Porin juoksukoulu kevät 2020
Hei, onko muita, jotka ottavat kunnonkohotuksen kuun vaihteesta alkaen? Aloitin eilen ja kävin äsken tekemässä toisen päivän ohjelman. Kokeilin tätä joskus, mutta into loppui parin viikon jälkeen. Nyt uudella asenteella.
Kommentit (141)
Moi vaan. Minulla on vähän ihmeellinen ongelma. En malta mennä tarpeeksi hitaasti. Jotenkin vain vauhti kasvaa ja kohta on pakko heittää kävelemään. Sellainen ”paikoillaan” sipsuttelu ei vain oikein ole ns. mun juttu.
Noh, ajattelenpa että tämä on vähän niin kuin positiivinen ongelma, parempi että yrittää liikaa kuin ettei ollenkaan ;)
Upeaa ap ja kunnonkohottaja!
Mä jätin eilen 5km väliin ja päätin uusia koko viikon. Meni niin nihkeästi koko viime viikko, päänsärkyä ja vetämätöntä oloa. Lenkkeily ei kulkenut yhtään.
Tänään pitkästä aikaa aika normaali olo, joten taidan nyt lähteä 9+9 min lenkille.
Mullakin aluksi meinas vauhti kohota liikaa kuntoon nähden. Sitten oikein ajatuksen kanssa hiljensin että jaksoin pidempään.
Jee jee, tänään toinen vitonen juostu ja kivasti meni. Tuntui hyvältä ja aikakin parani 3 minuuttia, josta olen hurjan yllättynyt eli 41 minuuttia meni nyt samaan matkaan. :O itseasiassa noin puoli välissä tuntui jopa paremmalta kuin ihan alussa ikään kuin keuhkot olisi kunnolla avautuneet hengittämään.
Viikonloppuna uusiksi. Mites AP:lla menee ja entä Uusi alku?
-kunnonkohottaja
Hei vaan, hienoa kuulla kuulumisianne! Minulle sunnuntain vitonen kostautui ja selkä kipeytyi samasta kohdasta, joka vihoitteli ennen kuin aloitin juoksuohjelman. Kävin eilen lenkillä, juoksin 30 minuuttia ja siinä ajassa ehdin 3 km. Se tuntui paremmalta, joten jatkan tällä tyylillä, huomenna seuraava 30 minuuttia juoksua. Olen kyllä ylpeä itsestäni, kun juoksin 5 km, mutta nyt pitää ottaa takapakkia. Tärkeintä, että tämä pysyy säännöllisenä harrastuksena eli 3-4 kertaa viikossa vaikka sitten se 30 minuuttia juoksua. -ap
Mulla meni viikko pitkälti alavireessä. Maanantaina koitin sitä 9+9 ja nihkeetä oli. Sitten en muuta tehnytkään kun rauhallisia kävelyitä koko viikkona.
Eilen oli jo olo ihan hyvä, mutten ehtinyt lenkille. Tänään tuntui heti aamusta et nyt tai ei koskaan.
Suunnittelin 5 km lenkin joka kävi 3 km kohdalla kodin lähellä että voin lopettaa tarvittaessa siihen laitoin lenkkarit jalkaan ja äänikirjan soimaan ja puuskutin menemään koko 5km ilman suurempia ongelmia. Yritin olla katselematta kelloa tai miettimättä juoksua. Keskityin vain tarinaan. Aikakin oli yllättävän hyvä 38 min. Mulla taisi toimia toi pitkä tauko hyvin.
Säänkin kanssa kävi näköjään tuuri. Juoksin auringonpaisteessa ja nyt puol tuntia myöhemmin ukkostaa ja sataa kaatamalla.
Selkeästi hyvä päivä!
Vierailija kirjoitti:
Hei vaan, hienoa kuulla kuulumisianne! Minulle sunnuntain vitonen kostautui ja selkä kipeytyi samasta kohdasta, joka vihoitteli ennen kuin aloitin juoksuohjelman. Kävin eilen lenkillä, juoksin 30 minuuttia ja siinä ajassa ehdin 3 km. Se tuntui paremmalta, joten jatkan tällä tyylillä, huomenna seuraava 30 minuuttia juoksua. Olen kyllä ylpeä itsestäni, kun juoksin 5 km, mutta nyt pitää ottaa takapakkia. Tärkeintä, että tämä pysyy säännöllisenä harrastuksena eli 3-4 kertaa viikossa vaikka sitten se 30 minuuttia juoksua. -ap
30 min juoksua 3-4 kertaa viikossa olisi kyllä älyttömän hyvä tahti. Miten on sujunut?
Mä oon vielä kahden vaiheilla pysyisinkö tässä viidessä vai jatkanko kymppiin. Tekisi mieli haadtaa itseään 10 km kanssa, mutta toisaalta varmaan sillä tiellä on isompi riski heittää hanskat kokonaan tiskiin. Ehkä pari viikkoa pysyn viidessä kilsassa ja katson sitten.
Työporukalla ollaan varmaan menossa naisten kympille ja oishan se hienoo pysyy juoksevan porukan kelkassa..
Vierailija kirjoitti:
Jee jee, tänään toinen vitonen juostu ja kivasti meni. Tuntui hyvältä ja aikakin parani 3 minuuttia, josta olen hurjan yllättynyt eli 41 minuuttia meni nyt samaan matkaan. :O itseasiassa noin puoli välissä tuntui jopa paremmalta kuin ihan alussa ikään kuin keuhkot olisi kunnolla avautuneet hengittämään.
Viikonloppuna uusiksi. Mites AP:lla menee ja entä Uusi alku?
-kunnonkohottaja
Miten kulki kolmas viitonen?
Mulla toi tän päivän lenkki oli vähän liian hyvää ollakseen totta. Epäilen että seuraava on melkolailla tahmeampi.
Upea juttu, että sait vitosen juostua ja tosi hyvä aika! Minä olen juossut joka toinen päivä 30 minuuttia ja ihan hyvin on mennyt. Välillä tuskaa ja välillä ei. -ap
Onnittelut ja tsempit kaikille uusille juoksijoille!
Itse aloitin muutamia vuosia sitten samalla ohjelmalla. Suhtauduin aika skeptisesti ajatukseen, että minäkin voisin jaksaa juosta lopulta kilometrejä. Mutta niin kuitenkin tapahtui ja juoksu on pysynyt matkassa mukana, tosin talvisin on on ollut kelien takia joskus kuukausien taukoja ja välillä on ollut rasitusvammaa, jonka takia on pitänyt huilia kauan. Teen eri pituisia lenkkejä eri vauhdeilla ja erilaisissa maastoissa.
Kaikille, jotka vielä epäröivät, jaksavatko yrittää siihen 10 km:n asti, haluaisin rohkaisuksi sanoa, että jos vain jaksaa juosta säännöllisesti, se tapahtuu aika lailla itsestään. Jos nyt jollain meni siihen 5 km lenkkiin lähes tunti ja jaksaa jatkaa lenkkejä ja edes yksi viikossa kestäisi saman verran, pitenee se matka itsestään, kun kunto ja sen myötä vauhti kuin huomaamatta nousevat. Eli jos mittaa aikaa, eikä matkaa (päättää juosta tunnin lenkin sen sijaan, että juoksisi 5 km lenkin), huomaakin yhtenä päivänä juosseensa 10 km.
Ja tietenkin se viiden kilsan lenkki on hieno homma sekin, eikä väkisin tarvitse yrittää enempää, pääasia että liikkuu!
3. vitosen heitin eilen ja oli nihkeämpää kuin se toinen. En tiedä mistä johtui. Aika parani 10 sekuntia ollen 40,50 tällä kertaa. :D. Eipä juuri muuta raportoitavaa. Mulle on tässä vitosessakin ihan tekemistä, että vedän nyt tätä kunnes keksin jotain muuta.
-kunnonkohottaja
Viestin 80 kirjoittaja täällä, eli tuo, joka epäili jaksavansa juosta 5km. Juoksin sen juuri äsken! Ei tehnyt edes pahaa. Epäilin taas ihan turhaan itseäni. Pitäisi vaan uskoa, että pystyy. Olen myös ollut se sohvaperuna, joka ei ole liikkunut pitkään aikaan yhtään mitenkään. Kyllä se kunto näköjään nopeasti kohoaa kun vaan liikkuu ja USKOO itseensä. Kiitos teille! :)
Tänään kävin viikon ekan 5km ja olipahan raskasta. Meinasin heittää hanskat tiskiin ekan kilometrin jälkeen, mutta sitten helpotti. Aika aikalailla sama kuin aiemmin 40-41 minuutin välissä. Varmaan nyt tämä pari viikkoa menee 2 x 5 km/viikko tahdilla. Sitten alkaa loma ja vois yrittää nostaa kertoja kolmeen kertaan viikossa.
Mites muilla menee?
-kunnonkohottaja
Hyvä!! Minulle ei kuulu mitään ihmeellistä, olen juossut tällä viikolla maanantaina ja keskiviikkona 30 minuuttia ja huomenna sunnuntaina on edessä viikon kolmas kerta. Perjantai jäi väliin, koska menimme mökille ja mökillä on omat juttunsa (sauna, uinti). Maanantai oli muistaakseni kankeaa, keskiviikkona tuntui kevyeltä. -ap
Nyt kun sanoin juoksevani huomenna, juoksinkin jo tänään. Hiki ja tuska, mutta puoli tuntia jaksaa, niin jaksoin nytkin. Kiva olo. -ap
Mä jatkoin seuraavalle viikolle ohjelmassa. Torstaina vedin siis tokan vitosen ja kyllä oli vaikeaa. Keskiviikkona levon sijaan oli koronatauon jälkeen eka tennistunti, olisikohan siinä säntäilyssä syy miksi jalat tuntuivat lyijyltä. Aika oli melkolailla sama kun ekalla kerralla. Huomemna pitäisi sitten juosta 5km +5min ja kävellä kotiin. Hitsi, missähän välissä sitä ehtis? Tuohonhan menee jo paljon aikaa. 🤔
Hienoa AP ja tsemppiä uudelle alulle tälle päivää! Itse kävin jo poikkeuksellisesti aamusta juoksemassa kun en jaksa kahta kertaa käydä suihkussa tänään. Viikon toinen vitonen siis juostu ja aika parani minuutilla ollen n. 39,40. Jee jee! En kyllä tunne juoksevani nopeammin, mutta ilmeisesti näin kuitenkin on. Kilometrivauhti on näemmä fitbitin mukaan parantunut kun se aiemmin oli päälle yhdeksän ja nyt jo välillä alle kahdeksan tai vähän päälle.
Kuinka paljon matkaa kertyy AP sun 30 minuuttiin, oletko mitannut? Menetkö samaa reittiä vai vaihdellen? Huomaatko edistymistä olossa tai muussa?
Alku oli taas nihkeä, mutta sitten alkoi taas rullata paremmin. Mikähän siinä on?
-kunnonkohottaja
Minulla on kolme eri reittiä, joita vaihtelen. Keskiviikkona juoksin pidemmälle kuin ennen, ehkä 3,5 km. Eilen taas 3 km. Vaihtelee siis jonkin verran, mutta hidasta on edelleen. Tärkein asia minulle on lenkkeilyn säännöllisyys. Olen aika laiska ja alkuinnostuksen jälkeen kaikki tahtoo jäädä. Nyt ajattelin tehdä poikkeuksen. -ap
Mites muilla juoksut kulkee?
Minä jatkan toistaiseksi ohjelmaa, jotenkin helpompi kun on valmis aikataulu joka kertoo koska tehdään ja mitä.
Viime viikon pitkä lenkki sujui todella hyvin, takasin päin kävellessä hieman eksyin metsään. Nyt oli reitti mäkisempää kun aiemmin olen pyrkinyt mahdollisimman tasaista reittiä suunnittelemaan.
Nää kelit suorastaan houkuttelee lenkille. Eilen vuorossa oli 20 min josta 5x1min täysillä. Kylläpä otti voimille. Illalla oli vielä tennistunti, jossa jalat oli lyijyä. Seuraava 5km huomenna, sitten ollaankin mökillä vkl joten lenkkeilyt väkisinkin jää vähemmälle.
Kiva kun sinulla menee hyvin Uusi alku! Minä tulin juuri viikon toiselta lenkiltä. Kunto on kasvanut vähän, taas meni 3.5km. :) Puoliso, lapset ja vanha äitimuori ovat kaikki kehuneet, että olen hoikistunut paljon. Selkäkipu on poissa, mikä on minulle tärkeintä. Tässähän tämä menee. -ap
Päätin lähteä ennen päivällistä kun sen jälkeen olisi taas saanut aikansa ruokaa sulatella ennen juoksua. Ja jee 5km täälläkin takana! Aikaa meni tasan 44 minuuttia eli ihan rauhassa lönkötellen meni täälläkin. Ihan hyvältä tuntui melkeinpä koko ajan kun vauhti pysyi hitaana ja jaksoi hyvin hengitellä. Pari kertaa matkan aikana pienet ylämäet varsinkin loppupuolella tuntui vähän enemmän. Nyt ainakin pari lepopäivä alle ja katsotaan mitä sitten. Riippunee tuosta polvestakin. Käytin vitosen aikana polvitukea jospa se auttaisi estämään kipuja.
80, kyllä se kunto vaan kummasti nousee, vaikkei sitä uskoisikaan. En minä todellakaan ole mikään himojuoksija vaan ihan sohvaperunasta lähdin ilman MITÄÄN urheilutaustaa. Vauhdin kun pitää tarpeeksi hitaana niin kyllä jaksaa ja niin se vain on minullakin 5k takana tänään 6 viikon ohjelman jälkeen!
-kunnonkohottaja