Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voi talous olla niin tiukalla, että vuokralaiset muuttaa pois 30e korotuksen jälkeen?

Vierailija
02.04.2020 |

Minun käsityskyky ei riitä. Nimeomaan syyksi sanoivat vuokrankorotuksen.

Kommentit (275)

Vierailija
81/275 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vuokra on saunoineen 420. Tää menee jo Kelan asumistuen maksimin yli ja saan toimeentulotukea. Kun muutin tähän niin vuokra oli 380, joka oli Kelan maksimi.

Jos vuokra nousisi nyt 30 euroa kerralla niin kela laittaisi etsimään uuden kämpän tai jopa alentaisi tukia.

Älä. Mun vuokra nousi 20 eurolla. Nyt edes toimeentulotuki ei kata koko summaa. Ja joo, olin just töissä ennen koronaa ja laitettiin pois ja oon aina tehnyt töitä. Turha etsiä minusta vikaa. Joskus vain sattuu ikäviä asioita.

Vierailija
82/275 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokranantaja voi myös olla katkeraa sorttia. Pitää vuokran matalalla, koska haluaa pitää hyvä vuokralaisen. Jossain kohtaa kuitenkin katkeruus nousee, kun ei olekaan sitä vuokraa nostanut- yleensä remontin yhteydessä. Sitten alkaa se vuokralaisen vihaaminen, kun kulut ovat nousseet ja vuokra matalalla.

Enpä jäisi tämmöistä perusteetonta vihanpitoa katsomaan. Sepä se on vuokralaisen etu - asunnosta voi aina lähteä. =)

Sehän siinä toiminnassa se tavoite onkin, savustaa kiusaamisella ulos, jotta pääsee nostamaan vuokraa korkeammalle tasolle uuden vuokralaisen myötä. Purkaa omaa ahdistustaan nyt alhaisesta vuokrasta vuokralaiseen. Ehkäpä tämä Koronan myötä tilanne tälläisten vuoraisäntien kohdalla hetkeksi rauhoittuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/275 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyse ole välttämättä siitä ettei heillä olisi varaa maksaa vaan siitä että ap sinun vuokraama asuntosi ei ole oikeasti sen vuijran arvoinen ja samalla hinnalla saavat toisen asunnon paremmalta paikalta ja luultavasti se asunto on vielä paremmassa kunnossa kuin sinun asuntosi. Ovat voineet jo kauan miettiä että ei ehkä ole järkeä asua juuri sinun asunnossasi ja nyt tuo korotus vain vahvisti että olivat oikeassa. Aloit ahneeksi ja nostit vuokran yli asunnon markkina-arvon. Ei se asunto itsestään ilman remontteja yms. nosta arvoaan joka vuosi 30e.

Mutta sen asunnon ylläpito kallistuu koko ajan! Ei vuokra koske vain asuntoa, kyllä siinä otetaan huomioon taloyhtiön kulut kuten lämmitys ja rappujen siivous. Ne maksetaan vastikkeessa. On aika kummallista ajatella, että vuokranantajan pitää maksaa vuokralaisesta aiheutuva kulujen kasvu.

Mutta samalla vuokranantajan on hyväksyttävä että jossain vaiheessa asunnon kunto ja hinta eivät enää täsmää ja tällöin vuokralainen muuttaa pois.

Vierailija
84/275 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis muutatte 30€ kuukaudessa takia pois ja maksatte mieluummin 3000€ uusia takuuvuokria + muuttofirman laskun? 30€ muuttui satakertaiseksi. Aivan 100% ääliöitä.

Eikös nykyisen kämpän takuuvuokran saa takaisin muuttaessaan pois? Ja muuttamiseen ei mitään firmoja tarvitse jos osaa ajaa pakettiautoa.

Vierailija
85/275 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 30e ei sun mielestä vaikuta kenenkään talouteen millään tavalla, miksi sun on sitten korotettava vuokraa sillä summalla?

Olet varmaan saanut jo vastauksesi, kyse ei ole rahasta. Mua ainakin v tuttaa maksaa 900e plus vesimaksut, joita korotettiin juuri, toisen omistamasta asunnosta. Oma on valintani, mutta ei tästä helpolla omaankaan pääse. Yhdestä muutettiin parinkympin vuokra korotuksen jälkeen tähän kalliimpaan, ei siis sen rahan vaan vuokranantajan ahneuden vuoksi. Onko asunnon arvo noussut samassa suhteessa kuin vuokra? Epäilen.

Vierailija
86/275 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein vuokralaisena aloittajan kuvailemalla tavalla. Asunto oli huonokuntoinen ja taloyhtiö rauhaton. Totesin ettei vuokra vastaa asunnon laatua enää. Maksukyvystä ei todellakaan ollut kyse. Muutin hinta-laatu -suhteeltaan huomattavasti parempaan vuokra-asuntoon.

Vierailija
87/275 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten taloudellinen tilanne on todella surkea, kun eivät osaa käyttää rahaa. Ei jää ikinä säästöjä, ei osata ostaa oikein (siis ei vertailla hintoja), alkoholiin ja tupakkaan menee monella paljon rahaa ja syömiseen, kun ei itse viitsitä tehdä. Onhan tuo surullista, mutta ei tuohon auta mikään, kun kaikki mikä tulee pistetään menemään. Tulojen nousu ei siis helpota, koska menot nousevat heti saman verran...

Money doesn´t solve money problems.

Vierailija
88/275 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt sitten muutaman kuukauden etsit uutta vuokralaista, eli siltä ajalta vuokratulot nolla, mutta vastikkeet juoksee. Lopulta saat uudet vuokralaiset satasta halvemmalla vuokralla. Että revi siitä, kannattiko korottaa.

Toisaalta sijoitustoiminnassa on aina riski. Nyt se osui sinun bisneksiisi. Ehkä kannattaa haistella sitä, että miten yhteiskunnassa menee ja säätää bisneksen tuottotavoitteita sen mukaan.

Noin yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että vuokrataso Suomessa on järjetön. Kun omistusasunnon lainakulujen hoito + vastikkeet tulee halvemmaksi kuin vuokra, niin jotain on pielessä. Asuntojen hinnat ovat nousseet, mutta siihen olette te sijoitusasuntojen hamstraajat osaltanne syyllisiä. Toinen on asumistuki. Myös rakentamisen väitetyissä kuluissa ja korjausrakentamisessa ei kaikki kestä päivän valoa.

Tietysti omassa on halvempaa asua kuin vuokralla! Miten joku voi edes kuvitella että vuokralla voisi olla halvempaa? Etkö tajua että joku sen vuokra-asunnonkin omistaa ja maksaa sen kulut? Lisäksi tämä omistaja haluaa sijoitukselleen tuottoa ja sen maksaa vuokralainen.

Miten niin tietysti omistusasunnossa on halvempaa asua?

Velattoman asunnon vuokratuotto on tilastojen mukaan 2-4%. Niin siitä voi jokainen laskea.

Vierailija
89/275 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

monessa paikassa alkaa olemaan vuokralaisen markkinat !

Vierailija
90/275 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos 30e ei sun mielestä vaikuta kenenkään talouteen millään tavalla, miksi sun on sitten korotettava vuokraa sillä summalla?

Olet varmaan saanut jo vastauksesi, kyse ei ole rahasta. Mua ainakin v tuttaa maksaa 900e plus vesimaksut, joita korotettiin juuri, toisen omistamasta asunnosta. Oma on valintani, mutta ei tästä helpolla omaankaan pääse. Yhdestä muutettiin parinkympin vuokra korotuksen jälkeen tähän kalliimpaan, ei siis sen rahan vaan vuokranantajan ahneuden vuoksi. Onko asunnon arvo noussut samassa suhteessa kuin vuokra? Epäilen.

Mun asunnon arvo nousi yli 100 000 kymmenessä vuodessa, joten joku 30:n arvonmuutos on todellakin mahdollinen vuodessa. 

Vierailija
91/275 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät tajuat taloudesta mitään ja elävät jatkuvasti lähes yli varojen ja kituuttavat viimesen viikon jollakin makaronilla. Elämänhallinnan ja säästämisen puutetta. Ei kestetä sitä että on vähävarainen.

Terv. 20 vuotta työttömänä ja vapaana vapaaehtoisesti elävä

Eli et maksa itse edes vuokriasi, vaan yhteiskunta ne kustantaa.

Zinc

Varsinainen "asiantuntija"

Maksan minä sen lakiosan. Yhteiskunta maksaa loput. Kun minulla on siihen kerran ihmisoikeus, niin ei voisi vähempää kiinnostaa jos se jotakuta toista ihmistä tässä maailmassa vituttaa. Ihan kaikista tärkein asia on VAPAUS.

Vapaus mistä?

Kyllä käsittääkseni sunkin pitää tehdä asioita sen yhteiskunnalta saamiesi tukien eteen.

Eri asia tietenkin, jos elät jollain muilla tuloilla.

Vierailija
92/275 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttaminenhan on aina tappiollista, jotan miten helvetissä 30€ voi merkitä yhtään mitään. Se on euro päivässä ja se on merkitysetön summa rahaa.

Sillä ostaa monen päivän ruuat kaupasta. Tai maksaa netin tai puhelinlaskun. Maksaa vaikka harrastusmaksuja.

Vierailija
93/275 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis muutatte 30€ kuukaudessa takia pois ja maksatte mieluummin 3000€ uusia takuuvuokria + muuttofirman laskun? 30€ muuttui satakertaiseksi. Aivan 100% ääliöitä.

Ikinä en ole muuttofirmaa käyttänyt. Ja saahan sen takuuvuokran vielä edellisestä kämpästä takaisin?

Vierailija
94/275 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n ei kannata taivaspaikkaa odotella. Olet sekä ahne että julma kun korotat vuokraa poikkeustilan aikana. Ja miksi edes nostit vuokraa jos 30 euroa on sulle itsellesi pikkuraha, sietäisit hävetä.

En ole kristitty enkä mihinkään usko. Menen mielelläni helvettiin kunhan saan rahat.

Sivusta sanon että siellä on sitten tilaa meille molemmille!

T. Säde V

Vierailija
95/275 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikinä en ole muuttofirmaa käyttänyt. Ja saahan sen takuuvuokran vielä edellisestä kämpästä takaisin?

Sulla ei vissiin ole mitään muutettavaakaan. 

Vierailija
96/275 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse alentaisin vuokraa pitääkseni hyvät ja  luotettavat vuokralaiset! Kokemusta nimittäin on ihan hirveistäkin vuokralaisista. Tällä hetkellä varsinkin, jos vuokralainen on hyvä, pitäkää kiinni.

Kiitos tämän sanoittamisesta. Olen näitä hyviä ja luotettavia vuokralaisia; maksan vuokran aina 2 vk ennen eräpäivää (heti tilin tullessa), pidän asunnosta huolta kuin omistaisin sen, en mekkaloi enkä aiheuta vuokranantajalle mitään harmin aiheita. Joulukortitkin lähetetään puolin ja toisin. :) Tuntuuhan se hyvältä, kun vuokranantaja on sanonut, että on niin kiitollinen minunlaisestani vuokralaisesta, että kiitokseksi ei aio ainakaan lähivuosina korottaa vuokraa eikä kiinteää vesimaksua, vaikka kulut nousisivatkin.

Mulla on kans sama tilanne, tosin vuokran maksan vasta eräpäivänä :D.

Tosin, tiedän, että mun asunnosta ei ole enää vuokranantajille velkaa, joten kaikki mikä vastikkeen maksamisen jälkeen heille jää, on voittoa. Joten, heillä ei ole varsinaisesti suoraa tarvetta nostaa vuokraa.

Vierailija
97/275 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 euroa kuukaudessa on 360 euroa vuodessa. Kyse ei välttämättä ole siitä, etteikö olisi varaa käyttää tuota summaa. Sen verran on vain iso summa ainakin pienituloiselle, että kannatta miettiä, että laittaako sen asumiseen vai muuhun elämiseen. Nyt koronan takia tulee monelle lomautuksia ja irtisanomisia. Ei ole kovin järkevää tässä tilanteessa lisätä niiden pakollisten kulujen osuutta. Järkevämpää olisi muuttaa edullisempaan ja pienentää muutenkin niitä pakollisia kuluja.

Vierailija
98/275 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt sitten muutaman kuukauden etsit uutta vuokralaista, eli siltä ajalta vuokratulot nolla, mutta vastikkeet juoksee. Lopulta saat uudet vuokralaiset satasta halvemmalla vuokralla. Että revi siitä, kannattiko korottaa.

Toisaalta sijoitustoiminnassa on aina riski. Nyt se osui sinun bisneksiisi. Ehkä kannattaa haistella sitä, että miten yhteiskunnassa menee ja säätää bisneksen tuottotavoitteita sen mukaan.

Noin yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että vuokrataso Suomessa on järjetön. Kun omistusasunnon lainakulujen hoito + vastikkeet tulee halvemmaksi kuin vuokra, niin jotain on pielessä. Asuntojen hinnat ovat nousseet, mutta siihen olette te sijoitusasuntojen hamstraajat osaltanne syyllisiä. Toinen on asumistuki. Myös rakentamisen väitetyissä kuluissa ja korjausrakentamisessa ei kaikki kestä päivän valoa.

Tietysti omassa on halvempaa asua kuin vuokralla! Miten joku voi edes kuvitella että vuokralla voisi olla halvempaa? Etkö tajua että joku sen vuokra-asunnonkin omistaa ja maksaa sen kulut? Lisäksi tämä omistaja haluaa sijoitukselleen tuottoa ja sen maksaa vuokralainen.

Tein tuossa laskelmaa, että samankokoisessa asunnossa, samalla alueella, jossa nyt asun, omistusasuminen maksaisi saman verran. Toki, sen asunnon hinnasta saa sitten jotain takaisin, kun sen myy joskus.

Vierailija
99/275 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisten ihmisten vuokrabisnes ja ylipäätään vuokra-asumista ei pidä sotkee osaketaloihin!

Vuokralaiset on ne jotka aiheuttaa 99% häiriöistä ja ylimääräisistä kuluista. Onhan se käsittämätöntä että toiset voi tehdä bisnestä muiden kodikseen ostamassa osaketalossa!

Ja valtio valta paapoo avokätisin vähennysoikeuksin vuokraajia!

Vuokratalot on vuokrataloja ja osaketalot osaketaloja!

Vierailija
100/275 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joka vuosi nostat 30€ niin ehkä tämä oli se viimeinen 30€ , joka niittas koko jutun.

30€ kuussa on 360€ vuodessa. En sanoisi tuota ihan vähäpätöiseksi summaksi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi