Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Porin juoksukoulu kevät 2020

Vierailija
31.03.2020 |

Hei, onko muita, jotka ottavat kunnonkohotuksen kuun vaihteesta alkaen? Aloitin eilen ja kävin äsken tekemässä toisen päivän ohjelman. Kokeilin tätä joskus, mutta into loppui parin viikon jälkeen. Nyt uudella asenteella.

Kommentit (141)

Vierailija
121/141 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sportstracker kertoo vauhdin myös

Vierailija
122/141 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksin äsken sen neljännen viikon 15 minuuttia ja pääsin vain 1,77 kilometriä ja vauhtini oli 8,45 kilsaa tunnissa. En tajunnut olevani näin huono. Iski epätoivo etten ikinä voi jaksaa juosta viittä kilsaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/141 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan

Vierailija
124/141 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän vielä, jos jollakin kokemusta Porin juoksukoulusta ja osaisi auttaa.

Vierailija
125/141 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, kiva kun tätä on nostettu. Minulla meni ekaan 5 km lenkkiin aikaa 57 minuuttia kuten olen aiemmin ketjuun kirjoittanut. Luulin etten ikinä jaksaisi juosta, mutta juoksin. :) Sitten ajattelin, että en jaksa juosta helteillä, mutta olen juossut ihan normaalisti 3-4 kertaa viikossa 30 minuuttia kuten olen tehnyt koko ajan sen jälkeen, kun äitienpäivänä juoksin 5 km. Tsemppiä! Onnistuu se! -ap

Vierailija
126/141 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap! Juoksetko siis jo 5 km aikaan 30 minuuttia. Kova suoritus!

Vierailija
127/141 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan

Vierailija
128/141 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juokse 5 km 30 minuuttiin. -ap

Vierailija
129/141 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juoksin äsken sen neljännen viikon 15 minuuttia ja pääsin vain 1,77 kilometriä ja vauhtini oli 8,45 kilsaa tunnissa. En tajunnut olevani näin huono. Iski epätoivo etten ikinä voi jaksaa juosta viittä kilsaa.

Höpsis, älä mollaa itseäsi suotta! 8,45 km / h on aivan normaali vauhti. Peruskuntoa kehittävien lenkkien (= näitä tulisi olla suurin osa lenkeistä) tulee olla riittävän matalatehoisia eli syke ei saa nousta hirveän korkeaksi. Ja sykemittareita tai muita vempaimia ei tarvita, oma olo kertoo tarpeeksi. Ei tämä ole mikään kilpailu. Kyse ei ole siitä, että pitäisi mennä lujaa, eikä se matkan piteneminenkään ole sellainen asia, mihin pitäisi liikaa fiksoitua. Kun liikkuu säännöllisesti niin kunto nousee ajan mittaan aivan huomaamatta ja sitä mukaa vauhtiakin tulee lisää ja matkat pitenevät. Kaikki liikunta on hyvästä ja lisää terveyttä ja toimintakykyä. Jos tuossa ohjelmassa sanotaan, että "nyt aikaa meni 30 min ja juoksit 5 km" tms, se ei ole mitään Jumalan sanaa. Ei kannata kauheasti noteerata sitä. Ei ole mitään sääntöjä siihen, kuinka nopeasti pitäisi edetä. Kuten aiemmin ketjussa sanoin, se on aika nopea vauhti. Lisäksi maasto vaikuttaa paljon - juokseeko tasaisella asfaltilla vai mäkisellä ja juurakkoisella metsäpolulla. Puhumattakaan tästä helteestä ja kunkin juoksijan yksilöllisistä ominaisuuksista. Jollain voi olla kymmeniä kiloja ylipainoa ja meno on silloin taatusti raskaampaa. Tai jos toinen on 150 cm ja toinen 190 cm, ovat askeleetkin erimittaiset. Liikutaan omaan tahtiin muista välittämättä! 

Vierailija
130/141 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan

Vierailija
131/141 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ajattelen että kun helteet väistyvät niin juokseminen saattaa tuntua helpommalta.

Vierailija
132/141 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin lenkkeilyn ihan sohvan pohjalta (mutta normaalipainoisena) 4,5 vuotta sitten juurikin tuollaisella Porin juoksukoulun tapaisella ohjelmalla. Nyt juoksen viisi kilsaa alle 24 minuuttiin! Täysiä juostessa siis. Peruskestävyyslenkki tietenkin paljon hitaampaa.

Olen kyllä ollut sinnikäs ja säännöllinen. Ainoastaan sairastumiset ja pari rasitusvammaa ovat aiheuttaneet taukoviikkoja.

Vierailija
133/141 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka juoksijoille menee? Itse ajattelin ensi viikolla aloittaa maanantaina. Kannattaako sohvaperunan edes yrittää vai onko kamalan työläs ohjelma.

Vierailija
134/141 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan

Vierailija
135/141 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluaisin kovasti tehdä jonkun tämäntyyppisen ohjelman, mutta pitäisi olla vielä lällympi aloitus kuin tässä. :D Tässähän jo alussa pitäisi jaksaa juosta se kaksi minuuttia. Mä olen niin rapakunnossa, etten jaksa ees minuuttia putkeen.

Vierailija
136/141 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksi oma ensimmäinen viikko. Vähän mukaile tuota Porin juoksukoulun ekaa viikkoa mutta helpotat sitä. Sen ekan oman viikkosi jälkeen aloitat juoksukoulun ekan viikon eli omasi tokan.

Vierailija
137/141 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on mennyt hyvin rauhalliseen tahtiin.

Nyt on ollut töissä niin kaaosta että tulee en saa kunnolla nukuttua ja se verottaa sekä motivaatioa että kuntoa juosta.

Oon yrittänyt pari kertaa viikkoon juosta sen 5km, mutta ei oo kyllä onnistunut. Viimeksi jo 3km teki tiukkaa.

Lisäksi polvet on alkanut vähän kipuilemaan..

onneksi enää reilu viikko lomaan. Sitten tosin mökkeillään ja lenkkeily jää, mutta ehkä nyt tärkeintä saada itsensä taas toimintakuntoiseksi.

Vierailija
138/141 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka juoksijoille menee? Itse ajattelin ensi viikolla aloittaa maanantaina. Kannattaako sohvaperunan edes yrittää vai onko kamalan työläs ohjelma.

Tuo ohjelma on tarkoitettu nimenomaan sohvaperunoille, joilla ei välttämättä ole hyvä kunto tai aiempaa liikuntataustaa (tai ei ole liikkunut aikoihin). Kannattaa siis kokeilla, jos juokseminen kiinnostaa. Mielestäni se alkaa hyvin 'lempeästi' ja rasitustaso nousee vähitellen. Toki sitä voi soveltaa omiin tarpeisiin ja esim. kävellä pitemmän aikaa juoksun sijaan, jos kunto ei vielä anna periksi. 

Vierailija
139/141 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä haluaisin kovasti tehdä jonkun tämäntyyppisen ohjelman, mutta pitäisi olla vielä lällympi aloitus kuin tässä. :D Tässähän jo alussa pitäisi jaksaa juosta se kaksi minuuttia. Mä olen niin rapakunnossa, etten jaksa ees minuuttia putkeen.

Jos et jaksa juosta kahta minuuttia, juokse ensin minuutti tai puoli minuuttia tai vaikka kymmenen juoksuaskelta. Pääasia, että liikkumisen aloittaa jostain. 

Luulen, että monien aloittelijoiden ongelma on siinä, että yritetään liikaa liian nopeasti ja lannistutaan ja jätetään homma kesken, kun tuntuukin liian rasittavalta. Monet kuvittelevat että juoksu tarkoittaa jotakin hiki hatussa pinkomista, mutta juosta voi rauhallisemminkin. Kannattaa ihan harjoitella sellaista hidasta juoksua - ei edes yritä mennä nopeampaa kuin reippaassa kävelyssä, mutta silti etenee juoksuaskelin. Hyvä vaihtoehto on myös aloittaa pelkillä reippailla kävelylenkeillä. 

Itse aloitin kävellen, sitten aloin juosta esim. yhden lyhtypylväänvälin kerrallaan, sitten taas kävelin. Jossain vaiheessa kaksi lyhtypylväänväliä. Sitten löysin tuon juoksukoulun, jonka mukaan aloin harjoitella.

Vierailija
140/141 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan pitkästä aikaa. Miten on mennyt? Minä olen jatkanut kolme kertaa 30-minuuttista juoksua viikossa koko kesän. Viime viikolla jäi ensimmäistä kertaa väliin flunssan takia ja tällä viikolla olen juossut vain kerran. Äsken katsoin ulos pimeää tihkusadetta ja aloin miettiä, pitäisikö siirtyä sisäliikuntaan. Mites muut? -ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme