Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tukihenkilöiden pääsyä synnytyssairaalaan rajoitetaan rajusti

Ensisynnyttäjä
04.04.2020 |

Äidit joutuvat pärjäämään yksin synnytyksen alkuvaiheissa ja vastasyntyneen kanssa. Imetyksen tuki vaarantuu ja traumaattiset kokemukset lisääntyvät kaikin puolin. Uudet rajoitukset ovat ylimitoitettuja. Niistä aiheutuvat haitat ovat suurempia kuin hyödyt.

https://www.hus.fi/hus-tietoa/uutishuone/Sivut/HUS-rajaa-synnyttäjien-t…

Kommentit (334)

Vierailija
201/334 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hautajaisiin saa osallistua kymmenen, mutta edes oma isä ei pääse synnytyksiin?

Onko tässä oikeasti joku poliittinen päätös taustalla vai hyppiikö joku viranomainen nyt yli omien valtuuksiensa ja rajusti?

Jos se korona alkaa kiertämään siellä osastolla niin kätilöt ovat poissa pelistä eikä ole ketään hoitamassa niitä synnytyksiä. Ei voi aivan verrata hautajaisiin tätä.

Ei näköjään. Hautajaisiin ensin ilmoitettiin kymmenen raja, mutta koska se olisi ollut monille omaisille kohtuuton, kirkko ja valtio sopivat, että hautajaisiin saa isompien perheiden kohdalla osallistua läheiset.

Hautaan saamiseen tarvitsee koko suvun, ei see arkun laskeminen onnistu ilman. Se arkussa makaava on jo kuollut, joten hei haloo. Paljon merkittävämpi tapahtuma on lapsen syntymä!

Kuinka monta kätilöä tarvitaan yhtä isää varten? Ei yhtään. Ihan turha puhua mistään perheen tasa-arvoasioista jos tuollainen pieni operaatio kuin synnytys ei ole lapsen vanhemmille niin merkittävä tapahtuma.

Synnytys on paljon mitättömämpi kuin hautajaiset? Ei todellakaan.

Vierailija
202/334 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt eletään poikkeustilassa, itsekkyydestä ja minäminäminä, kyllä minä voin, kyllä mun mies voi - tyyppisistä ajatuksista pitää luopua. KAIKKI joutuu nyt joustamaan omasta mukavuudestaan, niin Levin mökkeilijät kuin synnyttäjätkin.

Ei tässä ole todellakaan kyse mukavuudesta vaan mm. turvallisuudesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/334 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tässä oikeasti joku poliittinen päätös taustalla vai hyppiikö joku viranomainen nyt yli omien valtuuksiensa ja rajusti?

Siunaustilaisuus kestää niiden 8 vieraan kanssa alle 30min. Ja kappelissa mahtuu pitämään turvavälin. Oikeastiko olet kateellinen hautajaisiin joutuville?

Vierailija
204/334 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt eletään poikkeustilassa, itsekkyydestä ja minäminäminä, kyllä minä voin, kyllä mun mies voi - tyyppisistä ajatuksista pitää luopua. KAIKKI joutuu nyt joustamaan omasta mukavuudestaan, niin Levin mökkeilijät kuin synnyttäjätkin.

Ei tässä ole todellakaan kyse mukavuudesta vaan mm. turvallisuudesta.

Turvallisuudella perusteltiin pienempien synnytyssairaaloiden lakkautus. Samat turvallisuusväitteet nyt toimisi toisinpäin. Hus saisi mennä itseensä ja miettiä kerrankin onko päätös kieltää vanhempien osallistuminen yhtään turvallisempaa kuin ahtaa lapsitehtaisiin kaikki lapset saman koronakaton alle.

Kaukaa pienempien sairaaloiden läheisyydestä joutuivat ajamaan isoihin sairaaloihin turvallisuuteen vedoten. Jos sattuisi täällä meillä ja OYS:n alueella kahden vuoden takainen tunnin synnytysmatka venyikin kahteen - kolmeen tuntiin, koska se on turvallisempaa. Ja isä päästettäisiin vain kuskiksi monen tunnin matkalle, koska se on turvallisempaa?

Jos OYS tekisi noin tyhmän päätöksen varmasti olisin yhteydessä ja selvittäisin onko viranomaisella edes sellaista valtaa rajata perhetapahtumaan osallistuvia.

Vierailija
205/334 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kätilöt edelleen vaatimassa palkan korotusta? Ei ainakaan myötätunto lisäänny jos lapsen omilta vanhemmilta kielletään synnytys.

Vierailija
206/334 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se korona alkaa kiertämään siellä osastolla niin kätilöt ovat poissa pelistä eikä ole ketään hoitamassa niitä synnytyksiä. Ei voi aivan verrata hautajaisiin tätä.

Ei näköjään. Hautajaisiin ensin ilmoitettiin kymmenen raja, mutta koska se olisi ollut monille omaisille kohtuuton, kirkko ja valtio sopivat, että hautajaisiin saa isompien perheiden kohdalla osallistua läheiset.

Hautaan saamiseen tarvitsee koko suvun, ei see arkun laskeminen onnistu ilman. Se arkussa makaava on jo kuollut, joten hei haloo. Paljon merkittävämpi tapahtuma on lapsen syntymä!

Kuinka monta kätilöä tarvitaan yhtä isää varten? Ei yhtään. Ihan turha puhua mistään perheen tasa-arvoasioista jos tuollainen pieni operaatio kuin synnytys ei ole lapsen vanhemmille niin merkittävä tapahtuma.

Synnytys on paljon mitättömämpi kuin hautajaiset? Ei todellakaan.

Isä pääsee edelleenkin mukaan alatiesynnytykseen, sitä ei ole kielletty...

Vierailija
207/334 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä päätös HUS:lta.

Vierailija
208/334 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kätilöt edelleen vaatimassa palkan korotusta? Ei ainakaan myötätunto lisäänny jos lapsen omilta vanhemmilta kielletään synnytys.

Niin, kätilöthän tämän päätöksen ovatkin tehneet...

Vierailija
209/334 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jotkut ei tunnu tajuavan miksi näitä rajoituksia tehdään? Mutta ei kun minä, minä, minä.

Vierailija
210/334 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten jotkut ei tunnu tajuavan miksi näitä rajoituksia tehdään? Mutta ei kun minä, minä, minä.

Kyllä veikkaan, että ihmiset kyllä tajuavat oikein hyvin. Ei se silti sitä poista, ettei tilanne ongelmaton ole synnyttäjien kannalta. Ja jos jotakuta tulevaa synnyttäjää tilanne huolestuttaa, niin ei se kyllä häntä auta ollenkaan, että joko vähätellään hänen huoliaan tai vähätellään tukihenkilön merkitystä.

Itse olen synnytykseni synnyttänyt, ja niiden kokemusten perusteella sanoisinkin, että monen kohdalla tilanne olisi paljon helpompi, jos esim. voitaisiin luvata joku kätilöopiskelija heille koko ajan synnytyksen käynnistyksen ajaksi, ja tarvittaessa myös auttamaan synnytyksen jälkeen. Nyt kuitenkaan ei synnyttäjille ole tarjottu muuta apua kuin että "kaikkien pitää joustaa". Se ei kuitenkaan auta esim. ensisynnyttäjää, joka miettii miten pärjää supistuskipujen kanssa, jos ei ole ketään hieromassa ja auttamassa.

Vierailija
211/334 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisikohan siellä leikkaussalissa isompi vaara tartunnasta kuin jossain kirkkosalissa? Henkilökuntaahan tällä yritetään myös suojella, kohta ei ole ollenkaan kätilöitä, synnyttäkää sitten ihan keskenänne vaan.

Vierailija
212/334 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja täällä huudetaan pää punaisena ihan kuin nämä määräykset olisi kiveen hakattu ja ikuisiksi ajoiksi asetettu. Poikkeava tilanne ja väliaikaiset määräykset.

Ja te joita on kohdeltu huonosti synnytyssairaalassa: tehkää muistutus! Kannelkaa AVI:lle tai tehkää potilasvahinkoilmoitus jos jotain haittaa tuli. Täällä valittaminen ei auta mitään.

Ainoastaan riittävästi valituksia auttaa, silloin asiaan on pakko puuttua valvovien viranomaisten. Ja ohjatkaa valitukset suoraan toimialan johdolle jotta menee tarpeeksi ylös asti.

Vierailija
213/334 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja samaan aikaan ei puhettakaan siitä, että lisättäisiin hoitohenkilökuntaa, joka olisi juuri synnyttäneen (mahdollisesti synnytyksen jälkeen heikkovointisen) äidin tukena lapsivuodeosastolla paikkaamassa sitä, että puoliso/tukihenkilö ei saa siellä olla. Onko sitten niin, että synnyttäneet äidit auttelevat siellä toisiaan vai miten?

Laskettuun aikaan alle kaksi kuukautta ja toivon todella, että siihen mennessä tilanne tämän suhteen olisi parantunut. Meidänkin taloudessa syntyvän lapsen isällä on oikeastaan vähemmän sosiaalisia kontakteja kuin itselläni, sillä hän ei pääse nyt neuvolaan tai joudu käymään veri/virtsatesteissä, joten jos jollekin se korona tulee, niin nimenomaan minulle. Mitään lisäriskiä koronan suhteen miehestäni ei olisi.

Mistäköhän luulet, että sitä lisähenkilökuntaa olisi otettavissa?

Päinvastoin, monia hoitajia pikakoulutetaan tehohoitoon.

Vierailija
214/334 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mielekästä asettaa vastakkais synnytyksiä ja hautajaisia. Molemmissa ihmisille olisi tärkeää olla läsnä - synnytyksessä myös lapsen isän, hautajaisissa taas omaisten, joille vainaja on ollut läheinen, ja jotka voivat olla tukena kaikkein lähimmille omaisille. Kumpaakaan en lähtisi vähättelemään. Syy, miksi tällaisia rajoituksia tehdään, ei poista kuitenkaan inhimillistä tarvetta jakaa elämän käännekohtia läheisten kanssa ja saada tukea silloin kun sitä tarvitsee. Ja vaikka kuinka ymmärtäisi rajausten tarpeellisuuden, voi silti ymmärtää asioita myös niiden ihmisten kannalta, joille ne tuovat vaikeuksia, surua tai huolta. Sitä kutsutaan empaattisuudeksi. Tämä aika on vaikea monella tavalla.

Vierailija
215/334 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koettakaa nyt te "kyllä ennenkin ilman tukihenkilöitä pärjättiin ja vauvat oli omassa salissa" -tyypit ymmärtää, että nykyään henkilöresursseista on säästetty! Ennen vanhaan hoitajia oli osastoilla enemmän, eikä tullut kuulonkaan, että esim. äiti joutuu vaihtamaan jopa lakanat itse!

Lukekaa vaikka tämäkin juttu + kommentit: https://yle.fi/uutiset/3-11209961

Mua ihan itkettää poikkeustilassa synnyttävien puolesta! 

Samoin ;( Ystäväni synnytti viikko sitten. Esikoinen. Kaikki meni pieleen, mikä on mahdollista mennä. Vauvalla oli vaikea sydänvika ja äiti sai synnytyksestä pahija komplikaatioita.

Vierailija
216/334 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kermapersesukupolvi miettii vaan "miten pärjää supistuskipujen kanssa, jos ei ole ketään hieromassa ja auttamassa".

Vierailija
217/334 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sympatiat on synnyttäjissä! Tosi raskaat rajaukset. Ymmärtäisin, jos ei olisi tuota useita äitejä samaan huoneeseen -linjausta, joka tuntuu vesittävän nuo muut säännöt.

Kun oma kuopus syntyi ja jouduin takaisin sairaalaan vauvan kanssa pahan rintatulehduksen takia, avun antamisen haluttomuus konkretisoitui: jouduin rinnan punkteeraukseen ja vauva jätettiin kätilöille siksi aikaa. Kun palasin kivuliaasta toimenpiteestä, minulle kerrottiin nyrpeänå miten paljon vauva oli sillä aikaa itkenyt. Really? Olisin todella mieluummin hoitanutkin häntä itse kuin ollut toimenpiteessä, mutta rinta oli saatava kuntoon.

Vierailija
218/334 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja samaan aikaan ei puhettakaan siitä, että lisättäisiin hoitohenkilökuntaa, joka olisi juuri synnyttäneen (mahdollisesti synnytyksen jälkeen heikkovointisen) äidin tukena lapsivuodeosastolla paikkaamassa sitä, että puoliso/tukihenkilö ei saa siellä olla. Onko sitten niin, että synnyttäneet äidit auttelevat siellä toisiaan vai miten?

Laskettuun aikaan alle kaksi kuukautta ja toivon todella, että siihen mennessä tilanne tämän suhteen olisi parantunut. Meidänkin taloudessa syntyvän lapsen isällä on oikeastaan vähemmän sosiaalisia kontakteja kuin itselläni, sillä hän ei pääse nyt neuvolaan tai joudu käymään veri/virtsatesteissä, joten jos jollekin se korona tulee, niin nimenomaan minulle. Mitään lisäriskiä koronan suhteen miehestäni ei olisi.

Mistä luulet tietäväsi ettei miehestäsi olisi riskiä? Voi olla vaikka oireeton kantaja.

Vierailija
219/334 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääliksi käy synnyttäjiä ja vauvoja. Itse en meinannut pysyä pariin päivään synnytyksen jälkeen edes pystyssä, siis ihan fyysisesti. Juuri pääsin matelemaan vessaan ja takaisin kauhean puuskutuksen saattelemana, kuin olisi maratonin vetänyt kun käveli muutaman metrin hitaasti. Mies oli todella suuri apu osastolla. Mitenhän nyt mahtaa siellä asiat hoitua, kun hoitajat eivät ehdi tehdä kaikkea...

Vierailija
220/334 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kermapersesukupolvi miettii vaan "miten pärjää supistuskipujen kanssa, jos ei ole ketään hieromassa ja auttamassa".

kerma-aivoko siellä kommentoi. Synnytys voi ihan konkreettisesti keskeytyä esim. pelon takia, mikä altistaa synnytettävän lapsen hengen. Pelko vaikuttaa hormoneihin. Oksitosiinia voidaan antaa, mutta se ei välttämättä riitä. Henkilökohtainen tuki on monelle tärkeä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme