Mitä teet koronan takia säästyvillä rahoilla?
Moni muu on varmasti samassa tilanteessa kuin minä, että tilille jää nyt paljon aiempaa enemmän kuin ennen. Kulutus pienenee melkein väkisinkin, kun niin moni paikka on kiinni ja tarpeettomia kontakteja pitäisi muutenkin välttää. Mitä te muut teette säästyneillä rahoilla?
Ostan itse osakkeita ja rahastoja, koska ne on nyt halpoja enkä tahdo makuuttaa suuria summia tilillä, jossa inflaatio syö koko ajan niiden arvoa.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai niitä osakkeita vielä kannata ostaa. Osa yrityksistä menee pian konkurssiin ja sinne menee nekin sijoitukset sitten. Vähemmän menetät nyt inflaatiossa kun makuutat rahaa tilillä, kuin ostamalla uppoavia laivoja.
Tosin makuuttaminenkin on huono neuvo, koska rahalle voi käydä nyt mitä vain kun pankkikin voi mennä konkurssiin.Minä makuutan rahaa eri pankeissa ja ostan sitten jotain kun tämä kriisi on ohi. Tai jätän ostamatta. Miksipä pitäisi ostaa jos ei tarvitse mitään? Olen elänyt suht vaatimattomasti aina, korona ei muuta sitä.
Jos katsot vaikka helsingin pörssin listaa, niin monenko niistä oikeasti kuvittelet menevän konkurssiin? Kyllä ne konkurssiyritykset on pörssin ulkopuolella, pieniä palveluyrityksiä, ravintoloita, kuntosaleja, hoploppeja tms.
Esim. Noho voi hyvin mennä konkurssiin jo muutaman viikon sisällä.
Entä hajautus? Vai onko kaikki munat samassa korissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä juuri säästy. Kevään ja kesän matkat (lennot) olin jo ostanut ja nähtäväksi jää, saanko joskus rahat takaisin. Muu säästö koostuu lähinnä siitä, ettei tule käytyä harrastamassa, keikoilla, elokuvissa, teattereissa yms. Ei se raha näy missään etenkään näin keväällä, kun vuorostaan pihajuttuihin menee satoja euroja. Mutta vastaan nyt sitten nimenomaan niin, että piha- ja puutarhatarvikkeisiin menevät.
Omituinen logiikka. Jos pihajuttuihin muutenkin menisi satoja euroja, kai se raha jossain näkyy. Ja jos ilman koronaa ei olisi varaa niihin pihajuttuihin, niin siellä pihajutuissahan se näkyy. Miksi sen sanominen oli noin vastahakoista?
Väännän rautalangasta:
Jos olisin nyt keväällä pari viikkoa matkoilla ja kesällä toiset pari viikkoa + loppukesällä kenties kävisin jossain, niin investoisin puutarhaan vähemmän. Tykkään siellä puuhastella, mutta jos olen parhaaseen kylvö- ja kasvatusaikaan pois kotoa, niin kokemuksesta tiedän, ettei kannata kuvitella ehtivänsä ja pystyvänsä toteuttamaan kaikkia haaveita. Kylvetään jotain siemeniä, ostetaan jotain taimia, kannetaan multaa ja siinä kaikki.
Tässä tilanteessa olen kotona ainakin loppukesään saakka. Siis minulla on aikaa. Siis voin nyt toteuttaa niitä isompiakin haaveita (kasvimaa kokonaan uusiksi, alppiruusunurkkaus), joita en muuten olisi toteuttanut.
Eli joka tapauksessa rahaa menisi, mutta nyt menee varmaan enemmän, koska panostan puutarhaan enemmän. Jos tilanne yhtäkkiä muuttuisi niin, että huomenna korona häviäisi maailmasta, rajat avattaisiin saman tien ja kaikki palautuisi normaaliksi, niin palaisin alkuperäiseen suunnitelmaan. Koska se ei ole mahdollista, investoin siihen, että minulla on tekemistä puutarhassa.
Niin? Edelleen pointti oli se, että käytät sen rahan sinne puutarhaan, mutta jostain syystä sen myöntäminen oli sinulle todella vastahakoista. Sitähän tässä juuri kysyttiin, mihin se raha nyt menea. Sinä lähdit selittämään juurta jaksain, miten ja miksi se menee nyt eri paikkaan, vaikka meillä muilla se oli alkuoletus.
Rahaa kuluu vähemmän, mutta toisaalta minulla ei ole töitä seuraavaan 2-5 kuukauteen eli tulotkin ovat pienemmät. Laitan säästötilille/puskurirahastoon, jos jotain sattuu jäämään yli tällaisessa tilanteessa. Suunnitelmissa on ollut pari huonekaluhankintaa jo pidempään. En tiedä, ostanko niitä nyt vai myöhemmin tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä säästyneillä rahoilla? Rahaa menee ruokaan enemmän kuin koskaan kun koko perhe syö kaikki ateriansa ja välipalansa kotona.
Oikeesti? Vanhempien ei ole yhtään halvempaa syödä kotona kuin työpaikalla/lounastamossa? Mistä on saanut ilmaisia välipaloja, jos niihin nyt menee rahaa, toisin kuin ennen? Lasten koululounas kai on ainoa, mikä on tullut perheelle maksettavaksi entisten lisäksi ja monesta kunnsata saa siihenkin ruokakassin.
Olen eri kuin se jolle vastasit, mutta samassa tilanteessa. Otin aiemmin omat eväät töihin, joten ruokakuluni on pysynyt ennallaan nyt kun siirryin etätöihin. Ja lasten ruokaan menee nyt enemmän rahaa, koska koululta haettevien eväskassien sisältö ei todellakaan riitä nälkäisten teinipoikien lounaaksi.
Rahaa kuluu nyt ruokaan ja muuhun huomattavasti vähemmän kun oleskelen vanhempieni luona kunnes tilanne rauhoittuu ja voin mennä taas kotiin. Olen siis opiskelija, jolla molemmat vanhemmat edelleen töissä ja eivät ole sopeutuneet pienien ruokamäärien laittoon, vaikka veljeni kanssa asutaankin jo omillamme, joten en päde huonoa omatuntoa syödessäni jämäruokia.
Kesätöitä en saanut ja varauduin siihen jo säästämällä opintolainasta 1000 euroa kesälle ja ilmoittautumalla kesäopintoihin. Nyt voin siis nauttia kesästä hyvillä mielin 400 euron kuukausibudjetilla normaalin 200 euron sijasta.
Laitan ylimääräisistä rahoista 90% indeksirahastoihin ja 10% säästötilille, niin kuin ennenkin. Nyt summat on vaan aiempaa suurempia.
Vierailija kirjoitti:
En jätä yhtään normaalia enempää säästöön, vaan etsin joka viikko pienyrittäjän, jolta pystyy ostamaan palveluja tässäkin tilanteessa tai lahjakortin tulevaa käyttöä varten. Se on oma korteni kekoon, että saataisiin työpaikkoja säästymään.
Olet ihana ihminen.
Säästän noin 350-400 eur kuussa, kun vähennetään pitkän työmatkan kulut, liityntäpysäköinti sekä työpaikkaruokailu, joka on kuitenkin kalliimpaa kun kotona kokkaaminen. Eli todellakin jää säästöön. Osa menee remontointiin, loput säästyneet siirrän salkkuun odottelemaan hyvää ostohetkeä.
Ei juuri jää. Lapsen harrastusmaksun verran enemmän.
Emme muutenkaan käy ulkona syömässä, työpaikka ruokalassa, kahviloissa, tms. Ei elokuvissa tai osta turhuuksia. Vaatteita ostetaan aina vain tarpeeseen. Itse ostan tosi harvoin mitään.
Ei etätöitä niin emme säästä edes bensoissa.
Ruokakulut kasvaneet, koska lapsi syö kaikki ruuat kotona. Tämä ei sinällään ongelma.
Nyt vielä, kun rahaa tulee normaalisti niin aion kasvattaa puskuria. Mun töiden jatkuminen ennallaan on melko varmaa, mutta miehen työt hieman epävarmalla pohjalla. Koitetaan saada 6kk menoja vastaava summa säästöön, kun aiemmin oli vain kolmeksi kuukaudeksi.
Perheessä 2 aikuista ja 2 pientä lasta, jotka normaalistikin ovat vielä olleet vain kotihoidossa, eli ruokakulut eivät ole kasvaneet, mutta menot (ravintolat, elokuvat, sisäleikkipaikat yms.) ovat nyt normaalia pienemmät.
Tiedän, että rahaa pitäisi laittaa kiertoon, mutta priorisoin sen, että lapsille on ensi syksynäkin varaa ostaa kaikki tarvittavat nyt sen ohi, että maksaisin esimerkiksi kampaajalle lahjakortin muodossa etukäteen.
Ostetaan tod. näk pihaan ulkorakennus :) On jotain puuhaa kesällä, kun tekee kesämökin omalle pihalle :D Toisaalta pelottaa vähän se ostaa, et jos työt menee alta tmv. mut no can do...
Toivon, että kesän varatusta reissusta saa rahat takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Ei säästy rahaa. Olen opiskelija ja korona vei osa-aikatyöt alta. Avopuolison huikeiden tulojen (1400e/kk) takia en saa edes asumistukea. Tuloni ovat nyt siis 250e/kk, siinä kaikki. Ei riitä edes omaan vuokraan.
Jäikö tästä nyt jotain tuloja ilmoittamatta? Sain asumistukilaskurilla 226,61e kun laitoin vuokraksi 520e. Vuokranne ja asumistuen määrä voi toki olla suurempikin, mutta lähdin siitä oletuksesta että se on enemmän kuin 250e per nuppi.
Ei jää säästöön täälläkään enempää: Ruokaa menee enemmän, lisäksi on pitänyt panostaa työskentelymahdollisuuksiin kotona, joka on maksanut yms. muuta pienempää sekalaista. Työmatkoista säästyy toisella, mutta toisella ei, koska kausilippua ei saa tauolle. Yksi sivutyöjuttu on tämän vuoksi peruttu, joten siinä jäi saamatta tonni nettona. Vielä on töitä molemmilla vanhemmilla, eli sen puolesta ei hätää, mutta todennäköisesti ainakin toinen kohta lomautetaan ja saa nähdä onko töitä ollenkaan, jos tulee taantuma. Toisen työ toistaiseksi turvatumpi, mutta voi sielläkin tulla säästöpaineita pidemmän päälle.
Kyllähän aika monilla ihmisillä säästyy rahaa esim bensasta/bussilipuista yms. Mutta nyt tällä hetkellä ruokaan menee niin paljon rahaa kun kolme lasta on kokonaan kotona eivätkä syö koulussa tai päivähoidossa ruokaa.
Onneksi päivähoitomaksut säästyy. Rahaa ei mene ravintoloihin, mutta kyllä uskon että jonkin verran ihmiset vielä tilaavat ruokaa koteihinsa. Mekin tilattiin tänään pizzaa.
Kyllä minäkin aion vähän enemmän ostella pienyrittäjiltä, niitä on vaan jotenkin vähän vaikea löytää, tulee helpommin tilattua netistä esim tokmannilta tai stockmannilta. Toivoisin kovasti että jotkut lomautetut lähtisivät niihin maataloustöihin ettei ruoka lopu kesken, itse en pysty kun en ole lomautettu vaan käyn töissä ihan työpaikalla en etänä ja olisi kyllä vaikea koko perhe raahata sinne jonnekin maaseudulle. Ehkäpä jotkut opiskelijat saisi sinne rekrytoitua?
Itsellä jatkuu työt normaalisti, eikä pelkoa lomautuksista. Ennen koronaa tuli aika huoletta shoppailtua, joten nyt kun jää shoppailut ja kaikki muut normaalit menot pois (miehen kanssa tulee kierreltyä paikkoja, jotka ovat nyt kaikki suljettu) niin jäähän sitä rahaa aika hyvin säästöön. Esim tältä kuulta jäi tonni säästöön, enkä ole edes suurituloinen vaan ihan peruspalkka.
Huhtikuussa ja toukokuussa jos jää sama säästöön, niin aika kiva. Voisi vaikka käyttää myöhemmin lomamatkaan tai säästää tulevaisuutta varten. Olettaisin, että kesäkuussa jo vähän normalisoituu ja sitten palaan normaaliin säästörytmiini (200-500e/kk).
Mulla tulot on kasvanut reilusti samalla kun menot on vähentynyt jonkin verran. Työskentelen osa-aikaisena ruokakaupassa ja normaalisti töitä on saanut vain n. 20-25 h viikossa, mutta nyt töitä riittää! Laitan kaikki ylimääräiset rahat säästöön, koska pelkään mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Näillä palkoilla ei näin epävarmassa tilanteessa uskalla tukea pienyrittäjiä, vaikka mieli tekisi.
no lahjoitat tietysti ministeri toverin vaali kassaan
Sen minkä bensassa säästää menee enemmän ruokaan kun ollaan kotona. Yhtään enempää ei jää säästöön.
Esim. Noho voi hyvin mennä konkurssiin jo muutaman viikon sisällä.