Mitä teet koronan takia säästyvillä rahoilla?
Moni muu on varmasti samassa tilanteessa kuin minä, että tilille jää nyt paljon aiempaa enemmän kuin ennen. Kulutus pienenee melkein väkisinkin, kun niin moni paikka on kiinni ja tarpeettomia kontakteja pitäisi muutenkin välttää. Mitä te muut teette säästyneillä rahoilla?
Ostan itse osakkeita ja rahastoja, koska ne on nyt halpoja enkä tahdo makuuttaa suuria summia tilillä, jossa inflaatio syö koko ajan niiden arvoa.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä juuri säästy. Kevään ja kesän matkat (lennot) olin jo ostanut ja nähtäväksi jää, saanko joskus rahat takaisin. Muu säästö koostuu lähinnä siitä, ettei tule käytyä harrastamassa, keikoilla, elokuvissa, teattereissa yms. Ei se raha näy missään etenkään näin keväällä, kun vuorostaan pihajuttuihin menee satoja euroja. Mutta vastaan nyt sitten nimenomaan niin, että piha- ja puutarhatarvikkeisiin menevät.
Omituinen logiikka. Jos pihajuttuihin muutenkin menisi satoja euroja, kai se raha jossain näkyy. Ja jos ilman koronaa ei olisi varaa niihin pihajuttuihin, niin siellä pihajutuissahan se näkyy. Miksi sen sanominen oli noin vastahakoista?
Väännän rautalangasta:
Jos olisin nyt keväällä pari viikkoa matkoilla ja kesällä toiset pari viikkoa + loppukesällä kenties kävisin jossain, niin investoisin puutarhaan vähemmän. Tykkään siellä puuhastella, mutta jos olen parhaaseen kylvö- ja kasvatusaikaan pois kotoa, niin kokemuksesta tiedän, ettei kannata kuvitella ehtivänsä ja pystyvänsä toteuttamaan kaikkia haaveita. Kylvetään jotain siemeniä, ostetaan jotain taimia, kannetaan multaa ja siinä kaikki.
Tässä tilanteessa olen kotona ainakin loppukesään saakka. Siis minulla on aikaa. Siis voin nyt toteuttaa niitä isompiakin haaveita (kasvimaa kokonaan uusiksi, alppiruusunurkkaus), joita en muuten olisi toteuttanut.
Eli joka tapauksessa rahaa menisi, mutta nyt menee varmaan enemmän, koska panostan puutarhaan enemmän. Jos tilanne yhtäkkiä muuttuisi niin, että huomenna korona häviäisi maailmasta, rajat avattaisiin saman tien ja kaikki palautuisi normaaliksi, niin palaisin alkuperäiseen suunnitelmaan. Koska se ei ole mahdollista, investoin siihen, että minulla on tekemistä puutarhassa.
Vierailija kirjoitti:
Maailman historian pahin talouskriisi on ensiaskeleillaan, ja täällä on aloitus siitä että IHMISILTÄ SÄÄSTYISI RAHAA.
Nyt ollaan todella sekaisin, tai sitten tämä on nerokas provo.
Väitätkö tosissasi, ettei Suomessa olisi monia työssäkäyviä ihmisiä joiden menot on vähentynyt samalla kun tulot on pysynyt ennallaan? Lomautukset, irtisanomiset sun muut ei kosketa kaikkia. Joillain onnekkailla töitä on nyt jopa tavallista enemmän.
Koitan säästää kaikesta mahdollisesta ja ostan osakkeita koko rahalla. Paitsi sillä 3 kuukauden nettopalkan suuruisella puskurirahastolla, jota pidän aina pahan päivän varalta.
Lomautukset alkaa. Palkkaa tulee puolet vähemmän käteen.
Hyvä, jos saan maksettua pakolliset kulut
Maksan asuntolainaa ylimäärin pois. Mulla ei mene rahaa muuta kuin ruokatarvikkeisiin ja siihenkin vähemmän, kun en osta mitään valmisruokia ja herkkuja tai tilaa noutoruokaa ravintolasta.
Nyt on aikaa kokata. Lisäksi avustan siskoni poikia siirtämällä heille tietyn summan kuukausittain.
Suurin osa menee osakkeisiin. Lopuilla autan yhtä tuttua lapsiperhettä, jolla on nyt vaikeaa.
Ei kai niitä osakkeita vielä kannata ostaa. Osa yrityksistä menee pian konkurssiin ja sinne menee nekin sijoitukset sitten. Vähemmän menetät nyt inflaatiossa kun makuutat rahaa tilillä, kuin ostamalla uppoavia laivoja.
Tosin makuuttaminenkin on huono neuvo, koska rahalle voi käydä nyt mitä vain kun pankkikin voi mennä konkurssiin.
Minä makuutan rahaa eri pankeissa ja ostan sitten jotain kun tämä kriisi on ohi. Tai jätän ostamatta. Miksipä pitäisi ostaa jos ei tarvitse mitään? Olen elänyt suht vaatimattomasti aina, korona ei muuta sitä.
Vierailija kirjoitti:
Hitto että pitää tulla leuhkimaan. Kellä onni on sen kätkeköön.
Monella ei ole nyt töitä ja moni menettää työnsä sekä vielä lapset/teinit ruokittava,
Rupeaa kyllä ärsyttämään ihmiset.
Mua ärsyttää enemmän se joistain huokuva asenne, että kaikkien pitäisi nyt rypeä kurjuudessa eikä mistään saisi iloita. Ymmärrän että joillain on nyt tosi vaikeaa ja tulevaisuus tuntuu toivottovalta, mutta sitten me vasta syvässä suossa ollaankin, jos kaikki muu kuin synkistely kielletään.
Jos ei lomauteta ja työpaikka säilyy, lähden Japaniin kun on taas turvallista. Mutta voi olla, että halpoja tai kohtuuhintaisia lentoja ei enää tulevaisuudessa ole.
Säästän kesää varten, koska koronan takia kesätyöt ovat kiven alla. Bussi- ja junaliput opiskelupaikkakunnalle on kuitenkin jo ostettu, joten tappiota tulee ellei niitä saa myytyä eteenpäin.
Eipä säästy rahaa, olen opiskelija joka tippui peruspäivärahalla. Te-toimiston mielestä olen työtön, koska en voi suorittaa opintoihin kuuluvaa työharjoittelua.
Vierailija kirjoitti:
Millä säästyneillä rahoilla? Rahaa menee ruokaan enemmän kuin koskaan kun koko perhe syö kaikki ateriansa ja välipalansa kotona.
Oikeesti? Vanhempien ei ole yhtään halvempaa syödä kotona kuin työpaikalla/lounastamossa? Mistä on saanut ilmaisia välipaloja, jos niihin nyt menee rahaa, toisin kuin ennen? Lasten koululounas kai on ainoa, mikä on tullut perheelle maksettavaksi entisten lisäksi ja monesta kunnsata saa siihenkin ruokakassin.
Annan opiskelevalle lapselle, joka ei voi enää tehdä töitä opintojen ohessa. Ruokin lastani siis minäkin.
Tilasin suomalaisesta nettikaupasta haaveilemani pyörän. Nyt korona-aikaan pääsee ulkoilemaan kauemmas...
Varmaan bensakuluissa säästyy vähän, ja ne rahat, jotka olis reissujen aikana käytetty. Tosin reissut oli jo varattu, eikä niitä rahoja todennäköisesti saa takaisin, eli ne meni siinä. Ihan peruselämiseen käytetään, ja ylimääräinen säästöön. On nyt niin epävarmaa ettei tiedä miten tässä käy. uusi vene ja auto oli ostoslistalla mutta saas nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai niitä osakkeita vielä kannata ostaa. Osa yrityksistä menee pian konkurssiin ja sinne menee nekin sijoitukset sitten. Vähemmän menetät nyt inflaatiossa kun makuutat rahaa tilillä, kuin ostamalla uppoavia laivoja.
Tosin makuuttaminenkin on huono neuvo, koska rahalle voi käydä nyt mitä vain kun pankkikin voi mennä konkurssiin.Minä makuutan rahaa eri pankeissa ja ostan sitten jotain kun tämä kriisi on ohi. Tai jätän ostamatta. Miksipä pitäisi ostaa jos ei tarvitse mitään? Olen elänyt suht vaatimattomasti aina, korona ei muuta sitä.
Jos katsot vaikka helsingin pörssin listaa, niin monenko niistä oikeasti kuvittelet menevän konkurssiin? Kyllä ne konkurssiyritykset on pörssin ulkopuolella, pieniä palveluyrityksiä, ravintoloita, kuntosaleja, hoploppeja tms.
Laitan säästöön kaiken mahdollisen, koska ei voi tietää kauanko ja kuinka pahana tämä jatkuu, ja koska tulee seuraava mullistus.
Kulutus onsamalla tasolla kuin normaaliaikaan eli ei säästy sen enmpää kuin silloinkaan. En harrasta kapakoita, kahviloita enkä ulkonasyömistä kuin poikkeustapauksissa muutaman kerran vuodessa.
Yritän parhaani mukaan laittaa säästyneet rahat kiertoon: olen tilannut kotiin ruokaa paljon enemmän kuin mitä kävin aiemmin ulkona syömässä, tilannut paikallisesta leipomosta pullaa pakastimeen, ostanut lahjakortit ystäväni kampaamoon ja aiemmin käyttämääni kauneushoitolaan ym. Laitoin myös kummipoikani tilille rahaa, koska tiedän, että nyt kun koulut on suljettu, kasvavat hänen ruokakulunsa (opiskelija). Aion laittaa joka kuukausi hänen tililleen rahaa niin kauan kuin tämä kriisi jatkuu.
Koen, että olisi erittäin itsekästä olla kuluttamatta nyt kun monet pienyrittäjät ovat pulassa. Talouteni kestää myös parin kuukauden lomautuksen, joten en senkään puoleen koe tarvetta hillittömälle säästämiselle.
Ostin uuden takin ja sitten olen ostellut osakkeita. Niihin rahat onkin aika lailla menneet.:)
Jos olisi vielä enemmän rahaa, haluisin myös tukea paikallisia yrittäjiä. Yritin tavallaan jo sellaista vähän, sen sijaan, että olisin ostanut leikkokukkia marketista, käväisin paikallisessa kukkakaupassa. Tajusinkin, että minulla on ihan hyvin varaa sellaiseen, että vitosen markettikukkien sijaan ostan kymmenellä eurolla pikkuyrittäjältä.