Onko oman käyttöjärjestelmän tekeminen vaikeaa? Mitä taitoa se vaatii?
Siis millaista osaamista, millaista ajattelukykyä, millaista persoonallisuutta?
Kommentit (51)
Taitaa siinä sen verran olla hommaa että yhden ihmisen työvuosien työtunnit ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä hyvä ihminen sano kenellekään että hän on tehnyt käyttöjärjestelmän, kun hän on ladannut netistä Linux distron ja asentanut sen koneelle 🤫
Puhutaan vähän samasta asiasta kuin auton rakentaminen vs. autolla ajaminen.
Miksi en?
Ymmärrän metaforan. Mutta kyllähän siitäkin saa puhua, eikö?
Tietysti asiasta saa puhua, mutta sen Linuxin asentaminen ei ole millään tasolla sama asia kuin käyttöjärjestelmän tekeminen. Hienoa että häntä kiinnostaa asia ja haluaa oppia enemmän, mutta käyttöjärjestelmän tekeminen ja Linuxin asentaminen on täysin toisista maailmoista. Linuxin pystyy asentamaan jokainen joka osaa asentaa ohjelman tietokoneelle ja osaa lukea ohjeet. Käyttöjärjestelmän tekeminen on ydinfysiikkaa siihen verrattuna.
Ai. Minulle poika selitti, että ei linux ole käyttöjärjestelmä, vaan alusta, jolle käyttöjärjestelmä tehdään. Hän kertoi monta nimeä, millaisia käyttöjärjestelmiä linuxilla on. En tosin muista niitä enää
Kyllä se linux on ihan oikea käyttöjärjestelmä, sillä on toki useita jakeluversioita, mutta käyttöjärjestelmä on silti se Linux.
Minun pitää kysyä häneltä niitä nimiä, joista hän puhui. Olin ihan pihalla koko keskustelun ajan, mutta niin ymmärsin, että linux piti olla ensin, jotta hän pystyi jotain muuta tekemään.
Tämä palsta on väärä paikka kysyä. En konsultoisi naisia IT-asioissa.
-Tapsa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä hyvä ihminen sano kenellekään että hän on tehnyt käyttöjärjestelmän, kun hän on ladannut netistä Linux distron ja asentanut sen koneelle 🤫
Miksi en?
Tietysti asiasta saa puhua, mutta sen Linuxin asentaminen ei ole millään tasolla sama asia kuin käyttöjärjestelmän tekeminen. Hienoa että häntä kiinnostaa asia ja haluaa oppia enemmän, mutta käyttöjärjestelmän tekeminen ja Linuxin asentaminen on täysin toisista maailmoista. Linuxin pystyy asentamaan jokainen joka osaa asentaa ohjelman tietokoneelle ja osaa lukea ohjeet. Käyttöjärjestelmän tekeminen on ydinfysiikkaa siihen verrattuna.
Ai. Minulle poika selitti, että ei linux ole käyttöjärjestelmä, vaan alusta, jolle käyttöjärjestelmä tehdään. Hän kertoi monta nimeä, millaisia käyttöjärjestelmiä linuxilla on. En tosin muista niitä enää
Kyllä se linux on ihan oikea käyttöjärjestelmä, sillä on toki useita jakeluversioita, mutta käyttöjärjestelmä on silti se Linux.
Minun pitää kysyä häneltä niitä nimiä, joista hän puhui. Olin ihan pihalla koko keskustelun ajan, mutta niin ymmärsin, että linux piti olla ensin, jotta hän pystyi jotain muuta tekemään.
Juurikin noin, kuten hän sanoi, Linux, eli käyttöjärjestelmä pitää olla ensin jotta jotain voisi tehdä. Se että Linuxilla tekee jotain ei ole lähelläkään aiheena olevaa käyttöjärjestelmän tekemistä, koska silloin on jo käyttöjärjestelmä, eli Linux jonka saa ladata ilmaiseksi netistä ja asentaa koneelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi en?
Linux on käyttöjärjestelmä. Sitä ihmettelin jo avausviestissä, että mikä käyttöjärjestelmän poika on tehnyt käyttöjärjestelmällä. Ilmeisesti hän on nyt jotain tehnyt sen linuxin päälle.
Vierailija kirjoitti:
Tämä palsta on väärä paikka kysyä. En konsultoisi naisia IT-asioissa.
-Tapsa
Varmaan kysyjän tietotasoon riittävän hyviä vastauksia.
Yksikertaisempana esimerkkinä tämä ketju:
Poika on ostanut auton ja laittanut siihen lisävalot, nyt mamma kyselee onko vaikeaa rakentaa auto kun poika sellaisen rakensi.
Vierailija kirjoitti:
Yksikertaisempana esimerkkinä tämä ketju:
Poika on ostanut auton ja laittanut siihen lisävalot, nyt mamma kyselee onko vaikeaa rakentaa auto kun poika sellaisen rakensi.
Käytän siis vääriä käsitteitä - sori 😂. Tarkoitukseni oli selvittää, onko vaikeaa rakentaa autoon lisävalot?
Palaan ketjuun, kun saan selvitettyä pojalta lisätietoa.
Ap linjoilla.
Poika sanoi, puhtaassa linuksissa ei ole graafista käyttöliittymää, ja hän vääntää sellaista. Muun muassa. Jotain selityi myös levyn jakamista osiin linuxia varten ja wifin asentamista, ja jotain formatoinneista puhui.
Ihan meni meikäläiseltä yli hilseen.
Vierailija kirjoitti:
Onko se vaikea tehdä?
Vaikea ammattilaiselle?
Ammattilainen tietää asian eli ei ole vaikeaa.
Onko ydinvoimalan operointi vaikeaa? Minulle, juu. Ammattilaiselle, ei.
Vierailija kirjoitti:
Ap linjoilla.
Poika sanoi, puhtaassa linuksissa ei ole graafista käyttöliittymää, ja hän vääntää sellaista. Muun muassa. Jotain selityi myös levyn jakamista osiin linuxia varten ja wifin asentamista, ja jotain formatoinneista puhui.
joo, röllihän se siellä
Ammattilaisiakin on erilaisia kuten vaikka rakennusalalla on rakennusmiehiä, sähkömiehiä, kivimiehiä.
Mulla on jotenkin sellainen tunne että Windows käyttöärjestelmän pohja-arkkitehtuuri ja funktionaalisuus on HUONO
En oo mikään ohjelmoija, mutta jotenkin Windows tuntuu kehnolle, ikkunat jää välkkymään, internet katkos pysäyttää koko systeemin, viruksilla oli aiemmin vapaa pääsy koneisiin (ei oltu tajttu blokata firewallilla automaattisesti) ym
Windowssissa pahoja ongelmia sekä security puolella, että laiteresurssien hallinnassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap linjoilla.
joo, röllihän se siellä
Porvoossa tekevät nyt Porvixia.
Esim kun painat hiiren oikeaa nappia, niin joskus windows populoi valikkoa 20 sek
Miten ei vieläkään oo saatu toimimaan tuommoista?
Tosi helppoa. Kysy vaikka Linus T:ltä.
Muutama vuosikymmen työtä ja kokeilua ja miljoona avustajaa. Hyvin pyörii tässä minullakin.
Ta Gatesin Billiltä.
Joku parturi-kampaajamamma on juuri oikea henkilö vastaamaan näihin kysymyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Ap linjoilla.
No minä vähän luulen että poika on saanut ASENNETTUA koneeseen Linux käyttöjärjestelmän.
tavallinen_mies kirjoitti:
Mulla on jotenkin sellainen tunne että Windows käyttöärjestelmän pohja-arkkitehtuuri ja funktionaalisuus on HUONO
En oo mikään ohjelmoija, mutta jotenkin Windows tuntuu kehnolle, ikkunat jää välkkymään, internet katkos pysäyttää koko systeemin, viruksilla oli aiemmin vapaa pääsy koneisiin (ei oltu tajttu blokata firewallilla automaattisesti) ym
Windowssissa pahoja ongelmia sekä security puolella, että laiteresurssien hallinnassa
Käyttöjärjestelmät ovat paisuneet sellaisiksi möröiksi, että kukaan ei tarkalleen ottaen tunne sen koko sisältöä, eikä kaikkia eri toimintavariaatioita ole koskaan testattu keskenään.
Tuttava oli aikoinaan Nokian puhelinsoftan kanssa tekemisissä ja kertoi että puhelimen ohjelmistossa on osia, joiden lähdekoodi on kadonnut, eikä kukaan tiedä joistakin osista että ovatko ne tarpeellisia tai tarpeettomia, eikä niitä voinut enää tutkia tai muuttaa. Ja puhelimen ohjelmisto on aika kevyttä kamaa windowssiin verrattuna.