Mitä teet koronan takia säästyvillä rahoilla?
Moni muu on varmasti samassa tilanteessa kuin minä, että tilille jää nyt paljon aiempaa enemmän kuin ennen. Kulutus pienenee melkein väkisinkin, kun niin moni paikka on kiinni ja tarpeettomia kontakteja pitäisi muutenkin välttää. Mitä te muut teette säästyneillä rahoilla?
Ostan itse osakkeita ja rahastoja, koska ne on nyt halpoja enkä tahdo makuuttaa suuria summia tilillä, jossa inflaatio syö koko ajan niiden arvoa.
Kommentit (87)
Ne säästetään pitkään lomaan sitten kun pääsee matkustelemaan. Lähdetään kuukaudeksi löhöilemään jonnekin lämpimään.
Onhan monilla rahaa. Luin, että suomalaiset möivät pelkästään rahastoja maaliskuun alussa 20 miljardilla eurolla. Ja varmasti paljon suuremmalla määrällä osakkeita. Ja tileillä suomalaisilla oli vuoden vaihteessa 96,1 miljardia euroa.
Ihan tavallisena palkansaajana meilä on nettotulot yhteensä 6.800€. On huomattu viimeisen kuukauden aikana, että kun tavallisesti jää noin 1000€, nyt nyt jäi yli 2000€.
Meillä on ostoslistalla vene. Ei tänä vuonna, mutta 2021. Voitais nyt ostaa joku romu, mutta halutaan vähän satsata merikelpoiseen ja kun ei tiedä mitä kieltoja vielä tulee.
Säästän. Normaalisti kuussa menee säästöön 800-900€, niin nyt saan säästöön 1500-2000€. Osalla säästöistä saatan ehkä ostaa osakkeita jossain vaiheessa.
Tiedän että olisi hyvä kuluttaa myös, mutta en tarvitse nyt mitään ja haluan että olen varautunut pahan päivän varalle.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tavallisena palkansaajana meilä on nettotulot yhteensä 6.800€.
Oletko tyhmä vai provo?
Itselläni on rahanmeno vähentynyt huimasti. En ole käynyt ulkona syömässä yli kuukauteen, kun normaalisti on tullut lounastettua ravintolassa ehkä 4-5 kertaa viikossa. Mihinkään ei ole tullut matkustettua edes kotimaassa, ja kaikenlaiset heräteostokset on jääneet tekemättä. Lisäksi olen lopettanut säännöllisen rahastosäästämisen (myin maaliskuussa rahastoni pois ennen pahinta syöksyä).
Työtilanne on hyvä, ja vaikka tässä tilanteessa vähän hävettää myöntää, sain itseasiassa palkankorotuksenkin viikko sitten.
Suunnitelmanani on lyhentää asuntolainaa reilusti ennen koron seuraavaa tarkistusta, sekä jossain vaiheessa alkaa taas sijoittaa kun tilanne tästä vähän selkiytyy. Koitan myös jatkossa ostaa vähän avokätisemmin palveluita ja tuotteita, ainakin mikäli asuntolainojen korot eivät täysin karkaa käsistä.
Meillä menee matkusteluun kymppitonni vuodessa. Säästän ne rahat varmaan siihen, kun taas saa matkustaa.