Jokainen rajoitusviikko maksaa Suomen taloudelle 1,2 mrd euroa. Eli kahden viikon aikana on nyt pelastettu ehkä 100 ihmistä tehohoidolla, hinta 22 miljoonaa euroa per naaam
Tällä vauhdilla kesään mennessä ollaan maksettu 10 miljardia, joten toivottavasti niitä tehoasiakkaita alkaa tulla vähän reippaampaan tahtiin
Kommentit (190)
Luuletko todella että jokainen koronasta pelastettu ei tuota loppuelämänsä aikana vähintään 22 miljoonaa euroa Suomen verolaariin?
Tottakai he tuovat, enemmänkin. Joten se on sen arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku laskea kuinka paljon olisi tullut maksamaan strategia, jolla Suomi olisi välttynyt koronavirukselta kokonaan? Siis jo tammikuussa olisi kaikki rajat suljettu, suomalaisten ulkomaanmatkat olisi kielletty ja kaikki ulkomailta tulevat olisi päässeet maahan vasta kahden viikon karanteenin jälkeen. Rahtiliikenne olisi tietysti saanut jatkua niinkuin ennenkin. Tämä siis olisi taannut sen että maassamme olisi tasan nolla tartuntaa ja elämä maan sisällä olisi voinut jatkua ennallaan ilman mitään koulujen, kauppojen tai ravintoloiden sulkemisia. Taatusti olisi talouskasvu tässäkin tapauksessa hidastunut, mutta samalla oltaisiin voitu alkaa tuottamaan tarvikkeita, joista ulkomailla on pulaa, kuten vessapaperia, käsidesiä, terveydenhuollon suojavarusteita jne.
Ja korona olisi väijynyt iskemään heti kun karanteeni olisi purettu vai ajattelitko, että hamaan tappiin oltaisiin täällä vankeina omassa maassa eikä ainuttakaan virusta tänne kulkeutuisi?
Vierailija kirjoitti:
on se jumalauta kamalaa katseltavaa tämän tyttöhallituksen touhut
suomen talous tuhotaan sen takia että on vähän tavallista ärhäkämpi kausi-influenssa
ei siinä paljon järki päätä pakota
Se, joka vieläkin luulee tämän olevan vain ärhäkämpi kausi-influenssa, täytyy todellakin olla kaiken uutisvirran ulottumattomissa.
Laskuissa on virhe jo siinä, että oletetaan että kaikki jatkaisivat elämäänsä normaalisti. Ehkä neljännes todellisuudessa tekisi näin, lopuilla on järki päässä ja terve itsesuojeluvaisto. Itse esimerkiksi siirryin lähes täysin etätöihin ennen kuin hallitus oli edes ehtinyt alkaa jahkailemaan koronan tiimoilta.
Nyt on aloittajalla mennyt pahasti omenat ja appelsiinit sekaisin..
Suomelle maksaa tämä valtavasti ettei tehohoidon tarpeessa olisi kohta 10 000 - 50 000 henkeä.
Höpö höpö. Tulisi merkittävää yhteiskunallista kaaosta jos pandemian annettaisiin vapaana jyllätä. ihmiset pitäisi asein pakottaa töihin ja sos kohtaamisiin. Hinta olisi järkyttävä sekä taloudellisesti että inhimillisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Minua huolestuttaa se ettei ainakaan kansalle ole kerrottu, mikä on strategia yleensäkään. Yritämmekö laumasuojaa hallitun määrän kerrallaan sairastumisia kautta, yritämmekö tukahduttaa viruksen kokonaan (mikä tuskin on kestävä ratkaisu), vai jotain muuta - mitä? Alkaa olemaan hintalaput sitä luokkaa että niitä ei kauaa huvita veronmaksajankaan maksaa, ellei ala kuulua selvitystä mihin toimilla oikeastaan pyritään ja onko ne järkeviä ja realistisia.
Millaiseksihan nousee meikäläisen keskituloisen veroprosentit, jos tämä kriisi tässä kuukausia jatkuu ja Suomi velkaantuu koko ajan lisää, ihan pelottaa.
No hei, ainahan te uhoatte muuttavanne ulkomaille jossa kaikki on paremmin. Souda vaikka kumiveneellä Ruotsiin jossa ei ihmishengellä ole arvoa.
Minulla on työpaikka Suomessa, ei nyt niin vaan pääse. Ja tosiaan kumiveneellä täytyisin lähteä kun rajat on kiinni. Itse tosiaan kannatan Ruotsin linjaa, koska vaikka jonkin verran enemmän kuolee erityisesti vanhusväestöä, niin muu inhimillinen kärsimys jää luultavasti paljon pienemmäksi.
Ja itse olen koronasta huolimatta elänyt ihan normaalisti. siinä määrin kun se on sallittua/mahdollista. Viime viikolla kävin mm. ravintolassa syömässä kahdesti ja kampaajalla. Samoin 75- ja 77-vuotiaat vanhempani ovat valinneet elää ilman karanteenia, ottaa vastaan riskin. Molemmat sanovat, että on ollut jo hyvä ja pitkä elämä, ja parempi loppu se korona on kuin vanhainkodissa vaipoissa dementoituneena vuosikausia.
Eli sinulle olisi ok kuolla koronaan, koska et saisi siihen hoitoa?
Itselleni henkilökohtaisesti olisi ok ottaa riski siitä, että niin käy, mutta ymmärrän että useimmille ei ole. Mutta onko siis Suomen tavoite nyt hidastaa epidemian etenemistä jotta kukaan ei kuole hoidon puutteeseen, ja jos on, niin onko laskelmia kauanko tällä tavalla täytyy pitää rajoituksia voimassa ja mitkä on niiden muut seuraukset?
Ei kuoleminen ole ainoa ikävä asia jota pitäisi välttää, inhimillinen kärsimys on myös ja nämä toimet alkaa ennemmin tai myöhemmin sitä enenevässä määrin aiheuttaa. Nyt jo on väläytelty esim. eläkeleikkauksia, jotta voidaan kuitata kriisin hoitamisen hinta. Siinäpä sitten eläkeläiset kärsii köyhyydessä ja vailla varaa edes lääkkeisiinsä jopa kymmeniä vuosia, koska koronakriisin hoidon hinta. Ja samaan aikaan länsinaapurissa tällaisia ongelmia ei ole lainkaan.
Hohhoijaa. Sama mt-ongelmainen ihmisvihaaja teki näköjään uudestaan saman aloituksen, kun edellinen poistettiin. Edellisessä hän esiintyi "tehohoitajana" tms. ja toivoi teholle lisää sairastuneita. Tiedoksesi, että provoilusi on jälleen ilmiannettu. Lopeta jo ja mene ottamaan lääkkeesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antaisitko sammuttaa oman vanhempasi, lapsesi tai puolisosi hengityskoneen jos se säästäisi valtiolta 22 miljoonaa? Vai onko ne vaan muut joitten elämän arvo on max kympin?
Todellakin antaisin. Ainoa perheen vanhus on ns. yhteiskunnan tukipilari, joka on alusta asti ihmetellyt miksi talous ajetaan alas vanhusten parin lisävuoden takia. Ja omassa suvussa on moni kokenut muutenkin vauhtia ja vaarallisia tilanteita, kolareissa on kuollut useita, jotain meillä ei ole sellaista hillitöntä kuolemanpelkoa mikä tämän nykyisen politiikan selittäisi. En tosin ymmärrä sitäkään, koska ei tämä tauti kauhean tappava ole. Ehkä rajoitukset ovat voimassa lähinnä siksi, että poliitikot ovat laumasieluja ja pelkäävät tehdä päätöksiä yhteiseksi hyväksi. Kaikki on vaan moraaliesitystä. Eivät tajua, että jos nyt säästetään ne sata vanhusta, vuoden päästä muihin välillisiin syihin kuolleita on paljon enemmän ja kärsimystä ja köyhyyttä samoin.
Ottaisin chanssin. Kyllä. Olen tolkun ihminen, eikä minun mielestäni vaan ole reilua muita ihmisiä kohtaan, että yhden teinin takia muut maksavat 22 miljoonaa euroa. Voit hetken miettiä montako sairaanhoitajaa maksaa koko uransa tuloverot ja muut veronsa, että tuo yksi teini saisi jatkaa elämäänsä. Ei hän niin erityinen ole.
En puhunut vain vanhuksista. Nytkin on teholla parikymppinen. Eli tap attaisit oman lapsesi 22 miljoonasta? Really?
No, sosiopaatit on sosiopaatteja.
Kyseessä ei ole sosiopatia, vaan vastuunkanto. Jos jokainen kuvittelee olevansa niiiiin erityinen, että juuri hänet on pakko pelastaa hinnalla millä hyvänsä, se hinta voi olla mikä hyvänsä. Järkevä ihminen tajuaa, että kukaan ei ole niin korvaamaton, että koko kansan hyvinvointi pitää tuhota. Tai tietenkin rikkaat porskuttaa joka tapauksessa, mutta köyhempi 50% kärsii lamasta vielä vuosikausia.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Tulisi merkittävää yhteiskunallista kaaosta jos pandemian annettaisiin vapaana jyllätä. ihmiset pitäisi asein pakottaa töihin ja sos kohtaamisiin. Hinta olisi järkyttävä sekä taloudellisesti että inhimillisesti.
Luulen että meitä on aika paljonkin jotka olisivat valmiita ottamaan riskin. Me saataisiin sitten parhaat työpaikat, siinä missä pelokkaat voisivat elää varmuusvarastojensa kanssa työttöminä kotona ja kömpiä esiin, kun laumasuoja olisi saavutettu.
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Sama mt-ongelmainen ihmisvihaaja teki näköjään uudestaan saman aloituksen, kun edellinen poistettiin. Edellisessä hän esiintyi "tehohoitajana" tms. ja toivoi teholle lisää sairastuneita. Tiedoksesi, että provoilusi on jälleen ilmiannettu. Lopeta jo ja mene ottamaan lääkkeesi.
Tässä tapauksessa itse voisit hankkia lääkityksen, koska kuvittelet tunnistavasi ihmisiä anonyymien viestien takana. Olen kyllä ihmisvihaaja ja täysin rationaalisin perustein, mutta tehohoitaja en ole koskaan ollut.
Kai hallitus on myös tajunnut sen, että uuden epidemian alkuun ei tarvita kuin 1 ihminen koko suomessa ja kaikki alkaa alusta, että kannattaisi varmaan miettiä mikä järki näillä toimilla nyt on. Ikuisestiko meillä on nyt lappu luukulla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tapauksessa itse voisit hankkia lääkityksen, koska kuvittelet tunnistavasi ihmisiä anonyymien viestien takana. Olen kyllä ihmisvihaaja ja täysin rationaalisin perustein, mutta tehohoitaja en ole koskaan ollut.
Olen samaa mieltä, koska on jotenkin outoa että ihmiset luulee että täällä on vain 10 aktiivista ihmistä jotka kokoajan postailee.
Eikös tämä ole Suomen suurin keskustelupalsta. Aika harvinaista nähdä aloituksia samalta, ennemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
suomen talous tuhotaan sen takia että on vähän tavallista ärhäkämpi kausi-influenssa
Se, joka vieläkin luulee tämän olevan vain ärhäkämpi kausi-influenssa, täytyy todellakin olla kaiken uutisvirran ulottumattomissa.
se on kyllä aivan fakta:
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006458610.html
työikäiselle tämä ei ole mitään muuta kuin kausi-influenssa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin, näin on ihmisellä joka luulee että tämä on kaikille tosi tosi vaarallinen tauti. Juuri laajin tähän asti ja myös lievänä sairastavien määrät huomioiva Lancet-lehdessä julkaistu tutkimus kertoi, että kokonaiskuolleisuus on 0,66% ja nuoremmille ikäryhmille 0,16% - vain vähän A-influenssaa isompi. Olisiko mahdollista suojata vain riskiryhmät ja antaa muiden sairastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Minua huolestuttaa se ettei ainakaan kansalle ole kerrottu, mikä on strategia yleensäkään. Yritämmekö laumasuojaa hallitun määrän kerrallaan sairastumisia kautta, yritämmekö tukahduttaa viruksen kokonaan (mikä tuskin on kestävä ratkaisu), vai jotain muuta - mitä? Alkaa olemaan hintalaput sitä luokkaa että niitä ei kauaa huvita veronmaksajankaan maksaa, ellei ala kuulua selvitystä mihin toimilla oikeastaan pyritään ja onko ne järkeviä ja realistisia.
Millaiseksihan nousee meikäläisen keskituloisen veroprosentit, jos tämä kriisi tässä kuukausia jatkuu ja Suomi velkaantuu koko ajan lisää, ihan pelottaa.
No hei, ainahan te uhoatte muuttavanne ulkomaille jossa kaikki on paremmin. Souda vaikka kumiveneellä Ruotsiin jossa ei ihmishengellä ole arvoa.
Minulla on työpaikka Suomessa, ei nyt niin vaan pääse. Ja tosiaan kumiveneellä täytyisin lähteä kun rajat on kiinni. Itse tosiaan kannatan Ruotsin linjaa, koska vaikka jonkin verran enemmän kuolee erityisesti vanhusväestöä, niin muu inhimillinen kärsimys jää luultavasti paljon pienemmäksi.
Ja itse olen koronasta huolimatta elänyt ihan normaalisti. siinä määrin kun se on sallittua/mahdollista. Viime viikolla kävin mm. ravintolassa syömässä kahdesti ja kampaajalla. Samoin 75- ja 77-vuotiaat vanhempani ovat valinneet elää ilman karanteenia, ottaa vastaan riskin. Molemmat sanovat, että on ollut jo hyvä ja pitkä elämä, ja parempi loppu se korona on kuin vanhainkodissa vaipoissa dementoituneena vuosikausia.
Itselleni henkilökohtaisesti olisi ok ottaa riski siitä, että niin käy, mutta ymmärrän että useimmille ei ole. Mutta onko siis Suomen tavoite nyt hidastaa epidemian etenemistä jotta kukaan ei kuole hoidon puutteeseen, ja jos on, niin onko laskelmia kauanko tällä tavalla täytyy pitää rajoituksia voimassa ja mitkä on niiden muut seuraukset?
Ei kuoleminen ole ainoa ikävä asia jota pitäisi välttää, inhimillinen kärsimys on myös ja nämä toimet alkaa ennemmin tai myöhemmin sitä enenevässä määrin aiheuttaa. Nyt jo on väläytelty esim. eläkeleikkauksia, jotta voidaan kuitata kriisin hoitamisen hinta. Siinäpä sitten eläkeläiset kärsii köyhyydessä ja vailla varaa edes lääkkeisiinsä jopa kymmeniä vuosia, koska koronakriisin hoidon hinta. Ja samaan aikaan länsinaapurissa tällaisia ongelmia ei ole lainkaan.
Eläkemaksujen haaliminen voi tosiaan olla lähivuosina vaikeaa, jos työttömyys nousee luvattuun 18 prosenttiin. Silti ensimmäisenä ei kärsi eläkeläiset vaan lapset ja opiskelijat. Terveydenhoito tulee myös julkisella puolella heikkenemään entisestään, mutta niin olisi käynyt ilman koronaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ei siellä haudassa Suomen taloustilannekaan paljon hetkauta.
"
YHDYSVALLOISSA ensimmäiset koronakuolemat tulivat ilmi Washingtonin osavaltiossa. Elijah Ross-Rutterin äiti Sundee Rutter, 42, oli toipumassa rintasyövästä, kun hänellä todettiin maaliskuun alussa covid-19-tartunta.
Rutter oli yksinhuoltaja kuudelle 13–24-vuotiaalle lapselleen näiden isän kuoltua 2014.
Vielä rintasyöpähoitojen aikana perhe ja ystävät saivat käydä hänen luonaan sairaalassa, mutta nyt he pystyivät kommunikoimaan vain sairaalahuoneen ulkopuolelta.
– Jonkin aikaa hän pystyi lähettämään tekstiviestejä, mutta ne muuttuivat lopulta emoji-kuviksi, kertoi Ross-Rutter, 20, BuzzFeed Newsille.
– Hän vastasi sydämen kuvilla, mutta ei enää voinut kirjoittaa.
Maaliskuun 16. päivänä lääkäri soitti ja pyysi perheen tulemaan sairaalaan.
Ross-Rutter ja hänen viisi sisaruksensa saivat katsoa katsoa vain ikkunalasin läpi potilashuoneessa makaavaa äitiään. Naisen tyynyn vierelle oli laitettu pieni radiopuhelin, jonka kautta lapset pystyivät jättämään jäähyväisensä.
– Sanoin hänelle, että rakastan häntä – ja että pidämme huolta nuoremmista.
Iltapäivällä Sundee kuoli."
Vierailija kirjoitti:
Laskuissa on virhe jo siinä, että oletetaan että kaikki jatkaisivat elämäänsä normaalisti. Ehkä neljännes todellisuudessa tekisi näin, lopuilla on järki päässä ja terve itsesuojeluvaisto. Itse esimerkiksi siirryin lähes täysin etätöihin ennen kuin hallitus oli edes ehtinyt alkaa jahkailemaan koronan tiimoilta.
Samoin moni eläkeläinen. Tämäkin jo hidastaa viruksen etenemistä ja sairastavuutta merkittävästi. Esim. Ruotsissa tilanne päästettiin pitemmälle kuin Suomessa, mutta sielläkin se hidastui aivan vapaaehtoisesti. Siellä on tavallaan säästetty rajoituksia siirtämällä muutama miljardi, vaikka kustannuksia rajoituksista heillekin tulee.