Voisiko opettajat ottaa jatkossa paremmin huomioon etäopetuksessa ne lapset joilla on ongelmia oppimisessa
Ovat unohtaneet kokonaan heidän erityistarpeensa.
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulin surulliseksi monista ketjun viesteistä :(
Voin meidän opettajien puolesta sanoa, että ihan kaikkemme on tehty etäopetuksen eteen.
Opetan itse noin sataa oppilasta päivässä, joten ohjattavaa riittää. Valmistelen tunnit huolella ja olen kaikkien oppituntien ajan videoyhteydessä oppilaisiin. Opetan kuten luokassakin opetan. Valitsen pedagogisesti monipuolisia tehtäviä ja eriytän parhaani mukaan molempiin suuntiin. Annan yksilöllistä ohjausta aina tarpeen vaatiessa eri kanavilla. Seuraan livenä oppilaiden tehtävien edistymistä sähköisessä oppimisympäristössä. Annan tehtävistä palautetta parhaani mukaan. Äidinkielen opettajana luen monet tekstit hyvinkin tarkkaan.
Tärkeää on kohdata jokainen myös henkilökohtaisella tasolla: Mitä kuuluu, mitä olet syönyt, oletko käynyt ulkona?
Kyllä tässä on töitä tehty hiki otsalla.
Muttakun tämä ei ole kaikkien kohdalla totta.
Minulla on teini, jonka elämä lähti luisuun traumaattisen taoahtuman johdosta. Koko vuoden olen taisyellut hänelle apua ja alkuvuodesta siirrettiin masennuksen ja motivaatiopuutteen vuoksi erityisopetukseen. Kognitiivisia vaikeuksia ei ole, eikä opetussuunnitelmaa mukautettu.
Iso ongelma lapsellani on hänen opettajansa, jolle nyt siirtyi takaisin. 3 vuotta pelkkää negatiivista palautetta, raivokohtauksia opettajalta ja syyttelyä. Opettaja antaa maanantaina koko viikon tehtävät, jotka palautettava perjantaihin mennessä. Ilmoittaa samalla, että on tavoitettavissa muutamana päivänä viikossa parin tunnin ajan. Perjantaisin saan viestejä siitä, että miksi teini ei ole palauttanut tehtäviä. En ole jaksanut enää edes vastata.
surullista
Kyllä vastuu on myös vanhemmilla.
Kummastuttaa tämä nykymaailman ilmiö, jossa kaikki vähänkin hankalat asiat yritetään työntää jonkun toisen vastuulle.
Opettajalla on opetettavaan monta lasta, joillakin on näin Koronana aikaan ryhmäkoot vielä kasvaneet. On täysin mahdotonta, että opettaja voisi keskittyä yhteen lapseen ja jättää muut huomioimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko te vanhemmat edes yrittää tukea sitä lastanne?
Minä olen joka hetki koko etäopetuspäivän ajan tuossa lapseni vieressä auttamassa. Hyvä, kun pääsen edes vessaan välillä.
T: Erityislapsen (totaalisen uupunut) äiti
Sama täällä. Lisäksi kommunikointi koulun kanssa.
Opettajan pommittamisen sijaan, kannattaisi olla yhteydessä kuntaan. Jos tilanne on noin vakava, niin on kunnan vastuulla järjestää erikoisopetusta. Turha tässä on yksittäistä opettajaa pommitta. Hänellä on kuitenkin monta muutakin lasta opetettavanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen joka hetki koko etäopetuspäivän ajan tuossa lapseni vieressä auttamassa. Hyvä, kun pääsen edes vessaan välillä.
Opettajan pommittamisen sijaan, kannattaisi olla yhteydessä kuntaan. Jos tilanne on noin vakava, niin on kunnan vastuulla järjestää erikoisopetusta. Turha tässä on yksittäistä opettajaa pommitta. Hänellä on kuitenkin monta muutakin lasta opetettavanaan.
En millään tavalla kysy sieltä mitään ylimääräisiä kysymyksiä, olen vain lapse puolesta yhteydessä Wilmalla sen verran, kuin pyydetään.
Vierailija kirjoitti:
No höh. Meilläkin opettaja on tän karanteenin aikana soittanut meidän lapselle vasta kolme kertaa. Ja viimeisin puhelu kesti alle puol tuntia. Mistä sille oikein maksetaan, jos kahden viikon aikana käyttää aikaansa vain pari tuntia. Nyt olis hyvä aika leikata opettajien palkkoja, kun ovat noin laiskoja. Miettikää nyt, normaali työn tekijä tekee parikymmenkertaisen työmäärän viikossa opettajiin verrattuna.
Kanattaa vaikka aloittaa ihan vaan googlaamalla, mitä kaikkia tehtäviä opettajalle kuuluu.
Ensinnäkin opettajalla on monta lasta opetettavaan. Nyt koronan aikaan ryhmäkoot ovat useilla vielä kasvaneet. Laske tästä, kuinka paljon aikaa jää yhdelle lapselle.
Lisäksi opettajat suunnittelevat tehtäviä ja tekevät paljon hallinnollisia toimia.
Helppo se on jotain toista haukkua...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vastuu on myös vanhemmilla.
Kummastuttaa tämä nykymaailman ilmiö, jossa kaikki vähänkin hankalat asiat yritetään työntää jonkun toisen vastuulle.
Opettajalla on opetettavaan monta lasta, joillakin on näin Koronana aikaan ryhmäkoot vielä kasvaneet. On täysin mahdotonta, että opettaja voisi keskittyä yhteen lapseen ja jättää muut huomioimatta.
Niin no, sehän tässä ongelmana onkin, että erityisopetus on nyt ajettu alas. Esimerkiksi Oulu on lomauttanut koulunkäynninohjaajat jne. Jos tästä antaa palautetta niin ihmiset hyökkii silmille ja haukkuvat nämä apua kaipaavat vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En millään tavalla kysy sieltä mitään ylimääräisiä kysymyksiä, olen vain lapse puolesta yhteydessä Wilmalla sen verran, kuin pyydetään.
Mikä sitten on ongelma?
Tosi kiva yrittää neuvoa matematiikan tehtävissä 2 luokkalaista kun en itsekkään niitä osaa.
Mitä ne kouluavustajat tekevät tällä hetkellä?
Vierailija kirjoitti:
lapissa hiihtämässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulin surulliseksi monista ketjun viesteistä :(
Voin meidän opettajien puolesta sanoa, että ihan kaikkemme on tehty etäopetuksen eteen.
Opetan itse noin sataa oppilasta päivässä, joten ohjattavaa riittää. Valmistelen tunnit huolella ja olen kaikkien oppituntien ajan videoyhteydessä oppilaisiin. Opetan kuten luokassakin opetan. Valitsen pedagogisesti monipuolisia tehtäviä ja eriytän parhaani mukaan molempiin suuntiin. Annan yksilöllistä ohjausta aina tarpeen vaatiessa eri kanavilla. Seuraan livenä oppilaiden tehtävien edistymistä sähköisessä oppimisympäristössä. Annan tehtävistä palautetta parhaani mukaan. Äidinkielen opettajana luen monet tekstit hyvinkin tarkkaan.
Tärkeää on kohdata jokainen myös henkilökohtaisella tasolla: Mitä kuuluu, mitä olet syönyt, oletko käynyt ulkona?
Kyllä tässä on töitä tehty hiki otsalla.
Muttakun tämä ei ole kaikkien kohdalla totta.
Minulla on teini, jonka elämä lähti luisuun traumaattisen taoahtuman johdosta. Koko vuoden olen taisyellut hänelle apua ja alkuvuodesta siirrettiin masennuksen ja motivaatiopuutteen vuoksi erityisopetukseen. Kognitiivisia vaikeuksia ei ole, eikä opetussuunnitelmaa mukautettu.
Iso ongelma lapsellani on hänen opettajansa, jolle nyt siirtyi takaisin. 3 vuotta pelkkää negatiivista palautetta, raivokohtauksia opettajalta ja syyttelyä. Opettaja antaa maanantaina koko viikon tehtävät, jotka palautettava perjantaihin mennessä. Ilmoittaa samalla, että on tavoitettavissa muutamana päivänä viikossa parin tunnin ajan. Perjantaisin saan viestejä siitä, että miksi teini ei ole palauttanut tehtäviä. En ole jaksanut enää edes vastata.
Onhan tässä elämä aikaa. Tekee sitten kun taas jaksaa ❤️. Ilkeä patistaminen tuskin auttaa.
Tilanne on kääntynyt nurinniskoin.
Olen ollut alalla 25 vuotta ja tähän saakka antanut arviolta 75 % ajastani erityisen tuen tarpeessa oleville oppilaille.
Nyt, kun tilanne on tämä, opetan etänä 99-prosenttisesti keskiverto-oppilaita. He ilmestyvät etätunteihin, palauttavat tehtävänsä ja ovat muutenkin kiitettävästi mukana työskentelyssä. Erityisoppilaat ovat joko kadonneet jonnekin (lasun paikka) tai ovat kodeissaan koneiden ääressä odottamassa puheenvuoroaan (mikin laitan päälle vain siltä, jonka puheenvuoro on).
Nyt olen vasta ehtinyt kunnolla tutustua suureen porukkaan. Normaaliopetuksessa ns. suuri massa ei saanut huomiotani juuri lainkaan.
Silti: olen peloissani, mitä mun kadonneille eritysoppilailleni on tapahtunut.
