Miten voi talous olla niin tiukalla, että vuokralaiset muuttaa pois 30e korotuksen jälkeen?
Minun käsityskyky ei riitä. Nimeomaan syyksi sanoivat vuokrankorotuksen.
Kommentit (275)
No olisit ajatellut asiaa siinä kohdin, kun sitä jauhelihaa kaupasta hamstrasit.
Vierailija kirjoitti:
No olisit ajatellut asiaa siinä kohdin, kun sitä jauhelihaa kaupasta hamstrasit.
Voi apua, kun tämä kommenttini hyppäsi väärään ketjuun :'D Ja ei pysty poistamaan....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis meillä nousee joka vuosi 25 euroa ja asumme Varma eläkeyhtiön asunnossa Helsingissä. Kalliita kämppiä on. Samassa talossa asuu työtön juoppo, millähän ilveellä hän on maksanut vuokransa vuosikausia kun tässä asunut. Kelakin jo kehottaa muuttamaan halvempaan jos joutuu toimeentulotukea hakemaan
Kela maksaa joidenkin henkilöiden vuokran täysmääräisesti kokonaan. Aina kun kirjoitan tästä asiasta täällä, viestit poistetaan. Tämä on muodostunut jopa ongelmaksi ihan hyvissä, mutta vanhoissa, taloyhtiöissä hyvillä alueilla. Vuokranantajaa ei kiinnosta, alkuperäiskuntoinen asunto usein kyseessä. Tiedän varmuudella kaksi tällaista tapausta. Työnantajallani on asunto yhdessä ja tutulla toisessa tällaisessa ja tosi vaikea päästä eroon, kun vuokranantajaa kiinnostaa vain kelalta tuleva raha. Ilmeisesti vakuutuksista saavat remppakustannuksia ja osa näistä kuulemma pitää jopa asunnon kunnossa, mutta se juhlimisen ja meuhkaamisen määrä tekee muiden asumisesta tuskaa.
Joidenkin henkilöiden? Siis millä perusteella näin? En ole ikinä kuullutkaan tällaisesta. Tämä tyyppi ei muuten lennä koskaan pois vaikka jo vuosia polttanut sisällä vuosia ja se on kiellettyä. Ilmeisesti kannattaa olla työtön pulsu ja häirikkö.
Nää on niitä yhteiskunnan ulkopuolella eläviä, joista ei ole työelämään. N a r k k e ja ja alkoholisteja. Tästä oli juttu iltalehdessä tai Iltasanomissa vähän aikaan sitten, joku olikin hoksannut ottaa sen tuen itselleen ja vuokranantaja ei saanut vuokraa ollenkaan.
Minä en ymmärrä vuokran korotuksia. Jos kaksion vuokra on esim 700€ kuussa, niin miten se raha ei muka riitä ainakin muutamaksi vuodeksi ilman että tarvitsee korottaa. Hirveä summa. Itse maksan noin 400€ asuntolainaa vastaavasta kuussa ja vastike noussut ehkä noin vitosen kahden vuoden välein. Millä perustelette useamman kympin korotuksia kerrallaan?
Millä perusteella että vuokria voi jatkuvasti nostaa? Esimerkiksi mun palkka ei ole juuri noussut kymmeneen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan, hyvästä vuokralaisesta kannattaa pitää kiinni. Ystäväni asui Helsingissä vuokralla vuosia ja kertaakaan ei korotettu vuokraa, vaikka lähtövuokrakin oli hyvin kohtuullinen. Omistaja, varakas iäkkäämpi bisnesmies, sanoi suoraan, että hän haluaa vuokralaisen, joka maksaa vuokransa, ei aiheuta ongelmia, ei soittele pikkujutuista vaan hoitaa ne itse jne. Ts. sanoi, että hänelle paras vuokralainen on sellainen, josta ei kuule koskaan mitään ja vuokra tulee mukisematta sovittuna päivänä tilille. Näin kaverini sitten asui muistaakseni 6 vuotta ottamatta kertaakaan yhteyttä vuokranantajaan, koska mikään ei hajonnut sillai, että sitä olisi pitänyt vuokranantajan korjata. Joku lukko-ongelma oli kerran, mutta senkin hoiti isännöitsijä/huoltoyhtiö ja kaveri soitti suoraan sinne.
Kun lähti kämpästä, oli tämä vuokranantaja todennut, että tämä oli hyvää yhteistyötä ja sääli, jos pitää muuttaa pois. Kysyi vielä perään, että olisiko sinulla jotain samanlaista tuttua, kun tässä olisi edullisesti hyvä kämppä hyvällä paikalla...
Vuokralaisena:
- maksan vuokran ajallaan
- pidän asunnon siistinä
- huolehdin pikku vioista ja järjestän korjaukset taloyhtiön yms kautta. ( patterien ilmaus, linnun pesät hormeista, ja muiden syöpäläisten torjunta, hajonneet asiat, jotka tiedän kuuluvan yhtiölle, rikoutuneet vanhat lukot yms jne)
- asun pitkään, en. Jaksa usein muutella.
- ilmoitan vioista joita en kykene hoitamaan.Vuokran antaja:
- ei korvaa rikkinäistä pesukonetta
- odottaa, että maksan esim. Rikkoutuneen vanhan wc- lavuaarin Itse ja otan selvää voinko saada rahat taloyhtiöltä. En halunnut itse maksaa, koska en luottanut siihen, että saan rahoja vuokranantajalla koskaan takaisin. Toivoo, että järjestän rahat tähän sopimalla asiasta isännöisijän kanssa. Ei ollut itse varma kuuluuko kustannus hänelle vai taloyhtiölle ja minun olisi pitänyt se asia hänen puolesta selvittää.
- haluaa minun valitsevan putkiremontin laatat hänen makunsa mukaan. En siis tunne tyyppiä. En suostu, ja sai jonkun toisen valitsemaan, kun itse asuu muualla. Kun näki nämä laatat haukkui ne kamalaksi, ettei yhtään tykkää. Olin hyvilläni, etten alkanut laattoja valita.
- ei korota vuokraa vuosiin, mutta esittää toiveen, että muuttaisin pois, jotta saa nostettua vuokraa korkeammaksi kerralla.Ne muutamat hyvät vuokran antajat on olleet ihan kultaa! Kirjoittamista heistä ei ole, kun kaikki on sujunut hyvin, molemmat tietää vastuunsa ja velvoitteensa ja siinä pysytään, eikä odoteta toiselta jotain, mikä ei tälle kuulu.
Tohon sanaan pesukone jäin kiinni. Sehän ei kuulu vuokranantajalle, jos siitä ei ole vuokrasopimuksessa mainittu kuuluvan vuokraan, olipa kyseessä astianpesukone tai pyykinpesukone. Jos sellainen sattui muuttaessa olemaan, niin se on ok, mutta silti se pitää mainita erikseen sopimuksessa, jos haluaa uuden vuokranantajan laskuun. Yleisesti ne ei kuulu. Mutta jos sopimuksessa on mainittu, että pesukone kuuluu vuokraan, sitten sellainen toimiva kuuluu olla.
Sorry.. tarkotin jääkaappi, ajatus ei kulje!
Mun yksi vanha vuokranantaja yritti saada minua ja minun vakuutusta korvaamaan heidän yli 30v vanhaa jääkaappipakastinta, joka hajosi. Yksityisellä on paljon ahneita vuokranantajia.
30 vuotta vanhan toimivan jääkaapin arvo lienee noin 10€.
Mikähän olis sitten 30 vuotta vanhan rikkinäisen jääkaappipakastimen arvo?
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi apua, kun tämä kommenttini hyppäsi väärään ketjuun :'D Ja ei pysty poistamaan....
No olisit ajatellut asiaa siinä kohdin, kun sitä kommenttiasi kirjoitit.
Vierailija kirjoitti:
Meillä syy oli vuokranantajan viestin sävy. Nosti säännöllisesti indeksin nousun mukaan vuokraa. Indeksin laskuja ei tietenkään huomioinut.
Mutta se viimeisimmän vuokrankorotusilmoituksen viesti kun oli, että minulla on teille kivoja uutisia, vuokra nousee nyt vain 19,45! Täysin teennäistä mukaempatiaa, otti niin päähän että päätettiin että etsiköön uudet vuokralaiset.
Osa on näitä persoonallisuushäiriöisiä hulluja, joiden elämäntehtävänä on kyykyttää köyhää vuokralaista ja vittuilla kaikesta. Itse rikkaita hyvä osasia, ei heillä ole omaa elämää ja kykyä rikkauksistakin nauttia, kun ilo tulee vittuilu viesteistä vuokralaiselle.
Säälittää nuo, en jaksa päätäni heillä vaivata. Itse pilaavat elämänsä, en sitä heidän vuoksi tee!
Minulla yksi vuokra isäntä ilmeisesti ihan sormet syyhyää aina odotti, että pääsee vittumaisia viestejä laittamaan. Aina niissä oli joku kettuilu takana. Aloin pohtia, että joidenkin elämä on tätä, yökaudet siellä pohtii miten saa iskettyä.
Hoidin asiani, niin ei hällä oikeaa aihetta ollut valittaa. Sairas ihminen, pahan olon purkua, oma elämä elämättä? Kiusallaan jättää korjaukset tekemättä, jos jostakin mainitsee.
Jos ajattelee tarpeeksi pitkälle, niin tuollainen kerran vuodessa tuleva ylimääräinen 30€ korotus kuukausivuokraan maksaa vuokralaiselle kymmenen vuoden aikana liki 20000€
Melkoinen summa, jos on tarkoitus säästää omaa asuntoa varten tarvittava oma osuus, että saa asuntolainan.
On se 30e korotus aika kova, tosin edellisellä vuokrataloyhtiöllä kärsin vieläkin kovemman korotuksen 43e/kk, mutta se oli viimeinen pisara ja muutin pois kun vuokra oli jo muutenkin vuosien aikana kivunnut kauas yli kipurajan, 769e/kk 43 neliön asunnosta (2h + keittiö + sauna) siihen päälle vielä 19e/kk autopaikka.
Nykyisen kaupungin vuokra-asunnon vuokrankorotusilmoitus tuli juuri tänään, vuokra nousee 2,62e/kk, kokonaisvuokra 536,72e 38 neliön asunnosta (2h + kk, ei saunaa), päälle autopaikka 15e/kk, autopaikan hinta oli tähän saakka 13,50e joten korotusta siihen 1,50e/kk. Alkaa olla tässäkin kyllä autopaikalla inhottavan paljon hintaa vaikka on vain taivasalla 2 tunnin lämpötolpalla oleva paikka. Millähän perusteella tuotakin nostaneet kun mitään muutoksia ei ole tapahtunut parkkipaikoilla?
Vierailija kirjoitti:
Itse alentaisin vuokraa pitääkseni hyvät ja luotettavat vuokralaiset! Kokemusta nimittäin on ihan hirveistäkin vuokralaisista. Tällä hetkellä varsinkin, jos vuokralainen on hyvä, pitäkää kiinni.
Myöhästä se on enää.
Meillä 93 neliötä ja vuokra nousee 16 euroa. Eli hyvin maltillinen. Ennen ollut paljon enemmän. Ei asuta yksityisellä eikä kerrostalossa. Selkeesti nyt sidotaan asukkaat kun vapaita asuntoja on liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Minun vuokralaiseni irtisanoi vuokrasopimuksen, koska osti oman. En viitsinyt puljata enää vuokralaisten kanssa, joten panin kaksion myyntiin. Se meni vuorokaudessa ja sain paremman hinnan kuin pyysin, koska tuli ostajien kesken kilpailua. Että kenen markkina se loppu viimeksi on?
Ei ainakaan myyjän kun yleisellä tasolla asiaa katsotaan. Jotkut asunnot menee jo ilman näyttöä niin kuin äitini asunto. Ostajia oli monta. Sun asunnon myynti ei kerro yhtään mitään muuta kun hyvä sulle. Sijoitan itse myös ja jotkut asunnot on no no.
Toivottavasti ei löydä - vaikka laskisi 60€ vuokraa ja vielä housunsakin.