Slinda minipillerit
Hei! Onko täällä ketään joka olisi aloittanut nämä uudet Slinda pillerit? Itse aloitin pari viikkoa sitten, koska en migreenini takia voinut jatkaa e-pillereillä. Miten teillä on mennyt Slindojen kanssa?
Kommentit (1257)
Ketään jolla tiputteluvuoto loppunut puolen vuoden jälkeen? Oikeastaan tämä vain tuntuu lisääntyvän. Pitäskö vaihtaa merkkiä? Voiko auttaa?
Vierailija kirjoitti:
Sterilisaatio on luotettavampi ja huolettomampi kuin hormonaalinen ehkäisy. Ei lapsia = helpompaa.
Ei sitten käynyt mielessä että näitä syödään usein ihan muista syistä kuin ehkäisyn takia?
Vierailija kirjoitti:
Oon syönyt nyt yhden laatan, olen toiveikas näiden suhteen!
Haittoja:
- Voimakkaat mieliala-oireet aluksi (synkkä, ahdistunut, sekava olo), on jo mennyt pääosin ohi
- Limakalvojen kuivuminen (seksi kivuliasta), virtsatieinfektio, mutta paikallisestrogeeni (Ovestin voide) auttoi onneksi nopeasti merkittävästi!
- Tiputteluvuoto, sitä ollut vähäisesti suurimman osan ajasta
Positiivista/muita huomioita:
- Auttanut tehokkaasti endometrioosista johtuviin koviin kipuihin
- Vähentänyt merkittävästi vuotoa ainakin näillä näkymin, lumepillereilläkin ihan pientä tiputtelua vaan, ei juurikaan kipuja
- Seksihalut pysyneet ennallaan ja paikat jopa tuntoherkemmät
- En ole havainnut turvotusta, paino ei ole noussut
- Ihon kunto parantunut hieman (en tiedä liittyykö pillereihin)
- Mieliteot ja tarve herkutella vähentynyt merkittävästi, tämä vaikut
"En ymmärrä miksi tuntuu että monet vain kärsivät ja sinnittelevät tuon haitan kanssa vaikka siihen on tämä hoitokeino mikä useimmilla auttaa."
Siksi että monella ei ole asiasta tietoa. Limakalvojen ohentumisesta ja kuivumisesta puhutaan edelleen usein vain vaihdevuosiin liittyen. 😑 Eikä edes gynet välttämättä puutu tuohon, vaikka tekisivät sisätutkimuksenkin ja tietenkin siis näkisivät sen limakalvotilanteen. Itse käytin Yasminia (nykyään Slinda käytössä, pilleri on aina ollut ensisijaisesti PCOS:n takia) 14 vuotta ennen kuin yksi gyne määräsi Vagifemia. Tätä ennen luulin että kutina, arkuus ja kirvely on jotain toistuvaa hiivatulehdusta ja gynet vaan kohauttelivat olkiaan että voipi olla tai voipi olla olematta, koita pärjäillä
Mä olen 44-vuotias ja syönyt Slindaa reilun vuoden. Ennen Slindaa oli Mirena-hormonikierukka mikä toimi vuosia mutta muutama kuukausi ennen vaihtoa alkoi tulla ongelmia. Akne räjähti kierukan kanssa ja mulla oli epämääräistä häiritsevän runsasta valkovuotoa. Kierukan otin alunperin runsaiden menkkojen ja kovien menkkakipujen takia ja menkat loppuivat kokonaan muutama vuosi sitten jo kierukan käytön aikana.
Slinda toimi alkuun erittäin hyvin. Menkat ovat pysyneet poissa lukuunottamatta ihan alussa ollutta pientä vuotoa. Painokin tippui aluksi vähän ja akne hävisi kokonaan, samoin häiritsevä valkovuoto. Noin puolisen vuotta aloituksesta vuoto alkoi taas ja jatkui useamman kuukauden, nyt ollut viime viikkoina vähäisempää. Finnejä alkoi ilmestyä jälleen noin vuoden käytön jälkeen ja nyt viime viikkoina tuntuu että akne nostelee taas päätään. Ja niin, seksihalut ovat olleet kyllä aika lailla poissa koko ajan. Jos olisin sinkku niin ei haittaisi mutta parisuhteessa haittaa kyllä.
Mulla ehkä edessä kohdunpoisto jos nyt päätän luovuttaa Slindan kanssa.
Ikä 40, nyt puoli vuotta slindoja takana, olen syönyt niitä lääkärin määräyksestä putkeen, ilman vihreitä lumepillereitä runsaiden kuukautisten ja vaikeutuneiden pms-oireiden takia. Kuukautiset jäivät heti pois, mutta kaksi kertaa on ollut tiputteluvuotoa, joista toinen kerta johtui luultavasti liian myöhään (aamulla, kun normaalisti otan illalla) otetusta pilleristä. Vuodot kestivät molemmilla kerroilla vajaa pari viikkoa, joista yhtenä päivänä runsaampaa ja melkein veristä.
Alkuun oli vahvoja mielialaoireita, varsinkin järkyttävää ärtyneisyyttä, mutta jatkoin syömistä, koska gyne sanoi niiden yleensä parissa kuukaudessa helpottavan. Ja näin kävikin. Silti huomaan edelleen mikä vaihe kierrosta on meneillään, ja edelleen ovulaatio ja pms aiheuttavat pieniä mielialaoireita, mitkä eivät kuitenkaan ole mitään verrattuna luomuhormoneihini.
Parin kuukauden jälkeen iho muuttui paremmaksi, aiemmin oli rasvoittuvampi ja kuukautisten aikaan näppyjä. Siinä vaiheessa myös alkuturvotus laski, ja paino laski pari kiloa alkuperäisestä. Alavatsa pömpöttää ehkä enemmän kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan mitään toivoa, että puolen vuoden jälkeen tilanne tasoittuisi? Menkat kestää ja kestää. Vihreiden aikaan vuoto loppuu ja alkaa uudelleen 12-14 pillerin kohdalla. Ainoa hyvä puoli tässä ollut se, että kuukautiskivut ovat poissa... Voiko vaihtaminen esim cerazetteen auttaa?
Miksi syötte niitä vihreitä lumepillereitä, jos haluatte menkat pois??
Koska moni kaipaa kokemuksia, vastaan tähän vanhaan ketjuun. Minulle Slindat sopii hyvin. En syö lumepillereitä ollenkaan lääkärin ohjeen mukaan. Minulle määrättiin aikalailla viimeisenä keinona todella runsaisiin vuotoihin, joihin Mirena ei auttanut. Minulla on migreeni ja seborrea taustalla. Kumpikaan ei pahentunut näillä pillereillä. Kuukautiset jäivät myös pois ja elämä on taas elämisen arvoista. Itse paljon kaikkia hoitokeinoja kokeilleena voisin sanoa, että jos kuukautiset ei asetu 6-8 kk sisällä, niin pillerit/kierukka ei sovi.
Onko täällä ketään, jolla olisi jääneet kuukautiset pois myös lumepilleriden syönnin kanssa, onko yleistä?
Kyllä on jäänyt mulla ja tietääkseni aika yleistä.
Olen 35-vuotias nainen, joka lähti tänä kesänä hakemaan apua todella runsaisiin ja epäsäännöllisiin kuukautisiin. Aloitin Slindat reilu kuusi viikkoa sitten, ja on ollut yhtä helvettiä. Olen nyt vuotanut 26 päivää putkeen, ja vuoto oli niin runsasta, etten päässyt edes vessasta ulos. Istuin pytyllä ja kuuntelin lorinaa ja "synnytin" kananmunan kokoisia hyytymiä. Jos yritin lähteä vessasta, tunsin koko ajan kuinka vuoto valui ja se tuli yösiteestä yli viimeistään tunnissa. Hain taas apua terveydenhuollosta ja sain ohjeen syödä Slindaa kaksi pilleriä päivässä. Siitä ei ollut mitään vastetta, sitten kokeiltiin Caprilon. Vuoto runsastui entisestään, kunnes tämän viikon maanantaina sain lähetteen Naistenklinikan päivystykseen kun olin istunut koko aamun taas vessassa.
Naikkarin päivystyksessä kohdusta löytyi hyvänlaatuinen kasvain, joko myooma tai polyyppi. Se on luultavasti ollut vuotohäiriöiden takana, ja se poistetaan myöhemmin tänä vuonna. Ensiavuksi asensivat Mirena-hormonikierukan ja syön sen lisäksi Slindaa tupla-annoksella, koska tilanne oli niin paha. Vuoto rauhoittui heti, alkuun tiputteli ja nyt ei ole tullut enää käytännössä mitään sitten eilisillan. Yritän olla toiveikas, että tämä oli nyt tässä ja saisin elämäni taas takaisin. Slindaa jatkan tupla-annoksella loppuviikon, sitten yhtä pilleriä niin kauan, että vuoto loppuu kokonaan. Sen jälkeen pelkkä kierukka.
Toivon, että pääsisin kuukautisista kokonaan eroon, sillä ne ovat olleet todella hankalat jo ainakin viime kesästä lähtien, silloin aloin merkata ylös näitä. Kierto on ollut mitä tahansa 28-40 päivän väliltä ja vuoto oli niin runsasta, että käytin yösiteitä päivälläkin ja silti tuli ohivuotoja. Pelkkä Slinda minua ei valitettavasti auttanut, mutta ketjua lukemalla huomaa, että monille se on ollut pelastus. Ajattelin vain kertoa kokemukseni, kun tämä tilanne on ollut tässä päällä.
Aloitan tänään 4. liuskan. Olen syönyt putkeen ilman lumepillereitä.
Ekan liuskan ajan tiputteli kokoajan, mutta sitten loppui vuoto ja menkat. Yhtenä päivänä tosin tuli kunnolla verta, mut ei jatkunut. Mieliala heitteli alukai, mutta tasoittui.
PMDD oireet ovat helpottuneet, mutta olen itkuherkempi. Otan sen mielummin kuin kuukausittaisen sekoamisen :D
Libido on laskenut, mutta ei ole lähtenyt halut tyystin ja nautin seksistä edelleen.
Iho pysynyt hyvänä, paino samana. Aion jatkaa, ei oo sopinut mikään aiemmin näin hyvin 🙌
Olen syönyt näitä puoli vuotta, ja viikko sitten lopetin. Naama räjähti täyteen näppylöitä, mutta tämä alkoi vasta 3kk jälkeen. Vatsa oli jatkuvasti niin turvoksissa että vanhat housut eivät enää menneet päälle, vaikka paino on tippunut pari kiloa. Hiuksia lähtee järjettömästi ja kuukautiset tulevat 2 kertaa kuussa ja kestävät kerralla 10 päivää. Minulla nämä eivät tasoittuneet ajan kanssa, päinvastoin, pahenivat vain. Nyt en tiedä mitä ehkäisyä käyttäisi, kaikki minipillerit aiheuttaneet aika samat oireet. Nyt kun olen ollut viikon ilman pillereitä, vatsan turvotus on kadonnut.
Magnesiumin puutos aiheutti itellä uniongelmia ja heräilyä.Otan jauhe muodossa ihan runsaita määriä sillon jos liikun enemmän. Turvallinen unilääke kun magnesiumia ei voi ns syödä liikaa vaan poistuu virtsan mukana.
Jos herään yöllä enkä nukahda tiedän mistä kyse ja otan sitä lisää.
Raudanpuute tehnyt vähän samaa kyllä. Nostanut painoa raudanpuute. 10 kiloa.
Otan sitäkin nestemäisenä. B vitamiinin kun alotin niin loppu unihalvaukset.
Slinda on erittäin jees ollut itselle. Ihoani en oo ikinä miettinyt sen tarkemmin mutta aknea ei mulle näistä kyllä tuu niinkö toisista pillereistä.
Seksihaluihin kyllä vaikuttanut, mutta mulla on myös sinkin puutosta mikä vaikuttaa just orgasmiin liittyviinkin asioihin. Sukupuolielinten toimintahäiriötä tekee.
Ei ne hetkessä korjaannu.
Kun olin yhesti pari päivää ilman pillereitä niin kyllä halutti ihan hulluna ja oon miettinyt esim ihon alle laitettavaa ehkäisyä. Onkohan kellään kokemusta?
Alkuun oli sydämentykytystä, huimausta, hiukset rasvottui, tuli pieniä finnejä, kuukautiset lähti heti, nesteet&turvotus katos ja hiuksia lähti. Sinnittelin 6kk, koska kyllähän sillä kropalla kestää tottua.. olin kuitenkin syönyt e-pillereitä 12 vuotta putkeen. Migreenien takia jouduin vaihtamaan ja kyllä kannatti. Menkat on pysyneet poissa ja olo on muutenkin nyt hyvä.
Monen vuoden tauon jälkeen ajattelin kokeilla hormonaalista ehkäisyä kun epäilyttää kumien ehkäisytehon riittävyys kun lapsiluku täynnä. Määrättiin slinda joka kuulemma tosi hyvä ja paljon parempi kuin cerazette. Ekalla viikolla hikoilutti, mutta se tuntuu tasaantuneen, vähän finnejä mutta ei muita oireita kunnes toisen viikon loppupuolella alkoi runsaisiin kuukutisiin verrattavissa oleva vuoto joka jatkuu edelleen yli viikko myöhemmin, tuntuu että yltyy vain loppumisen sijaan. Käskettiin syödä 2 pilleriä päivässä 2 viikkoa vaikka kuulemma todella normaalia ja tavallista. Ärsyttää ja ahdistaa, että tässä joutuu vuotamaan kuukausitolkulla ja kaduttaa koko pillerien aloitus.
Mulla on Slindassa menossa nyt viides laatta. Koko tämän viiden kuukauden ajan on ollut tiputteluvuotoa, välillä 1-2 viikkoa välissä ettei oo ja sitten taas jatkuu. Oon kerran syönyt lumepillerit, mutta ei vaikuttanut asiaan. Myös pieniä mahakipuja välillä. Muita oireita ei ole ollut ja on tuntunut ihan sopivalta mulle, mutta nyt viidennen laatan kanssa on alkanut huippaus, huonovointisuus ja kauhea mahan turvotus. Oon miettinyt liittyykö nämä pillerin sivuvaikutuksiin, vai onko mahdollisia raskaus oireita? Käytetään lisäehkäisynä pillereiden lisäksi kondomia, mutta ei tietääkseni ole ihan mahdotontakaan, vaikka raskautumisen riski pieni onkin.
Oon syönyt nyt yhden laatan, olen toiveikas näiden suhteen!
Haittoja:
- Voimakkaat mieliala-oireet aluksi (synkkä, ahdistunut, sekava olo), on jo mennyt pääosin ohi
- Limakalvojen kuivuminen (seksi kivuliasta), virtsatieinfektio, mutta paikallisestrogeeni (Ovestin voide) auttoi onneksi nopeasti merkittävästi!
- Tiputteluvuoto, sitä ollut vähäisesti suurimman osan ajasta
Positiivista/muita huomioita:
- Auttanut tehokkaasti endometrioosista johtuviin koviin kipuihin
- Vähentänyt merkittävästi vuotoa ainakin näillä näkymin, lumepillereilläkin ihan pientä tiputtelua vaan, ei juurikaan kipuja
- Seksihalut pysyneet ennallaan ja paikat jopa tuntoherkemmät
- En ole havainnut turvotusta, paino ei ole noussut
- Ihon kunto parantunut hieman (en tiedä liittyykö pillereihin)
- Mieliteot ja tarve herkutella vähentynyt merkittävästi, tämä vaikutus todella positiivinen yllätys, olen aika ollut todella herkkujen perään ja ollut pitkään jopa riippuvainen useasti tapahtuvasta herkuttelusta, nyt aivan yhtäkkiä ei tee ollenkaan samalla lailla mieli
- Rinnat turvonneet/kasvaneet selvästi
En olisi halunnut hormoneita ja pitkään sinnittelin ilman mutta nyt oli pakko kokeilla endometrioosin vuoksi. Kunhan limakalvot pysyy kunnossa vähintään paikallisestrogeenin avulla tai mahdollisesti jos helpottaa kun keho sopeutuu valmisteeseen sekä tiputteluvuodot loppuisivat jossain kohtaa, jatkan mielelläni käyttöä. Suosittelen kyllä kokeilemaan.
Kannattaa rohkeasti hoitaa limakalvoja paikallisestrogeeneilla. Itse olen vasta 26 mutta pillereitä käyttäessä limakalvot voivat kärsiä estrogeenin puutteesta mihin ne yleensä auttaa tehokkaasti ja turvallisesti. En ymmärrä miksi tuntuu että monet vain kärsivät ja sinnittelevät tuon haitan kanssa vaikka siihen on tämä hoitokeino mikä useimmilla auttaa.