Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Slinda minipillerit

guest
30.03.2020 |

Hei! Onko täällä ketään joka olisi aloittanut nämä uudet Slinda pillerit? Itse aloitin pari viikkoa sitten, koska en migreenini takia voinut jatkaa e-pillereillä. Miten teillä on mennyt Slindojen kanssa?

Kommentit (1257)

Vierailija
1101/1257 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt 2 kk syönyt noita ja koko ajan matala mieli ja väsynyt olo

Vierailija
1102/1257 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt näitä reilut puoli vuotta ja edelleen juoksen öisin vessassa, välillä jopa neljä kertaa. Lisäksi rinnat ovat ihan järkyttävän kipeät, ei pysty edes kunnolla kävelemään ilman urheiluliivejä. Nännit myös kipeät. Yhdyntä sattuu, kun puukolla viiltäisi. Vulvodyniaa? Ja koko kropassa alkaneet elohiiret näiden aloittamisen jälkeen, päivittäin joka puolella kehoa. En tiedä uskallanko enää jatkaa näitä näiden haittojen vuoksi 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1103/1257 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen syönyt näitä kohta kaksi vuotta. Toimineet itsellä ihan hyvin juuri siihen, mihin minipillereitä käytetään. Otan ajallaan ja pidän neljän päivän tauon.

Nyt tässä kuussa alkoi pitkän tauon jälkeen kuukautiset. Vuoto on nimittäin jäänyt pois ja jos se on tullut, niin aina tauon kohdalla tai uuden liuskan alussa. Tällä kertaa kuitenkin viikko ennen taukoa. Olen koko ikäni ennen slindaa kärsinyt runsaasta vuodosta joten tämä slindan mukanaan tuoma "vuoto" on siihen nähden ok. Kuitenkin hieman jännittää alkaako minulla nyt melkein kahden vuoden jälkeen vuotaa ihan ihmeellisiin aikoihin. Toki jäin joululomalle hirveän työstressin kanssa ja menetin ennen joulua isovanhempani. Että voi olla että kroppa reagoi myös suruun ja stressiin näin.. niin on käynyt joskus ennenkin.

Muuten slinda on sopinut ihan hyvin mutta mielen vaikutukset ovat välillä isot. Olen aina ollut herkkä mutta näiden kanssa vielä herkempi ja toki olen myös miettinyt, voivatko hormonit tehdä tunteettomaksi tai laimentaa tunteita. Varmasti näin on sillä huomaan tietyssä vaiheessa laattaa että alan ylireagoida ja murehtia turhia asioita kuten omia tunteita miestäni kohtaan, pelätä hänen ja muiden läheisten menettämistä. Aivan turhaa itsensä kiusaamista. Toki olen sellainen ollut aina mutta jotenkin se korostuu tietyssä kohtaa. En siitä pidä ollenkaan. Mutta kun nämä muuten ovat ennen tätä vuotoa sopineet hyvin, joten en haluaisi vaihtaa mutta ehkä jossakin kohtaa pitää sitä pohtia että jaksanko tällaista mielen myllerrystä. 

Vierailija
1104/1257 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin slindat 6/24. Lumepillerit hyppään yli.  

Ensimmäiset 1-2 kk oli haluttomuutta ja lievää pahoinvointia iltaisin, meni kuitenkin ohi. Vuodot pysyivät poissa ensimmäiset 2 liuskaa. Sen jälkeen tuli 2vk kestävät menkat ja päivittäinen tuhruttelu jatkui marraskuulle saakka. Nyt sen jälkeen täysin vuodoton. 

Hiuksia lähti alkuun tosi paljon (ei välttämättä johdu edes pillereistä). Nyt pukkaa uutta hiusta jo normaalisti. Muutoin ei hiuksissa tai ihossa muutoksia. Tyytyväinen olen näin puolen vuoden jälkeen 👍

Vierailija
1105/1257 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään lopetin nämä pillerit. 7kk jaksoin katsella, josko sivuoireet häviävät. Mulla alkuun menivät yöunet, jatkuvaa vessassa ravaamista jne. Sitten alkoivat limakalvot kuivumaan, piilolinssit eivät sopineet enää ollenkaan ja jatkuvaa alapään kipua ja limakalvot haavoilla. Vuotoja tuli kahden viikon välein. Alavatsakivut ihan hirveitä. Kiitos ei enää. Toivottavasti tasoittuu nopeasti tää vointi, ihan hanurista tällainen. 

Vierailija
1106/1257 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen syönyt Slindoja nyt vuoden. Kaksi ensimmäistä kuukautta vuodin melkein putkeen. Finnejä tuli naaman täydeltä ja hiuksia tippui. Mieliala oli myös matala, itketti jatkuvasti, oksetti ja huimasi.

