Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tukihenkilöiden pääsyä synnytyssairaalaan rajoitetaan rajusti

Ensisynnyttäjä
04.04.2020 |

Äidit joutuvat pärjäämään yksin synnytyksen alkuvaiheissa ja vastasyntyneen kanssa. Imetyksen tuki vaarantuu ja traumaattiset kokemukset lisääntyvät kaikin puolin. Uudet rajoitukset ovat ylimitoitettuja. Niistä aiheutuvat haitat ovat suurempia kuin hyödyt.

https://www.hus.fi/hus-tietoa/uutishuone/Sivut/HUS-rajaa-synnyttäjien-t…

Kommentit (334)

Vierailija
221/334 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kermapersesukupolvi miettii vaan "miten pärjää supistuskipujen kanssa, jos ei ole ketään hieromassa ja auttamassa".

Ennen äitien ei edes annettu nousta sängystä, vaan piti levätä synnytyksen jälkeen. Nykyään pitää nousta heti ylös, vaihtaa omat lakanat, hakea itse ruoka tai jäädä ilman. Ihan sama vaikka et edes fyysisesti pääse sängystä ylös! Sairaalassa oltiin huomattavasti pidempään kuin nykyään. Nykyään ollaan korkeintaan 3-4 päivää, ja sekin vaikean synnytyksen jälkeen. Vauvoja hoidettiin vauvoloissa jotta äidit saivat levätä. Nykyään lapsi annetaan äidille saman tien ja sanotaan hoida itse. Äiti ei saa missään vaiheessa levätä synnytyksen jälkeen kun pitää huolehtia vauvasta ja kun oma vauva nukkuu, huutaa huonekavereiden vauvat.

Niin kuka onkaan se kermapersesukupolvi?

Vierailija
222/334 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei jumaleisson. ”Äidin pärjääminen vastasyntyneen kanssa” 😂 se on oma vauva! Ei siinä pitäisi mitään apuja tarvita.

Nykyisten äitien ei ole koskaan tarvinnut huolehtia edes itsestään kun curling-vanhemmat käy kolmekymppisen luona siivoamassa, pyykkäämässä ja laittamassa ruokaa. Luultavasti lapsikin lykätään vanhemmille kun nukkeleikki kyllästyttää kun muuten ahdistaa ja itkettää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/334 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni voisi tehdä kompromissi, että isä päästetään vaikka synnytyksen seuraavana päivänä koko päiväksi sairaalaan. Ennen sitä tehdään se korona pikatesti. Istuu poistumatta sen päivän ruuat mukana. Ei kai niitä isiä niin paljon ole, että testejä ei riittäisi. Kun niille loputtomille matkustajille kuitenkin testeja riittää ja paluulentoja järjestellään jne...Olen samaa mieltä että tämä on kohtuuton rajoitus.

Vierailija
224/334 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kermapersesukupolvi miettii vaan "miten pärjää supistuskipujen kanssa, jos ei ole ketään hieromassa ja auttamassa".

Ennen äitien ei edes annettu nousta sängystä, vaan piti levätä synnytyksen jälkeen. Nykyään pitää nousta heti ylös, vaihtaa omat lakanat, hakea itse ruoka tai jäädä ilman. Ihan sama vaikka et edes fyysisesti pääse sängystä ylös! Sairaalassa oltiin huomattavasti pidempään kuin nykyään. Nykyään ollaan korkeintaan 3-4 päivää, ja sekin vaikean synnytyksen jälkeen. Vauvoja hoidettiin vauvoloissa jotta äidit saivat levätä. Nykyään lapsi annetaan äidille saman tien ja sanotaan hoida itse. Äiti ei saa missään vaiheessa levätä synnytyksen jälkeen kun pitää huolehtia vauvasta ja kun oma vauva nukkuu, huutaa huonekavereiden vauvat.

Tämä. Synnytin kiireellisellä sektiolla muutama vuosi sitten. Käytännössä ei saanut nukkua, tultiin herättämään koko ajan.

Ruoka olisi pitänyt hakea itse jo seuraavana päivänä leikkauksesta ja hoitaja moitti, kun en uskaltanut kantaa vauvaa sylissäni verinäytteenottoon. Tämä siis pari päivää leikkauksesta, kun olin meinannut pyörtyä jo vessassakäynnin aikana.

Olin aivan kuutamolla kun lopulta kotiuduttiin. Uutta lasta ei kyllä tule, oli sen verran mieleenpainuva synnytyskokemus.

Vierailija
225/334 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt eletään poikkeustilassa, itsekkyydestä ja minäminäminä, kyllä minä voin, kyllä mun mies voi - tyyppisistä ajatuksista pitää luopua. KAIKKI joutuu nyt joustamaan omasta mukavuudestaan, niin Levin mökkeilijät kuin synnyttäjätkin.

Ei tässä ole todellakaan kyse mukavuudesta vaan mm. turvallisuudesta.

Jep. Pitäisi taata, että sairaalan osastolla on tarpeeksi henkilökuntaa auttamassa synnytyksestä toipuvia äitejä. En halua edes kuvitella, mitä olisi ollut jos mieheni ei olisi ollut apuna.

Vierailija
226/334 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt eletään poikkeustilassa, itsekkyydestä ja minäminäminä, kyllä minä voin, kyllä mun mies voi - tyyppisistä ajatuksista pitää luopua. KAIKKI joutuu nyt joustamaan omasta mukavuudestaan, niin Levin mökkeilijät kuin synnyttäjätkin.

Jep. Pitäisi taata, että sairaalan osastolla on tarpeeksi henkilökuntaa auttamassa synnytyksestä toipuvia äitejä. En halua edes kuvitella, mitä olisi ollut jos mieheni ei olisi ollut apuna.

Olisit pärjännyt ihan hyvin koska ei olisi ollut vaihtoehtoja. Sama tilanne jos miehesi olisi lähtenyt lätkimään tai potkaissut tyhjää ennen synnytystä, sinun olisi pitänyt vaan pärjätä

Vierailija
227/334 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisit pärjännyt ihan hyvin koska ei olisi ollut vaihtoehtoja. Sama tilanne jos miehesi olisi lähtenyt lätkimään tai potkaissut tyhjää ennen synnytystä, sinun olisi pitänyt vaan pärjätä

Niin, en tiedä. Iso vatsa alueen leikkaus, ja heti olisi pitänyt näpsäkästi kipittää hakemaan itse ruokansa, hoitaa vaipanvaihdot nosteluineen jne.

Tikit varmaan olisi pettäneet nopeasti, ja siitäkin olisi varmaan tullut moitteita.

Vierailija
228/334 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, en tiedä. Iso vatsa alueen leikkaus, ja heti olisi pitänyt näpsäkästi kipittää hakemaan itse ruokansa, hoitaa vaipanvaihdot nosteluineen jne.

Tikit varmaan olisi pettäneet nopeasti, ja siitäkin olisi varmaan tullut moitteita.

Ihan normaalia että isonkin leikkauksen jälkeen lähdetään pian liikkumaan eikä jäädä perse homeessa odottamaan palvelua. Ehkäisee veritulppariskiä ja edistää toipumista

Vierailija
229/334 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kyllähän isä saa olla synnytyksen ajan, tai ainakin osan siitä. 

Nämä rajoitukset ei todellakaan ole kenellekään mukavia, ei henkilökunnallekaan. Mutta nyt on pakko rajoittaa. Mitä enemmän siellä käy porukkaa, sitä todennäköisemmin kätilöt saa tartunnan. Jos kätilöt ovat sairaina, vaarantuu synnyttäjien ja vauvojen turvallisuus. Kuten myös, jos oireeton kätilö tartuttaa heidät. 

Rajoitukset puretaan heti kun se on turvallista. Mutta nyt Suomi on poikkeustilassa ja niin ovat myös sairaalat.

Tsemppiä kaikille jotka synnyttävät näinä aikoina! Te pystytte siihen, olette naisia! 

Vierailija
230/334 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia että isonkin leikkauksen jälkeen lähdetään pian liikkumaan eikä jäädä perse homeessa odottamaan palvelua. Ehkäisee veritulppariskiä ja edistää toipumista

Niin, pientä liikkumista. Vaan monellako muulla osastolla laitetaan jo seuraavana päivän-parin päästä isosta leikkauksesta kantamaan itse ruokatarjotin käytävältä?

Yritin kyllä. Kädet vapisi ja jalat meinasi lähteä alta, onneksi sairaala-apulainen huomasi ja tuli äkkiä ottamaan tarjottimen, sain otettua tukea seinästä ja esti näin kaatumiseni.

Vierailija
231/334 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden isä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan tuleva isä kommentoinut tätä? Löytyykö heiltä ymmärrystä, mistä syystä tilanne ja ohjeistus nyt on tämä ja on parempi pysyä poissa? Vai haluavatko kaiken uhallakin tunkea mukaan.

En usko että monikaan isä oikeasti haluaisi olla mukana synnytyksessä. Nykyään on vain kulttuuri mennyt sellaiseksi, että miesten "kuuluu" olla mukana. Omakin vaimo ilmoitti, että jos en tule synnytykeen, ei tarvitse tulla kotiinkaan. Eihän siinä sitten voi olla "haluamatta" tulla mukaan, vaikka omasta puolestani olisin mieluusti jättänyt väliin.

Oma isäni ei ollut yhdenkään kolmen lapsensa synnytyksessä läsnä 70-luvulla, ja ihan hyvin pärjättiin.

Hys, tästä ei saa puhua.

Vastasyntyneellä vauvalla on ihmisoikeus tavata isänsä mahd pian synnytyskanavasta putkahdettuaan. Ja isällä on ihmisoikeus todistaa synnytystä koska yhteiset geenit.

Jos tätä tärkeää tapaamista ei heti tapahdu, kiintymyssuhdetta ei ikinä muodostu ja isä hylkää perheen, lapsesta tulee itseään myyvä narkkari jne.

Vierailija
232/334 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

itse en tarvinnut miehen apua. Olin viikon koska sektio.

Vierailija
233/334 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan naistenklinikalle ketään ylimääräisiä. Olette hyvissä käsissä. Nyt on koronaa siellä ja täällä. Maltti on NYT valttia.

Vierailija
234/334 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

itse en tarvinnut miehen apua. Olin viikon koska sektio.

Saitko osastolla hoitajien apua?

Vierailija
235/334 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta sinulla ei taida olla mitään käsitystä isoista vatsan alueen leikkauksista. Joku tähystysumppari ei ole mikään iso vatsan alueen leikkaus, ja ison laparotomian jälkeen ei kyllä todellakaan odoteta tai edes haluta kenenkään lähtevän omin päin resuamaan ylös sängystä - saati sitten että lykättäisiin saman tien hoitovastuuseen pikkuvauvasta. Jos olet hoitaja ja sinulla on tapana käskeä laparotomiapotilaat heti leikkauksen jälkeen omin päin ylös sängystä, vessaan, hakemaan ruuat jne niin kerropa tästä ensi kerralla leikkaavalle kirurgille ja kysy miten hyvältä idealta tämä hänestä tuntuu. Kuinkakohan monta faskiaruptuuraa teillä leikataan sinun takiasi viikottain?

Vierailija
236/334 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni voisi tehdä kompromissi, että isä päästetään vaikka synnytyksen seuraavana päivänä koko päiväksi sairaalaan. Ennen sitä tehdään se korona pikatesti. Istuu poistumatta sen päivän ruuat mukana. Ei kai niitä isiä niin paljon ole, että testejä ei riittäisi. Kun niille loputtomille matkustajille kuitenkin testeja riittää ja paluulentoja järjestellään jne...Olen samaa mieltä että tämä on kohtuuton rajoitus.

Tämä olisi minunkin mielestäni mainio idea. Tai edes testattaisiin niiden äitien puolisot, joilla on ollut erityisen vaikea synnytys ja sen takia liikkuminen ja vauvasta huolehtiminen vaikeaa. Juurihan täällä on nämä uuden linjauksen kannattajat sivukaupalla jauhaneet, miten sektiot ja runsaat vuodot ja isot repeämät on niin hirveän harvinaisia ettei niitä tarvitse huomioida. Voisiko edes tämän mitättömän pienen ryhmän puolisot testata ja päästää osastolle avuksi?

Vierailija
237/334 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Synnytin kiireellisellä sektiolla muutama vuosi sitten. Käytännössä ei saanut nukkua, tultiin herättämään koko ajan.

Ruoka olisi pitänyt hakea itse jo seuraavana päivänä leikkauksesta ja hoitaja moitti, kun en uskaltanut kantaa vauvaa sylissäni verinäytteenottoon. Tämä siis pari päivää leikkauksesta, kun olin meinannut pyörtyä jo vessassakäynnin aikana.

Olin aivan kuutamolla kun lopulta kotiuduttiin. Uutta lasta ei kyllä tule, oli sen verran mieleenpainuva synnytyskokemus.

Kiireellinen sektio oli minullakin. Sain nukkua ja vauva tuotiin aamu tuimaan koska imetin. Kätilöt ei pahemmin häirinneet. Yksin ei alussa olisi saanut lähteä vessaan mutta menin ja oli sumuisen tummaa. En valittanut. Kai siinä ois voinut pyörtyä. Ensimmäinen ja viimeinen kokemus ja ikää oli . Mielenkiintoinen kokemus raskaus ja kaikki siihen liittyvä.

Vierailija
238/334 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä ole ennenkään ukot olleet synnytyksissä.  Sairaalasängystä sai synnyttäjä nousta seuraavana päivänä. Alapään pesi hoitaja potilaan ollessa sängyssä. Sairaala oloaika oli viikko ja vauvaa sai vieras katsoa mm isäkin vain lasin läpi, jonka hoitajat näytti isälle.

Ja miksi ihmeessä miehen pitäisi edes tulla mukaan synnytykseen, eihän mies synnytä. 

Tiellähän se mies on synnytyssalissa.  Miehestä ei ole synnytyksessä mitään apua, kyllä mies ennättää vauvan nähdä myöhemminkin.

Itse jo kauan sitten kolme lasta synnyttäneenä, ei ole mies ollut mukana enkä olisi sitä sinne  edes halunnut, kuitenkin mies oli aviomies.. Nainen synnyttää, ei mies, mies voisi mennä vaikka rääppiäisiin. 

Vierailija
239/334 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kivulla sinun tulee synnyttää kirjoitti:

Ei siellä ole ennenkään ukot olleet synnytyksissä.  Sairaalasängystä sai synnyttäjä nousta seuraavana päivänä. Alapään pesi hoitaja potilaan ollessa sängyssä. Sairaala oloaika oli viikko ja vauvaa sai vieras katsoa mm isäkin vain lasin läpi, jonka hoitajat näytti isälle.

Ja miksi ihmeessä miehen pitäisi edes tulla mukaan synnytykseen, eihän mies synnytä. 

Tiellähän se mies on synnytyssalissa.  Miehestä ei ole synnytyksessä mitään apua, kyllä mies ennättää vauvan nähdä myöhemminkin.

Itse jo kauan sitten kolme lasta synnyttäneenä, ei ole mies ollut mukana enkä olisi sitä sinne  edes halunnut, kuitenkin mies oli aviomies.. Nainen synnyttää, ei mies, mies voisi mennä vaikka rääppiäisiin. 

Älä nyt mummo taannu. Uusi linjaus johtuu vain koronatilanteesta, ei missään tapauksessa siitä etteivätkö isät olisi  tärkeitä vauvoille ja toisinpäin. Linjaus puretaan heti kun se on turvallista. 

Vierailija
240/334 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta sinulla ei taida olla mitään käsitystä isoista vatsan alueen leikkauksista. Joku tähystysumppari ei ole mikään iso vatsan alueen leikkaus, ja ison laparotomian jälkeen ei kyllä todellakaan odoteta tai edes haluta kenenkään lähtevän omin päin resuamaan ylös sängystä - saati sitten että lykättäisiin saman tien hoitovastuuseen pikkuvauvasta. Jos olet hoitaja ja sinulla on tapana käskeä laparotomiapotilaat heti leikkauksen jälkeen omin päin ylös sängystä, vessaan, hakemaan ruuat jne niin kerropa tästä ensi kerralla leikkaavalle kirurgille ja kysy miten hyvältä idealta tämä hänestä tuntuu. Kuinkakohan monta faskiaruptuuraa teillä leikataan sinun takiasi viikottain?

Ei, en ole hoitaja ja jos olisin, sinun kaltaistesi viisastelijoiden ja besserwissereiden takia olisi alanvaihto edessä hyvin pian. Tuollaisten kanssa ei kukaan voi tehdä töitä.

Kyllä vaan jo vuonna -93 toimittiin hyvinkin itsenäisesti sektion jälkeen. Aamulla sektio, illalla ylös sängystä. Lapsen isä sai käydä vierailuaikoina kuten muutkin kun ei ollut perhehuoneita olemassa ja äiti (minä) hoiti lasta ja omat ruokailut, suihkut ja vessat itse. Lapselle ja isälle muodostui siitä huolimatta hyvin luonteva ja läheinen suhde eikä minullekaan mitään traumoja jäänyt, synnytin sen jälkeen vielä 2 lasta. Tottakai kaikilla ei men homma kuin strömsössä ja toiset vaativat palvelua ja apua vain koska heidät on leikattu mutta ei tuo sektion jälkeinen itsenäinen toiminta mikään uusi ja poikkeuksellinen toimintatapa ole

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän