Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Slinda minipillerit

guest
30.03.2020 |

Hei! Onko täällä ketään joka olisi aloittanut nämä uudet Slinda pillerit? Itse aloitin pari viikkoa sitten, koska en migreenini takia voinut jatkaa e-pillereillä. Miten teillä on mennyt Slindojen kanssa?

Kommentit (1257)

Vierailija
1001/1257 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen syönyt Slindoja nyt 4kk. Aluksi vaikutti hyvältä, kun menkkoja ei tullut, ja sitten ne tuli säännöllisesti, nyt tulee kuitenkin 2krt kuukaudessa runsaana + menkkakivut. Huomannut myös mielialassa pientä vaikutusta, itkettää tosi helposti. Muuhun en ole kiinnittänytkään huomiota.

Varmaan taas joudun vaihtamaan valmistetta

Vierailija
1002/1257 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nyt kolmas liuska aloitettu Slindoista. Ekan liuskan puolivälin paikkeilla alkoi ongelmat, tuli kovia menkkakipuja ja tiputteluvuotoa. Mieliala heittelehti ihan kauheesti ja olin suurimman osan ajasta masentunut ja itkuinen. 

Jätin jo ekasta liuskasta lumepillerit ottamatta enkä aio niitä ottaa ollenkaan jos ei tule jotain sellasta minkä takia haluaisin ne syödä jossain vaiheessa. 

Kun toka liuska alkoi, olo tasaantui. Vuoto loppui ja mieliala palautui normaaliksi. Tuon ekan liuskan vuotojen jälkeen ei ole tullu tipan tippaa. 

Ainut mikä nyt on että oon alkanu huomata limakalvojen kuivuuden. Aina ollut aika kuivat mutta nyt tilanne on pahentunut. Ei kuitenkaan niin paljon että haluaisin lopettaa pillerit. Seksi vaatii liukasteen käyttöä mutta se on pieni harmi jos ehkäisy muuten toimii. 

Eli ihan positiivinen fiilis näistä pillereistä on. Alku oli vaikea jo senkin takia että olin ollu luomuna 10v tässä välissä. Elimistö ei tykännyt pillereistä mutta onneks mulla tottui nopeasti. Vaikka ne reilut pari viikkoa kun olin kipeänä ja vuotoa tuli, nosti epätoivon pintaan. Menkat kesti aiemmin vaan päivän tai kaks niin oli shokki olla noin kauan menkkakivuissa. 

Tsemppiä kaikille oireista kärsiville, toivon että teilläkin olo korjaantuu!

38v nainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1003/1257 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä 6kk Slindoja takana ja tänään sovittu vaihto takaisin e-pillereihin. Hiustenlähtö ja niiden jäätävä rasvoittuminen oli nyt liikaa. Toivottavasti hiukset "kuntoutuu" entiselleen...

Vierailija
1004/1257 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele. Muutaman kuukauden käyttäneenä menkat sekaisin, huimausta, turvotusta ja kummallinen olo koko ajan, vituttaa kaikki. Kyllä luomuna on paras, laskee ovulaation, kierto on puhdas. Ei kannata omaa kroppaa ja mieltä pilata millään keinotekoisella t. Mami 36v

Vierailija
1005/1257 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! 

Halusin jakaa omankin Slinda-kokemukseni, koska selvästi myös muilla ollut samanlaisia oireita. Taustatietona: minulla on PCOS ja yhdistelmiä en voi syödä migreenin takia. Söin 3 vuotta iloisesti Microlutonia, jonka avulla kuukautiset tulivat säännöllisesti ja mieliala oli hyvä ja tasainen. Ei ollut aivosumua tai muutakaan, tunsin tunteet, mutta en voimakkaina ylä- ja alamäkinä. Painon pudotuskin onnistui Microlutonien aikana ilman mitään poppaskonsteja. 

Microlutonin poistuttua Suomen markkinoilta, vaihdoin Slindoihin, koska ne olivat "hyvin siedetyt". Alkuun olin innoissani, sillä nestettä poistui, mutta myöhemmin ikäviä vaikutuksia alkoi näkyä: hiuksia lähti tupoittain, hiukset olivat muutenkin rasvaiset, ja niitä sai olla koko ajan pesemässä. Ihoon en huomannut oikeastaan minkäänlaista vaikutusta, eikä minulla ole ollut pahaa aknea sitten teinivuosien.

Kuitenkin Slindojen käytön aikana oli elämäni pahin vuosi: aloin saada paniikkikohtauksia noin 5 kk käytön aloituksesta sekä sain riesakseni nokkosihottuman, joka kroonistui ja kesti noin 1,5 vuotta. Nokkosihottuma helpottui vasta, kun olin ollut ilman Slindoja noin puolisen vuotta.

Aloin huomata että sain paniikkikohtauksia aina muutaman viikon välein, eli yhdistin ne kiertoon liittyviksi, vaikka Slindojen aikana menkkoja ei tullut kertaakaan. Paniikkikohtaukset ovat lieventyneet ja vähentyneet mutta niitä saan edelleen. Olen ollut nyt luomuna noin 9-10 kk ja PCOS:n takia menkkoja ei ole kuulunut vieläkään. Lääkäri epäilee paniikkihäiriötä, mutta kummaksuttaa, miksi olen iloinen ja itsevarma puolet kuukaudesta ja sitten toiset puolet ahdistunut ja alakuloinen. Siksi itse öiitän nämä ennemmin PMS-oireiksi...

Summa summarum, viime vuodet ovat toki olleet rankkoja koronan ja muiden asioiden takia, joten varmasti niillä osasyy, mutta aikamoinen sattuma, että juuri Slindojen syönnin aikaan ahdistus, migreenit ja ihottumat tulivat.

Vierailija
1006/1257 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpottiko ajan kanssa?

Vierailija
1007/1257 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut nyt noin vuoden ilman Slindoja, kirjoittelin tänne joskus, kun vielä niitä söin. Lopetin ne pääasiassa hiustenlähdön takia, mutta myös mieliala- ja haluttomuusvaikutusten sekä selkäfinnien vuoksi. Meni useampi kuukausi ennen kuin hiustenlähtö lakkasi ja selkäfinnit hävisi. Haluttomuus loppui saman tien, kun tuli ensimmäinen ovulaatio. Ehkä tuossa puolisen vuotta sitten ei enää hiuksia lähtenyt päästä ja nyt alkaa kuontalo olemaan yhtä tuuhea kuin oli ennenkin pillereitä. Luomuna olen nyt ollut, mikä on kyllä tehnyt mielialalle hyvää. PMS-oireilu on ollut lievempää kuin ennen Slindoja. Toki Slindassa oli hyvää se ehkäisyvaikutus, nyt täytyy se toteuttaa kondomin ja kierron tarkkailun avulla. Yksi yllättävä vaikutus lopettamisella oli se, että aloin saamaan enemmän aikaiseksi asioita, kun luonnollisen kierron kanssa esim. menkkojen alkupäivinä tuli aina sellainen siivouspuuska, joka Slindoja syödessä jäi puuttumaan, kun menkkoja ei ollut. Myös ovulaation aikaan on tosi energinen ja tarmokas olo. Ite menkoista en niin tykkää vieläkään, ekat kun alkoivat, mietin jo, että ei hemmetti, aloitan ne pillerit uudelleen, vaikka tulisinkin kaljuksi :D . Mutta kaikkeen sitä tottuu, ei ole niin paha enää. 

Se on minusta outoa, että hormonaalisesta ehkäisystä aina sanotaan, että sivuoireet tasaantuvat muutamassa kuukaudessa aloituksen jälkeen, kun minun kokemukseni on se, että ne sivuoireet jotenkin ajan kanssa kasautuvat ja pahenevat mitä pidempään sitä hormonaalista ehkäisyä käyttää. Nytkin olin reilun vuoden verran näihin oikein tyytyväinen, ennen kuin alkoi se hiustenlähtö ja muut ankeat oireet. En kyllä usko, että suostun mitään hormonaalista ehkäisyä ottamaan enää ikinä. 

Vierailija
1008/1257 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen syönyt Slindaa n. puolitoista liuskaa ja nyt reilun viikon sisällä ollut kuusi kertaa aurallinen migreeni. Ei ole koskaan aiemmin ollut noin usein, että mietin johtuuko näistä pillereistä.

Miksi vatussa jotkut olivat alapeukuttaneet tätä mun kommenttia?! Lopetin tuolloin Slindat ja niin loppui migreenit. Samalla tajusin, että mulla oli ollut muutenkin melkein koko ajan jäytävää päänkipua joka myös loppui kun lopetin Slindat. 

Vierailija
1009/1257 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa, 

Onko täällä ketään ketä olisi lopettanut slindat? Kauan kesti ennen kuin tuli ensimmäiset kuukautiset? 

Vierailija
1010/1257 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, 

Mulla meni noin kolme viikkoa ja siitä 28 päivän kierrolla seuraavat. Vointi on kyllä parantunut heti, kun lopetti pillerit vaikken edes tajunnut kaikkia sivuvaikutuksia. Ei tarvi enää käydä öisin vessassa, huimaus ja ahdistuneisuus sekä limakalvojen kuivuus ovat hävinneet sekä hiuksia ei lähde enää niin paljon. Jotenkin muutenkin paljon energisempi olo.

Vierailija
1011/1257 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakavasti harkitsen, että lopetan Slindat. Olen nyt syönyt näitä 1,5 vuotta, määrättiin runsaiden kuukautisten hoitoon. Mulla PCOS ja vuodot saattoi kestää 4 viikkoa pahimmillaan. Slindaa ennen oli Mirena vuoden, mutta se vaan tiputteli kokoajan ja ei sopinut täten ollenkaan. Slindoilla mulla ei oo ollu kuukautisia ollenkaan ja missään vaiheessa ei oo esiintynyt tiputteluvuotoja. Kuukautisten pois jääminen onkin ainoa plussa ja ihan mahtava asia. Sitten niitä miinuksia; limakalvot ovat kuivat, silmät kuivuu päähän, seksiä ei tee mieli ollenkaan ja yleisolotila on melko väsynyt kokoajan. Pelkään vaan, että jos lopetan nämä, niin tuleeko mulle sitten vuosisadan kuukautiset. Seksihalut ja energiani haluaisin takaisin kuitenkin ja nauttia elämästä. 

Vierailija
1012/1257 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitan tänään Slindan PMDD-oireisiin, jotka pahenivat raskauden jälkeen. Jännittää ihan hirveästi. Olen ollut luomuna kaikista hormonivalmisteista 16 vuotta ja tämä on ensimmäinen kokeiltava lääke tähän vaivaan. Varasuunnitelmana on onneksi vielä SSRI-lääkkeet, jos ehkäisypilleri ei toimi, sillä ensisijaisestihan ongelmani on kammottavat psyykkiset oireet, joita PMDD aiheuttaa. Eniten ehkä epäilyttää, miten selviän, jos alkuun PMDD pahenee entisestään ja yltyneiden oireiden kanssa pitäisi pärjätä useampi kuukausi, ennen kuin helpottaa, jos edes helpottaa. Pitäisi kuitenkin kyetä hoitamaan yksivuotiasta tässä samalla...

Toinen kuumotuksen aihe on painonnousu, jota monet ovat täällä kokeneet lääkkeen käytön myötä. Olen laihduttanut 1,5 vuodessa 24 kiloa ja matkaa tavoitepainoon olisi vielä. Toivon tosiaan, ettei lääke itsessään lihota, vaan lisää korkeintaan ruokahalua ja/tai kerryttää nestettä. Olisi aika painajainen kerryttää kaikki vaivalla tiristetty massa takaisin.

Äh, toivon myös, ettei alapää menisi ihan aavikoksi, koska se tuntuu olevan nyt jo vähän sinnepäin.

Tulen kolmen kuukauden kuluttua kertomaan, miten kävi. Toivottakaa onnea!

Vierailija
1013/1257 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli slindat 1,5 vuotta. Nyt 2 viikkoo si lopetin ja paras päätös.  Jatkuvaa tiputtelua, TODELLA epäsäännölliset menkat. Joka päivä maha kipee,  päähä särkee, huono olo... jatkuvasti turvonnu olo, painon nousu. Mieliala heitti ylös alas. Koskaa mikää ei ollu hyvä. Ihme itku raivo kohtauksia. Ny elämä tuntunu helpommalta, ei kaduta muutaku et käytin slindoja nii kauan. 

Vierailija
1014/1257 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Slinda toimi mulla tosi hyvin melkein kaksi vuotta. Aloitin syömään niitä todella runsaisiin ja kivuliaisiin kuukautisiin, ja ne toimivat tosi hyvin siihen vaivaan. Kuukautiset tulivat vain muutaman kerran vuodessa tooodella niukkoina. Iho ja hiukset pysyivät suunnilleen samanlaisina kuin ennen pillereitä. Mielialat tasoittuivat todella paljon. Kaiken kaikkiaan olen ollut tähän asti tosi tyytyväinen.

Mutta nyt viime aikoina onkin alkanut olla voimakkaita mielialan vaihteluja, nesteen kertymistä, jäätävää makeanhimoa, vuotoa tulee jopa kahden viikon välein, alapää on tunnoton, iho on huonommassa kunnossa... Oikein hätkähdin kuinka erilainen olo nyt viimeisenä taukopäivänä onkaan. Eli taitaa olla näiden pillereiden lopetus edessä :(

Vierailija
1015/1257 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka nopeasti teille tuli sivuoireita ja kauanko kesti tasoittua, vai tasoittuuko? Itselle tuli päänsärkyä, huimausta, vatsakipua, huonoa oloa, väsymystä ja vitutusta tyyliin ensimmäisestä pilleristä. Lisäksi ihme hengenahdistusta ja finnejäkin normaalia enemmän. Tarkoituksena ois saada menkkoja inhimillisemmiksi, mutta en tiedä pystynkö jatkamaan edes ekaa liuskaa loppuun, työnteko kärsii näistä oireista, myös muu elämä siinä sivussa. En olisi muuten aloittanut, mutta menkat tosi runsaat ja raudansyönti yhtä tyhjän kanssa, kun menetys on joka kk niin suurta. Mutta anemian oireetkaan ei ole yhtä vittumaisia kuin nämä Slindasta tulevat. En ymmärrä miksi joku vapaaehtoisesti tällaisia syö ilman lääketieteellistä syytä. 

Vierailija
1016/1257 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heippa, 

Onko täällä ketään ketä olisi lopettanut slindat? Kauan kesti ennen kuin tuli ensimmäiset kuukautiset? 

Mulla kesti reilu 4 kk että tuli megakuukautiset ja sen jälkeen rytmi ollutkin aivan sekaisin jo vuoden päivät.

Vierailija
1017/1257 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä tuli kahdet kuukautiset neljän kuukauden ajan kovien kipujen kanssa. Viidennen kuukauden päästä jätin vihreät pillerit syömättä ja aloitin suoraan toiseen laattaan. 

Jes, nyt ei tule enää kuukautisia eikä mitään muutakaan tiputteluvuotoa eikä ole myöskään kovia kipuja. Aion skipata tästä eteenpäinkin vihreät pillerit. En todellakaan kaipaa mun kauhu kuukautisia. 

Vierailija
1018/1257 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä paljon negatiivisa kokemuksia joten täältäpä yksi positiivinen!

Aloitin Slindat endometrioosiin, aiemmin kokeillut eri e-pillereitä jotka eivät sopineet rajujen mielialaoireiden vuoksi.

+Slindoista en ole huomannut mitään mielialaan vaikuttavaa.

+ Olen laihtunut nyt 4kk aikana niin, että olen joutunut ostamaan uusia vaatteita.

+Menkkoja ei ole ollenkaan, tosin jätän lumepillerit välistä

Sitten muutama miinus, jotka eivät erityisemmin ole haitanneet:

-Kuntosalilla tuloksia ei tule yhtä helposti, olen miettinyt, johtuisiko siitä kun Slinda on antiandrogeeni

-Hiuksia lähti alussa, mutta olen syönyt Priorin+sinkkikuurin joka on auttanut

-Seksihalut kateissa, orgasmia vaikea saada, mutta nämä helpottuneet hieman ajan kanssa

Haitat olleet siis melko vähäislä hyötyyn nähden ja näiden kanssa pärjäilee.

Vierailija
1019/1257 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suosittele. Muutaman kuukauden käyttäneenä menkat sekaisin, huimausta, turvotusta ja kummallinen olo koko ajan, vituttaa kaikki. Kyllä luomuna on paras, laskee ovulaation, kierto on puhdas. Ei kannata omaa kroppaa ja mieltä pilata millään keinotekoisella t. Mami 36v

Jos sinulla olisi runsaat, kivuliaat kuukautiset eli endometrioosi, niin ajattelisit toisin.

-ohis

Vierailija
1020/1257 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini-ikäisellä tyttärelläni on Slindat käytössä erittäin runsaiden ja kivuliaiden kuukautisten vuoksi. Vuotoja ei ole ollut, kun ei ota niitä lumepillereitä. Tytöllä on jonkinlaisia mielialaongelmia, on aina ollut vaikeaa nepsyongelmien vuoksi, mutta pelkään, että Slindat ovat lisänneet pahaa oloa. Suurimpana ongelmana pidän nyt sitä, että hänellä on syömisen kanssa niin vaikeaa, että se on jo syömishäiriö ARFID, eli erittäin valikoiva syöminen. Lähinnä pikaruoka menee ja siinäkin vain ne tietyt aina samanlaiset riisutut versiot. Hän on aina ollut huono syömään, mutta mielestäni Slindojen aikana on mennyt hankalammaksi. Tyttö sanoi niiden alussa monesta tutusta ruuasta, että maistuu oudolta, vaikka oli ihan samanlaista kuin ennenkin. 

Onko jollain muulla ollut vastaavaa? Onko löytynyt sopivampia pillereitä ja mitä merkkiä?