Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voi talous olla niin tiukalla, että vuokralaiset muuttaa pois 30e korotuksen jälkeen?

Vierailija
02.04.2020 |

Minun käsityskyky ei riitä. Nimeomaan syyksi sanoivat vuokrankorotuksen.

Kommentit (275)

Vierailija
121/275 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitäs olit ahne vuokraloordi. Olisit ollut korottamatta. Nyt saat etsiä sitten uudet vuokralaiset.

Että pitää tällaista kommunistipas kaa lukea vielä vuonna 2020. Onko teillä mitään käsitystä siitä, että vuokranantajallakin on kuluja ja kaikki eivät omista kymmentä yksiötä Kalliossa? Mitä jos vuokraajan kulut lisääntyvät satasella ison vähennyskelvottoman remontin takia? Pidetään sama vuokra kuin 60- luvulla?

Ja tällä parisataa yläpeukuttajaa. Ei hitto.

Ja turha mankua että ihmisten perustarpeilla tehdään rahaa (itse saan käteen vähän yli satasen kuussa vuokrasta, lordihan minä). Ruokakin maksaa vai ovatko ruokakauppiaatkin ravintolordeja? Proviisorit lääkelordeja?

Asuntosijoittamisessa on riskinsä. Jokaisen asuntosijoittajan tulisi tiedostaa ja hyväksyä tämä.

Vuokranantajan tulee olla tarkkanäköinen vuokrankorotusten suhteen ja joskus joissain tilanteissa tyytyä pienempään tuottoon. Tai sitten vaihtaa sijoittamisen kohdetta - riskinsä toki muissakin kohteissa.

Olen siis itsekin asuntosijoittaja.

Vierailija
122/275 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät tajuat taloudesta mitään ja elävät jatkuvasti lähes yli varojen ja kituuttavat viimesen viikon jollakin makaronilla. Elämänhallinnan ja säästämisen puutetta. Ei kestetä sitä että on vähävarainen.

Terv. 20 vuotta työttömänä ja vapaana vapaaehtoisesti elävä

Eli et maksa itse edes vuokriasi, vaan yhteiskunta ne kustantaa.

Zinc

Varsinainen "asiantuntija"

Maksan minä sen lakiosan. Yhteiskunta maksaa loput. Kun minulla on siihen kerran ihmisoikeus, niin ei voisi vähempää kiinnostaa jos se jotakuta toista ihmistä tässä maailmassa vituttaa. Ihan kaikista tärkein asia on VAPAUS.

Ainut vapaus, joka tuollainen sosiaalisaasta ansaitsee on vapaus työhön, työleirillä.

Ihmisarvo ja sinä, hah hah!

Veronmaksajilla ei ole vapautta valita elättävätkö sinut, vielä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/275 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis muutatte 30€ kuukaudessa takia pois ja maksatte mieluummin 3000€ uusia takuuvuokria + muuttofirman laskun? 30€ muuttui satakertaiseksi. Aivan 100% ääliöitä.

Omalla peräkärryllä roudasin naapurilähiöön. Meni siinä vähän bensaa ja muutama olut talkoolaisille.  Nyt on satasta pienempi vuokra. Hyvää jatkoa sinulle ja onnea uuden vuokralaisen etsintään.

Vierailija
124/275 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokrakämpistä on niin reilu tarjonta, että ei kukaan tässä tilanteessa katsele kaltaistasi vuokraisäntää. 30 korotus johti sinun keississä epätoivoiseen vuokralaisen etsintään, kannattiko?

Minulla on vuokrakämppä jossa nyt iso vastike jonka edullinen vuokra hädin tuskin kattaa. Sitten kun yhtiölaina on maksettu pidän asuntoa vaikka mieluumin tyhjillään kun alan vuokraamaan alihintaan kenelle vaan tai kuuntelemaan itkemistä jostain indeksikorotuksesta asiallisin perustein. Katsotaan tällä asenteellasi elokuussa yliopistokaupungissa kuka on epätoivoinen ja kuka ei. Ottaa päähän tuollainen.

Saat näin tehdä. Toivon, että löydät hyvä vuokralaisen joka on luotettava, pitää asunnon siistinä ja maksaa vuokran ajallaan. Heitäkin on!

Täällä yliopistokaupungissa esim. Luteet on lisääntyneet mittavissa määrin ja kämpät monen jäljiltä kuin hävityksen kauhistus. Sana leviää, missä asunnoissa ongelmia on ollut, ei tee mieli mennä vuokralle sellaiseen.

Vierailija
125/275 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on saanut hyvän tai hyvät vuokralaiset ne kannattaa pitää, eikä nostella nyt vuokria, ei ainakaan tänä vuonna.

Voi käydä pahempi tuuri joten malttia tarvitaan.

Vierailija
126/275 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyse ole välttämättä siitä ettei heillä olisi varaa maksaa vaan siitä että ap sinun vuokraama asuntosi ei ole oikeasti sen vuijran arvoinen ja samalla hinnalla saavat toisen asunnon paremmalta paikalta ja luultavasti se asunto on vielä paremmassa kunnossa kuin sinun asuntosi. Ovat voineet jo kauan miettiä että ei ehkä ole järkeä asua juuri sinun asunnossasi ja nyt tuo korotus vain vahvisti että olivat oikeassa. Aloit ahneeksi ja nostit vuokran yli asunnon markkina-arvon. Ei se asunto itsestään ilman remontteja yms. nosta arvoaan joka vuosi 30e.

Mutta sen asunnon ylläpito kallistuu koko ajan! Ei vuokra koske vain asuntoa, kyllä siinä otetaan huomioon taloyhtiön kulut kuten lämmitys ja rappujen siivous. Ne maksetaan vastikkeessa. On aika kummallista ajatella, että vuokranantajan pitää maksaa vuokralaisesta aiheutuva kulujen kasvu.

Se on sijoitus. Voit ajatella niinkin, että liian kallis kämppä ei mene vuokralle ja maksat silloin itse kaikki kulut.

Joskus menee osakekurssitkin alas ja osinkoja ei väillä tule paljoakaan. Silti mieluummin rahat niihin kuin asuntoon. Viime aikoina olen ostanut metsää. Myin syksyllä puolet osakkeista, kun oletin osakekuplan kohta puhkeavan. En kyllä tätä coronaromahdusta oasnnut arvata. Mutta kävi näköjään tsäkä.

Miksi pitää olettaa, että asunto on joku jatkuvasti tuottava automaatti, jonka arvo vain nousee, tapahtui yhteiskunnassa mitä tahansa?

Vierailija
127/275 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis muutatte 30€ kuukaudessa takia pois ja maksatte mieluummin 3000€ uusia takuuvuokria + muuttofirman laskun? 30€ muuttui satakertaiseksi. Aivan 100% ääliöitä.

Suomalaiset on tyhmää kansaa mutta tämä kyllä ylittää kaiken ennen kuulemani.

Nykyisen vuokra-asunnon takuu tietysti maksetaan takaisin ja käytetään uuden asunnon takuuvuokraan.

Vierailija
128/275 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on oikeus korottaa vuokraa ja vuokralaisella on oikeus muuttaa muualle. Mikä tässä on ongelma?

Vierailija
129/275 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asuin vuokralla yksityisellä ja vuokra oli kallis, kipurajalla ja sanoinkin sen vuokranantajalle. Muutettuani huomasin että jääkaapin pakastinlokero oli rikki, ei siis saanut mitään ruokia pakkaseen. Pyysin vuokranantajaa korjaamaan kaapin tai ostamaan uuden koska vaikuttihan se ruokamenoihin ettei saanut edes leipää pakastettua. Ei suostunut joten muutin halvempaan juuri valmistuneeseen asuntoon vähän kauemmas keskustasta jossa kunnollinen jääkaappi-pakastin.

Vierailija
130/275 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt sitten muutaman kuukauden etsit uutta vuokralaista, eli siltä ajalta vuokratulot nolla, mutta vastikkeet juoksee. Lopulta saat uudet vuokralaiset satasta halvemmalla vuokralla. Että revi siitä, kannattiko korottaa.

Toisaalta sijoitustoiminnassa on aina riski. Nyt se osui sinun bisneksiisi. Ehkä kannattaa haistella sitä, että miten yhteiskunnassa menee ja säätää bisneksen tuottotavoitteita sen mukaan.

Noin yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että vuokrataso Suomessa on järjetön. Kun omistusasunnon lainakulujen hoito + vastikkeet tulee halvemmaksi kuin vuokra, niin jotain on pielessä. Asuntojen hinnat ovat nousseet, mutta siihen olette te sijoitusasuntojen hamstraajat osaltanne syyllisiä. Toinen on asumistuki. Myös rakentamisen väitetyissä kuluissa ja korjausrakentamisessa ei kaikki kestä päivän valoa.

Tietysti omassa on halvempaa asua kuin vuokralla! Miten joku voi edes kuvitella että vuokralla voisi olla halvempaa? Etkö tajua että joku sen vuokra-asunnonkin omistaa ja maksaa sen kulut? Lisäksi tämä omistaja haluaa sijoitukselleen tuottoa ja sen maksaa vuokralainen.

Eikös se varsinainen tuotto ole tullut teille tähän saakka asunnon arvon nousuna? Näin olen kuullut muutaman asuntoja vuokraavan tuttavani kehuskelevan. Vaikka vuokra ei ole tuottanut mitään, niin silti olet saanut hyvän tuoton ja varallisuutesi on kasvanut.

Ainakin osa sijoittajista ulosmittaa hyvin herkästi tämän arvonnousun jos suhdanteet tuntuvat kääntyvän.

Vierailija
131/275 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo... no nyt tässä tilanteessa kannattaakin ehdottomasti ottaa riskiä, että hyvä ja maksava vuokralainen lähtee. Ap otti riskin ja nyt sitten vaan uutta etsimään. Onnea matkaan. Markkina ehkä vähän yskii, mutta mitä siitä. Saithan melkein perittyä 30 €/kk lisää vuokraa :D

Vierailija
132/275 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralaisellakin on mahdollisuus valita. Joskus hyvä, siisti ja pitkäaikainen vuokralainen on parempi kuin vaihtuvat vuokralaiset. Siinä saattaa tulla jopa kylmiä kuukausia.

Vierailija
133/275 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt sitten muutaman kuukauden etsit uutta vuokralaista, eli siltä ajalta vuokratulot nolla, mutta vastikkeet juoksee. Lopulta saat uudet vuokralaiset satasta halvemmalla vuokralla. Että revi siitä, kannattiko korottaa.

Toisaalta sijoitustoiminnassa on aina riski. Nyt se osui sinun bisneksiisi. Ehkä kannattaa haistella sitä, että miten yhteiskunnassa menee ja säätää bisneksen tuottotavoitteita sen mukaan.

Noin yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että vuokrataso Suomessa on järjetön. Kun omistusasunnon lainakulujen hoito + vastikkeet tulee halvemmaksi kuin vuokra, niin jotain on pielessä. Asuntojen hinnat ovat nousseet, mutta siihen olette te sijoitusasuntojen hamstraajat osaltanne syyllisiä. Toinen on asumistuki. Myös rakentamisen väitetyissä kuluissa ja korjausrakentamisessa ei kaikki kestä päivän valoa.

Tietysti omassa on halvempaa asua kuin vuokralla! Miten joku voi edes kuvitella että vuokralla voisi olla halvempaa? Etkö tajua että joku sen vuokra-asunnonkin omistaa ja maksaa sen kulut? Lisäksi tämä omistaja haluaa sijoitukselleen tuottoa ja sen maksaa vuokralainen.

Ilmeisesti kuitenkin halvempia vuokra-asuntoja on tarjolla, kun ap:n vuokralaiset häipyivät. Ehkä sellaisten vuokraajien asunnoissa, jotka ovat asunnon jo kertaalleen maksaneet ja tyytyvät nyt pienempään vuokraan, eli yhtiö vastike + kohtuullinen tuotto sen päälle.

Nykyäänhän vuokra pysyy samana hamaan maailman tappiin, vaikka vuokralaiset ovat maksaneet investoinnin jo moneen kertaan. Kaiken järjen mukaan vanhojen asuntojen vuokran pitäisi alentua pikku hiljaa sitä mukaa kun vuokraaja on saanut investointinsa kulut takaisin.

Ei sillä, ei se nyt kummoinen tuotto ole joku 3% pääomalle. Mutta ainakin pääkaupunkiseudulla siihen tulee asunnon arvon nousu, joka on tälläkin palstalla kehuskelleiden mukaan merkittävä. Ehkä siis laman aikana kannattaa pidättäytyä korotuksista tai jopa hiukan alentaa vuokraa. Näin saa ainakin pidettyä sen hyvän vuokralaisen. Se tyhjä vuokrakämppä kun ei tuota mitään, kulut vain juoksevat.

Minkä järjen mukaan pitäisi alentua vanhetessa? Kuuban ja Nigaracuan järjen mukaan? Se on kysynnän ja tarjonnan laki joka määrää.

Oikein. Ap:n havainnon mukaan nyt on tarjontaa enemmän kuin kysyntää. Hän ei ilmeisesti tiedä tästä mitään, kun yritti nostaa vuokraa ja hävisi.

Vierailija
134/275 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokrakämpistä on niin reilu tarjonta, että ei kukaan tässä tilanteessa katsele kaltaistasi vuokraisäntää. 30 korotus johti sinun keississä epätoivoiseen vuokralaisen etsintään, kannattiko?

Minulla on vuokrakämppä jossa nyt iso vastike jonka edullinen vuokra hädin tuskin kattaa. Sitten kun yhtiölaina on maksettu pidän asuntoa vaikka mieluumin tyhjillään kun alan vuokraamaan alihintaan kenelle vaan tai kuuntelemaan itkemistä jostain indeksikorotuksesta asiallisin perustein. Katsotaan tällä asenteellasi elokuussa yliopistokaupungissa kuka on epätoivoinen ja kuka ei. Ottaa päähän tuollainen.

Saat näin tehdä. Toivon, että löydät hyvä vuokralaisen joka on luotettava, pitää asunnon siistinä ja maksaa vuokran ajallaan. Heitäkin on!

Täällä yliopistokaupungissa esim. Luteet on lisääntyneet mittavissa määrin ja kämpät monen jäljiltä kuin hävityksen kauhistus. Sana leviää, missä asunnoissa ongelmia on ollut, ei tee mieli mennä vuokralle sellaiseen.

Minulla onkin hyvä vuokralainen. Mutta ilmaiseksi en voi vuokrata enkä pidä täällä esiintyvästä asenteesta vuokranantajia kohtaan.

Vierailija
135/275 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tolla ajattelulla tässä on kaksi ääliötä. Ap, joka menettää muutaman kuukauden vuokratulot, ja vuokralainen, jolle joma maksaa muuttokulut. Mutta hän jää ehkä nopeasti voitolle, jos löytää halvemman kämpän. Ap taas saa kerätä aika pitkään menetettyjä vuokria sillä 30 korotuksella. Todennäköisesti käy niin, että hän joutuu alentamaan vuokraa. Lose lose-tilanne, jos tasapuolisesti ajattelee.

Kolmas ääliö olet sinä, kun vedit takuuvuokran tähän. Sillähän ei ole merkitystä. koska hän saa ap:lta takaisin aiemman takuuvuokran.

Vierailija
136/275 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitäs olit ahne vuokraloordi. Olisit ollut korottamatta. Nyt saat etsiä sitten uudet vuokralaiset.

Että pitää tällaista kommunistipas kaa lukea vielä vuonna 2020. Onko teillä mitään käsitystä siitä, että vuokranantajallakin on kuluja ja kaikki eivät omista kymmentä yksiötä Kalliossa? Mitä jos vuokraajan kulut lisääntyvät satasella ison vähennyskelvottoman remontin takia? Pidetään sama vuokra kuin 60- luvulla?

Ja tällä parisataa yläpeukuttajaa. Ei hitto.

Ja turha mankua että ihmisten perustarpeilla tehdään rahaa (itse saan käteen vähän yli satasen kuussa vuokrasta, lordihan minä). Ruokakin maksaa vai ovatko ruokakauppiaatkin ravintolordeja? Proviisorit lääkelordeja?

Kaikki tuntemani vuokranantajat ovat aina tähdänneet siihen, että vuokra kattaisi velkavivulla hankitun asunnon lainan ja vastikkeet. Tämä tarkoittaa suomeksi sitä, että vuokralainen maksaa koko asunnon joka jää vuokranantajan omaisuudeksi. Kauhea valitus aina, jos jostain asunnosta hajoaa esim. jääkaappi ja vuokranantaja joutuu pulittamaan kustannukset eli muutaman satasen omasta pussistaan. Puhumattakaan eräästä toisesta vuokranantajasta, jonka omistaman asunnon taloyhtiö päätti yllättävästä ja kiireellisestä kattoremontista joka oli pakko siirtää suoraan vastikkeisiin. Tämä loordi valitti siitä, ettei kykene siirtämään kohonneita vastikekustannuksia suoraan vuokralaiselleen vaan toivoisi että saisi vaihtaa vuokralaista tai häätää nykyisen, jotta voisi korottaa vuokraa roimasti. Vääristyneet asuntomarkkinat, ilmainen lainaraha ja hölläkätinen lainananto ovat synnyttäneet valtavan parven mulkkuja ja ahneita vuokranantajia. Tavallaan olen kiitollinen, että koronan voimalla kiireellä puhkeava asuntokupla ja talouskriisi pyyhkivät nämä kusi*päät tavalla tai toisella pois vuokranantajakartalta, jos eivät kykene eivätkä halua sopeuttaa tai sopeutua.

Eka lauseesi: no sehän asuntosijoittamisen tarkoitus juuri onkin, jos velkarahalla ostaa. Eivät kai he huvikseen asuntosijoita?

Toisekseen et vastannut siihen ymmärrätkö myös sitä ainoata kämppäänsä vuokraavaa vuokranantajaa joka ei nyhdä mutta joutuu välillä korottamaan. Ei minua kiinnosta onko joku loordi jossain k-pää. On myös k-päitä vuokralaisia.

Mutta kysyntä ja tarjonta määrää tason.

Vierailija
137/275 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tekee omat päätöksensä, on se vuokran korotus tai asunnosta lähteminen.

Vierailija
138/275 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt ei missään nimes kannata korottaa vuokria. ei luultavasti 2 vuoteen.

edullisempia vuokra-asuntoja on ja vuokralaiset voivat helposti sanoo heipat

Vierailija
139/275 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla onkin hyvä vuokralainen. Mutta ilmaiseksi en voi vuokrata enkä pidä täällä esiintyvästä asenteesta vuokranantajia kohtaan.

Minulla on ollut sekö hyviä reiluja ja asiallisia vuokranantajia ja sitten niitä vähän huonompia kokemuksia myös. Ihan perus asiallisuuden ei kyetä, vaan kettuillaan ja ollaan suorastaannilkeitä.asenne heitä kohtaan hyvä. Olen tullut itse aika varovaiseksi.

Pidän asunnon siistinä, maksan vuokran ajallaan tai etuajassa, ilmoitan, jos asunnossa ilmenee ongelmia. Toki, jos vuokraisäntä on pyytänyt jotakin epäsopivaa tai laitonta, olen myös mielipiteeni siitä ilmaissut.

En tiedä mitä nämä huonommat vuokraisännät haluaa, mutta tämä toiminta ei tunnu riittävän, jossa asunto kunnossa ja vuokrat maksettu. Itsestä tuntuu, ettei siitä hyvästä vuokralaiselta haluta pitää huolta. Jos ilmoittaa hajonneesta jääkaapista, sitä ei korjata tai osteta uutta. Kaikesta saa tapella, mikään ei suju asiallisesti ja helposti.

Ymmärrän, että vuokranAntajillakin voi olla taloudellisesti vaikeaa tai toivovat suurempaa tuloa sijoitusasunnostaan, mutta miksi sitä vuokralaista pitää kohdella kurjasti en ihan tajua.

Vierailija
140/275 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä ollenkaan tiukalla, mutta ainakin itse kun asuin vielä vuokralla, niin jos olisi korotettu noin paljon, olisin ostanut oman. Maksuhalukkuus vähenee siinä vaiheessa kun samalla rahalla saa parempaa, etenkin jos on kaupan päälle rasittava vuokranantaja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan