Slinda minipillerit
Hei! Onko täällä ketään joka olisi aloittanut nämä uudet Slinda pillerit? Itse aloitin pari viikkoa sitten, koska en migreenini takia voinut jatkaa e-pillereillä. Miten teillä on mennyt Slindojen kanssa?
Kommentit (1257)
Aloitin Slindan runsaiden kuukautisten hoitoon vähän yli 7kk sitten. Kuukautisiin kuului 23 runsasta vuotopäivää ja kierto oli lyhentynyt. Runsaimpina vuotopäivinä en kyennyt urheilemaan ollenkaan, ja läpivuotoa tuli tunnin sisällä siteen vaihtamisesta. Söin myös rautalisää kuukautisten aiheuttamaan raudanpuutteeseen.
Ensimmäisinä viikkoina olin huomattavasti tavanomaista väsyneempi. Tämä oire meni kuitenkin ohi ensimmäisen liuskan myötä. Heräilyä on ollut aamuyöstä koko ajan, mutta olen kärsinyt vakavista uni- ja mt-ongelmista jo ennen lääkitystä. Paha siis sanoa, onko ollut vaikutusta.
Sivuoireena olivat turvonneet rinnat ja lievät alavatsakrampit. Rinnoissa oli epämukavaa tunnetta ja ne aristivat urheillessa. Sekä vatsakrampit että rintaoireet katosivat neljännen liuskan puolivälissä.
Positiivinen sivuvaikutus oli ihon kunnon parantuminen ensimmäisinä kuukausina. Valitettavasti vaikutus jäi väliaikaiseksi, ja sekaiholle tyypillisiä finnejä alkoi ilmestyä taas viidennellä liuskalla.
Ikävämpi oire oli rusehtava tiputteluvuoto, joka saattoi olla joinakin päivinä aika runsasta toki oli myös päiviä, jolloin vuotoa ei ollut laisinkaan. Kolmannen liuskan puolivälissä vuoto alkoi muistuttaa normaalia kuukautisvuotoa, minkä vuoksi annos tuplattiin pariksi viikoksi. Vuoto loppui tuolloin miltei kokonaan.
Ensimmäiset 6kk söin myös liuskojen lumetabletit. Joinakin lumetablettipäivinä on ollut vuotoa, mutta se on ollut merkittävästi niukempaa verrattuna kuukautisten runsaisiin vuotopäiviin. Viidennen liuskan jälkeen lumetablettipäivinä vuotoa ei ole enää ollut laisinkaan vaan aina 1013 kiertopäivän kohdalla, kestää muutamasta päivästä viikkoon. Puolen vuoden kontrollissa gyne ohjeisti jättämään lumetabletit pois kokonaan, jos se auttaisi vuotoihin.
Runsaiden kuukautisten poisjääminen on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Aiemmin esimerkiksi liikunta piti suunnitella kuukautisten mukaan, ja jouduin pitämään sairas/etäpäiviä töistä. On paljon motivoivampaa liikkua kun kuukautisia ei ole, ja muutenkin voi elävää paljon täydempää elämää, kun ei tarvitse pelätä että runsaat kuukautiset sotkevat suunnitelmat.
Tässäkö syy omalle hiustenlähdölle. Tsjusin, että hiuskato alkoi juuri koronarokotusten jälkeen ja samoin runsaat vuodot!
Otatteko Slindan aamulla vai illalla?
Itsellä kolmas liuska menossa, olen ottanut ilman lumetabletteja gynen ohjeen mukaan, koska tarkoitus päästä runsaista epäsäännöllisista kuukautisista eroon. Alku mennyt vuodottomana, nyt alkanut ruskea tiputteluvuoto kolmannen liuskan puolivälissä, toivottavasti loppuisi. Finnejä tullut otsaan ja hiusrajaan ja paino noussut pari kiloa. Tissit myös kasvaneet. Hiuksiakin lähtee. Ihmettelen vaan, kun nämä piti olla sellaiset pillerit että ei tulisi niin painos, finnejä tai hiustenlähtöä.
Nyt menossa neljäs laatta. Viimeisten laattojen kohdalla jokaisen kohdalla alkanut vuotaa puolessa välissä laattaa. Nyt loppua ei näy ja vuotoa tulee ja tulee. Olen koko ajan ajatellut, että kestän vielä hetken ja odotan kuinka käy.
Harmittaa, kun nämä on sopineet tosi hyvin muuten, mielialaoireita ei ole ollut, ja kuukautiskivut ovat poissa. Juuri mietin , että olen ollut täysin kivuton. Tämä vuoto nyt vain sitten ärsyttää, en tiedä jaksanko käyttää näitä jos tämä tällaista on. Voiko merkin vaihtaminen auttaa?
Yhdistelmäehkäisyyn ei itselläni ole paluuta. Sain kamalia paniikkioireita
Moi! Mulla toinen laatta menossa, ilman lumetabletteja välissä. Eka laatta meni aikalailla kivuttomasti, ei ihmeitä haittavaikutuksia. Laatan lopussa ja toisen alussa alkoi pms-oireet jotka nyt jatkuu vaan. Hyvin voimakkaitakin alavatsakipuja, raivon tunnetta ja nännit ovat aivan järkyttävän kipeät aivan yhtäkkiä, sit taas rauhoittuu. Vatsakipu on oireista ikävin. Tänään otin 2 tablettia kun siirrän lääkkeen oton iltaan, että aika pysyisi suurinpiirtein samana. Tosi vaikeaa aamuisin ajoittaa edes samalle tunnille (vuorotyö).
Vuotoa ei ole tullut laisinkaan. Mulle aloitettiin runsaiden kuukautisten aiheuttamaan raudanpuutteeseen. Mahdollinen raskaus toiveena, niin pitäisi saada rauta-arvot kuntoon. Onko teillä kokemusta raskautumisesta Slindojen jälkeen, onko onnistunut miten hyvin? Itsellä toki jo ikä alkaa siinä painaa, 36v.
Annan näille nyt vielä mahiksen vaikka vatsakivut on hirveet välillä. :(
Mä oon käyttäny vasta viikon, muuten ok mutta herään joka yö hiestä märkänä enkä saa nukuttua (kärsin kyllä muutenkin uniongelmista niin en tiedä johtuuko siitä) ja alavatsassa pientä kramppia sekä alaselkä kipeä (joka on mulla suurin endon oire jonka takia nää sain). Palaan asiaan parin viikon päästä, ei oo kyllä kovin suurta vaikutusta vielä tehny.
Kyllä täällä muillakin on ollut unettomuutta. Itselläni aloituksen kanssa oli myös unettomuutta ja hikoilua. Nyt 3,5 kk käyttöä takana ja tällaista ei enää. Mulle on sopinut hyvin.
Olen käyttänyt Slindaa nyt 1,5 vuotta. Aiemmin ollut kuparikierukkaa ja Kyleena -hormonikierukkaa. Kuparikierukasta raskaus ja Kyleenasta kohtuoireita (kipua, turvotusta ja pahanhajuista vuotoa) ja migreenin pahentuminen. Muutoin halut ihan ok ja mieliala ihan ok.
Slindan kanssa
+ paras mieliala koskaan (elämäntilanne ja elämäntavat pysyneet samana)
+ migreeni on siedettävämpi ja kohtauksia paljon vähemmän
+ vireystila parempi
+ ei kohtukipuja, ei alavatsan turvotusta
+ menkat jäi kokonaan pois toisen kuukauden jälkeen
neutraali: ruokahalun kasvu, toisille tekee hyvää ja toisille ei
- painonnousu, hiljalleen tullut lisäkiloja ja vaikea tiputtaa painoa, kehonkoostumus on pehmeä eikä treeni muuta kuin vähän ja selluliittia ilmestynyt lähes joka puolelle (ennen vain pakaroissa ja reisissä)
- 90% haluttomuus, heikompi orgasmi, limakalvojen kuivuus (myös silmät ja peräsuoli kun tulee haavaumia herkemmin vaikka ruokavalio sama)
- hiki haisee enemmän kuin ennen
Kaiken kaikkiaan vähiten haittoja tähän mennessä kokeilluista (kuparikierukka, Kyleena), joten suosittelen ainakin kokeilemaan jos on pakko käyttää hormonaalista valmistetta/ehkäisyä. Tällä hetkellä koen painonnousun psyykkisesti hankalana itselleni ja aion lopettaa, mutta otan tarvittaessa ehdottomasti uudelleen käyttöön myöhemmällä iällä kun ulkonäöllä ei ole enää niin väliä ja on varaa ostaa uusia vaatteita.
Käyttänyt 4 kk. Paino pysynyt samana, mutta sellu kyllä lisääntynyt ja se harmittaa
Itsellä nyt viikko näitä takana. Alotin menkkojen ekana päivänä ja ne sujui ihan normisti.
- Ekat 4 päivää ei oireita
- Pari vaikeampaa päivää mielialojen suhteen, tuntuu PMDD-oireilta. Mutta nekin kohtaukset olivat max pari tuntia, eikä onneksi koko päivää.
- Uni on ollut virkistävämpää
- Jano on kova, kusen kuin hevonen 🐴
- Ruokahalu hävinnyt
- Nestettä poistunut
Näillä näkymin viitsii jatkaa liuskan loppuun. Oon tosi herkkä hormoneille ja lääkkeille, joten olen yllättynyt positiivisesti. Odotin kärsimystä 24/7 :D Katsotaan miten etenee, tulen raportoimaan myöhemmin uudestaan.
Sain reseptin kivuliaiden kuukautisten takia ja vähän kyllä hirvittää lukea näitä, vaikka tokihan täällä kirjoittaa erityisesti ne, joilla oireita on. Varsinkin toi jatkuva vuotaminen kuulostaa siltä että mieluummin sitten kärsin ne menkat. Outoa, että mun gyne ei viitannut sanallakaan siihen että siinä tilanteessa annoksen vois tuplata. Omin päin en uskalla.
Vierailija kirjoitti:
Sain reseptin kivuliaiden kuukautisten takia ja vähän kyllä hirvittää lukea näitä, vaikka tokihan täällä kirjoittaa erityisesti ne, joilla oireita on. Varsinkin toi jatkuva vuotaminen kuulostaa siltä että mieluummin sitten kärsin ne menkat. Outoa, että mun gyne ei viitannut sanallakaan siihen että siinä tilanteessa annoksen vois tuplata. Omin päin en uskalla.
Mulla menossa neljäs laatta ja jokaisen laatan kohdalla alkanut 14 päivän jälkeen vuotaa. Välillä loppuu ennen vihreitä ja välillä vuoto jatkuu vihreiden ajan. Ainoa syy miksi jaksan näitä vuotoja on se, että elämänlaatu parantunut, kun kipuja ei ole. Kärsin ennen kovista kuukautiskivuista, jotka lamaannutti.
Melkein 5 vuotta slindojen syömistä takana. Halut kyllä valitettavasti vähentyneet, mutta mieliala pysynyt aina samana, paino ei ole noussut, ei ole tullut finnejä tms, hyvin vähäiset menkat. Välillä jäävät pidemmäksi aikaa pois. Voin suositella.
Aloitin Slindat pitkien kuukautisten ja voimakkaiden pms-oireiden vuoksi (+ehkäisy). Aluksi tuli sivuoireena väsymystä, hengenahdistusta ja sykkeen nousuja, mutta ne menivät viikossa ohi.
Vuoto-ongelmia tuli kuitenkin heti. Kuukautisten jälkeen seuraavat kuukautiset alkoivatkin runsaina jo kahden viikon jälkeen. Tiputtelu ei meinannut loppua ollenkaan. Minulle lääkäri neuvoi tupla-annoksen, jota otan kuukauden ajan. Sen jälkeen kokeilen taas normaalia yhden pillerin annosta. Heti, kun aloitin tupla-annoksen, vuoto loppui. Sivuoireet eivät lisääntyneet lainkaan. Nyt oireina on vain rasvoittuvat hiukset ja muutama pieni finni.
Kannattaa kysyä lääkäriltä, voisiko väliaikainen tupla-annos auttaa vuotoihin.
Täytyy sanoa, että hyvin pitkälti on halut menneet näiden pillerien myötä.
Syön kuitenkin endometrioosin takia, ja kun en suhteessakaan ole, niin se kai siitä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa, että hyvin pitkälti on halut menneet näiden pillerien myötä.
Syön kuitenkin endometrioosin takia, ja kun en suhteessakaan ole, niin se kai siitä sitten.
Ja ihan saakelin kuivat silmät kyllä on nykyään, johtuuko sitten tästä. Mieluummin olisin syömättä, mutta ei kai tässä vaihtoehtoja ole. Kierukkaa en halua, enkä leikkausta.
Goodbye seksielämä!!! Hello Slinda.
Söin 2 laattaa ja nyt 6 viikkoa lopetuksesta.
Hyödyt ehkäisytehon lisäksi:
-poisti nestettä eli silmäpussit katosi
-rinnat kasvoi
Haitat:
-selluliitti, ei ole hävinnyt 6 vko lopetuksesta
-100% haluttomuus. Tämä oli hirveää, korjaantui melko pian lopetuksen jälkeen.
-keskivaikean masennuksen oireet. Ikinä ei ole ahdistanut niin paljon. Edelleen tätä vähän, mutta nyt jo nauraakin välillä ääneen, eli mieliala selkeästi parantunut.
-paino nousi (en ymmärrä miten mahdollista, kun nestettä poistavan vaikutuksen vuoksi piti herätä öisinkin vessaan)
-2kk aikana vuodottomia päiviä ehkä 5? Jatkuva siteiden käyttö aiheutti muita ongelmia.
Hormonittomana mennään taas, mutta ei enää masentuneena! Gyne kirjoitti toisen valmisteen reseptin, en tiedä uskallanko kokeilla
Mulla ei nostettu määrää. Ekan ja tokan laatan kohdalla vuosin paljon. Kolmannen laatan kohdalla oli sellaista, että meinasi alkaa enemmänkin tiputtelemaan, mutta sitten neljännen kohdalla jo olin vuodoton. Tokihan vuoto ei lopu kaikilla kokonaan, mutta onhan se inhottavaa jos päiviä jolloin vuotaa on enemmän kun niitä kun ei vuoda...