Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaikkien aikojen lama tulossa

Vierailija
30.03.2020 |

Mitkä mietteet?

Kommentit (109)

Vierailija
61/109 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te keskiluokkaiset ulisette? Nauttikaa ylimääräisistä perhevapaista. Lapset on pienen hetken pieniä. Ulkomaan matkat on nyt matkailtu. Naapurin Sinikkaa ei voi nyt jatkossa tehdä kateelliseksi instakuvilla Thaikuista. Sen sijaan voitte palata 50-luvulle ja olla korttelinne mainoin kotiäiti, miehenne ja lastenne oiva palvelija. Kellohame päälle ja lattioita lakaisemaan.

Vierailija
62/109 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

raha raha raha, pitää elämässä muutakin olla..

Tottakai pitää olla muutakin. Mutta ilman rahaa ei ole elämää, ruoka ym välttämättömyydet maksaa.

Kasvata itse ruokasi. poimi sieniä marjoja ja villivihanneksia.

En omista maata jossa kasvattaisin ruokia. Eikä maassa kasva mitään syötäväksi kelpaavaa suurimman osan aikaa vuotta näin pohjoisessa maassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/109 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmat on vain lomautettu. Kahvilat ja ravintolat avaavat ovensa kohta. Muutkin firmat.

"Kohta"? Huhtikuu ja toukokuu eli 2kk kuluu siihen että katsotaan rajoitusten jatkoa. Lomautus voi kestää maksimissaan 90 päivää, uuden lain myötä jopa vähemmän. Kun lomautus loppuu, on tasan kaksi vaihtoehtoa: joko työntekijän työt jatkuvat normaalisti tai sitten työntekijä irtisanotaan. Mitäpä luulet, kuinka moni firma voi odotella 2kk tai jopa 3kk, että hallitus päättää tulevasta? 

Esim. Fazer lomautti juuri KAIKKI ravintoloidensa ja leipomokahviloidensa työntekijät. KAIKKI. Sen kokoinen yritys. Mitenköhän tätä pienemmät toimivat, hmm?

Ravintoloista ja leipomokahviloista lienee ollutkin sitten ylikysyntää. Tämä kriisi erottelee jyvät akanoista.

Vierailija
64/109 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkettää, hemmetti soikoon elämäni kolmas lama ja olen vasta 29-vuotias. Mies sai potkut viime viikolla ja mun firmalla menee pskasti. Lisäksi vielä meitä yrittäjiä potkitaan ja kadehditaan! Arvatkaa vaan saadaanko me yksinyrittäjät tukia, emme. Ja turha vttu vinkua yrittäjän riskistä. Konkurssi on yleensä ennalta arvattavissa jo kuukausia/vuosia ennen, mutta tämä korona on kriisinä niin käsittämätön ja nopea, että aivokapasiteetti ei riitä sen älyämiseen. 

Kyllä se voi olla niin että tämä lama on sellainen, että siitä ei minun elinaikanani selvitä. Vakituiset palkkatyöpaikat jäävät historiaan, ne vähäiset mitä jää ovat suurimmalta osin etätöitä, joista seuraa että ravintolat ja kahvilat häviävät lopullisesti katukuvasta. Kaikki kivijalkaliikkeet ruokakauppoja lukuun ottamatta lopettavat. 

Musta tuntuu niin pahalta nyt että harkitsen köyden hankkimista. 

Vierailija
65/109 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

raha raha raha, pitää elämässä muutakin olla..

Tottakai pitää olla muutakin. Mutta ilman rahaa ei ole elämää, ruoka ym välttämättömyydet maksaa.

Kasvata itse ruokasi. poimi sieniä marjoja ja villivihanneksia.

En omista maata jossa kasvattaisin ruokia. Eikä maassa kasva mitään syötäväksi kelpaavaa suurimman osan aikaa vuotta näin pohjoisessa maassa.

Osta pienois kasvihuone. Niitä saa monista rautakaupoista. Salaatit on helppo kasvattaa itse. Kesällä sitten muutakin.

Vierailija
66/109 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahdistaa niin että pää räjähtää kohta. Elin 90-luvun laman, enkä kestä toista samanlaista paskaa...se toivottomuus on nyt iskenyt päälle. Parempi olisi listiä koko perhe nyt heti.

Mulla kolmen kaverin isä tai äiti teki silloin itsarin. Odotan kauhulla jatkoa.

itsemurha rahan takia ? uskomatonta . kuka haluaisi luopua kalleimmasta, hengestään ..

Et taida olla kovin välkky.

Noh en omaa henkeäin riistäisi rahan takia mutta jokainen on oman elämänsä herra

Vierailija
67/109 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahdistaa niin että pää räjähtää kohta. Elin 90-luvun laman, enkä kestä toista samanlaista paskaa...se toivottomuus on nyt iskenyt päälle. Parempi olisi listiä koko perhe nyt heti.

Mulla kolmen kaverin isä tai äiti teki silloin itsarin. Odotan kauhulla jatkoa.

itsemurha rahan takia ? uskomatonta . kuka haluaisi luopua kalleimmasta, hengestään ..

Et taida olla kovin välkky.

Itse asiassa on se välkky. Kuinka iso summa sulle pitää maksaa, että tappaisit itsesi? Ei taida olla sellaista summaa? Tuohan on periaatteessa sama jos tappaa itsensä rahan takia. Läheisetkin mieluummin varmasti pitäisi sen rakkaimpansa mitä rahat.

Vierailija
68/109 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillekin raha on tärkeämpää kuin elämä, joten jos menettävät suuren osan rahoistaa, luopuvat myös elämästään.

Raha ON elämä. Tai jos ei raha niin jokin muu arvon säilyttäjä, jolla voi vaihdon kautta saada tarvitsemiaan asioita.

Vierailija
69/109 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämäni ei ole muuttunut mitenkään. Olen vähävarainen ja onnellinen. Maallisen mammonan perään en ole koskaan ollut.

Kyllä säkin varmaan syöt ja asut jossain muualla kuin sillan alla ja haluat saada terveydenhoitoa. Eli rahaa sinäkin tarvitset.

Yhteiskunta ei heikompiaan hylkää. Pienet tuet tullaan aina saamaan. Kannattaisi teidän keskiluokkaistenkin opetella tulemaan toimeen vähemmällä .

Lisään vielä : jos kaikki eläisivät kuten me työttömät - olisiko koko koronaepidemiaa täällä? enpä usko.

Ei olisi. Tosin ei olisi mitään muutakaan. Ei täällä Suomessa kukaan eläisi jos oikeesti kukaan ei kävisi töissä, kuka kaikki elättäisi?

Vierailija
70/109 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itkettää, hemmetti soikoon elämäni kolmas lama ja olen vasta 29-vuotias. Mies sai potkut viime viikolla ja mun firmalla menee pskasti. Lisäksi vielä meitä yrittäjiä potkitaan ja kadehditaan! Arvatkaa vaan saadaanko me yksinyrittäjät tukia, emme. Ja turha vttu vinkua yrittäjän riskistä. Konkurssi on yleensä ennalta arvattavissa jo kuukausia/vuosia ennen, mutta tämä korona on kriisinä niin käsittämätön ja nopea, että aivokapasiteetti ei riitä sen älyämiseen. 

Kyllä se voi olla niin että tämä lama on sellainen, että siitä ei minun elinaikanani selvitä. Vakituiset palkkatyöpaikat jäävät historiaan, ne vähäiset mitä jää ovat suurimmalta osin etätöitä, joista seuraa että ravintolat ja kahvilat häviävät lopullisesti katukuvasta. Kaikki kivijalkaliikkeet ruokakauppoja lukuun ottamatta lopettavat. 

Musta tuntuu niin pahalta nyt että harkitsen köyden hankkimista. 

En minä ainakaan pienyrittäjien tukemisesta uli sekaan, vaan siitä että rikollisia suuryrityksiä ja niiden rikollisia johtajia ja omistajia pelastetaan ympäri maailmaa tuhansilla miljardeilla euroilla.

Vierailija
71/109 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka se ( politikko) olikaan, joka sanoi että ei tömä ole 90 - luvun laman kokoinen kriisi. Pitänee uskoa.

Mutta työttömyyttä tulee paljon ja nämä alat nousivat mieleen.

- hotelli ja ravintola alat ( baarit, kuppilat jne)

- kiinteistövälittäjät

- artistit ja näyttelijät

- festari/ tapahtumajärjestäjät

- pienyrittäjät: kampaajat, parturit, hierojat

- lentoyhtiöt

- linja- autoyhtiöt

- matkailuyritykset

- matkayhtiöt

Paljon tietysti muitakin. Koskettaa laajoja joukkoja.

Vierailija
72/109 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmat on vain lomautettu. Kahvilat ja ravintolat avaavat ovensa kohta. Muutkin firmat.

"Kohta"? Huhtikuu ja toukokuu eli 2kk kuluu siihen että katsotaan rajoitusten jatkoa. Lomautus voi kestää maksimissaan 90 päivää, uuden lain myötä jopa vähemmän. Kun lomautus loppuu, on tasan kaksi vaihtoehtoa: joko työntekijän työt jatkuvat normaalisti tai sitten työntekijä irtisanotaan. Mitäpä luulet, kuinka moni firma voi odotella 2kk tai jopa 3kk, että hallitus päättää tulevasta? 

Esim. Fazer lomautti juuri KAIKKI ravintoloidensa ja leipomokahviloidensa työntekijät. KAIKKI. Sen kokoinen yritys. Mitenköhän tätä pienemmät toimivat, hmm?

Ravintoloista ja leipomokahviloista lienee ollutkin sitten ylikysyntää. Tämä kriisi erottelee jyvät akanoista.

Fazer hoitaa ainakin täällä etelässä ison osan peruskoululaisten ja korkeampien asteiden opiskelijoiden lounaista. Sillä on käytännössä vain yksi tai kaksi kilpailijaa. Leipomokahviloista en tiedä. 

Sille, joka sanoi Suomen luottoluokituksen olevan hyvä: kuinka kauan se mahtaa sellaisena pysyä, jos maa ajetaan syvään lamaan? Vajaa 300 000 kansalaista on jo yt-neuvotteluiden parissa, vaikka tämä on ehkä kolmas viikko kun maassa on ryhdytty minkäänlaisiin toimiin Coronan takia.

Vierailija
73/109 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämäni ei ole muuttunut mitenkään. Olen vähävarainen ja onnellinen. Maallisen mammonan perään en ole koskaan ollut.

Kyllä säkin varmaan syöt ja asut jossain muualla kuin sillan alla ja haluat saada terveydenhoitoa. Eli rahaa sinäkin tarvitset.

Yhteiskunta ei heikompiaan hylkää. Pienet tuet tullaan aina saamaan. Kannattaisi teidän keskiluokkaistenkin opetella tulemaan toimeen vähemmällä .

Lisään vielä : jos kaikki eläisivät kuten me työttömät - olisiko koko koronaepidemiaa täällä? enpä usko.

Ei olisi. Tosin ei olisi mitään muutakaan. Ei täällä Suomessa kukaan eläisi jos oikeesti kukaan ei kävisi töissä, kuka kaikki elättäisi?

Omavaraisesti täällä Suomessa eleltiin tuhansia vuosia ja hyvin meni. Teollinen hömpötys on ihan uutta.

Vierailija
74/109 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että tää kestää vain hetken? Kuinka monta lamaa muistat itse, jonka kesto olisi ollut vain joitakin kuukausia??

Vierailija
75/109 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekana tulee mieleen, että taas köyhät (ja keskiluokkaiset) köyhtyvät, mutta rikkaat vain rikastuvat, kun nousu taas alkaa.

Vierailija
76/109 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai yhteiskunnan tulee pyöriä jotta se voi taata toimentulon myös vähäosaisille jne. Mutta yllätyn miten pinnallista ja rahankipeää porukkaa on tällä palstalla? Enemmin raha kuin henki. Mitä teette rahalla jollei ole henkeä?

Sairas maailma.

Vierailija
77/109 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on tottunut pienituloisuuteen, niin sopeutunee helpommin. Meillä ei pahemmin omaisuutta menetettävänä, asutaan vuokralla ja auto on ostettu käytettynä ja maksettu kokonaan käsirahalla.

Työt tietty vähän jännittää, mutta ei auta kuin katsoa eteenpäin.

Vierailija
78/109 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta tämähän on hyvä uutinen!

T. Greta

Vierailija
79/109 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai yhteiskunnan tulee pyöriä jotta se voi taata toimentulon myös vähäosaisille jne. Mutta yllätyn miten pinnallista ja rahankipeää porukkaa on tällä palstalla? Enemmin raha kuin henki. Mitä teette rahalla jollei ole henkeä?

Sairas maailma.

Olet oikeassa, sairas maailma.

Ilman rahaa et pärjää, isot yritykset pitävät huolen että saavat rahansa, koronan jälkeen suomessa käsittämätön määrä persaukinaisia, luotolla elämänsä rahoittaneita, perintään/ulosottoon joutuneita.

Meillä muija sai lomautus laput, mulla on lomautusvaroitus, töissä kaikki muut on jo lomautettu.

Ensi kesänä piti olla seisakki töitä teollisuudessa ja uusien koneiden asennuksia.

Seisakit siirretty jonnekin hamaan tulevaisuuteen??

Uudet koneet eivät valmistu ajallaan, suomessa tehdas pantu kiinni, maailmalta ei saa komponentteja ym. Ym.

Kyllä nyt ollaan ihan oikeasti niin kusessa ettei kukaan tajua.

Vierailija
80/109 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama, olen työtön, ei kallista omaisuutta, ulosotossa jo vuosia, ei mitään menetettävää, vielä tämä sosiaalinen eristäytyminen koronan johdosta, ei voisi vähempää kiinnostaa miten tulevaisuudessa menee.

Kun rahat loppuu olet kadulla ilman rahaa ruokaan. Olet saanut nauttia yhteiskunnan ylläpidosta kun rahaa on ollut tukea kaikkia. Nyt kannattaisi alkaa kerätä vaikka pulloja tai mennä niitä maataloustöitä tekemään.