Porin juoksukoulu kevät 2020
Hei, onko muita, jotka ottavat kunnonkohotuksen kuun vaihteesta alkaen? Aloitin eilen ja kävin äsken tekemässä toisen päivän ohjelman. Kokeilin tätä joskus, mutta into loppui parin viikon jälkeen. Nyt uudella asenteella.
Kommentit (141)
Tulin juuri viikon toiselta lenkiltä. Ke oli eka ja se ei mennyt hyvin. 2km jälkeen alkoi päänsärky enkä uskaltanut jatkaa juosten, joten kävelin välissä kilometrin ja päänsärkykin helpotti. Loppu meni taas juosten. En tiedä olinko juonut liian vähän vai mikä oli. Keli oli kuitenkin tosi kuuma.
Tänään meni paremmin ja kävin jo aamulla kun halusin välttää liian lämmintä ilmaa. Toki nytkin jo on aika lämmintä. Juoksen aina saman reitin ja kymmajseni tänään kun pääsin siihen kohtaan missä piti olla 5 km täynnä, näytti laskuri vain 4,7km! En ymmärrä. Samaa ohjelmaa kuitenkin olen käyttänyt koko ajan. Askeliakin tuli lopulta n. 500 enemmän kuin aiempiin 5 km penkkeihin eli varmasti juoksin enemmän kuin aiemmin, mutta kummallista, että sama matka onkin yhtäkkiä lyhyempi! Katsotaan miten ensi kerralla.
-kunnonkohottaja
Eka viikko kun yritän 3 x 5 km/viikko. Tähän asti siis 2x5km/viikko. Tänään oli niistä kerroista ensimmäinen. Hyvin meni, mutta tuo mun Fitbitin matkalaskuri on nyt jotenkin sekaisin. Tein vielä ylimääräisen lenkinkin ja kun piti olla 5 km aiempien juoksujen mukaan täynnä niin näyttikin entistä vähemmän matkaa (lisälenkistä huolimatta). En tiedä missä vika, mutta ärsyttää kun ei voi luotettavasti aiempiin tuloksiin verrata. No mulla on paketissa uudempi fitbit, jos se toimisi paremmin.
Tänään kävin aamusta ja se tuntuu sopivan mulle paremmin. Oli myös sopivan viileää vielä. Vähän mietityttää, että miten kesällä kun en haluaisi alleineni ja maharölleineni juosta tuolla kaiken kansan edessä ja ilman hihatonta taas tulee ihan liian kuuma.
Mitä teille muille kuuluu? Paljonko on Alun ennätysmatkalla nyt pituutta? Ja miten menee AP?
-kunnonkohottaja
Hyvä kunnonkohottaja! Tasaisesti menee täällä. Juoksin eilen tämän viikon ekan lenkin, 3.5 km. Tuntuu hyvältä tahdilta ja tunnen itsekin vauhdin / askelen vähän parantuneen. Minä juoksen hihattomassa paidassa ja lyhyissä trikoissa, vaikka olen paksu. Jos jotakuta naurattaa, niin siinäpä nauraa, eiköhän hänestäkin jotain huomauttamista keksisi, jos tiukka paikka tulisi. :) -ap
Viikon toinen vitonen heitetty eli aikataulussa ollaan. Vähän oli nihkeetä menoa. En tiedä johtuuko siitä, etten syönyt aamupalaa ennen lähtöä. Edellisen vitosen jäljiltä nilkka myös kipeytyi, mutta oli tänään kunnossa niin uskalsin lähteä. Toivottavasti ei tule tavaksi. La tai su seuraava sitten taas. Kai sitä pitäisi uskaltautua itsekin hiattomiin siirtyä, sen verran kuuma tuli.
-kunnonkohottaja
Hei juoksijat!
Nyt kun juoksette 5 km, niin lähdettekö kylmiltään juoksemaan vai kävelettekö ensin?
Minä pystyn kyllä juoksemaan hiljaa, mutta noin 20 minuuttia pitää kyllä kävellä ensin.
Mistäköhän johtuu, että pystyn juoksumatolla juoksemaan mutta ulkona en jaksa?
Minulla on niin hidas vauhti, että en tarvitse kävelyä alkuun. :) Tänään oli tämän viikon toinen lenkki, 3.5 km. Hyvin menee. -ap
Lähden aikalailla suoraan juoksemaan, mutta ei kai tuollaisesta kävelystä varmastikaan mitään haittaa ole. Eka kilometri on kuitenkin yleensä aika ikävän tuntuista, mutta helpottaa kyllä kun matka etenee, että sinänsä tuollainen kävely voisi ihan olla paikallaan minullekin.
Olen joskus aiemmin juossut myös juoksumatolla ja on se helpompaa kun rytmi pysyy samana koko ajan ja ei ole nousuja tai vastatuulta. Toisaalta taas ulkona kun juoksen ja tulee vastaantulija niin juoksen vähän lujempaa, jotten vaikuttaisi ihan niin hitaalta kuin olen :D , joten sekin tekee ulkonajuoksemisesta raskaampaa.
-kunnonkohottaja
Hei,
törmäsin tähän ketjuun aikalailla vahingossa, ja voi kuinka tuli hyvä mieli! Aivan mahtavaa, että olette löytäneet juoksun ihmeelliseen maailmaan ja lähteneet haastamaan itseänne. Keep up the good work!
Itse olen ehtinyt jo vajaat 10 vuotta juoksennella, mutta muistan niin mainiosti sen oman ensimmäisen kokonaisen kilmetrin, ensimmäisen 5 km jne. jne.
Vauhti ei ole pääasia vaan lenkillä vietetty aika, ja se, ettei mene liian tiukkaa tahtia ja liian kovin tavoittein alkuun. Ihailen suunnattomasti AP:n asennetta! Itse opin hieman kantapään kautta, ettei jokaisella lenkillä tarvitse tehdä uutta (maailman)ennätystä. Lenkit on erilaisia. Nykyään nautin erityisesti hitaista hipsutteluista, eli olen vihdoin oppinut juoksemaan kyllin hitaasti - ei muuten ollut helppo oppitunti. Eipä mulla muuta, oli vain pakko avautua, kun tykkäsin ketjusta.
T. Sivusta huutelija
Mulla ei oo sujunut niin kun suunnittelin. Tarkoitus oli seurata ohjelmaa pidemmälle, mutta taas mökki viikonloppu sekotti.
Perjantaina ennen lähtöä juoksin onjelman mukaan 5km + jotain päälle.
Tällä viikolla oon käynyt kaksi kertaa 5km lenkillä, kun en tiennyt mistä päivästä hyppäisin takas ohjelmaan. Ehkä mäkin jatkan nyt näin ja palaan ehkä ohjelman loppupuoliskoon myöhemmin.
Viikon eka 5km ei kulkenut hyvin ja kävelin lopussa. Tänään suju hyvin mutta kyllä huiteli sykkeet korkealla ja nyt on jalat aika väsyneet. Huomenna pitää yrittää kävellen palautella.
Vierailija kirjoitti:
Hei juoksijat!
Nyt kun juoksette 5 km, niin lähdettekö kylmiltään juoksemaan vai kävelettekö ensin?
Minä pystyn kyllä juoksemaan hiljaa, mutta noin 20 minuuttia pitää kyllä kävellä ensin.
Mistäköhän johtuu, että pystyn juoksumatolla juoksemaan mutta ulkona en jaksa?
Mä lähden heti juoksemaan jos lähden meiltä alamäen suuntaan, jos ylämäen, niin kävelen ensin yhden mäen ylös ja lähden huipulta.
Varmasti hyvää tekis aloittaa vähän lämmitellen, mutta en oikein malta.
Mä oon huomannut joskus aiemmin saman juoksumatolla ja tuuminut että se ettei tarvitse ruhoaan kuljettaa eteenpäin, vaan vain ylös voisi selittää miksi on kevyempää..
Olipa mukava löytää tämä ketju googlettamalla aiheesta. Itselläni on menossa Porin juoksukoulun viikko 4 ja vielä tuntuu juokseminen tahmealta. En tiedä, että vaikuttavatko nämä helteet asiaan mutta ei kyllä ole sellainen rento fiilis juosta. Tänään olisi vuorossa keskiviikon vapaa ja mietin että pitäisikö minun sittenkin juosta jotain kun se juoksu tuntuu tahmealta. Olen todella epäileväinen, että voinko minä joskus juosta 5 kilometriä putkeen.
-toiveena juosta oikeasti joskus 5 kilsaa kävelemättä välissä.
Mun on pitänyt aloittaa tää pitkään ja nyt sattumalta löysin palstalle ja tähän ketjuun. Voikohan tätä aloittaa nyt helteillä? Kävelen pitkiäkin matkoja, mutta juossut olen viimeksi vuosi sitten kilometrin. 😃 Prioriteeteissa on liikunta jäänyt siis melko alas.
Vierailija kirjoitti:
Olipa mukava löytää tämä ketju googlettamalla aiheesta. Itselläni on menossa Porin juoksukoulun viikko 4 ja vielä tuntuu juokseminen tahmealta. En tiedä, että vaikuttavatko nämä helteet asiaan mutta ei kyllä ole sellainen rento fiilis juosta. Tänään olisi vuorossa keskiviikon vapaa ja mietin että pitäisikö minun sittenkin juosta jotain kun se juoksu tuntuu tahmealta. Olen todella epäileväinen, että voinko minä joskus juosta 5 kilometriä putkeen.
-toiveena juosta oikeasti joskus 5 kilsaa kävelemättä välissä.
Jos juoksu ei suju, ei ratkaisu välttämättä ole treenin lisäämisessä vaan juuri siinä levossa. Sitäkin tarvitaan. Kannattaa helteillä kokeilla, toimisiko aamu- tai iltalenkki paremmin, kun ilma on viileämpi. Tarvittaessa kannattaa otta vesipullo mukaan, suosittelen myös lippalakkia ja aurinkolaseja. Lippiksen voi vaikka kastella kylmällä vedellä, niin pää pysyy viileänä. Varmasti se viisi kilsaa vielä sujuu. Kun itse aloitin, olin yhtä epäileväinen, kun en jaksanut juosta putkeen varmaan viittäsataa metriä. Harjoittelun jälkeen meni se 5 km ongelmitta ja jatkoin harjoittelua ja meni 10 km. Nyt menee vielä enemmän ja mietin maratonia.
Tsemppiä!
Nala kirjoitti:
Mun on pitänyt aloittaa tää pitkään ja nyt sattumalta löysin palstalle ja tähän ketjuun. Voikohan tätä aloittaa nyt helteillä? Kävelen pitkiäkin matkoja, mutta juossut olen viimeksi vuosi sitten kilometrin. 😃 Prioriteeteissa on liikunta jäänyt siis melko alas.
Hyvin voi aloittaa!
Yritän myös juosta vasta illalla mutta kyllä se tämä helle lisää tuskaa.
Minä mietin että kun juoksen niin tosi hitaasti että onko se viisi kilometriä edes mahdollinen. Ohjelmassa sanotaan että 2,5 kilometriä menee vartissa. Ei mene minulla.
Vierailija kirjoitti:
Minä mietin että kun juoksen niin tosi hitaasti että onko se viisi kilometriä edes mahdollinen. Ohjelmassa sanotaan että 2,5 kilometriä menee vartissa. Ei mene minulla.
Kyllä se on mahdollista. Sitten juoksee vain hitaammin ja pitemmän aikaa. Millainen vauhti sinulla nyt on? Oletko katsonut, kuinka nopeasti pystyt kävelemään? Reipas kävelyvauhti on sellainen 6 km / h ja juoksun uskoisin sujuvan sitä nopeammin. Mikään kiire ei todellakaan ole vaan kannattaa edetä sellaista vauhtia kun jaksaa ja hyvältä tuntuu. Peruskuntoa kehittävä vauhti on sellainen, jossa ei liikaa hengästy, vaan kykenee puhumaan samalla. Välillä toki on hyvä kokeilla reippaampiakin lenkkejä. Tuo 2,5 km / 15 min tarkoittaa 10 km tuntivauhtia ja se on aika reipas. Monilla peruskuntolenkkien vauhti on siinä 7-8 km / h.
Minä en yhtään tiedä vauhtiani. En omista sellaista sykemittaria tai muuta. Nyt ei olisi rahaa sellaista ostakaan. Onkohan kännykkään joku sovellus, joka mittaa vauhtia? Minulla on iPhone.
Mahtavaa ap, että sulla näkyy selkeitä tuloksia. Selkäkivun selättäminen varmasti motivoi jatkamaan ja hoikistuminen myös.
Mä ei oo vielä huomannut moista, vaikka kyllähän se yksi ultimate goal olisi päästä näistä keski-iän kerryttämistä kiloista, edes osasta. Vaa'asta on patterit loppu niin en pysty tarkastamaan tilannetta.
Mites muiden juoksut kulkee?