ukkojanne pari päivää??

Voin myös kertoa että kun toinen lapseni syntyi kuolleena myöhemmin rv 39 ja kolmas sairastui influenssaan 2 viikon ikäisenä ja joutui lastenklinikalle missä lääkäri sanoi että jos nousee korkea kuume ei ole hirveästi keinoja hoitaa, niin mulle oli aivan yksi helvetin hailee kaikki muu mitä ympärillä tapahtui, kun ainoa asia mielessä oli että kuoleeko mun vauva!!! Jos te olette valmiita käymään läpi nämä mitä minä olen käynyt niin antaa palaa! Voin sanoa että sydän repesi rinnasta irti kun jouduin kantamaan pienen poikani kätilöopiston kellarikerroksen ovesta roskisten ohitse autoon hautajaisiin samalla kun muut äidit pääsi pääovesta kotiin vaimojensa kanssa.

Vierailija
285/334 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vointi on hyvä, niin voihan sieltä laitokselta päästä nopeutetummin pois. Tämäkin mahdollisuus on, luulis että koronan aikaan tästäkin muistutetaan nyt erityisesti. Sektion läpikäynneillä eri asia ja näissä tapauksissa olis justiinsa korvaamaton isin läsnäolo ja apu! Nyt joutuu äidit olemaan ilman puolison tukea, ei sektion läpikäyneenä oikeen vauvan nostelu heti innosta kipujen ja paikkojen repeytymisen pelossa....... Isi on tärkeä tuki siellä laitoksella ihan senkin takia, että hän pystyy turvaamaan ja pitämään äidin ja vauvan puolia. Näinä aikoina, kun resurssit on mitä on tuolla puolella, niinkui monet täällä on jo sanonut.. Kyllä hiukan mietityttää miten asiat menee sitten toukokuussa omalla kohdalla, toivottavasti ei joudu sektioon ja pääsis mahd. pian kotiin. Muuten voi paniikki iskeä,että miten siellä apua on saatavilla vieläkin näin poikkeustilanteessa ja leikkauksen läpikäyneenä!

Vierailija
286/334 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kuulkaas n 20 vuoden projekti joten iseillä on aikaa olla lapsen kanssa.

Turvallisuus ennenkaikkea.

Vierailija
287/334 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ensisynnyttäjä ja LA juhannuksena... Kolmen viikon päästä äitiyspolilla tutkitaan, kykenenkö lyhyyteni vuoksi synnyttämään alateitse vai vaatiiko sektion. 

Eihän minua muuten ahdista nämä rajoitukset ja silleen... Olin jo tammikuussa tietoinen coronan vaarallisuudesta kun seurasin kiinalaishoitajien ja lääkärien nettiin vuotamia videoita. THL:n toimintaa ja tumpelointia seurasin kauhulla tuossa talviloma-aikaan. Hyvä vaan, että nyt rajoitetaan.

Onko tässä tukihenkilörajoituksessa otettu kuitenkaan huomioon sitä, että yleensä isä tai se muu tukihenkilö on tärkeä apu heti synnytyksen jälkeen sille äidille? Sairaalan omaa henkilökuntaa kun ei riitä avustamaan jokaista sektioäitiä jos vaikkapa tämä ei pääse EDES sängystä ylös käydäkseen vessassa. Puhumattakaan lakanoiden ja ruuan hakemiseen käytävältä! Onko tässä rajoituksessa laskettu mukaan lisäapua (vaikkapa lähihoitajista) sektioäideille nyt kun se kotoa mukaan tullut lisäapu on estettynä? TÄMÄ on se, joka minua huolettaa eikä vain minua. Tämä huolettaa myös terveydenhuollon ammattilaisia sekä niitä, jotka ovat sektiolla synnyttäneet ja olleet huonossa kunnossa synnytyksen jälkeen. Riski leikkaushaavan repeämisestä on suuri, jos sitä tukihenkilöä ei ole avustamassa sängystä ylös heti seuraavana päivänä. 

Vierailija
288/334 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas kerran ketju täynnä trollaamista ja kiusaamista.

Mietin asiaa, ja tulin siihen tulokseen, että rajoitus on ainakin kaikkia koskevana huono. Olen kyllä kannattanut koronarajoituksia ja ottanut koronatilanteen vakavasti heti alusta asti. Mutta jos tilanne on se, että puolisoille on jo pitkään käytännössä jätetty/siirretty hoitajien tehtäviä ja lisäksi he huolehtivat synnyttäjien turvallisuudesta, ovat he silloin välttämättömiä. (Toki yksin pärjäävät naiset eivät heitä tarvitse ja hyödyttömät kumppanit voisi jättää kotiin.) Ei ihmisiä voi jättää koronankaan vuoksi oman onnensa nojaan. Moni synnyttänyt selvästi tarvitsee enemmän apua kuin siihen on nykyään resursseja.

Lisäksi ihan yleisellä tasolla se, ettei lapsen oma vanhempi ja huoltaja voi olla paikalla on kyllä todella ankara rajoitus.

Esim. Uuteen lastensairaalaan saa lapsen kanssa mennä vain yksi huoltaja, joten nämä samat rajoitukset ovat voimassa kyllä muuallakin. Sielläkin varmasti molemmat vanhemmat haluaisivat olla mukana.

289/334 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan sama vaikka jatkuisi ensivuoden juhannukseen saakka. Meillä mies ei muutenkaan ole tulossa lainkaan sairaalaan ei synnytykseen eikä katsomaan lasta.

Ei siitä pidä traumatisoitua.

Vierailija
290/334 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkotilanne. Todella ikävää ja toivottavasti synnyttävillä äideillä on muuten paljon tukea, mutta maailmanlaajuinen pandemia ei jätä paljoa vaihtoehtoja

Vierailija
291/334 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hautajaisiin saa osallistua kymmenen, mutta edes oma isä ei pääse synnytyksiin?

Onko tässä oikeasti joku poliittinen päätös taustalla vai hyppiikö joku viranomainen nyt yli omien valtuuksiensa ja rajusti?

Isän ei ole mitenkään välttämätöntä olla synnytyksessä.

Hautajaiset viimeiset hyvästit.

Eiköhän ne viimeiset hyvästit ole sanottu henkilölle silloin kun hän vielä oli elossa.

Ja tukihenkilö on lähes välttämätön joissain tilanteissa pitämässä äidin puolia, kuten täällä on monta kertaa kerrottu.

Vierailija
292/334 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä juttu. Näin voisi olla jatkossakin. Olisi kaikille tasa-arvoista kohtelua. Yksinhuoltajille ihan normaali olot nämä pandemia rajoitukset. 

Vierailija
293/334 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä sun sektiosta taitaa olla tosi pitkä aika... Ei sen jälkeen nykyään enää oo homma eikä mikään nousta itse sängystä ha lähteä liikkeelle. Mut joo, vielä 10 vuotta sitten oli. Nykyään on superhyvät lääkkeet yms, ei huolta :-)

Tv: Kolme sektiota takana, viimeisimmästä kolme viikkoa ja mukavasti sujuu :)

Olen eri, mutta ei kai tässä kukaan ole väittänyt, ettei sektion jälkeen kannata liikkua ollenkaan. Mutta alkuun liikkeelle lähdetään avustettuna. Moni ei pääse moneen päivään tai jopa viikkoon omin avuin ylös sängystä. Jos varovaisimmallakin mahdollisella ylösnousutavalla itsenäinen sängystä nousu tuntuu siltä, kun joku repeäisi sisältä, niin siihen on hemmetin hyvä syy ja väkisin hampaat irvessä yksin reuhtominen on pelkästään tyhmää ja altistaa komplikaatioille. Ei kyse ole siitä, että pitäisi vaan maata sängyssä. Vaan siitä että ylösnousuun, vauvan nosteluun yms tarvitaan apua eikä henkilökunnalla riitä siihen resursseja.

Eikä se "mahdollisimman pian liikkeelle lähteminen" isojen leikkausten jälkeen tarkoita todellakaan sitä, että suositellaan saati kannustetaan lähtemään omin päin liikkeelle heti leikkauspäivän iltana ja siitä eteenpäin onkin sitten koko lailla omillaan. Eikä minkään muun ison leikkauksen jälkeen odoteta ihmisen olevan päävastuussa vastasyntyneen hoidosta, joten vertailu on täysin absurdia.

Mitkä ihmeen superhyvä lääkkeet. Synnytin sektiolla 2015, eikä leikkauksen jälkeen lääkitty muulla kuin buranalla ja panadolilla.

Vierailija
294/334 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa kyllä sen vahvan itsekkyyden tässä ketjussa molemmin puolin.

Kun Minä haluan puolisoni osastolle Minua auttamaan, ihan sama muiden tartuntariskistä.

Kun Minä en tarvinnut apua synnytyksen jälkeen, niin ei voi kukaan muukaan tarvita.

Niin, helppo leimata synnyttäjien huoli itsekkyydeksi.

Jos osastoille luvattaisiin enemmän työntekijöitä auttamaan synnyttäneitä, niin huoli voisi helpottaa.

Vierailija
295/334 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessakin on alle 10 v saaneet tartunnan. Ts joka ikäluokassa. Kyllä te naiset pärjäätte siellä . Olette turvallisissa käsissä ja apua saa.

Vierailija
296/334 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me teemme niin että äiti lähtee synnytyksen jälkeen kotiin toipumaan rauhassa ja isä jää vauvan kanssa osastolle valvomaan ja opettelemaan vauvan hoitoa. Näin meiltä on vain yksi vanhempi sairaalassa ja se väsyneempi ja kipeämpi saa lepoa.

Vierailija
297/334 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä äiti jää ilman ruokaa jos ei ehdi/pysty juosta käytävälle sitä hakemaan silloin kun sitä on, sillä kodin jääkaappi ei katoa minnekään.

Vierailija
298/334 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo synnyttäjissä on koronapositiivisia, jotka voivat tartuttaa toisiaan ja henkilökuntaa. Suojavarusteita on liian vähän jakaa isille ym. Moni vastasyntyneen äiti tai isä joutuu sairaalahoitoon koronan takia eroon vauvastaan mahdollisesti viikkokausiksi. Eikö olisi sika tehdä kaikki, että vain synnyttäjät rasittaisi henkilökuntaa korona riskiaikana.

Vierailija
299/334 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumman te äidit haluatte sinne sektiosaliin? Leikkaussalihenkilökunnan vai isän? Jos on pakko valita? Jos haluatte mieluummin isän, niin tehkää se sektio siellä kahdestaan kotona.

Toivottavasti myös isät olisi pois alatiesynnytyksistä lisäämässä toisten synnyttäjien ja henkilökunnan altistamista. Kaikki kun ei vain osaa toimia kriisitilanteissa oikein.

Vierailija
300/334 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhoittukaa nyt hyvä ihmiset! Lapset syntyy ja äidit pärjää ihan niinkuin ennenkin.  Omaisten läsnäoloa tärkeämpää on nyt, että sairaaloissa riittää tervettä henkilökuntaa!  Kätilön puute on riski, ei tukihenkilön!!! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi