Nyt tulee toivottu muutos kun hallitus velvoittaa opiskelijat ja työttömät marjanpoimintaan
Lakia aiotaan muuttaa väliaikaisesti niin että henkilön sijainti, kulkumahdollisuudet, ammattitaito ja terveys ei ole este osallistua maataloustöihin. Käytännössä lakimuutos lisäisi työvoiman tarjontaa joillakin sadoilla henkilöillä ja tavoitteena on, että esimerkiksi opiskelijat ja lomautetut innostuisivat uudestaan hakeutumaan maatalouden kausitöihin.
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu miten "maatalous" vaikuttaa olevan taas yhtä kuin jotkut mansikkatilat, mutta ilmeisesti koska hommassa ei vaadita mitään erikoisempia taitoja, kunhan kerää molskit ämpäriin. Entäs maitotilat sun muut, missä pitäisi jopa osatakin jotain, ei sinne niin vain mennä töihin.
Maitotiloilla tosiaan pitää osata enemmän. Mutta on siinä sekin, että maitotiloilla eikä myöskään viljatiloilla ole samanlaista käsityötä tekevän kausityövoiman tarvetta. Karjanhoito on kuitenkin aika lailla sitä samaa ympäri vuoden. Viljantuotanto taas on todellä pitkälle koneellistettu. Kyllä viljatilallinen toki sitten puskeekin pitkää päivää silloin kun tarvitsee, kun ei johonkin leikkuupuimurin ohjaimiin mitään random työtöntä päästää voi.
Huvittaa silti, miten jotkut mansikkatilat on nyt nostettu ilmeisesti yhteiskunnan tärkeimmäksi huolenaiheeksi. Siis ei saada mansikoita kesällä VOI KAAMEETA. Entäs kun ne maito/viljatilalliset sairastuu eikä saa lomittajia, ei saada ruokaa kauppoihin.
Aloittaja osoitti taas kerran pelkkää lukutaidon puutetta. Linkissä ei puhuta mistään velvoitteista yhtään mitään. Puhutaan oleskeluluvalla työskentelyn helpottamisesta ja työttömien / opiskelijoiden tukien yms sovittelusta.
Itsellä opiskelijana on ihan muita töitä kesäksi (ja muutenkin), aloittaja voi siis poimia mansikat minunkin puolesta.
Eiköhän ne metsämarjat nyt ainakin voisi jokainen (niitä haluava) poimia itsekin, tai ihan vaan oman perheen voimin ja pakastaa omaan käyttöönsä ja omiin käyttötarpeisiinsa ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu miten "maatalous" vaikuttaa olevan taas yhtä kuin jotkut mansikkatilat, mutta ilmeisesti koska hommassa ei vaadita mitään erikoisempia taitoja, kunhan kerää molskit ämpäriin. Entäs maitotilat sun muut, missä pitäisi jopa osatakin jotain, ei sinne niin vain mennä töihin.
Maitotiloilla tosiaan pitää osata enemmän. Mutta on siinä sekin, että maitotiloilla eikä myöskään viljatiloilla ole samanlaista käsityötä tekevän kausityövoiman tarvetta. Karjanhoito on kuitenkin aika lailla sitä samaa ympäri vuoden. Viljantuotanto taas on todellä pitkälle koneellistettu. Kyllä viljatilallinen toki sitten puskeekin pitkää päivää silloin kun tarvitsee, kun ei johonkin leikkuupuimurin ohjaimiin mitään random työtöntä päästää voi.
Huvittaa silti, miten jotkut mansikkatilat on nyt nostettu ilmeisesti yhteiskunnan tärkeimmäksi huolenaiheeksi. Siis ei saada mansikoita kesällä VOI KAAMEETA. Entäs kun ne maito/viljatilalliset sairastuu eikä saa lomittajia, ei saada ruokaa kauppoihin.
Näinpä. Ministeri Lepällä (joka on maajussi itsekin) on nyt suuri huoli kavereistaan ja heidän toimeentulostaan. Huoltovarmuuden kanssa asialla ei vain ole nyt mitään tekemistä.
Maitotilallisilla noita ongelmia toisinaan on. Tilanpitoa yritetään epätoivoisesti jatkaa, vaikka ei jaksa. Eläinsuojeluvalvojat sen sitten ikäväkseen lopulta huomaavat.
Sinne marjatiloille löytyy ihan varmasti halukkaita tulijoita, jos se vaan on taloudellisesti kannattavaa. Ennen kaikkea tulijoita löytynee lähialueiden nollaverokortilla olevista nuorista sekä ilman kesätyötä jääneistä opiskelijoista, joita ei ole vuosikausiin kyseisille tiloille huolittu kesätöihin, koska ulkomaista, aikuista halpatyövoimaa on ollut niin hyvin saatavilla.
Mä menisin mielelläni näin lomautettuna, jos:
- paikan päälle olisi kuljetus
- paikan päällä olisi majoitus ja ruoka
- täysipäiväinen kuukausipalkka 1700€/kk ja majoituksen ja ruuan saisi tähän lisäksi
Jos vaikka valtio tukisi näitä töitä esim. 600€/kk. Tai sen verran, että suomalaisesta työntekijästä tulisi yhtä houkutteleva, kuin ulkomaisesta.
Terveys ei ole este? Ai niin että pyörätuolilla kynnetään pitkin epätasaista peltoa ja pihdeillä poimitaan? Jotain rajaa nyt, läheskään kaikille työttömille ei marjankeruu yksinkertaisesti vaan onnistu. Tiedossahan on ollut jo paljon ennen koronaakin, että kortistossa on paljon sinne oikeasti kuulumattomia sairaita, joita ei eläkkeelle päästetä, koska pieninkin eläke on suurempi kuin työmarkkinatuki.
Vierailija kirjoitti:
- täysipäiväinen kuukausipalkka 1700€/kk ja majoituksen ja ruuan saisi tähän lisäksi
Jos vaikka valtio tukisi näitä töitä esim. 600€/kk. Tai sen verran, että suomalaisesta työntekijästä tulisi yhtä houkutteleva, kuin ulkomaisesta.
Ja ne mansikat sitten...
(...poikkeuksellisista työvoima- & logistiikkakustannuksista johtuen)
... kesällä myynnissä edulliseen 1 e/kpl hintaan...
(tai joiltain kilpailijoilta jopa 99 snt. /kpl !
(katteitahan näet tarvitaan muussakin kuin vain niiden viljelyvaiheessa)
)
Vierailija kirjoitti:
Ap: n kokkariunelmissa kaikki joutuvat orjiksi.
Vihervasurien unelmissa on olla Ossi elintapatyöttömänä sängyn pohjalla tukien nostaes
Vierailija kirjoitti:
Surullista kun minä joudun ihan itse menemään työpaikalle, ihan itse maksamaan vuokrani ja ihan itse maksamaan ruokani, ja lopuksi palkkani ei ole kovin paljon suurempi että menen ihan itse ihan joka aamu töihin. Ihan itse nämä hoidan ja toisen makaa lähes samalla rahalla tekemättä mitään muuta kuin nostaa tukia.
Maksan sinunkin kotona lojumisen.
Telkkarissa yksi tilallinen kertoi, että haluaa ne osaavat ukrainalaiset hommiin, osaavat tehdä penkit, ajaa traktorilla, hoitavat keskenään työnjohdon ja opastuksen. Ei hänellä ole aikaa olla opastamassa isoa tilapäislaumaa. Ukrainalaiset ovat olleet tuolla töissä vuosien ajan ja tietävät mitä tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista kun minä joudun ihan itse menemään työpaikalle, ihan itse maksamaan vuokrani ja ihan itse maksamaan ruokani, ja lopuksi palkkani ei ole kovin paljon suurempi että menen ihan itse ihan joka aamu töihin. Ihan itse nämä hoidan ja toisen makaa lähes samalla rahalla tekemättä mitään muuta kuin nostaa tukia.
Maksan sinunkin kotona lojumisen.
Et sä mitään maksa 😁
Kunhan unelmoit...
Vierailija kirjoitti:
Sinne marjatiloille löytyy ihan varmasti halukkaita tulijoita, jos se vaan on taloudellisesti kannattavaa. Ennen kaikkea tulijoita löytynee lähialueiden nollaverokortilla olevista nuorista sekä ilman kesätyötä jääneistä opiskelijoista, joita ei ole vuosikausiin kyseisille tiloille huolittu kesätöihin, koska ulkomaista, aikuista halpatyövoimaa on ollut niin hyvin saatavilla.
Olisi kannattavaa kun muutettaisiin työttömyyskorvaus vastikkeelliseksi eli korvauksen saisi kun tekisi jotakin osoitettua työtä sen eteen. Tämäkin aika voi olla lähellä kun sosiaaliturva-Suomen rahoitus romahtaa eikä keskiluokalla/työllisullä enää riitä rahkeet maksamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi valehtelet? Ei siinä artikkelissa tuollaista väitetty.
Pelästyitkö kovinkin kun voisi joutua ihan töihin?
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja osoitti taas kerran pelkkää lukutaidon puutetta. Linkissä ei puhuta mistään velvoitteista yhtään mitään. Puhutaan oleskeluluvalla työskentelyn helpottamisesta ja työttömien / opiskelijoiden tukien yms sovittelusta.
Itsellä opiskelijana on ihan muita töitä kesäksi (ja muutenkin), aloittaja voi siis poimia mansikat minunkin puolesta.
Joo, on muuten hyvin tyypillinen aloitus tällä palstalla; käsitetään asiat väärin joko tahallaan tai tyhmyyttään ja aletaan kirjoittaa puuta heinää.
Samanlaisia lukutaidottomia kirjoittajia näyttää ketjuun löytyvän aina, niin nytkin.
Joten on kai turha enää jatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku selittää, miksi ne 30 000 työhalukasta nuorta miestä eivät mene peltotöihin?
Olipa muuten erittäin hyvä kysymys!😉 ja lisää pitäisi vielä haalia moniosaajia. Ei ymmärrä ei....
Vierailija kirjoitti:
Voi vit tu, tämä työttömien kyykytys saa minut vielä ottamaan itseni hengilyä. Minulta on mennyt juuri pitkäaikainen työpaikka alta ja olrn joutunut turvautumaan tässä shokissa ammattiapuun. Olen ollut aina tunnollinen ja ahkera työntrkijä ja nyt jo ensimmäisen viikon aikana tinnen itsen7 ALA-ARVOISEKSI, MITÄTTÖMÄKSI JA HYÖDYTTÖMÄKSI PAS KAKSI. Joka ainoa keskustelu täälläkin vaan kyykyttää työttömiä.
Tämä taitaa kertoa enemmän omasta asenteestasi työttömiä ja työttömyyttä kohtaan.
Oikeastaan tässä, samoin kuin yrittäjille nyt luvatussa työttömyysturvassa, olisi hyvät ainekset siihen että ruvettaisiin siirtymään perustulon suuntaan.