Miten rauhoitat itseäsi?
Jos olet esim. stressaantunut tai ahdistunut tai joku asia jännittää tms.
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Lämmitetty kaurapussi harteille, se on kuin halaus!
kiitos kivasta vinkistä, voisin ostaa sellaisen :)
Musiikki, lepo rakkaan kamusen kainalossa, rauhallinen kävely luonnossa, eläimien katseleminen, lukeminen, piirtäminen ja vähän päälle lämmintä teetä. Hiljaisuus rauhoittaa myös hyvin.
Heitän kissalle paperitolloja niin nauru on taattu kun vanha kissa jaksaa ravata noin mitättömien lelujen kanssa kuin mielipuoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävelen.
kävellä ei jaksa 24/7
Kävele 10-15 kilometriä. Kyllä sillä voimalla yleensä ainakin vuorokauden verran taas jaksaa elää.
Pilvellä. Ja jos ei ole sitä saatavilla, niin alkoholilla.
Puren kynsiä. Mulla tää on vähän vakavampi tarve kun vain ”ikävä tapa”
Olen väkivaltaisen psykon lapsi ja lapsuudessa en saanut mitään lohtua/tukea pahoinpitelyn jälkeen, minut viskattiin esim pimeään huoneeseen ja ovi kiinni. Tyynnytin ja rauhoitin itseäni puremalla kynsiä, se oli ainoa asia mikä toi hallinnan tunnetta ja turvaa kun pieni lapsen kehoni tärisi pelosta ja kivusta. Ja ikävä kyllä noita tapahtumia oli satoja.
Nykyään olen akateeminen, johtohommissa, näkyvässä roolissa. Huoliteltu muuten mutta - kynnet purtu. En ole päässyt tästä eroon (ja älkää ehdotelko kynneleitä tms, eivät muuten auta tän tason ongelmassa) ja sallin tämän edelleen, sillä vaurioitunut osa minusta edelleen käyttää tätä keinoa itsensä rauhoittamiseen.
Stressaavat/aggressiiviset tilanteet kun lakaisevat nuo samat tunnetilat päälle vieläkin (lähinnä töissä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävelen.
kävellä ei jaksa 24/7
Kävele 10-15 kilometriä. Kyllä sillä voimalla yleensä ainakin vuorokauden verran taas jaksaa elää.
ei toimi.
Lapset laittaa kuvia lastenlapsistani. Niitä on kiva katsella, kun heitä ei nyt nää. Pieninkin osaa jo kääntyä mahalleen ja syö kiinteää ruokaa 💙
Nyt jättämällä iltapäivälehtien ym. seuraamisen kokonaan ja katsomalla jotakin sarjaa tai kanavaa, joka palauttaa aivot tavalliseen aikaan. Suhteellisuudentaju palaa taas, ja jaksaa suhtautua asioihin objektiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Nyt jättämällä iltapäivälehtien ym. seuraamisen kokonaan ja katsomalla jotakin sarjaa tai kanavaa, joka palauttaa aivot tavalliseen aikaan. Suhteellisuudentaju palaa taas, ja jaksaa suhtautua asioihin objektiivisesti.
Juuri näin. Joka tuutista tulee vain koronaa ja mihinkään siitä ei päästä.
Onneksi kuitenkin alkoi uusi tuotantokausi Rantahotellista 😊
https://areena.yle.fi/1-2328498
Viini viini ja viini. Nyt neljäs lasi menossa tämän illan aikana Rieslingiä.
Alan tanssia. Jos tilanne on liian paha, itken ensin, ja tanssin sitten. Sitten kun helpottaa, voin jo laulaakin, mutta se vaatii jo vähän enemmän voimia.
Vähemmän ahdistuneena käyn kävelemässä tai katon telkkaria. Samalla yritän miettiä että eihän mulla oo mitään hätää, kukaan ei enää satuta mua ja tää menee ohi. Pahimmassa vaiheessa tulee välillä viilleltyä kun mikään muu ei tunnu auttavan.
Huudan, vikisen, uhkailen, rukoilen. Mä stressaannun paljon ja pelkään sairauksia ja kipuja. Paras ystäväni kuoli tukehtumalla, pelkään tukehtumista, tai siis sitä tunnetta.
Jos vaara ei akuutti ja pystyn tekeen jotain niin sanaristikot. Ne vie ajatuksen pois. Jos paniikkitila päällä, nuo ensin mainitut. Rukoilu auttaa parhaiten. Uskon myös että se kuullaan vaikken ole mitenkään Jumalan tahdon mukaan elävä.
Katson youtubesta ASMR-videoita.
Luen raamatusta psalmeja ja sananlaskuja. Kokeilin ja huomasin rauhoittavan vaikutuksen.
Reippaalla fyysisellä toiminnalla. Nyrkkeily, karate ja muut kivat lajit saavat väkisinkin rauhoittumaan, kun väsyttää itsensä totaalisesti.
Itsetyydyttämällä