Nyt tulee toivottu muutos kun hallitus velvoittaa opiskelijat ja työttömät marjanpoimintaan
Lakia aiotaan muuttaa väliaikaisesti niin että henkilön sijainti, kulkumahdollisuudet, ammattitaito ja terveys ei ole este osallistua maataloustöihin. Käytännössä lakimuutos lisäisi työvoiman tarjontaa joillakin sadoilla henkilöillä ja tavoitteena on, että esimerkiksi opiskelijat ja lomautetut innostuisivat uudestaan hakeutumaan maatalouden kausitöihin.
Kommentit (131)
Miten tämä eroaa siitä että käyn itse poimimassa mansikat tilalta? Itsepoimintaa on tullut aina harrastettua.
Vierailija kirjoitti:
Mä menisin mielelläni näin lomautettuna, jos:
- paikan päälle olisi kuljetus
- paikan päällä olisi majoitus ja ruoka
- täysipäiväinen kuukausipalkka 1700€/kk ja majoituksen ja ruuan saisi tähän lisäksi
Jos vaikka valtio tukisi näitä töitä esim. 600€/kk. Tai sen verran, että suomalaisesta työntekijästä tulisi yhtä houkutteleva, kuin ulkomaisesta.
Ja työnantaja tietenkin tulis myös aamusella (lue joskus puolenpäivän aikaan) keittelis aamupuurot ja pyyhkis vielä pyllynkin aamutoimien jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanonko vattu. Toisaalta puhutaan, että Suomen maatalous ja sitä kautta omavaraisuus ruuantuotannossa on vaarassa, kun ei saadakaan halpatyövoimaa ulkomailta. Todellisuudessa vaarassa on marjabisnes, joka on - no kiva lisä niille, joilla on varaa marjoja ostaa - mutta ei todellakaan mikään elintärkeä tuotannonala.
Eräässä toisessa keskustelussa joku totesi, kun mansikoiden merkityksettömyydestä mainitsin, että kivako se on sitten syödä paljasta kaurapuuroa kun on kriisi päällä.
Tämä marjojen lisääminen puuroon ei ole mikään The Thing. Olen aina laittanut puuroon voisilmän. Nämä marjapuurohommat on tulleet noiden fitness- ja karppausjuttujen myötä. Muut ovat aina syöneet puuron paljaaltaan tai voin kanssa. Marjat syön erikseen.
Maksakaa kunnon palkkaa työntekijöille.
Kukakohan ne maataloustyöt on tähän asti tehnyt?
No jos kuvitellaan että koronatilanne on ohi (vaikka ei kyllä ole vielä tänä kesänä) ja että majoitus olisi siististi ja avarasti vaikka tyhjällä kyläkoululla, ja palkka olisi joku perus- plus urakkapalkka (sen mukaan kuinka paljon poimii, eli omien voimien mukaan työskentelee jokainen), niin olisiko se ihan maailman hirvein homma vaikka lukion kesäduuniksi?
Miksi tämä marjanpoiminta on yhtäkkiä monelle ihanku pyydettäis siivoamaan kaupungin viemäreitä?
Jos pistän firman tauolle joksikin aikaa, niin todellakin ilmoitan työkkäriin, että 50 km säteellä maataloustyöt onnistuu eläntiloista konehommiin tai vaikka marjan poimintaa. Yli puolet elämästäni kuitenkin navetassa viettänyt ja traktorilla ajanut siitä asti, kun jalat ylti penkiltä polkimille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä menisin mielelläni näin lomautettuna, jos:
- paikan päälle olisi kuljetus
- paikan päällä olisi majoitus ja ruoka
- täysipäiväinen kuukausipalkka 1700€/kk ja majoituksen ja ruuan saisi tähän lisäksi
Jos vaikka valtio tukisi näitä töitä esim. 600€/kk. Tai sen verran, että suomalaisesta työntekijästä tulisi yhtä houkutteleva, kuin ulkomaisesta.
Surullista kun minä joudun ihan itse menemään työpaikalle, ihan itse maksamaan vuokrani ja ihan itse maksamaan ruokani, ja lopuksi palkkani ei ole kovin paljon suurempi että menen ihan itse ihan joka aamu töihin. Ihan itse nämä hoidan ja toisen makaa lähes samalla rahalla tekemättä mitään muuta kuin nostaa tukia.
Maksan sinunkin kotona lojumisen.
Tyhmä sinä olet ainakin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanonko vattu. Toisaalta puhutaan, että Suomen maatalous ja sitä kautta omavaraisuus ruuantuotannossa on vaarassa, kun ei saadakaan halpatyövoimaa ulkomailta. Todellisuudessa vaarassa on marjabisnes, joka on - no kiva lisä niille, joilla on varaa marjoja ostaa - mutta ei todellakaan mikään elintärkeä tuotannonala.
Eräässä toisessa keskustelussa joku totesi, kun mansikoiden merkityksettömyydestä mainitsin, että kivako se on sitten syödä paljasta kaurapuuroa kun on kriisi päällä.
Tämä marjojen lisääminen puuroon ei ole mikään The Thing. Olen aina laittanut puuroon voisilmän. Nämä marjapuurohommat on tulleet noiden fitness- ja karppausjuttujen myötä. Muut ovat aina syöneet puuron paljaaltaan tai voin kanssa. Marjat syön erikseen.
Mä olen aina seitkytluvulta lähtien syönyt puurot marjojen tai hillojen kera. Ei kai kukaan puuroon mitään hemmetin voita laita. Ihminen ei edes tarvitse näkyvää rasvaa. Kaurassa on itsessään se rasva. Ei siihen muutakaan tarvitsisi lisätä mutta juhlavan maun vuoksi vaikkapa mustikoita.
Vierailija kirjoitti:
No jos kuvitellaan että koronatilanne on ohi (vaikka ei kyllä ole vielä tänä kesänä) ja että majoitus olisi siististi ja avarasti vaikka tyhjällä kyläkoululla, ja palkka olisi joku perus- plus urakkapalkka (sen mukaan kuinka paljon poimii, eli omien voimien mukaan työskentelee jokainen), niin olisiko se ihan maailman hirvein homma vaikka lukion kesäduuniksi?
Miksi tämä marjanpoiminta on yhtäkkiä monelle ihanku pyydettäis siivoamaan kaupungin viemäreitä?
Se palkka on n. 8,70e/h ja osa maksaa urakkapalkkaa, jos on hyvä kerääjä. Ei mitään lisiä eikä sunnuntaina tuplapalkkaa. Lisäksi se majoitus maksaa. Kun vuosia sitten hain marja/vihannestilalle olisi pitänyt maksaa n. 400e/kk yhteismajoituksesta. Eivät ottaneet, jos ei majoittunut tuolla.
Lehdissähän on ollut viime vuosina paljon juttuja, kuinka homma ei kannata edes niillä ulkomaalaisilla, vaikka ovat ahkeria. Ovat tuon poimintareissun jälkeen entistä enemmän velkaa.
Marjatilat ovat toissijainen ongelma. Tärkeintä on saada viljaa, maitoa, lihaa, perunaa ja vihanneksia. Mansikkatilat voivat mainostaa itsepoimintaa tulevana kesänä. Ja metsistä ja soilta saa edelleen ilmaista marjaa.