Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Somevaikuttajien huono kirjoitustaito

Vierailija
23.02.2026 |

Mulla on varmaan itselläni vikaa päässä, mutta ärsyynnyn somevaikuttajien kirjoitusvirheistä, paljon. Saatan lopettaa seuraamasta henkilöä, vaikka sisältö olisi ihan kiinnostavaakin, mut en vaan jaksa lukea niitä älyttömiä yhdyssanavirheitä ym.  Eräskin seksuaaliterapeutti saa mun aivot nyrjähtämään päivityksillään. Onneksi uutiskirjeet tekee hänen puoliso, niin ei ole niin ikävää luettavaa. 

Välillä tekis mieli piilottaa joidenkin tuttavienkin somepäivitykset, kun silmiin sattuu. En halua poistaa heitä seurattavista, koska kuitenkin pidän heistä. 

Myös keskustelupalstoille kirjoittavista ihmisistä melkein puolet (karkean arvioini) mukaan kirjoittaa ihan mitä sattuu.  Korkeastikoulutetuillakaan ei ole homma hallussa.

Onko muilla samaa ongelmaa? 

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista samaa ongelmaa? Sellaistako, että ärsyttää, vai sellaista, että ei osaa kirjoittaa itsekään?

Vierailija
2/11 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa, että joku seuraa sellaista, joka tekee jatkuvasti kirjoitusvirheitä, eli tässäKIN peiliin katsomisen paikka.

Tällöin alaarvoiset "vaikuttajat" katoaisi, kun ei olisi tyhmiä, jotka tuota huonoa laatua seuraavat.

t rima laskee, kun sen annetaan laskea

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole somea, mutta olen huomannut, kuinka etenkin iltapäivälehdissä esiintyy usein surkeaa suomea. Ymmärrän toki, että toimitustyö on kiireistä, mutta luulisi, että siellä joku toimitussihteeri tai muu vastaava henkilö oikolukisi jutut ennen niiden julkaisemista. 

Välillä tuntuu, että ko. lehtiin valitaan toimittajiksi ideologisen kannan perusteella, ei kirjoitustaidon ja toimittajan pätevyyden perusteella, kun lähes joka jutussa kaivetaan esiin jokin sellainen "yleisesti hyväksytty" globaaliagendan väite, vaikka se ei liittyisi millään tavoin itse jutun aiheeseen.

Vierailija
4/11 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ole tärkeintä että ne osaa meikata ja työntää tissejä kohti kameraa?

Vierailija
5/11 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiväthän he olisi somevaikuttajia, jos heistä olisi ainesta muuhun.

Vierailija
6/11 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiväthän he olisi somevaikuttajia, jos heistä olisi ainesta muuhun.

Jokainen somevaikuttaja, jota minä seuraan, on yrittäjä. Kyllä heillä on yritys ollut jo paljon ennen kuin somettamisen aloittivat. Somella on vaan niin helppo, nopea ja edullinen markkinoida tuotteita. Kiireessä tulee kirjoitusvirheitä jokaisella. Heistä on hyvin moneen muuhunkin kuin pelkkään somettamiseen.

Vierailija
7/11 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää eikä ole pelkästään some, kieli on huonoa jopa Ylellä. Tosin olen ollut jo ysärillä sitä mieltä että numerolehden toimittajat kirjoittaa juttunsa kuin kertoisivat pikkuisille iltasatuja, toki aihepiirit ei sovi lapsille. Oma kommentti on myös huoltamatonta suomen kieltä mutta pikkujuttu verrattuna moneen muuhun :)

Vierailija
8/11 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no ei heidän seuraajat varmaan sitten itsekään ymmärrä miten huonoa kieltä vaikuttajat kirjoittavat, tai eivät vain välitä. 
sen perusteella millaista tekstiä tulee niin toimittajien kuin Puskaradioon kirjoittelijoiden toimesta, niin aika moni on varmaan täysin sokea oikeinkirjoitukselle. 

Itseäni  yhdyssanavirheet ärsyttää, ja lopetan seuraamisen. 

Vierailija
9/11 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Jospa tehtäisiin niin että lopetat Suomen seuraamisen ja sen käytön kun selvästi pieni pääsi kestä siellä olemista. Laita puhelin pois etkä yritä koneellakin mennä Suomeen ahdistumaan. Se maailma ei selvästi ole noin ahdasmielistä varten.

Vierailija
10/11 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim Jajajani Måkelän sekä Sanna Antikaisen?

Ne on persuja. Puolueen pääsyvaatimuksena on tollous.

Vierailija
11/11 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on jäänyt pari työpaikkaa hakematta sen vuoksi, kun työpaikkailmoitus oli täynnä virheitä. 

Jos ilmoitus on kirjoitettu huonolla suomella niin ok, mutta kun ilmoituksen allekirjoittanut on suomalainen niin silloin kyllä odotukset on hieman korkeammalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi