Mitäs jos ihmiset huomaavatkin, että elämä onkin ihan kivaa ilman ulkomaanreissuja, shoppailua ja kaikenlaisia kissanristiäisiä?
Eivätkä palaakaan tähän elämäntyyliin enää koronan jälkeen? Viettävä jatkossa aikaa perheen kanssa ja tekevät retkiä lähialueille?
Kommentit (57)
Tämä tilanne jotenkin osoittaa sen, miten nykyinen talousjärjestelmä rakentuu sen varaan, että ihmiset ostavat kaikkea turhaa. Kun ihmisiä kehotetaan välttämään kaikkia ei-välttämättömiä menoja, niin erikoiskaupat sulkevat ovensa pelkkää kannattamattomuuttaan. Esim. vaatekaupat eivät siis elä sillä, että myydään uusi vaate rikkimenneen tilalle, vaan hupishoppailijoiden heräteostoksilla. Ja ilman heräteostelijoita ei ole ketään, joka myisi sen oikeasti kipeästi tarvittavan tavaran tai palvelun. Hämmentävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki viettävät hiljaiseloa, talous ei lähde nousuun. Vaikka kuluttamattomuus maapallolle parempi onkin. Jos talous ei lähde nousuun, loppuu työpaikat ja Kelan ja työttömyyskassojen rahatkin. Itse jaksan kyllä retkeillä lähimetsässä.
Tässäpä tiivistettynä nykyisen markkinajärjestelmän mielipuolisuus.
Ei, vaan hienous. Rahan kuuluu kiertää ja siksi meillä on kaikki se maallinen hyvä mitä olemassa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki viettävät hiljaiseloa, talous ei lähde nousuun. Vaikka kuluttamattomuus maapallolle parempi onkin. Jos talous ei lähde nousuun, loppuu työpaikat ja Kelan ja työttömyyskassojen rahatkin. Itse jaksan kyllä retkeillä lähimetsässä.
Ei, vaan hienous. Rahan kuuluu kiertää ja siksi meillä on kaikki se maallinen hyvä mitä olemassa on.
Meillä on jo aivan liikaa. Ei ihmisen tarvitsisi kuluttaa läheskään niin paljon mitä nyt. Mutta ahneus on nykyisin jo pesiytynyt rakenteisiin. Vaatimaton ihminen ei löydä nykyisestä talousjärjestelmästä paikkaansa. Ja kuten todettua kaikki tämä ylikulutus syö maapallon luonnonvarat todella pian ja aiheuttaa luonnonkatastrofin.
Minä en kyllä ymmärrä mikä vika kissanristiäisissä on. Mukavaa sosiaalista ajanvietettä ja silloin elämästä lähtee kyllä iso pala pois.
Siksihän me ollaan tässä, kun viimeiset kymmenen vuotta on menty ihan suuna päänä ja lennelty ulkomaille. Velkakuplassa rakennettu tällainen elämäntapa, joka oli 80-luvulla rikkaiden etuoikeus.
Nyt on sitten maksun aika.
Osa ihmisistä tyytyy paremmin ja osa huonommin.
Osa meistä osaa hetkellisesti ottaa parhaan irti tästäkin tilanteesta, mutta kulutus palaa ennalleen, sillä tvistillä että osa ihmisistä on köyhtynyt valtavasti. Sitten köyhien pitää saada taas kasaan rahaa ja rikkailla himo käyttää sitä tauon jälkeen, joten...
Mikään muu kuin katastrofi/pakko maailmassa ei pysäytä rahanhimoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on jo aivan liikaa. Ei ihmisen tarvitsisi kuluttaa läheskään niin paljon mitä nyt. Mutta ahneus on nykyisin jo pesiytynyt rakenteisiin. Vaatimaton ihminen ei löydä nykyisestä talousjärjestelmästä paikkaansa. Ja kuten todettua kaikki tämä ylikulutus syö maapallon luonnonvarat todella pian ja aiheuttaa luonnonkatastrofin.
Minä olen löytänyt paikkani ihan mainiosti. Ei kiinnosta, tuhlaako joku muu.
Se pitäisi tehdä pakolliseksi ilmaston takia. Nyt olisi helppo jatkaa kun on ensin pakko ja siihen tottuu.
En mä ole lentänyt, matkustellut, enkä niin paljon kuluttanutkaan.
Mun elämäntilanteeni ja rahatilanteeni ei ole sitä ennen sallinut mutta nyt sallisi. Olen köyhäillyt ihan kyllästymiseen asti jo vuosikausia, joten mua ei sellainen enää kiinnosta.
Jumittakaa himassa tai metsässä te jotka niin haluatte. Mä lähden taas liikkeelle heti kun tämä on ohi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Voin kertoa, ettei siellä lähimetsässäkään jaksa vuodesta toiseen retkeillä.
Kyllä shoppailen ja lähden taas tapahtumiin heti kun voi.
Mitä saat jatkuvasta shoppailusta?
Uskon, että näin käy. Turha kulutus laskee varmasti myös, kun ihmiset huomaavat, että hyvin pärjää, vaikkei koko ajan osta uusia tavaroita.
Kahvileipää voi leipoa kotona, ei tarvi mennä kahvilaan.
Kun panostaa ruoanlaittoon aikaa, saa maukasta ruokaa kotona. Ei tarvitse mennä ravintolaan.
Netti on täynnä jumppavideoita ja muuta kuntoiluohjetta. Jatkossa kuntoilen mielummin kotona kuin käytän aikaa kuntokeskukseen kulkemiseen.
Nyt on ollut aikaa siivota kotona. Olen tajunnut, että meillä on vinot pinot lukemattomia kirjoja ja vielä muoveissa olevia dvd-elokuvia, joita ei ole vielä katsottu. Pelejäkin on vaikka kuinka. Ollaan myös keksitty ja tehty itse lautapelejä.
Rahaa tulee jatkossa säästymään, kun en osta enää tämän jälkeen tavaraa tai palveluja kuten ennen.
Vierailija kirjoitti:
No onhan tää kotoilu ihan s****n tylsää.
Kaipaan tanssitunteja,ainoa paikka missä saa pään täysin tyhjäksi ja ihanan euforian päälle. Oikein itkettää kun kuuntelen salsamusiikkia.
En saa kotona mitään aikaiseksi.
Kävelen ulkona ja jumppaan täällä kotona.
Jos joskus pääsee matkustamaan, niin lähden varmasti, muutama paikka missä haluan käydä.
En todennäköisesti opi tästä mitään, haluan unohtaa koko jutun.
Miksi et tanssi kotona, olen itse tanssinut tunnin monta kertaa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuule kiinnosta vinkumisesi. Koita joskus opiskella miten talous toimii...
Vierailija kirjoitti:
Juu, kiitos ei.
Sillä minuutilla kun tämä loppuu, lähde kaupungille ostoksille ja sitten lentokoneella jonnekin lämpimään.
Ja niin tekevät muutkin.
Joku tekee ja toinen ei. Lähtisin mielelläni johonkin kulttuurikarkeloon, mutta muuten ei ole valittamista. Elämä sujuu ihan normaalisti. Vain työn löytäminen on vaiheessa, kun keikat peruuntui. Jos ja kun osaa siivota, pärjää hyvin. 90-luvun lamassa kävin peltotöissä ja menen tarvittaessa nytkin, jos joku huolii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen on monia malleja. Nykyinen on se kestämättömin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen on monia malleja. Nykyinen on se kestämättömin.
Vaan se on myös se mikä on nostanut miljardit ihmiset kurjuudesta ja tehnyt meistä rikkaampia kuin koskaan ihmiskunnan historiassa.
Toki voit vinkumisen sijaan kertoa miten homma tulisi hoitaa. Toki kerron jo valmiiksi ettei idealismi toimi: ihmiset haluavat kunnon elintason.
Vierailija kirjoitti:
Minulle matkustelu on tapa elää -ja perhe tulee tietysti mukaan kun on tehnyt jo 20 vuotta.
En ikinä luovu matkustelusta, ehei!
Joudut kaivamaan sitten kuvettasi, sillä lentoliput tulevat olemaan kalliita vielä pitkään. Ainoat lentoyhtiöt, jotka tästä selviävät hengissä, ovat valtionyhtiöitä.
No onhan tää kotoilu ihan s****n tylsää.
Kaipaan tanssitunteja,ainoa paikka missä saa pään täysin tyhjäksi ja ihanan euforian päälle. Oikein itkettää kun kuuntelen salsamusiikkia.
En saa kotona mitään aikaiseksi.
Kävelen ulkona ja jumppaan täällä kotona.
Jos joskus pääsee matkustamaan, niin lähden varmasti, muutama paikka missä haluan käydä.
En todennäköisesti opi tästä mitään, haluan unohtaa koko jutun.