Kaikkien aikojen lama tulossa
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillekin raha on tärkeämpää kuin elämä, joten jos menettävät suuren osan rahoistaa, luopuvat myös elämästään.
Raha ON elämä. Tai jos ei raha niin jokin muu arvon säilyttäjä, jolla voi vaihdon kautta saada tarvitsemiaan asioita.
Höpövitunhöpö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
raha raha raha, pitää elämässä muutakin olla..
Tottakai pitää olla muutakin. Mutta ilman rahaa ei ole elämää, ruoka ym välttämättömyydet maksaa.
Kasvata itse ruokasi. poimi sieniä marjoja ja villivihanneksia.
En omista maata jossa kasvattaisin ruokia. Eikä maassa kasva mitään syötäväksi kelpaavaa suurimman osan aikaa vuotta näin pohjoisessa maassa.
Nuo jotka neuvovat poimimaan jotain villiyrttejä ja olemaan sitä kautta omavaraisia ovat kyllä niin autuaan kuutamolla kuin voi olla. Saattavat olla melko hoikkia omavaraistelijoita jo joulun nurkilla vaikka nyt kesän pysyisivätkin jotenkuten hengissä. Ei ole sientenkään kalorimäärissä kehumista.
Nyt jos teidän sotaa käyneet isovanhemmat kuulisi teidän ruikutusta muutaman kuukauden seisokista, joka talousviisaidenkaan mielestä ei ole verrattavissa 90-luvun lamaan, niin häpeäisivät silmät päästään. Missä on suomalsinen sisu ja periksiantamattomuus?
Kyllä tästäkin lamasta noustaan ja puolen vuoden päästä on työntekijöistä taas pulaa. Pienyrittäjille tietysti huono ja kova paikka. Ottakaa loman kannalta te muut
mis52v
Vierailija kirjoitti:
No, lamastahan muistuu mieleen ne 20%prosentin asuntolainakorot.
Se tulee mieleen.
Nyt vaan ei koronnostot ole aiheellisia tai edes mahdollisia, koska koko maailma menisi konkurssiin jo prosenttiyksikön noususta ohjauskoroissa... Ennemmin ne pysyvät matalana ainakin koronakriisin yli eli pari vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Itkettää, hemmetti soikoon elämäni kolmas lama ja olen vasta 29-vuotias. Mies sai potkut viime viikolla ja mun firmalla menee pskasti. Lisäksi vielä meitä yrittäjiä potkitaan ja kadehditaan! Arvatkaa vaan saadaanko me yksinyrittäjät tukia, emme. Ja turha vttu vinkua yrittäjän riskistä. Konkurssi on yleensä ennalta arvattavissa jo kuukausia/vuosia ennen, mutta tämä korona on kriisinä niin käsittämätön ja nopea, että aivokapasiteetti ei riitä sen älyämiseen.
Kyllä se voi olla niin että tämä lama on sellainen, että siitä ei minun elinaikanani selvitä. Vakituiset palkkatyöpaikat jäävät historiaan, ne vähäiset mitä jää ovat suurimmalta osin etätöitä, joista seuraa että ravintolat ja kahvilat häviävät lopullisesti katukuvasta. Kaikki kivijalkaliikkeet ruokakauppoja lukuun ottamatta lopettavat.
Musta tuntuu niin pahalta nyt että harkitsen köyden hankkimista.
Itse olen 31 ja samat lamat elänyt. Nyt kun mietin, niin ovatko ne sitten olleet syynä siihen, etten ole uskaltanut ostaa asuntoa enkä ottaa oikeastaan mitään muuta velkaa, niin opintolainaa.
Kieltämättä juuri nyt olen siitä iloinen. Kun ei paljoa omista, niin ei ole paljoa menetettävää. Töiden jatkosta ei tietty kukaan tiedä.
Nyt saavat ne maistaa omaa lääkettään jotka lällätti niille työttömille ja pienituloisille että ovat laiskoja
Vierailija kirjoitti:
Nyt jos teidän sotaa käyneet isovanhemmat kuulisi teidän ruikutusta muutaman kuukauden seisokista, joka talousviisaidenkaan mielestä ei ole verrattavissa 90-luvun lamaan, niin häpeäisivät silmät päästään. Missä on suomalsinen sisu ja periksiantamattomuus?
Mennyt pullamössö sukupolven mukana kauas pois, liian helppoa ollut elämä ja kaikki valmiiksi tehty, nyt joutuu suurin osa nöyrtymään
Vierailija kirjoitti:
Isovanhemmat????? Mä olin 90-luvulla jäädessäni laman vaikutuksesta työttömäksi 29-vuotias. Nuorempi lapsi syntyi samana vuonna, olin äitiyslomalla tuolloin. Äitiyslomalla voi todellakin jäädä työttömäksi, se ei saa vain olla syy irtisanomiseen. Ei mulla todellakaan ole vielä sen ikäisiä lastenlapsia, että ne täällä kirjoittelisivat.
Ei ole mitään pahaa varustautua tulevaan. Minulla vei tuosta vuodesta 1993 vuoteen 2011 ennen kuin sain seuraavan kerran toistaiseksi voimassa olevan työpaikan. Pätkää ja koulutusta siihen väliin kyllä mahtui paljon.
Hyvinvointivaltio tulee kovaa alas ja Suomesta tulee kuin Yhdysvallat.
Tätä menoa kaikki tuet poistetaan ja köyhille on jatkossa tarjolla vain ruokalipukkeita joilla saa kassillisen ruokaa marketista.
Julkinen terveydenhuolto lakkautetaan kokonaan ja jatkossa hoitoon pääsevät vain ne, joilla on yksityinen terveysvakuutus. Muut jäävät ilman.
Kun asunnottomuus räjähtää käsiin, kunnat alkavat muuttaa huonokuntoisimpia vuokra-asuntojaan kodittomien suojiksi niin että kukin perhe saisi käyttöönsä yhden huoneen ja loput tilat olisivat yhteisiä.
Korkeakoulut ja lukiot muuttuvat maksullisiksi, ja peruskoulussakaan ei enää olisi maksutonta kouluruokaa.
Päin v*ttua ollaan siis menossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
raha raha raha, pitää elämässä muutakin olla..
Tottakai pitää olla muutakin. Mutta ilman rahaa ei ole elämää, ruoka ym välttämättömyydet maksaa.
Kasvata itse ruokasi. poimi sieniä marjoja ja villivihanneksia.
Siisus, että viisi miljoonaa suomalaista kasvattaisi ruokansa itse, söisi marjoja, kalastaisi ja metsästäisi? Siinä ei paljoa laakereilla lepäiltäisi kun pitäisi raataa pellolla, metsässä ja kalassa, että saisi riittävän määrän ravintoa. Kaiken luksuksen voisi samantien unohtaa, kuten asumisen, sähkön ja muun infran - ei se niin hienoa olisi asua missään maakuopassa tai itsetehdyssä puuhökkelissä suomen keleissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillekin raha on tärkeämpää kuin elämä, joten jos menettävät suuren osan rahoistaa, luopuvat myös elämästään.
Raha ON elämä. Tai jos ei raha niin jokin muu arvon säilyttäjä, jolla voi vaihdon kautta saada tarvitsemiaan asioita.
Höpövitunhöpö.
Joo, älä missään nimessä vain perustele aivopieruasi. Itse varmaan tykkäisit pukeutua sammaleeseen, tehdä kaarnasta kengät, asua maakuopassa, raataa pellolla ja elää kalaonnen varassa ilman sähköä ja kunnallistekniikkaa...
Vierailija kirjoitti:
Tätä menoa kaikki tuet poistetaan ja köyhille on jatkossa tarjolla vain ruokalipukkeita joilla saa kassillisen ruokaa marketista.
Julkinen terveydenhuolto lakkautetaan kokonaan ja jatkossa hoitoon pääsevät vain ne, joilla on yksityinen terveysvakuutus. Muut jäävät ilman.
Kun asunnottomuus räjähtää käsiin, kunnat alkavat muuttaa huonokuntoisimpia vuokra-asuntojaan kodittomien suojiksi niin että kukin perhe saisi käyttöönsä yhden huoneen ja loput tilat olisivat yhteisiä.
Korkeakoulut ja lukiot muuttuvat maksullisiksi, ja peruskoulussakaan ei enää olisi maksutonta kouluruokaa.
Höpö höpö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isovanhemmat????? Mä olin 90-luvulla jäädessäni laman vaikutuksesta työttömäksi 29-vuotias. Nuorempi lapsi syntyi samana vuonna, olin äitiyslomalla tuolloin. Äitiyslomalla voi todellakin jäädä työttömäksi, se ei saa vain olla syy irtisanomiseen. Ei mulla todellakaan ole vielä sen ikäisiä lastenlapsia, että ne täällä kirjoittelisivat.
Ei ole mitään pahaa varustautua tulevaan. Minulla vei tuosta vuodesta 1993 vuoteen 2011 ennen kuin sain seuraavan kerran toistaiseksi voimassa olevan työpaikan. Pätkää ja koulutusta siihen väliin kyllä mahtui paljon.
Ehkä tämä ei ollut juuri sinulle henkilökohtaisesti tarkoitettu. Täällä on kaikenikäisiä vanhuksista teineihin.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päin v*ttua ollaan siis menossa.Höpö höpö
Katso Yle Areenasta ohjelma Köyhänä Englannissa. Uskomatonta, kuinka voi käydä hyvinvointiyhteiskunnassa.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama, olen työtön, ei kallista omaisuutta, ulosotossa jo vuosia, ei mitään menetettävää, vielä tämä sosiaalinen eristäytyminen koronan johdosta, ei voisi vähempää kiinnostaa miten tulevaisuudessa menee.
Kun rahat loppuu olet kadulla ilman rahaa ruokaan. Olet saanut nauttia yhteiskunnan ylläpidosta kun rahaa on ollut tukea kaikkia. Nyt kannattaisi alkaa kerätä vaikka pulloja tai mennä niitä maataloustöitä tekemään.
En ole. Aion kalastaa tulevaisuudessa ruokani.
Minä olen 30v. Aika rappiolla ollaan kun tämä on jo 3 taantuma.
Kukaan ei enää jaksa elämää...on muuten vain niin tylsää ja raskasta. Meillä on äidit päässeet onnellisina eläkkeille ja me 30 vuotiaat ovat täysin uupuneita ja kyynistyneitä.
Toivo mennyt. Maailma on yhtä pelleilyä.
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä tuo asuntoidea on hyvä. Täälläkin on tyhjillään kokonaisia kerrostaloja alle 10 km kaupungista. Ei niihin kukaan halua, kun uudempia ja parempiakin on tarjolla. Asumis- ja toimeentulotuki hoitaa vuokran.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päin v*ttua ollaan siis menossa.Höpö höpö
Katso Yle Areenasta ohjelma Köyhänä Englannissa. Uskomatonta, kuinka voi käydä hyvinvointiyhteiskunnassa.
Eri
Se ei ole koskaan tuon kummempi ollutkaan
Näinhän siinä käy, että pienet yritykset katoaa kartalta. Jotkut eivät millään ymmärrä, että tietyt puolueet haluavat ne kaikki pois kilpailemasta. Valitettavasti myös pienyrittäjän kannattaa myydä ajoissa suuremmille, heti kun on saanut jalansijaa ja mainetta ja jäädä itse vain työntekijäksi miljoonineen - aika usein kun siihen myyntiin liittyy se työvelvoite. Itsellä on varmasti edesssä se tilanne, että pomo myy paikan. Hän sanoo, että minä saan olla eläkeikään asti töissä (10 vuotta aikaa) mutta kuitenkin aikoo itse jäädä eläkkeelle. Hän ei ymmärrä, että tuskin sillä ostajalla on käyttöä niille 80-90 -luvun tekniikoille, millä minä teen töitä - koska näin on aina tehty. Mulla on itse hankittua osaamista, mutta ei tuoretta työkokemusta nykyaikaisemmista järjestelmistä, koska niitä meille ei haluta. Mutta se on jo toisen postauksen aihe se.