Jatkoin kuitenkin sinnittelyä ja kolmannen laatan jälkeen olin löytänyt uuden ihonhoitorutiinin, joka auttoi finneihin. Lisäksi pahoinvointi alkoi helpottaa.

Tällä hetkellä olen laihtunut 9kg (ei lainkaan toivottua, sillä olin melko hoikka jo alkuun) ja nyt olen alipainon ja normaalipainon rajamailla, hiuksia tippuu vielä vähän liikaa ja huimausta on yhä. Positiivista näistä löydän ainoastaan, että kuukautiset jäivät pois tuon kolmannen laatan jälkeen. 

Harmittaa, kun en voi muita pillereitä syödä vieläkin pahempien oireiden takia. 

Vierailija
1107/1257 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 35 v, käytin noita 3 kk ja nyt lopetin 2 viikkoa sitten. Menkat jäivät kokonaan pois, eivät ole vielä palautuneet. Tuli hiustenlähtöä, seksihalujen vähenemistä, ikävimpänä kuitenkin juonteet/rypyt, jotka ilmestyivät kasvoille pian aloittamisen jälkeen, eivät tasoittuneet ainakaan heti lopetettua, toivon että iho sileäisi ennalleen jos menkatkin alkaisivat. Näiden vaikutus oli varmaan kuin olisivat käynnistäneet vaihdevuodet..

Minulla myös samanlaisia kokemuksia vähän päälle kolmekymppisenä. Vaikuttaa siltä, että ainakin osa vaikutuksista jäi pysyviksi. Voiko e-pillerit aiheuttaa ennenaikaiset vaihdevuodet?

Vierailija
1108/1257 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään Slinda vaikuttanut kilpirauhasarvoihin?

Vierailija
1109/1257 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilu 2 vuotta syöny ja ehkä 2 menkat koko aikana lähinnä koronan yhteydessä...Vaikka syön  lumepillerit menkat 99% ajasta poissa. Pari kertaa tullu pari tippaa verta parin päivän ajan keskellä liuskaa.

Tuntuu myös tasaavan mielialaa eikä ole ollut hormoniturvotusta mitä oli luomuna ja yhdistelmäpillereillä välillä pms aikaan. En oikeastaan keksi mitään valitettavaa muuta ku hinta. Iho ollut aina hyvässä kunnossa ja on yhä. Painoon ei vaikutusta. Ainiin ekoina kuukausina lähti vähän enemmän hiuksia mutta voi liittyä siihen ku lopetin yhdistelmäpillerit. Hiustenlähtö loppui onneksi ja hiukset kasvaa nopeasti.

Suosittelen siis kokeilemaan! 

Vierailija
1110/1257 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä e-pillereiden lopetuksen jälkeen ollut kyllä pelkkää alamäkeä ehkäisyn suhteen. Aloitin Gestodilat/Gestinyl e-pillerit 2017 ja niillä ei ollut minkäänlaisia haittavaikutuksia minun kohdallani.

Keväällä 2022 aloitin työt tuotantotyössä/vuorotyössä joka ei ollut minulle entuudestaan tuttua ja saman kevään aikana oli myös pillereiden reseptin uusinta. Jouduin verenpaineiden seurantaan ja paineet olivat koholla aina niinä päivinä kun olin ollut töissä, mutta vapaapäivinä selkeästi matalammalla. Tästä huolimatta jouduin vaihtamaan Desirett minipillereihin. Kuukautiset loppuivat kuin seinään joka oli ihan kiva asia, mutta.... Olin normaalipainoinen kun aloitin minipillerit ja  siitä noin 6 kk päästä painoa oli tullut melkein 15 kg lisää vaikka en tehnyt minkäänlaista muutosta ruokavalioon tai liikuntaan. Paino ei lähde myöskään enää pois. Hiukset rasvoittuvat niin paljon että 12 h välein pitäisi käydä suihkussa, kasvojen iho on myös todella rasvainen ja epäpuhtauksia täynnä kun ennen taas ei ollut ihon epäpuhtauden kanssa mitään ongelmaa vaan juuri päin vastoin kun satun olemaan atoopikko.

Alkuvuodesta 2024 valitin näistä asioista terveydenhoitajalle eikä asiaani otettu kovinkaan tosissaan. Sai sellaisen kuvan että vika on minussa eikä pillereissä. Sain kuitenkin reseptin Slindaan jos se vaikka auttaisi rasvoittumiseen. No ei ole auttanut. Mitään muuta muutosta en huomaa kuin sen että migreenityyppiset päänsäryt ovat lisääntyneet, alavatsakin on muuttunut löllyväksi ja "raskausarpien" peittämäksi kun jotain ylimääräistä (nestettä? rasvaa?) sinnekin jo kertynyt ja kunto on vaan entisestään tuntunut romahtavan vaikka olenkin alkanut urheilemaan enemmän pilalle menneen kehoni takia. Nykyisin ihan suoraan sanottuna vihaan omaa peilikuvaani ja terveellinen ruokasuhdekin on alkanut vinoutumaan kun näen itsessäni vaan läskiä joka puolella.

Ensi viikolla on hormonikierukan asennus. Toivottavasti se vihdoin auttaisi jotenkin tilanteeseen ja jos ei niin en enää tiedä mitä tehdä tämän toivottoman tilanteen kanssa.

Vierailija
1111/1257 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöystävä alotti tän slinda pillerin käytön 3-4kk sitte, ja ollaa harrastettu sen varassa sitten seksiä aika moneen kertaan. Nyt sitä on sattunu alavatsaan 3pv ja viime kerrast on pari viikkoo. Voiko olla raskaana? Stressaa ihan helvetisti..

Vierailija
1112/1257 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle (n 49) ne sopivat muuten hyvin. Mutta ollut pahaa unettomuutta, siksi vaihdoin toiseen merkkiin väliaikaisesti. Lääkäriltä olen pyytänyt vv testiä, ei vielä varmaa. Mutta ainakin menkat pysyneet poissa, myös slindoilla.

Vierailija
1113/1257 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt 2 kk syönyt noita ja koko ajan matala mieli ja väsynyt olo

Se on yleistä koska keltarauhashormonista tulee vaihdevuosioireita..

Vierailija
1114/1257 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle määrättiin endon hoitoon Slindat. Isot endometrioomat ja toivotaan, ettei ne kasvaisi. Nyt on ensimmäinen laatta syöty lumepillereineen ja normaalit, runsaat menkat alkoivat jo ennen lumetabletteja. Samaan aikaan kuin ei mitään pillereitä olisi syötykään. Menkkoja edeltävä viikko vuotaen sitä ruskeaa "tuhrua". No syön vielä toisen laatan ja katsotaan tapahtuuko mitään. Täyteen vuodottomuuteen en usko, jos näidenkin kanssa oon tyhjänny täyden kuukupin tänään viidesti.

Nyt on kaksi laattaa syöty Slindaa. Toisen laatan aikana alkoi myös "menkat". Vuodot mitattiin taas ihan useissa kuukupeissa. Ennen noita menkat kesti 5-6 päivää, joista pari runsaampia, mutta nyt vuotaa 8 päivää. Kun nuo menkat loppui kesti reilun viikon, kun alkoi ensin se ruskea tuhru ja sitten taas ihan verinen vuoto ja sitä kesti 11 päivää (ei toki niin runsaana kuin silloin, kun on "normaalit" me

Ens viikolla aloitan 6. liuskan Slindaa. Joulukuussa näytti jo hyvältä ja oli normaalia niukemmat menkat, mutta tilanne palasi ennalleen tammikuussa. Viimeiset pari liuskaa on mennyt tahdilla menkat keskellä liuskaa ja ärsyttävä tuhru/tiputtelu vähän ennen lumepillereitä, niiden aikana ja pari päivää uuden liuskan aloituksesta. Ei ihmeempiä sivuvaikutuksia paitsi ainakaan olen tasaisesti laihtunut. Tosin ennen "menkkoja" on kyllä järkyttävät alaselkä- ja kylkikivut, mitä ei ole aiemmin ollut. No reilun kuukauden päästä onkin jo kontrolli. Alavatsan pullotuksesta päätellen suhtaudun skeptisesti pienentävään vaikutukseen. 

Vierailija
1115/1257 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Slindojen lopettaminen edessä 6 kk käytön jälkeen. Mulle määrättiin Slindat runsaisiin kuukautisiin ja siihen ne ovat auttaneet. Mutta sivuvaikutusten hinta on liian kova:

- En ole nukkunut aloittamisen jälkeen yhtäkään yötä. Herään virkeänä klo 01.30 ja nukahdan uudestaan neljän viiden välillä.

- Halut ovat totaalisesti pois ja mieliala tasaisen harmaa.

- Hiukset ovat ohentuneet tosi paljon etenkin ohimoilta.

- Limakalvot ovat rutikuivat ja koko käytön ajan on ollut hiivan tapaista oireilua.

Olen 46 ja lääkäri ehdotti että koittaisin hoitaa noita oireita korvaushoidolla eli ottaisin Slindan rinnalle Estrogel-geelin. Aloitinkin sen toissapäivänä mutta nyt kaksi yötä taas kokonaan valvoneena olen jo niin rikki, että en näe tässä mitään järkeä. Miksi hoitaa toisen hormonilääkkeen oireita toisella?

Laattaa on vielä reilu viikko jäljellä; Onko se syötävä loppuun vai voinko vain lopettaa tähän?

Torstaina käyn vielä anyway labrassa koska niin moni on pelotellut Slindan vaikutuksista maksa- ja kalium-arvoihin.

Jatkossa sitten taas varmaan kärvistelyä menkkojen ja raudanpuutteen kanssa mutta kestän mitä vain paremmin kuin tätä unettomuutta.

Voimia kaikille teille ja kiitos hyvästä ja hyödyllisestä ketjusta.

Vierailija
1116/1257 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä tähän liittyen: onko kenellekään muulle määrätty (esi)vaihdevuosiin Slindan kanssa estrogeenia? Tämä on off label -hoito, joka on käytössä ainakin Englannissa ja Kanadassa. Olisi kiinnostavaa kuulla veikö estrogeeni Slindan sivuvaikutukset pois.

Vierailija
1117/1257 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin Slindan kun päätettiin ettei ehkäisylle ole tarvetta, ja voi luoja mikä ero olossa. Halut palasivat rytinällä, ja nyt tajuan että limakalvot olivat kyllä aivan saharaa, eivät ole enää. Muutenkin tuntuu että värit jotenkin palasi maailmaan. 

Toki olin käyttänyt hormonaalista ehkäisyä aikaisemminkin, mutta nyt tuntuu etten halua palata siihen enää koskaan. 

Vierailija
1118/1257 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä ollut pahoinvointia kuinka pitkään? Mä oon syönyt nyt 6 liuskaa, ja pari kuukautta on ollut tosi inhottava etova olo useamman kerran päivässä. Pelkäsin jo että oon raskaana, onneksi en ollut koska ikää on jo sen verran. Mut onko toi öklötys vielä vaan normaalia, vai onko mulla nyt joku muu pielessä? Muuten tuntuvat alkavan vihdoin toimii eli menkat pysyy poissa. Limakalvot mullakin tosin kuivemmat. 

Vierailija
1119/1257 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön toista laattaa Slindaa, en ehkäisyn vuoksi, vaan hoitona runsausiin kuukautisiin ja raudanpuutteeseen. En ole käyttänyt mitään hormonaalista ehkäisyä yli 20 vuoteen, joten tämä pillerien syönti tuntuu turhalta ja "väärältä". Olen 40+ kolmen lapsen äiti.

Menkat olivat kellon tarkat aiemmin, nyt vuotaa miten sattuu. Aloitin ekan laatan kp 1 ja kuukautiset olivat lähes normaalit, noin viisi päivää. Sitten oli jonkin aikaa vuodotonta, kunnes kpl 14 aloin taas vuotamaan ja sitä jatkui 2 viikkoa. Lumepillereiden aikana vuoto loppui. Kunnes alkoi taas kp 14 paikkeilla, ennen toisen laatan puoliväliä ja sitä kesti muutaman päivän. En tiedä mistä laskea enää kierrot.

Mitään isompia sivuvaikutuksia ei vielä ole, mutta tuo vuodon lisääntyminen ärsyttää, kun tarkoitus olisi saada sitä vähentymään.

Vierailija
1120/1257 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt Slindoja tauotta loppuvuodesta 2019. Olen 21-vuotias, ja käytön aloituksen syynä todella voimakkaat kuukautiskivut. Ei diagnosoitua endometrioosia. Aiemmin en ole vastaavanlaisia tuotteita käyttänyt, ja minipillerit valittiin aurallisen migreenin takia. Minipillereitä en ole syönyt gynekologin ohjeistuksen mukaan kertaakaan. Itselläni Slindat ovat toimineet loistavasti, ja elämänlaatuni on parantunut huomattavasti. Kuukautiset loppuivat kokonaan, eikä neljään vuoteen ole ollut minkäänlaista tiputtelua, vaikka kellontarkasti en ole pillereitä ottanutkaan. Migreenit vähenivät huomattavasti ja yleinen mieliala parani, kun jatkuva kipu- ja vuotorumba saatiin pysäytettyä. Välillä esiintyy kumminkin pientä kipuilua alavatsassa, jonka olen ajatellut liittyvän kierron eri vaiheisiin. Ehkä kerran koko aikana olen näihin kipuihin särkylääkkeen joutunut ottamaan, joten sikäli vähällä olen päässyt. Olen yhdistänyt myös lääkityksen aloituksen jälkeen alkaneen hikoilun ja jonkinlaiset kuumat aallot (etenkin aamupäivisin) Slindojen käyttöön, sillä muuta selittävää tekijää en ole löytänyt. Ongelma on kumminkin helpottanut ajan kanssa, eikä enää juuri häiritse. Omalla kohdalla plussat ovat ehdottomasti suuremmat kuin miinukset! Näitä keskusteluja on silti aina mukava väliin kurkkia, omaa kehoa tarkasti kuuntelevana tykkään pysyä ajan tasalla ja lueskella muidenkin kokemuksista. Kiitos siis viesteistä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi