Voisiko opettajat ottaa jatkossa paremmin huomioon etäopetuksessa ne lapset joilla on ongelmia oppimisessa
Ovat unohtaneet kokonaan heidän erityistarpeensa.
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Lusikka kauniiseen käteen. Se on vanhempien tehtävä se opettaminen nyt.
Mun tehtävä on nyt olla töissä. Lapset on kotona ja usein tehtävät palautettava tunnin aikana. Paljon aikaa menee uusien ohjelmien opetteluun ja kotona ei ole ketään jolta kysyisi eikä puhelimen päässä edes aina. Katsos kun puhelinta ei silloin käsitellä, kun on täydet suojavarusteet päällä. Koko ajan menevät kyllä parempaan suuntaan, kun asiat alkaa käydä tutuiksi. Koululaisista puhutaan lähinnä kuinka rasittavia ovat etätyötä tekevien vanhempien tiellä ja kuinka vaan tappelevat, mutta on tässä heilläkin isoja muutoksia menossa ja lapsia ovat vielä. Wilma huutaa pelkkää muista sitä ja muista tätä, merkintä tulee jos et ole heti valmis jne. Ei kehun kehua, ei mitään positiivista.
Mite heleveti voi opelta kestää vastata virsteihin niin kauan. Lapsi laitto tehtävät opelle sähköpostiin jo kymmeneltä, mutta ope kehtas vastata vasta yhdeltä. Eikä mitään anteeksipyyntöjä, vain tekoselityksiä että lähioppilaat veis muka liikaa aikaa. Jos olis opettajilla tulospalkka, niitten palkka olis puolet nykyisestä.
Tsemppiä kaikille opettajille. Olen itse opettanut ja tämä on rasittavampaa kuin luokkaopetus. Toisaalta jotkut asiat ovat valmiina ja ne voi vain antaa, mutta aina on puuhaa. Erityisesti etukäteisvalmistelu vie hurjasti aikaa. Täällä on taas muutamia kitisijöitä, älkää opet lannistuko. !!!!!
Eikö se ole parempi että tulee samat tehtävät kuin muillekin, että näkee sen tason?
Vierailija kirjoitti:
lapseni todennäköisesti syksyllä on vielä tylsistyneempi koulussa kun osa oppilaista jää entistä pahemmin jälkeen ja hitaiden mukaan edetään. Ja kyseessä ei tosiaan ole mikään erityisnero vaan aivan tavallinen lapsi.
Siinä on hänelle sit opeteltavaa. Miten tulla toimeen ryhmässä, miten auttaa muita jne. Näistä asioista mekin ollaan paljon puhuttu, eteenkin silloin koulun alussa, esikoiseni kanssa joka nyt on päättämässä peruskoulua lähes lähemmäs 10 keskiarvolla. Ei elämä ole pelkkää kirjatietoutta. Että tehdään puolessa tunnissa tehtävät ja vanhempi ihmettelee sen jälkeen, että mitä ihmettä te siellä koulussa muuta teette.
Vierailija kirjoitti:
Mite heleveti voi opelta kestää vastata virsteihin niin kauan. Lapsi laitto tehtävät opelle sähköpostiin jo kymmeneltä, mutta ope kehtas vastata vasta yhdeltä. Eikä mitään anteeksipyyntöjä, vain tekoselityksiä että lähioppilaat veis muka liikaa aikaa. Jos olis opettajilla tulospalkka, niitten palkka olis puolet nykyisestä.
Nyt olisi kyllä oikea aika neuvotella opettajien työsopimukset uusiksi. Pohjapalkaksi 1500 euroa kuukaudessa ja kesältä palkka pois. Tulososuus voisi olla vaikkapa, kuinka moni saa kympin todistukseen. Ja jotta opettaja ei voisi huijata, niin pakolliset valtakunnalliset kokeet kaikille luokka-asteille. Jos vaikkapa luokan keskiarvo olisi ysin luokkaa, voisi opettaja saada tonnin lisän kuukausipalkkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä kaikille opettajille. Olen itse opettanut ja tämä on rasittavampaa kuin luokkaopetus. Toisaalta jotkut asiat ovat valmiina ja ne voi vain antaa, mutta aina on puuhaa. Erityisesti etukäteisvalmistelu vie hurjasti aikaa. Täällä on taas muutamia kitisijöitä, älkää opet lannistuko. !!!!!
Just joo. Taas on joku opettaja itkemässä täällä, kuinka kurjasti heillä on oltavat. Ihan kuin 3800 euroa kuukaudessa ei riittäisi työstä, jossa päivät kuluu lasten kanssa leikkiessä ja puolet vuodesta lomaillessa.
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko te vanhemmat edes yrittää tukea sitä lastanne?
Minä olen joka hetki koko etäopetuspäivän ajan tuossa lapseni vieressä auttamassa. Hyvä, kun pääsen edes vessaan välillä.
T: Erityislapsen (totaalisen uupunut) äiti
Itsellä myöskin noin 200 oppilasta, joten päivät kuluu tehtäviä antaen ja ohjeistaen ja toki osaa niistä korjaten. Saan myös noin 200 tehtävänpalautusta päivässä, joten en millään valitettavasti voi niitä yksitellen korjata. Yritän vuorotella luokittain kenen tehtäviä tarkastan tarkemmin ja tunnen oppilaat, joten tiedän ketkä osaavat asiat heikommin. Julkaisen oppimisympäristössä oikeat vastaukset ja pyydän oppilaita ja perheitä itseään tarkastamaan vielä tehtävät. Lisäksi selitän tehtävänannossa ja myöhemmin oikeita vastauksia jakaessa, miksi kielten lauseet sanotaan tietyllä tavalla ja mitä muita tapoja esimerkiksi on. Parhaimmathan kyllä pärjäävät ja osaavat, mutta heikompien tehtäviä yritän opastaa ja tarkastaa tarkemmin. Pyydän kysymään minulta apua, jos tehtävät on hankalia. Muutamista ei kuulu mitään, joten heille soittelen miten tehtävät tehdään ja kysyn tarvitsevatko apua. Eli ottakaa itse opettajaan yhteyttä, jos ette osaa auttaa kotona. Mutta pakko on myöntää, että opettajan on mahdotonta tarkastaa 200 lapsen jokaista tehtävää. Pakko antaa myös lapsille ja perheille vastuuta. Pakko myös valita mitkä tehtävät tarkatan kaikilta itse.
Vierailija kirjoitti:
Koulu voitaisiin aloittaa jo heinäkuussa niiden osalta jotka ovat jääneet jälkeen opetuksessa.
Tälkä hetkellä kukaan ei tiedä kuka on jääneet jälkeen opetuksessa, ketkä ovat siinä muita edellä. En jaksa uskoa että tilanne olisi yhtään parempi heinäkuussa.
Tunnit voitais pitää etäyhteydellä lukujärjestyksen mukaisesti. Linjat auki, yhdessä tehtäisiin tehtäviä ja tarkistettaisiin niitä.
Miksi näin ei tehdä?
Kyllä ala-asteikäinen ja yläastettakin käyvä on liian nuori itsekseen opiskelemaan. Eikä työssä käyvän vanhemnan aika riitä siihen ohjaamiseen, mitä nyt odotetaan. Ei kaikki tee etätöitä ja siinä ohessa ohjaa lapsiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko te vanhemmat edes yrittää tukea sitä lastanne?
Minä olen joka hetki koko etäopetuspäivän ajan tuossa lapseni vieressä auttamassa. Hyvä, kun pääsen edes vessaan välillä.
T: Erityislapsen (totaalisen uupunut) äiti
No nyt totuus kolahtaa monen erityisen vanhemmalle. Miettikää niitä opettajia jotka ovat vuosia tuon työtaakan alla, normaalit lapset ja lisäksi useita erityisiä yhtä aikaa luokassa ja kaikkia pitää viedä eteen päin. Opettajan on revettävä moneen. Erkkojen vanhemmat saa olla todella tyytyväisiä suomalisen erityisopetuksen tasoon. Erityisyys ei katoa mihinkään se on läsnä ja näkyvissä koko lapsen ja nuoren opintopolun ajan. Mikään erityinen tuki ei pulmia poista.
Toivottavasti tämän korona-episodin myötä opettajien työn arvostus nousee. Jätän täysin omaan arvoonsa kommentit opettajien palkanalennuksesta. Olkaa tyytyväisiä jos opettaja ehtii vastata saman työpäivän aikana. Tehtäviä on paljon tarkistettavaksi.
opettaja
Vierailija kirjoitti:
Tunnit voitais pitää etäyhteydellä lukujärjestyksen mukaisesti. Linjat auki, yhdessä tehtäisiin tehtäviä ja tarkistettaisiin niitä.
Miksi näin ei tehdä?
Kyllä ala-asteikäinen ja yläastettakin käyvä on liian nuori itsekseen opiskelemaan. Eikä työssä käyvän vanhemnan aika riitä siihen ohjaamiseen, mitä nyt odotetaan. Ei kaikki tee etätöitä ja siinä ohessa ohjaa lapsiaan.
Kaikille niitä etäyheyksiä ei ole tällä hetkellä mahdollisuus järjestää.
Se on kumma, kun vanhemmat ei sen yhden kullannupun kanssa pärjää kotona, mutta opettajan pitäisi pärjätä jopa 30 tällaisen kullannupun kanssa luokassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi näin ei tehdä?
Suurimmalla osalla on yhteydet, voisi heille järjestää. Miksi ei?
Niin. Tuohan olisi aivan mahtavaa, jos kaikissa perheissä olisi laitteet jokaiselle lapselle. Mutta kun ei ole. Koululta on lainattu koneita oppilaiden koteihin niin, että edes yksi laite olisi joka kodissa lasten käytössä. Helpommalla minä opettajana pääsisin, jos voisin pitää suht normaalit tunnit etäyhteydellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi näin ei tehdä?
Laki kai edelleen vaatii sitä että opetuksen tulee olla yhdenvertaista.
Jos et osaa valvoa peruskoululaisten tehtävien tekemistä, olet todella huonosti kouluttautunut. Hyvä vanhempi osaa neuvoa lukiolaisten pitkän matematiikan tai fysiikan tai ranskan kielen tehtävien ratkaisut. Jos oppilas sattuu olemaan B-luokkaa eikä itse osaa tuota tehdä. Kesällä kesäkuu koulussa ja elokuun eka päivä taas kouluun. No problem..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi näin ei tehdä?
Laki kai edelleen vaatii sitä että opetuksen tulee olla yhdenvertaista.
Kyllä tuo laki on jäänyt unholaan nytkin. Joka on hyvä koulussa, pärjää. Joka oli avun ja erityisopetuksen tarpeessa, ei pärjää eikä sas sitä apua enää, joka kuuluu saada.
No sellaista se on. Mitä ihmettä niihin tehtäviin pitäisi sitten reagoida? Jos on hyvin tehty niin eikö se sitten vaan ole niin, mitä sitä turhaa sen enempää miettimään.
Minulla on ekaluokkalainen, joka on puolessa tunnissa tehnyt päivän tehtävät. Kysyin jo viime viikolla että mitä ihmettä tekevät koulussa kaiket päivät. Koulussa kuulemma saa aina odottaa tosi kauan vuoroaan, jos on jotain kysyttävää. Eli nyt kun minä kotona valvon että lapseni tekee tehtävät, käskytän lukemaan ja koska on niin nopea, laitan tekemään myös vapaaehtoiseksi annetut tehtävät, lapseni todennäköisesti syksyllä on vielä tylsistyneempi koulussa kun osa oppilaista jää entistä pahemmin jälkeen ja hitaiden mukaan edetään. Ja kyseessä ei tosiaan ole mikään erityisnero vaan aivan tavallinen lapsi.