Äänikirjan lukijaksi?
Asiasta tietävät, kertokaa! Miten pääsee äänikirjojen lukijaksi ja minkälainen on palkka?
Kommentit (484)
Aiemmin äänikirjoja lukivat ammattinäyttelijät, nyt jo pitkään kirjat luetettu kirjailijoilla itsellään koska se on halvempaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ääninäyttelijöissä ja kirjojen lukijoissa on paljon sellaisia, joilla ei ole näyttelijän koulutusta. Tämä on ihan fakta. Jos kertoisin miten syvältä alan syövereistä tämä kommentti tulee, ette uskoisi. Teen töitä käsispuolella.
Käsispuolella..? Mikä on käsis kun luetaan kirjaa?
Mikseivät voisi palkata myös puheterapeutin? Ainakin äänenkäyttö hallussa 🤔
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin äänikirjoja lukivat ammattinäyttelijät, nyt jo pitkään kirjat luetettu kirjailijoilla itsellään koska se on halvempaa.
Miten paljon enemmän näyttelijälle pitää maksaa? Mistä siinä maksetaan, ei taidosta ainakaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ääninäyttelijöissä ja kirjojen lukijoissa on paljon sellaisia, joilla ei ole näyttelijän koulutusta. Tämä on ihan fakta. Jos kertoisin miten syvältä alan syövereistä tämä kommentti tulee, ette uskoisi. Teen töitä käsispuolella.
Raakateksti, josta kirjaa aletaan työstämään kustannustoimittajan kanssa, jos kustantaja hyväksyy käsiksen ohjelmaansa. En ole tuo, jolta kysyit, mutta olen lähettänyt käsiksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten paljon enemmän näyttelijälle pitää maksaa? Mistä siinä maksetaan, ei taidosta ainakaan?
Kuten ketjusta selviää, näyttelijälle maksetaan näyttelijän statuksesta ja nimestä. Jos näyttelijä osaa lukea tai hänellä on hyvä ääni, se on plussaa eikä vaatimus.
Näin se maailma makaa. Se on joko suhteet, koulutus, muu todistus osaamisesta tai julkisuus millä pitää pelata päästäkseen haluttuun töihin käsiksi. Et pääse minnekään muuallekaan tiettyjä taitoja tai osaamista vaativaan työhön soitolla tai sähköpostilla, missä mainitaan että kiinnostusta on mutta todisteita osaamisesta ei. Riittävä todistus osaamisesta ei ole "olen parempi tähän hommaan kuin se koulun käynyt tyyppi x, kuulin kun sen ärrä särähti uutisia lukiessa".
Vierailija kirjoitti:
Näin se maailma makaa. Se on joko suhteet, koulutus, muu todistus osaamisesta tai julkisuus millä pitää pelata päästäkseen haluttuun töihin käsiksi. Et pääse minnekään muuallekaan tiettyjä taitoja tai osaamista vaativaan työhön soitolla tai sähköpostilla, missä mainitaan että kiinnostusta on mutta todisteita osaamisesta ei. Riittävä todistus osaamisesta ei ole "olen parempi tähän hommaan kuin se koulun käynyt tyyppi x, kuulin kun sen ärrä särähti uutisia lukiessa".
Täällähän on monikin kertonut että näytteitä olisi, mutta niitä ei suostuta kuuntelemaan ilman sitä tutkintoa (joka ei takaa osaamista). Yksi kaverini on yrittänyt tarjota studiossa nauhoitettuja ääninäytteitä vaikka kuinka useaan paikkaan (hän on upea lukija), mutta aina vastataan että älä lähetä.
Ärrän surahtamisella ei ole merkitystä. Suosittu ammattilaislukija-näyttelijä KN on r-vikainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällähän on monikin kertonut että näytteitä olisi, mutta niitä ei suostuta kuuntelemaan ilman sitä tutkintoa (joka ei takaa osaamista). Yksi kaverini on yrittänyt tarjota studiossa nauhoitettuja ääninäytteitä vaikka kuinka useaan paikkaan (hän on upea lukija), mutta aina vastataan että älä lähetä.
Mä kuuntelen 150 äänikirjaa vuodessa ja mun mielestä on pähkähullua, jos kukaan ei suostu kuuntelemaan edes muutamaa sekuntia näytteen alkua vedoten näyttelijän tutkinnon puuttumiseen. Näyttelijöissä on todellakin paljon huonoja lukijoita eikä tekisi businekselle huonoa, että löytyisi uusia kykyjä, joista myös kuluttajat pitäisivät. Kuten on jo todettu, nykyinen lukijoiden valinta on pähkähullua lahjakkuuden haaskaamista ja kuluttajien päälle sylkemistä, koska huonot lukijat valitaan yhä uudelleen. Kumpa se tajuttaisiin myös kustantamoissa ja studioissa, mutta en pidätä hengitystä sitä odottaessa.
Ei mikään studio halua alkaa kuuntelemaan ääninäytteitä tuhansilta harrastelijoilta, jotka ovat OMASTA MIELESTÄÄN tosi hyviä... Ainakaan mä en hetkeäkään harkitsisi, jos oisin jossain kustantamossa tai äänitudiossa päättävässä asemassa. Kun kyse on bisneksestä, asiat hoidetaan kustannustehokkaasti. Ei niillä oo mitään syyttä kehitellä suojatyöpaikkoja sairaseläkeläisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kuuntelen 150 äänikirjaa vuodessa ja mun mielestä on pähkähullua, jos kukaan ei suostu kuuntelemaan edes muutamaa sekuntia näytteen alkua vedoten näyttelijän tutkinnon puuttumiseen. Näyttelijöissä on todellakin paljon huonoja lukijoita eikä tekisi businekselle huonoa, että löytyisi uusia kykyjä, joista myös kuluttajat pitäisivät. Kuten on jo todettu, nykyinen lukijoiden valinta on pähkähullua lahjakkuuden haaskaamista ja kuluttajien päälle sylkemistä, koska huonot lukijat valitaan yhä uudelleen. Kumpa se tajuttaisiin myös kustantamoissa ja studioissa, mutta en pidätä hengitystä sitä odottaessa.
Kato kun sitten niiden pitäisi kuunnella kaikki näytteet, sä et varmasti ole ainoa, joka sellaisen lähettäisi. Paljon helpompaa tehdä tuollainen koulutusvaatimus.
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään studio halua alkaa kuuntelemaan ääninäytteitä tuhansilta harrastelijoilta, jotka ovat OMASTA MIELESTÄÄN tosi hyviä... Ainakaan mä en hetkeäkään harkitsisi, jos oisin jossain kustantamossa tai äänitudiossa päättävässä asemassa. Kun kyse on bisneksestä, asiat hoidetaan kustannustehokkaasti. Ei niillä oo mitään syyttä kehitellä suojatyöpaikkoja sairaseläkeläisille.
Rautalangasta:
Tällä hetkellä "harrastelijoiden" hakemusten lisäksi tyrmätään myös sellaisten ihmisten hakemukset, jotka ovat ÄÄNENKÄYTÖN KOVIA AMMATTILAISIA! Näytteitä ei oteta vastaan, vaikka olisit vuosikymmenien uran tehnyt radiotoimittaja, kirjallisuustieteilijä-luennoitsija, ammattilaulaja tms. JOS SE NÄYTTELIJÄN KOULUTUS ON JÄÄNYT HANKKIMATTA. Monilla näillä tyrmätyillä ihmisillä on parempi äänenkäyttö ja tekstin rytmittäminen kuin niillä näyttelijöillä JA TÄMÄ ON MUIDENKIN MIELIPIDE. Se on ihan helvetin typerää sulkea yhden kriteerin perusteella niin paljon taitoa ja lahjakkuutta pois.
Palkka 10000€/kk. Töihin pääsee jokainen, joka lukee Paavo Väyrysen koko tuotannon nauhalle ja pistää Youtubeen. Siitä vain lukemaan!
Kustannustehokkuuteen vetoaminen on huono selitys. Lukemista kutsumuksenaan pitävälle ei-näyttelijälle ei takuulla tarvitsisi maksaa niin paljon kuin pelkän palkan vuoksi lukevalle näyttelijälle. Yksikin ammattilukija julistaa instassa että #luenvainjosmaksetaan.
Taitaa olla eräs Yleisradion kuuluttaja lukenut näkövammaisia varten eniten kirjoja Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raakateksti, josta kirjaa aletaan työstämään kustannustoimittajan kanssa, jos kustantaja hyväksyy käsiksen ohjelmaansa. En ole tuo, jolta kysyit, mutta olen lähettänyt käsiksiä.
Anteeksi, nyt en ihan ymmärrä, voisitko kertoa vähän lisää? Mikä siis on raakateksti ja miten sitä työstetään, kun luetaan valmista kirjaa..? Ei kai siihen tekstiin enää saa tehdä mitään muutoksia, se on kirjailijan kirjoittama teos?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain lehdessä oli juttua lukijasta ja ei kyllä ihan helpolla taida päästä. Suurin osa on näyttelijä-taustaisia, vaikkei noissa edes saa eläytyä kovin paljon.
Lähes kaikki suomenkielellä äänikirjat tuottava studio käyttää vain teatteritaiteen maistereita.
Taitaa olla eräs Yleisradion kuuluttaja, joka on lukenut näkövammaisia varten eniten kirjoja Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla eräs Yleisradion kuuluttaja lukenut näkövammaisia varten eniten kirjoja Suomessa.
Ei kelpaa enää lukemaan, koska Celia teettää myös kirjansa nykyisin kaupallisissa studioissa.
Millä ne ovat niihin töihin päässeet jos eivät täytä ainoaa pääsyvaatimusta? Panemalla jotain päättävää tyyppiä?