Slinda minipillerit
Hei! Onko täällä ketään joka olisi aloittanut nämä uudet Slinda pillerit? Itse aloitin pari viikkoa sitten, koska en migreenini takia voinut jatkaa e-pillereillä. Miten teillä on mennyt Slindojen kanssa?
Kommentit (1257)
Ensimmäinen levy Slindaa ja samanlaisia oireita, mitä täälä on kuvattu: totaalinen haluttomuus, jopa masentunut mieliala, herään öisin klo 5 siihen, että kieli on kuivunut kitalakeen kiinni ja pissattaa hirveästi (vaikka ei olisi juonut illalla paljoakaan) ja tulee kuumia aaltoja. Paino laski nopeasti pari kg. Hiuksia myös lähtee ja kaikki limakalvot kuivat. Kummallisin on tämä selluliitti: olen alipainoisuudesta kärsinyt ikäni, niin yhtäkkiä selluliittiä on jokapaikassa kaulasta alaspäin! Mietin johtuuko siitä, että näkyy vaan selvemmin, kun mitä ilmeisemmin kaikki ylimääräinen neste on kropasta hävinnyt. En tiedä, kauanko viitsin seurata, 41v ja en tiedä, onko oireissa kyse vaihdevuosistakin osittain.
Hei! Kiinnostaa tietää loppuiko tuo jonkin ajan päästä tuo hiusten lähtö? Koska itse huomannut saman, lähtee todella paljon harjatessa, ja raudanpuutteen vuoksi hiukset muutenkin jo ohentuneet niin paljon, etten kyllä meinaa uskaltaa jatkaa käyttöä jos tämä ei joku ohimenevä juttu!
Nyt mennyt kaksi laattaa slindaa. Molempien laattojen kohdalla alkanut puolivälissä laattaa vuoto. Nyt jatkuu vain.
Vierailija kirjoitti:
Nyt mennyt kaksi laattaa slindaa. Molempien laattojen kohdalla alkanut puolivälissä laattaa vuoto. Nyt jatkuu vain.
Minulla teki tuota 6kk ja gynellä havaittiin, kuinka toinen munasarja kypsytteli follikeleja ja ovulaatio myös tapahtui Slindoista huolimatta. Alussa oli epämääräisempiä vuotoja, mutta sen jälkeen homma asettui niin, että 14. pillerin kohdalla alkoi aina kunnon runsaat menkat. Söin tabletin aina samaan aikaan (herätys puhelimessa). Tämän jälkeen vaihdettiin Visanneen.
Vierailija kirjoitti:
Hei! Kiinnostaa tietää loppuiko tuo jonkin ajan päästä tuo hiusten lähtö? Koska itse huomannut saman, lähtee todella paljon harjatessa, ja raudanpuutteen vuoksi hiukset muutenkin jo ohentuneet niin paljon, etten kyllä meinaa uskaltaa jatkaa käyttöä jos tämä ei joku ohimenevä juttu!
Tätä oon mietiskelly itekkin. Lokakuussa (-24) Slindan alottanu ja hiustenlähtö tosiaan runsasta, parhaiten huomaa hoitoainetta levittäessä ku irtoilee kunnolla..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla teki tuota 6kk ja gynellä havaittiin, kuinka toinen munasarja kypsytteli follikeleja ja ovulaatio myös tapahtui Slindoista huolimatta. Alussa oli epämääräisempiä vuotoja, mutta sen jälkeen homma asettui niin, että 14. pillerin kohdalla alkoi aina kunnon runsaat menkat. Söin tabletin aina samaan aikaan (herätys puhelimessa). Tämän jälkeen vaihdettiin Visanneen.
Jaha eli tämä on mahdollista. Mulla meinaan slindojen kanssa olen tuntenut erittäin voimakkaasti ovulaation oireita ja miettinyt, että voiko se tapahtua ...
Molempien laattojen kohdalla vihreiden aikana vuoto loppui . Vuoto alkanut jossain 12-14 pillerin kohdalla aina vihreisiin asti. Olen miettinyt, että pitäisikö jättää vihreät pois ja katsoa kuinka käy.
Släbä slörä-pillerit ja spödä fuda -balindiksee sgumaril bundaa.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen levy Slindaa ja samanlaisia oireita, mitä täälä on kuvattu: totaalinen haluttomuus, jopa masentunut mieliala, herään öisin klo 5 siihen, että kieli on kuivunut kitalakeen kiinni ja pissattaa hirveästi (vaikka ei olisi juonut illalla paljoakaan) ja tulee kuumia aaltoja. Paino laski nopeasti pari kg. Hiuksia myös lähtee ja kaikki limakalvot kuivat. Kummallisin on tämä selluliitti: olen alipainoisuudesta kärsinyt ikäni, niin yhtäkkiä selluliittiä on jokapaikassa kaulasta alaspäin! Mietin johtuuko siitä, että näkyy vaan selvemmin, kun mitä ilmeisemmin kaikki ylimääräinen neste on kropasta hävinnyt. En tiedä, kauanko viitsin seurata, 41v ja en tiedä, onko oireissa kyse vaihdevuosistakin osittain.
Selluliitista sen verran että drospirenonihan= Slinda vähentää testosteronia mikä nostaa kehon rasvaprosenttia. Nestehukallakin voi varmasti olla asiassa osuutta, tästä en osaa sanoa varmaksi mitään, eli pelkkää arvailua. Itsellä oli käytössä Yasmin eli estrogeeni + drospirenoni, kaikki nuo samat haittavaikutukset tuli, myös paha unettomuus, ummetusta, närästystä, hurjaa vatsan turpoamista mitä moni on tässä ketjussa myös valittanut. Nyt kun olen ollut "luomuna" 8kk kaikki selluliitti ja kaikki muutkin haittavaikutukset hävinneet, paitsi kuivat limakalvot ihan silmiä ja nenää myöten edelleen kiusana.
Oon syönyt slindaa kohta 4vk ja saisin varmasti masennusdiagnoosin jos menisin lääkäriin. Aivan jumalaton alakulo, katkeruus ja näköalattomuus, mitään positiivista ei meinaa pystyä ajatteleen. Vanhenen, näytän rumalta, en tuu saamaan elämässä niitä asioita mitä haluan (vaikka oon saanut melkopaljon kaikkea), miestä epäilen uskottomuudesta ja varma siitä että tulee vaihtaan mut nuorempaan, en jaksaisi nähdä ketään ja sitten tunnen oloni hyvin yksinäiseksi, mikään ei tuo hyvää mieltä. Onkohan takeita että jos syön yht sen.3kk niin vähitellen hormonit tasoittuisi ja mieliala paranisi?ainoa plussa tähän mennessä slindoissa on isontuneet rxxxat.
Olen tänään syönyt slindaa tasan 3 kuukautta. On ollut aikamoista.
Ekalla viikolla olin pyörtyä 3 kertaa, en lopulta uskaltanut enää mennä suihkuun kun pelkäsin että pää halkeaa jos kopahtaa laattalattiaan. Tunnelinäkö, päästä heitti huimaus aivan yhtäkkiä, todella pelottavaa.
Sitten alkoi oksetus, paniikkimaiset olot, ahdistus.
Öisin heräsin massiivisiin kuumiin aaltoihin, olin likomärkä.
Koen voimakasta heikotusta ja minun pitää istua alas 5min välein. Verenpaineeni on laskenut paljon.
Syke nousi ja outoja sydäntuntemuksia, pari kertaa olen ollut soittaa ambulanssin, on tullut sellainen olo että tekee ihan kuolemaa. En osaa paremmin selittää niitä sydäntuntemuksia. Muljahdus, hakkaus, särky.
Olen laihtunut useita kiloja näiden 3kk aikana koska ekat 2kk sain syötyä vain kerran päivässä. Oksetus ja pahoinvointi oli niin voimakasta. Kuukautiset loppui ekasta pilleristä täysin.
Sitten kolmannen kuukauden alussa pahoinvointi loppui kuin seinään eikä ole enää vaivannut. Kuumia aaltoja ei ole enää. En ole enää ollut lähellä pyörtymistä. Paniikkimaiset olot on loppuneet.
Mikä yhä vaivaa on voimakas heikotus, matala verenpaine, sydäntuntemukset, ahdistus on muuttunut lieväksi masennukseksi ja pitää levätä koko ajan. En jaksa tehdä normi kotitöitäkään kuin sen 5min ja pitää istua ettei pyörry.
Slinda vastaa 25mg spirolaktonia eli nesteenpoistajaa ja sillä on kaliumia säästävä vaikutus, nämä on ilmeisesti ne tekijät jotka on vastuussa huimaus/voimattomuusoireista.
Ainoa syy miksi syön näitä elämänlaatuni täysin vieneitä myrkkypillereitä on se että tää on ainoa valmiste joka on vienyt kuukautiset kokonaan pois. Itsellä hyvin kivulias endometrioosi ja nollaferritiinit, vuoto on saatava pois piste. On ollut niin ihmeellistä olla ilman kipuja että koetan vielä sinnitellä jos loputkin sivuvaikutukset ajan kanssa loppuisivat.
Olen syönyt viikon noita. Aloitin ekasta vuotopäivästä. Alussa väsytti kovasti, sitten tuli päänsärky muutamaksi päiväksi. Menkat kesti pari päivää pidempään kuin normaalisti, jotain tihkua on kait vieläkin. Muuta tavallisesta poikkeavaa en ole huomannut.
Nyt slindat tauolla ja Cerazette kokeilussa, jos tämäkään ei toimi niin pakko kai sitten palata läski-väsy-sahara-pillereihin (kun tosiaan vuotaa ei saa anemian takia).
Lennosta sai vaihtaa, jännityksellä odotan juuri tuota androgeeni-antiandrogeeni -vaikutusta, että ilmeneekö kehossa jotenkin.
Slindaa syöty jo 2vko ja vuoto ei lopu, se pikemminkin muuttaa vuodon muotoa aina kun uskaltaa ajatella että "nytkö loppuu?" Se alkaa uudelleen..
Kokemusta Cerazette pillereistä ja se lääke oli aivan susi. Nyt Slindalla tää kokemus on ollut kuin Cerazette 2.0..
Ennen Slindaa oli Mirena kierukka joka asennuskivuista ja sen jälkeisistä kivuista huolimatta antoi mulle täydellisen vuodottoman elämän.
Cerazette aiheutti kokoajan tulehduksia, kuivuutta, aknea(kaikkialla), lihoin hengittämällä vaikka syöminen ei muuttunut eikä napostelua ollut. Ne kilot ei vieläkään ole lähteneet vaikka töissäkin hyvin fyysistä joutuu tekemään joka päivä. Haluttomuus oli myös paikalla ja surin sitä usein. Mieliala maassa ja se vuoto? Aivan helvettiä, vuosin 1,5-2kk putkeen ja vuodottomia päiviä oli max 1vko jossa seassa tiputtelupäiviä. Vuoto oli normi punaista ja sitten mustaa tervaa ja taas punaista ja heti perään mustaa tervaa. Kuivuus teki heti BVn ja eiköhän siinä intiimisyyskin kärsinyt entisestään. Tätäkin lääkäri antoi ohjeena että 1. vuotopäivästä alkaen n. 7vrk ajan 2x annos elikkä söin 2x pilleriä 7 päivää eikä auttanut, kun siirryin ottamaan 1 pillerin päivässä, vuoto paheni ja alkoi uudelleen. Vaikutti tässä kohtaan jo rauta-arvoihin.
Slinda ei ole paljoa Cerazettestä eronnut, on kuivuutta, vuoto jo 2vko ja jatkuu edelleen (aloituspäivästä). Aloituspäivän jälkeen vuotoa tuli ämpäreittäin ja olen joutunut palaamaan Tenoihin jotka nekin täyttyvät 2h (ei mitään kevyitä tenoja). Tiedän ettei tenat ole kuukautisiin mutta itsellä ne on olleet ainoat jotka auttaa pysymään työelämässä eikä kotona istumassa penkin ja pöntön välillä. Tuntuu että koko kroppa turvonnut ja hyllyy kävelystä. Ei ole yhtään haluja, aknea tuli heti melkein 1. päivänä ja nyt naamaa kutittaa kokoajan sekä iho hilseilee PALJON, iho rasvottuu ja silmälasit liukuu naamalta koko ajan. Hiukset heti seuraavana päivänä litteät ja kiiltävät eli suihkussa tekisi mieli ravata joka päivä. Selässä kukkii ja kutisee. Hiki haisee heti vaikka kuinka yrittää juoda vettä, pestä kainaloita tai deodoranttia suihkia. Ollut myös heikotusta joka tosissaan laittoi sekavaksi, tosin vuoto voinut tehdä osansa.
Pahoittelen pitkää avautumista OMISTA kokemuksistani näiden lääkkeiden kanssa, muista että minun kokemukseni ei välttämättä ole mitä sinulla tulee olemaan näiden kera vaan päinvastoin. Jokaisessa lääkkeessä varmasti on pari (joskus monta) negatiivistä sivuvaikutusta mutta muista puntaroida ne itse.
Itsellä naturel menkat on älyttömän kipeät ettei 600-800mg burana tehnyt juurikaan mitään (syöty myös ennakoivasti) ja vuodot niin pahan runsaat että kun ne loppuivat niin aneminen olo siihen asti kunnes taas alkoivat.
Jos jotain plussaa näistä voisi antaa niin:
+ ei menkkakipuja.
Mulla nyt kolmas laatta menossa. Joka laatan kohdalla on alkanut pillerin 12-14 kohdalla vuoto , joka kestää 10-14 päivää. (Kiva). Ja teki taas saman. Vuodoton aika jää todella lyhyeksi... Kokeilen vielä tämän laatan kohdalla jättää vihreät väliin ja syödä vain valkoisia. Tällä hetkellä mulla välillä vuoto nimenomaan loppunut vihreiden aikana tai ennen niitä
Vierailija kirjoitti:
Vuotanut putkeen jo 10 päivää ... Kohta menee hermo jo koko aloituksen kanssa.
Minulla oli runsasta vuotoa noin 4 kk:tta ilman taukoja. Ainut syy minkä takia kestin sen ettei ollut kipuja yhtään. Aikaisemmin kärsin kamalista kivuista endon takia ja se kivuton elämä on aika luksusta. Mitä nyt hanuri ei meinannut kestää siteitä enää. Sitten loppui vuoto ja menkkoja ei ole näkynyt kohta vuoteen. Ei tipan tippaa. En syö lumepillereitä. Muitakaan sivuroita ei ole ollut. Hiukset on päässä, nukun hyvin ja mieliala ok. Slindat siis käytössä ja näyttävät sopivan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olen syönyt Slindoja vasta alle viikon niin ye-pillereiden aiheuttama kuivuus on tiessään! Samoin jokapäiväiset päänsäryt loppuivat kuin seinään. Erittäin lyhyellä kokemuksella voisin itsekin suositella. Ainoa miinus näissä on hinta, mutta kyllähän sen mielellään maksaa toimivasta ehkäisystä.
Eikö minipillereissä esiinny kuivuutta kuten e-pillereissä?? Olisiko ne jopa parempi vaihtoehto? En itse ole vielä aloittanut e-pillereitä mutta pakkaus löytyy Drovelis. Löytyy myös pakkaus minipillereitä, jotka lunastin varmuuden vuoksi ennen kuin lääke vaihdettiin (Desogestrel).
Itse syönyt pian 4 kk. Ihan ok mennyt. Välillä vuotoa, mutta olen ollut kivuton. Ennen kärsin kamalista menkkakivuista
Vierailija kirjoitti:
Tyttärellä oli vuotoa lähes kolme viikkoa putkeen, soitin lääkärille ja sanoin että epäilen että liian pieni annos aloittaa, lääkäri nosti annoksen 2kk ajan kaksi tapettia päivässä. Vuoto loppui parissa päivässä tällä uudella annoksella.
Käytin Slindoja miltei vuoden kunnes ymmärsin mistä lisääntyneet päänsäryt saattoikin johtua. Mulla on siis ollut migreeniä aiemminkin mutta ei todellakaan tässä mittakaavassa. Nyt on saattanut olla viikkoja jolloin oon ollut viis päivää seitsemästä täysin toimintakyvytön päänsäryn/migreenin takia. Juoksin fysioterapiassakin pitkään tässä välissä kun luulin että vika on niskassa/jännittyneissä hartioissa. Siitä olikin apua, pieneksi hetkeksi. Viime viikolla vasta heräsin miettimään että olisko se vika sittenkin slindoissa? Nämä järkyttävät säryt kun alkoi vasta noin 6kk kohdalla Oon ollut nyt viikon ilman slindoja sekä päänsärkyjä, eli aikamoinen sattuma Jatkan kokeilua 👍 Sama juttu painonnousun kanssa. Ihmettelin kun paino ei laske vaikka mitä tekis ja päättelin että varmaan vaihdevuodet alkaneet ( 44.v ) 🤷 Jo viikossa turvotus laskenut silmin nähden ja samoiten paino laskusuunnassa. Taidan jatkaa nyt ihan ilman hormoneja niihin oikeisiin vaihdevuosiin saakka. Slindoja ennen kokeilin nimittäin cerazetteakin 9kk ja se oli yhtä helvettiä. Edelleen harmittaa suunnattomasti että ehkäisy neuvolan tietämätön lääkäri lakkautti 25.v hyvin toimineet e-pillerit vastusteluistani huolimatta, iän takia. Gynelogi oli aiemmin sanonut että voin hyvin jatkaa niitä vaihdevuosiin saakka jos ei ole ongelmia. Ja niin sanoi nyt jälkikäteenkin kun sain viimein lähetteen sinne. Ei olisi pitänyt ikinä lopettaa, mutta enää niitä ei voi aloittaa uudelleen kun riskit on suurimmat nimenomaan e-pillereitä aloittaessa. Hieno homma.