Voisiko opettajat ottaa jatkossa paremmin huomioon etäopetuksessa ne lapset joilla on ongelmia oppimisessa
Ovat unohtaneet kokonaan heidän erityistarpeensa.
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Ei paljon pysty hyysäämään yhtä tai kahta, pakko keskittyä isomman massan ohjaamiseen. Olen pahoillani.
Se opettaja kuitenkin pystyy koulussa siihen isommalla oppilasmäärällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei paljon pysty hyysäämään yhtä tai kahta, pakko keskittyä isomman massan ohjaamiseen. Olen pahoillani.
Pystyy, mutta toisten oppilaiden kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Tosi kiva yrittää neuvoa matematiikan tehtävissä 2 luokkalaista kun en itsekkään niitä osaa.
Sitten olisi kannattanut miettiä sitä lisääntymistä, jos aikuinen ihminen ei osaa tokaluokkalaisen matematiikan tehtäviä. Oikeasti.
Salaa opet rakastaa vilkkaita, räiskyviä ja hölöttäviä oppilaita.
Mun yksi tuttu opettaja vietti juuri viisi tuntia päivästään puhelimessa, kun vanhemmat soittelivat jne. Neuvo siinä lapsia sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi kiva yrittää neuvoa matematiikan tehtävissä 2 luokkalaista kun en itsekkään niitä osaa.
Sitten olisi kannattanut miettiä sitä lisääntymistä, jos aikuinen ihminen ei osaa tokaluokkalaisen matematiikan tehtäviä. Oikeasti.
Itsekään en mikään matikkanero ole, mutta kyllä nyt luulisi aikuisen ihmisen ymmärtävän ala-asteen matematiikkaa...
Vierailija kirjoitti:
Tilanne on kääntynyt nurinniskoin.
Olen ollut alalla 25 vuotta ja tähän saakka antanut arviolta 75 % ajastani erityisen tuen tarpeessa oleville oppilaille.Nyt, kun tilanne on tämä, opetan etänä 99-prosenttisesti keskiverto-oppilaita. He ilmestyvät etätunteihin, palauttavat tehtävänsä ja ovat muutenkin kiitettävästi mukana työskentelyssä. Erityisoppilaat ovat joko kadonneet jonnekin (lasun paikka) tai ovat kodeissaan koneiden ääressä odottamassa puheenvuoroaan (mikin laitan päälle vain siltä, jonka puheenvuoro on).
Nyt olen vasta ehtinyt kunnolla tutustua suureen porukkaan. Normaaliopetuksessa ns. suuri massa ei saanut huomiotani juuri lainkaan.
Silti: olen peloissani, mitä mun kadonneille eritysoppilailleni on tapahtunut.
Ope
Mun lapset ilmeisesti kuuluu tähän porukkaan, kun ovat ihmetelleet miten nyt opella riittää aikaa kysyä jotain myös heiltä. Ja tuntevat olevansa osallisia luokan toimintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilanne on kääntynyt nurinniskoin.
Olen ollut alalla 25 vuotta ja tähän saakka antanut arviolta 75 % ajastani erityisen tuen tarpeessa oleville oppilaille.Nyt, kun tilanne on tämä, opetan etänä 99-prosenttisesti keskiverto-oppilaita. He ilmestyvät etätunteihin, palauttavat tehtävänsä ja ovat muutenkin kiitettävästi mukana työskentelyssä. Erityisoppilaat ovat joko kadonneet jonnekin (lasun paikka) tai ovat kodeissaan koneiden ääressä odottamassa puheenvuoroaan (mikin laitan päälle vain siltä, jonka puheenvuoro on).
Nyt olen vasta ehtinyt kunnolla tutustua suureen porukkaan. Normaaliopetuksessa ns. suuri massa ei saanut huomiotani juuri lainkaan.
Silti: olen peloissani, mitä mun kadonneille eritysoppilailleni on tapahtunut.
Ope
Toivottavasti voit antaa heille lähiopetusta kesällä.
Tai jos joku vähän korkeampi taho viimein tajuaisi, että noita erityislapsia ei vaan voi tunkea samaan luokkaan normaalien kanssa. Siitä kärsii kaikki. Eikä tätä pidä tupata opettajan harteille, kuten "toivottavasti voit antaa heille lähiopetusta kesällä" toivoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pysty, vaan ainoastaan ne sangen erityiset tapaukset saavat hyysäämistä. Ns. normaalit taas pysyvät mukana omien taitojensa ansiosta, hyvin pienellä open panostuksella (ei syytöstä open suuntaan tässä, eihän hänellä voi aika riittää millään.)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on kuule vanhempien tehtävä. Niin tekevät muutkin, tee sinäkin.
Kyllä tuetaan, mutta joka ikisessä paikassa painotetaan, että koululle kuuluu ja tekee opetuksen ja lapsen tuleminen tehdään toisella tavalla. Ja voin kertoa, että sovitut tukitoimet unohtuu tai niitä ei ole saatavissa ihan lähikoulussakin. Ei ole lapsen vika, että hänellä on vaikeuksia jollain alueella ja tarvitsee siihen erityistä tukea. Se ei tarkoita, että lapsi olisi tyhmä tai hänen perheensä olisi tyhmiä.
Olen samaa mieltä aloittajan kanssa. Itse toivoisin, että opettajat edes vastaisi, kun kysyn miten lapsi pärjää etähommissa. Ja jos näkevät, että joku ei suju, niin laittaisivat viestiä siitä myös vanhemmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina arvostanut ja arvostan opettajia ja esimerkiksi meillä on annettu open taholta pidempi aika palauttaa tehtäviä. Kiitos siitä. Perheessä on erityinen, joka on vielä ilman diagnoosia. Voi kunpa kyse olisi siitä, että lapsen tehtävät tulisi vain valvoa! Mutta ei, erityislapsilla se ei mene niin. Aloitekyky ja toiminnanohjaus on heikkoa. Tehtäviä ei todellakaan tehdä tunnissa, kahdessa tai edes päivän aikana vaan päivät ovat tasapainoilua lapsen vireystilan, väsymyksen ja jumituksen kanssa. Motivoit, valvot, ohjaat, autat, harjoittelet tunnesäätelyä, autat, valvot, motivoit, yrität löytää tasapainon siihen, että olet jämäkkä, mutta et liian tiukka, koska se vaan aiheuttaa lisäjumitusta jne. Tämän lisäksi on toinen muksu, kotityöt, ruokaa joka välissä. Lisäksi opiskelen itse plus teen osa-aikatöitä. Ja pelkään, että mitä tapahtuu, kun en ole nyt päivisin ohjaamassa tätä etäopetusta. Ja sitten saat lukea kuinka vanhempien pitäisi nyt kerrankin kantaa vastuu, kasvattaa ja opettaa. Tehkää enemmän! Senkin laiskat! Huonosti kasvatetut lapset! Ns. normaalien lapsien vanhemmilla ei ole mitään käsitystä siitä, että kuinka hel#etin paljon osa meistä "erityisten" vanhemmista ( ja myös opettajista, avustajista) tekee lastensa eteen.
Ja teillä niiiin erityisten vanhemmilla ei ole hajuakaan siitä, mitä meidän ns. normaalit lapset joutuvat koulussa ja harrastuksissa sietämään teidän pikkuisten Nico-Päivikkien takia.
Meillä lapset ovat jo useamman kerran sanoneet, kuinka mieluinen tämä nykyinen etäopetustilanne heille on, kun ei jatkuvasti tarvitse pelätä sen "erityisen" tulevan esimerkiksi nyt vaikka puremaan käsivarresta ilman mitään syytä.
Ensinnäkään, en ymmärrä minkä takia puhut noin alentavasti lapsista. Erityislapsi on yleisnimitys erityisen tuen tarpeessa olevalle. En kokenut aiheelliseksi kertoa tarkemmin eri ryhmistä. Ilmeisesti jostain syystä loukkaannuit nimityksistä, joita käytin. Kaikki erityislapset eivät ole väkivaltaisia tai villejä. Esimerkiksi meidän lapsi ei pure, lyö tai ole muutenkaan väkivaltainen. Hän on se, joka istuu luokassa hiljaisena, haaveilee, vetäytyy ja kärsii ison luokan hälinästä, muiden liikkumisesta jne.
Voi tosiaan olla, että kaikki erityiset eivät ole väkivaltaisia.
Mutta se ei nyt minua kiinnosta, sillä lapseni luokalla olevat erityiset OVAT väkivaltaisia. Liian monta kertaa on lapsi tullut koulusta kotiin itkien, kun taas on "erityinen Z" tai "erityinen X" käynyt kimppuun ja kyllä, myös purrut esimerkiksi nyt käsivarteen.
Tämän vuoksi lapseni onkin nyt erittäin tyytyväinen nykyiseen etäkouluun.
Pahoittelut kaikille ei-väkivaltaisten "erityisten" vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran olet noin älykäs, niin voitko laittaa listan minkälaiset ihmiset saa lisääntyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina arvostanut ja arvostan opettajia ja esimerkiksi meillä on annettu open taholta pidempi aika palauttaa tehtäviä. Kiitos siitä. Perheessä on erityinen, joka on vielä ilman diagnoosia. Voi kunpa kyse olisi siitä, että lapsen tehtävät tulisi vain valvoa! Mutta ei, erityislapsilla se ei mene niin. Aloitekyky ja toiminnanohjaus on heikkoa. Tehtäviä ei todellakaan tehdä tunnissa, kahdessa tai edes päivän aikana vaan päivät ovat tasapainoilua lapsen vireystilan, väsymyksen ja jumituksen kanssa. Motivoit, valvot, ohjaat, autat, harjoittelet tunnesäätelyä, autat, valvot, motivoit, yrität löytää tasapainon siihen, että olet jämäkkä, mutta et liian tiukka, koska se vaan aiheuttaa lisäjumitusta jne. Tämän lisäksi on toinen muksu, kotityöt, ruokaa joka välissä. Lisäksi opiskelen itse plus teen osa-aikatöitä. Ja pelkään, että mitä tapahtuu, kun en ole nyt päivisin ohjaamassa tätä etäopetusta. Ja sitten saat lukea kuinka vanhempien pitäisi nyt kerrankin kantaa vastuu, kasvattaa ja opettaa. Tehkää enemmän! Senkin laiskat! Huonosti kasvatetut lapset! Ns. normaalien lapsien vanhemmilla ei ole mitään käsitystä siitä, että kuinka hel#etin paljon osa meistä "erityisten" vanhemmista ( ja myös opettajista, avustajista) tekee lastensa eteen.
Ja teillä niiiin erityisten vanhemmilla ei ole hajuakaan siitä, mitä meidän ns. normaalit lapset joutuvat koulussa ja harrastuksissa sietämään teidän pikkuisten Nico-Päivikkien takia.
Meillä lapset ovat jo useamman kerran sanoneet, kuinka mieluinen tämä nykyinen etäopetustilanne heille on, kun ei jatkuvasti tarvitse pelätä sen "erityisen" tulevan esimerkiksi nyt vaikka puremaan käsivarresta ilman mitään syytä.
Ensinnäkään, en ymmärrä minkä takia puhut noin alentavasti lapsista. Erityislapsi on yleisnimitys erityisen tuen tarpeessa olevalle. En kokenut aiheelliseksi kertoa tarkemmin eri ryhmistä. Ilmeisesti jostain syystä loukkaannuit nimityksistä, joita käytin. Kaikki erityislapset eivät ole väkivaltaisia tai villejä. Esimerkiksi meidän lapsi ei pure, lyö tai ole muutenkaan väkivaltainen. Hän on se, joka istuu luokassa hiljaisena, haaveilee, vetäytyy ja kärsii ison luokan hälinästä, muiden liikkumisesta jne.
Voi tosiaan olla, että kaikki erityiset eivät ole väkivaltaisia.
Mutta se ei nyt minua kiinnosta, sillä lapseni luokalla olevat erityiset OVAT väkivaltaisia. Liian monta kertaa on lapsi tullut koulusta kotiin itkien, kun taas on "erityinen Z" tai "erityinen X" käynyt kimppuun ja kyllä, myös purrut esimerkiksi nyt käsivarteen.
Tämän vuoksi lapseni onkin nyt erittäin tyytyväinen nykyiseen etäkouluun.
Pahoittelut kaikille ei-väkivaltaisten "erityisten" vanhemmille.
Varmaan suurin osa on rauhallisia ja hiljaisia. Oma lapsi on hyvä käytöksinen, oppii nopeasti, hiljainen ja siksi hänen lukivaikeutta ei millään otettu huomioon. Hain ja kyselin apua koulun puolelta. Kaikki vain kehuivat lasta. Aloitin prosessin yksityisellä ja sieltä siirsivät tarkempiin tutkimuksiin julkiselle ja löytyi erittäin vaikea lukihäiriö. Lapsi on jo lukiossa ja edelleen joutuu paljon olemaan ilmiömäisen muistinsa varassa.
Jos koulussakin joku joutuu istumaan erkan vieressä koko päivän, lienee selvä, ettei kotona suju sen paremmin.
Sanon suoraan, että on epärealistista, että ope tekisi omat ohjeet isolle porukalle ja lisäksi maijalle, mikalle, martille ja marjalle kullekin omansa ja erilaiset. Tai että hän opettaa isoa porukkaa monta tuntia päivässä ja antaa lisäksi 4-10 oppilaalle yksilöopetusta.
On aivan helkkarin vaikeaa ollut saada oppilaita edes Wilman äärelle. Osa ei vastaa puhelimeensa ja ei tottele vanhempiaan, vaikka vanhemmalle soittaisi. Tässä on paljon muuta saanut tehdä päivästä toiseen kuin järjestää etätunteja, korjailla mojovasti vastauksia.
On monia lapsia, joilla ei koneita ole. Koulun vähäiset koneet on lainattu perheille, muttei se riitä.
En pidä ruokatuntia ja teen töitä 8-17. Silti en ole ehtinyt edes tehdä puoliakaan siitä mitä pitäisi.
Etäopetus kyllä erottelee jyvät akanoista. Näkyy, ketkä tulevat pärjäämään elämässä ja ketkä eivät.
Voisitko laittaa sille opettajalle vaikka suoraan viestiä, etkä valittaa täällä? Voisi auttaa jonkun verran asian edistymisessä.
Kylläpäs täällä on ilkeää porukkaa. Haukutaan erityislapset ja heidän vanhempansa, ja ollaan oikein hyvillään, jos heillä on nyt haastavaa opiskella etänä hah hah siitäs saivat. Kummalliseksi on mennyt aikuisten ihmisten kommunikointi. Kannustan kaikkia erityislasten vanhempia viemään lapsensa kouluun, jos ovat 1.-3. luokilla.
Nyt karsiutuvat jyvät akanoista. Mietipä sitä, että muut ovat saaneet koko muun ajan mennä näiden perässälaahaajien tahdissa.
TÄMÄ