Ope
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen kovasti, että lapsemme opettaja laittaa vain tehtävät nettiin ja eikä laita kunnon palautetta niihin. On antanut vain palautetta tyyliin: "hyvin tehty". Mikä oli hyvin tehty? Voisiko opettaja käyttää hieman enemmän lapsen palautteeseen aikaa, ei meille riitä vain " hyvin tehty". Toinen asia joka ärsyttää on, että lapsi tekee päivän "etätehtävät" alle 2 tunnissa. Onhan se normaalistikin koulussa keskimäärin 5 tuntia päivässä. Opettajat taitaa itse ottaa tämän tilanteen lomailuna, kun ei lasten tulevaisuus kiinnosta tuon enenpää.
Voi kuule, yläkoulun aineenopena mulla on 328 oppilasta opetuksessa. Kun jokaiselle tarkistan ja laadin viikottain seuraavat tehtävät, en yksinkertaisesti ehdi muuta. Lisänä opettajienkokoukset 2h viikottain (Teamsilla, kyllä, ne pidetään ihan joka viikko), tiimipalaveri (sama juttu, etänä Teamsilla), erityisoppilaat ja heidän kontaktonti, luokanvalvojan tehtävät, pudokkaiden tsemppaus, huoltajaviestit joita paljon, ni sorry - en ehdi!!! Mullakin täällä 3 ja 5 -vuotiaat pyörii kotona kaiken tämän ohella. Armoa myös meille opettajille, mekin olemme ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Lomautettuna ainakin Oulussa.
Vierailija kirjoitti:
Tosi kiva yrittää neuvoa matematiikan tehtävissä 2 luokkalaista kun en itsekkään niitä osaa.
Niinpä. Mäkin olen matikassa aivan surkea ja neuvoa tulisi.
Vierailija kirjoitti:
Tilanne on kääntynyt nurinniskoin.
Olen ollut alalla 25 vuotta ja tähän saakka antanut arviolta 75 % ajastani erityisen tuen tarpeessa oleville oppilaille.Nyt, kun tilanne on tämä, opetan etänä 99-prosenttisesti keskiverto-oppilaita. He ilmestyvät etätunteihin, palauttavat tehtävänsä ja ovat muutenkin kiitettävästi mukana työskentelyssä. Erityisoppilaat ovat joko kadonneet jonnekin (lasun paikka) tai ovat kodeissaan koneiden ääressä odottamassa puheenvuoroaan (mikin laitan päälle vain siltä, jonka puheenvuoro on).
Nyt olen vasta ehtinyt kunnolla tutustua suureen porukkaan. Normaaliopetuksessa ns. suuri massa ei saanut huomiotani juuri lainkaan.
Silti: olen peloissani, mitä mun kadonneille eritysoppilailleni on tapahtunut.
Ope
Toivottavasti voit antaa heille lähiopetusta kesällä.
Jos ongelma on se, että opettaja antaa viikon tehtävät kerralla, vanhempi ehkä pystyisi tulemaan tämän verran vastaan:
-tee tietokoneella (tai käsin) isohko lukujärjestys, jossa on niissä oppiainelaatikoissa kirjoitustilaakin.
-viikon alussa katsotte yhdessä annetut tehtävät ja vanhempi jyvittää ne sopivina osina sinne viikon lukujärjestykseen. Näin lapsi tietää mitä tehdä minäkin päivänä.
-lukujärjestyksiä voi joko tehdä joka viikolle uuden tai kirjoittaa jyvitykset lyijykynällä/poispyyhittävällä
Meillä on vasta vajaa kaksi viikkoa etäopetusta takana, joten montaa perjantaita ei ole nähty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No höh. Meilläkin opettaja on tän karanteenin aikana soittanut meidän lapselle vasta kolme kertaa. Ja viimeisin puhelu kesti alle puol tuntia. Mistä sille oikein maksetaan, jos kahden viikon aikana käyttää aikaansa vain pari tuntia. Nyt olis hyvä aika leikata opettajien palkkoja, kun ovat noin laiskoja. Miettikää nyt, normaali työn tekijä tekee parikymmenkertaisen työmäärän viikossa opettajiin verrattuna.
Kanattaa vaikka aloittaa ihan vaan googlaamalla, mitä kaikkia tehtäviä opettajalle kuuluu.
Ensinnäkin opettajalla on monta lasta opetettavaan. Nyt koronan aikaan ryhmäkoot ovat useilla vielä kasvaneet. Laske tästä, kuinka paljon aikaa jää yhdelle lapselle.
Lisäksi opettajat suunnittelevat tehtäviä ja tekevät paljon hallinnollisia toimia.
Helppo se on jotain toista haukkua...
Nimenomaan. Tosin jos on tottunut siihen, että opettajalla on antaa tunnista 75% sille omalle mussukalle, niin täytyyhän sen olla shokki, jos nyt saakin huomiota saman verran kuin muutkin oppilaat.
Vierailija kirjoitti:
Koulu voitaisiin aloittaa jo heinäkuussa niiden osalta jotka ovat jääneet jälkeen opetuksessa.
Juu, lapset varmasti ovat oppimisherkkänä heinäkuussa.