Mitä ne etätyöt oikein on?
Niin mikä on se homma mitä nyt etänä teette?
Tuntuuko tärkeältä vai voisko jättää tekemättäkin?
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatteko normaalisti tehdä työnne etänä jos haluatte?
Saisin, mutta harvoin teen. Sellaisina päivinä teen etänä, jos on joku pakollinen meno keskellä päivää ja työmatkan edestakaisin ajaminen veisi liikaa aikaa työpäivästä. Siis tyyliin menoa jossain kotinurkilla keskellä päivää, en aja pariksi tunniksi aamulla töihin (työmatka noin puoli tuntia), sitten käy hoitamassa menoa ja mene taas takaisin töihin. Näitä tosi harvassa. Joskus jos aamulla soi puhelin ennen kuin olen lähtenyt töihin, saatan jäädä koko päiväksi kotiin jos siinä hommassa menee kauan.
Toimistolla on kiva käydä, siinä tulee selkeämpi rytmi ja sosiaalinen aspekti. Lisäksi siinä voi käydä koko porukalla läpi asioita silloin kun tarvii, nyt meillä on kerran viikossa etäpalaveri. Vaikka pääasiassa teemme töissä omia töitämme, ongelmatilanteessa on kiva kun on useampi henkilö ratkaisemassa asiaa ja on käytännöllisempää olla samassa tilassa ratkaisemassa sitä, kun moneen asiaan liittyy kolmas osapuoli (asiakas). Eli jos asiakkaalla on joku ongelma, on näppärämpää selvittää sitä samassa tilassa, kun soitella edes takaisin ja selvittää monen ihmisen kantaa asioihin ja sovittaa niitä yhteen. Meillä jokainen tekee oman osa-alueensa juttuja, joista sitten muodostuu kokonaisuus ja ongelmatilanteessa tarvitaan monesti kaikkien osaamista.
Siis millä tavalla on käytännöllisempää kokoontua neukkariin kuin samaan Teams tai Skype keskusteluun? Ei tarvitse soitella edestakaisin silloinkaan.
En ole tuo, jolle vastasit, mutta mun mielestä usein paremmat pohdinnat ja se tyhmien kysymysten esittäminen syntyvät kasvotusten. Usein skypessa ollaan jo siirrytty seuraavaan asiaan kun vielä olisi kommentoitavaa, mutta ei enää viitsi (tai edes muista mitä piti sanoa, kun 5 ihmistä jonotti puheenvuoroa ennen sinua). Nyökkäykset ja eleet jäävät pois ainakin meillä kun yhteyksien takia ei voi pitää kameroita päällä. Lisäksi en ole näinä vuosina ollut vielä yhdessäkään Skypessä/teamsissa, missä jollakulla ei olisi ollut ongelmia joko liittymisen, kuuluvuuden tai esityksen näkymisen kanssa.
Rahaan liittyy työt ja ei niitä voi jättää tekemättä, ihmiset ei oikein tykkäis ja ala on aika säädelty eli tulis työnantajalle kalliiks jos homma pysähtyis. Samaa teen kuin toimistolla. Etänä ei ole aiemmin voitu tehdä mutta ehkä jatkossa voidaan.
It-alalla. Teen normaalistikin 2-3 etätyöpäivää viikossa. Koodausta, järjestelmien ylläpitotöitä, suunnittelua, määrittelyä, dokumentointia, skype-palavereita. Se on sama, missä noita hommia tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatteko normaalisti tehdä työnne etänä jos haluatte?
Saisin, mutta harvoin teen. Sellaisina päivinä teen etänä, jos on joku pakollinen meno keskellä päivää ja työmatkan edestakaisin ajaminen veisi liikaa aikaa työpäivästä. Siis tyyliin menoa jossain kotinurkilla keskellä päivää, en aja pariksi tunniksi aamulla töihin (työmatka noin puoli tuntia), sitten käy hoitamassa menoa ja mene taas takaisin töihin. Näitä tosi harvassa. Joskus jos aamulla soi puhelin ennen kuin olen lähtenyt töihin, saatan jäädä koko päiväksi kotiin jos siinä hommassa menee kauan.
Toimistolla on kiva käydä, siinä tulee selkeämpi rytmi ja sosiaalinen aspekti. Lisäksi siinä voi käydä koko porukalla läpi asioita silloin kun tarvii, nyt meillä on kerran viikossa etäpalaveri. Vaikka pääasiassa teemme töissä omia töitämme, ongelmatilanteessa on kiva kun on useampi henkilö ratkaisemassa asiaa ja on käytännöllisempää olla samassa tilassa ratkaisemassa sitä, kun moneen asiaan liittyy kolmas osapuoli (asiakas). Eli jos asiakkaalla on joku ongelma, on näppärämpää selvittää sitä samassa tilassa, kun soitella edes takaisin ja selvittää monen ihmisen kantaa asioihin ja sovittaa niitä yhteen. Meillä jokainen tekee oman osa-alueensa juttuja, joista sitten muodostuu kokonaisuus ja ongelmatilanteessa tarvitaan monesti kaikkien osaamista.
Siis millä tavalla on käytännöllisempää kokoontua neukkariin kuin samaan Teams tai Skype keskusteluun? Ei tarvitse soitella edestakaisin silloinkaan.
En ole tuo, jolle vastasit, mutta mun mielestä usein paremmat pohdinnat ja se tyhmien kysymysten esittäminen syntyvät kasvotusten. Usein skypessa ollaan jo siirrytty seuraavaan asiaan kun vielä olisi kommentoitavaa, mutta ei enää viitsi (tai edes muista mitä piti sanoa, kun 5 ihmistä jonotti puheenvuoroa ennen sinua). Nyökkäykset ja eleet jäävät pois ainakin meillä kun yhteyksien takia ei voi pitää kameroita päällä. Lisäksi en ole näinä vuosina ollut vielä yhdessäkään Skypessä/teamsissa, missä jollakulla ei olisi ollut ongelmia joko liittymisen, kuuluvuuden tai esityksen näkymisen kanssa.
Ymmärrän pointtisi mutta ajan myötä siitä tulee rutiinia. Meillä on tiimi hajallaan eri paikkakunnilla joten Teams palaverit on arkipäivää. Meillä pidetään videokuva päällä niin voi vaikka käsimerkillä pyytää seuraavan puheenvuoron. Eikä yhteydet ole takunneet koskaan.
Sama tehtävä kuin työssäkin eli apua pyytävien, huutavien, kiroilevien ja huorittelevien asiakkaiden kuuntelua.
Toistaiseksi kieltäydyn etätöistä ja käyn töissä, koska en halua hulluja kotiini rääkymään.
Kyllä muakin ihmetytti, kun kaikki on yhtäkkiä etätöissä. Juu, itse opiskelen ja mieluiten teen opinnot kotona yksin ja menen yliopistolle vasta kun on ryhmätyö, tarvitsen apua tai olen hommat tehnyt ja kaipaan vaan juttuseuraa :D Molemmat vanhempani duunarityössä, joita ei voi etänä tehdä. Siitä ehkä vanhanaikainen ajattelutapa, että työt tehdään työpaikalla. Vaikka kaveripiiri koostuu näistä yliopisto-opiskelijoista, joiden monet vanhemmat tekee etätöitä.
Vierailija kirjoitti:
Entisenkaltaisen yhteiskunnan hömppähommia. Kaikki todelliset välttämättömät työt ovat sellaisia, joita ei voi tehdä kotona läppärillä lojuen.
No katso netistä se lista kriittisistä aloista eli mitkä välttämättömät asiat tulee toimia jotta tää yhteiskunta pysyy pystyssä. Ja pähkäile niiden kohdalla että mitkä niistä töistä tehdään tietokoneella ja siten voi tehdä etänä. Siinä teille väheksyjille listaus. Nimenomaan on pakko tehdä etänä jotta ei kaikki paikan päällä sairastu jotta hommat pyörii.
Väittäisin että esim. oma työni on aika välttämätöntä sillä se vaikuttaa aika suureen ihmismassaan Suomessa. Sen sijaan ei ehkä olisi täysin välttämätöntä olla vaikka vaatemyyjänä tällä hetkellä paikan päällä. Vaikka toki mitenkään väheksymättä sillä jokainen tarvitsee töitä ja tuloja ja kaikki työ on tärkeää, mutta ei ehkä kannata aliarvostaa töitä sen perusteella mitä voi tehdä kotona myös tietokoneella.
Kaikki mekaniikan ja elektroniikan suunnittelu tehdään CAD- ohjelmia käyttäen.
Nykytekniikka mahdollistaa etätyön.
Kun tein alan töitä 17v sitten, ei kotikoneissa ja nrttiyhteyksissä riittänyt vääntö, nyt asia on toisin.
Teen organisaationi viestintää (esim. päivitän nettisivuja, facebookkia ja instaa, lähetän tiedotteita, suunnittelen asiakaslehteä) ja markkinointia (suunnittelutyö, palaverit mainostoimiston kanssa jne.). Osallistun organisaation erilaisiin suunnitelupalavereihin ja johtoryhmään, jotta tiedän missä mennään ja pystyn tarvittaessa reagoimaan.
Kaiken tämän pystyn tekemään myös etänä. Huomattavasti tylsempää ilman face-to-face -kontakteja, mutta täysin mahdollista.
Vakuutusalalla, etätöitä olen tehnyt ennenkin mutta nyt lisääntyneet.
Opetustyötä lähinnä, siihen liittyvää lukemista ja kirjoittamista. Lisäksi etäpalavereja, joissa suunnitellaan tulevan vuoden monenlaisia järjestelyjä.
Tuntuu tärkeältä, kiitos kysymästä. Korkeakoulujärjestelmää ei nyt kuitenkaan olla koronan takia lakkauttamassa, joten kyllä opiskelijoita on entiseen tapaan autettava valmistumaan ja saamaan koulutusta jatkossakin.
Ja että miksi en yleensä tee työtäni kotona?
No, joskus teenkin. Yleensä en. Syyt:
1.Meillä ei ole erillistä työhuonetta. Kotona on levotonta työskennellä, kun täällä asuu muitakin.
2.Työn sosiaalisella puolella on väliä. Kasvokkain moni asia hoituu luonnikkaammin. On hyvä, että opiskelijat voivat tarvittaessa fyysisestikin tavata opettajia muulloinkin kuin esim.luennoilla. Lisäksi on kivaa, että on seuraa esim.ruokatauoilla. Taukokeskusteluissa saa moni hyvä idea alkunsa. On ankeaa olla jatkuvasti yksin.
3.Työ ja muu elämä sekoittuu muutenkin turhan helposti. On psykologisesti hyvä pyhittää koti siviilielämälle ja levolle.
4.Työmatkoilla on väliä. Ne ovat hyvä siirtymä kodin ja työn välillä ja niillä saa samalla liikuntaa ja raitista ilmaa.
'
Totuushan on, että harva tekee töitä sen ajan, mistä palkka maksetaan ja työt Pystyttäisiin tekemään kuudessa viidessä tunnissa. Tästä seuraa ikävä kysymys, miksi maksaa koko päivästä.
Vierailija kirjoitti:
Totuushan on, että harva tekee töitä sen ajan, mistä palkka maksetaan ja työt Pystyttäisiin tekemään kuudessa viidessä tunnissa. Tästä seuraa ikävä kysymys, miksi maksaa koko päivästä.
Hmm. No esim. minulle ei maksetakaan "päivästä", vaan tehdystä työstä.
Olen tehnyt yrittäjänä kotoa käsin töitä pääkaupunkiseudulle 20 vuotta. Työssäni ei siis mikään ole muuttunut.
Teen kirjanpitäjän töitä. Normaalistikin teen etäpäiviä kaksi kertaa viikossa. Nyt kun on pelkästään etänä, niin viikot tuntuu normaalia pidemmiltä, kun selkeää eroa työn ja kotielämän välillä ei oikein ole. Lisäksi kotona on 1,5 ja 3-vuotiaat lapset. Mutta olen kiitollinen näistä etäpäivistä, toivon että tästä tilanteesta olisi se hyöty, että etätyöskentely yleistyisi yhteiskunnassamme ja perheille jäisi enemmän aikaa olla yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitukseni ei ole kritisoida. Ihmetyttää se, että jos noin monet työt voi tehdä kotonakin, niin miksi niitä ei useammin tehdä kotona. Ja mitä kummaa nämä työt on.
Eli jos vastaat, että samaa hommaa kun normaalisti konttorillakin niin et vastaa kysymykseen.
Tuota mieltä olen ollut pitkään omasta työstäni. Se on paikkariippumatonta pääosin, eli tarvitaan tietokone, nettiyhteys ja puhelin. Iso osa työstä vaatii itsenäistä työskentelyä tietokoneen kanssa, eikä sillä ole väliä missä sen teen. Eikä edes minuutin tarkkuudella milloin, kunhan asiat valmistuvat sovitusti. Paljon olen ihmisiin yhteydessä, mutta koska yhteydenpito tapahtuu kuitenkin ympäri maailmaa ja Suomea, niin iso osa siitä on aina ollut videokonferensseja/puhelinkonferensseja/puheluita/maileja/viestittelyä erilaisilla webbialustoilla. Eli sillä ei ole paljon väliä, missä itse olen.
Itse asiassa oma työni tapahtuu tehokkaimmin kotona, koska silloin pystyn keskittymään. Eikä silloin haittaa niin paljon, vaikka pitää hoitaa joku videokonffa aamuviidelta Aasiaan tai myöhään illalla Kaliforniaan. Toimistolla tuohon aikaan istuminen taas monesti harmittaa.
Olen tähän astikin tehnyt niin paljon etähommia kuin mahdollista, mutta yleensä se kilpistyy esimiehen ja/tai työkavereiden vastustukseen. Osa ihmisistä kun ei usko, että töitä voi oikeasti tehdä jos ei istu toimistolla. Siellä toimistolla hengaaminen antaa heille kontrollin tunteen, kun voi katsoa ja tarkkailla, että muutkin ovat "töissä". Joten ryhtyvät nalkuttamaan, jos haluaa tehdä etätöitä, että kyllä kaikkien pitää olla toimistolla. Vaikka oikeasti siellä toimistollakin voi halutessaan pelata vaikka pasianssia tietokoneella tai lukea roskalehtiä tai roikkua vaikka tällä palstalla, koska tietosuojan takia kaikkien tietokoneiden näytöt ovat kuitenkin suojattuja, niin ettei kukaan näe mitä muut tekevät. Mutta jostain syystä se on tärkeää tosiaan osalle ihmisistä, että kaikki istua nököttäisivät siellä toimistolla, vaikka siihen ei olisi ison osan ajasta mitään tarvetta.
Eli lyhyesti: työssäni ei ole mitään eroa, tein ne sitten kotona tai toimistolla. Mutta yleensä toimistolla pitää olla muiden takia.
suunnittelija, mallinnan cadilla, täytän tietokantaa jne.
Mikä nyt on tärkeää? Kaveri oli suunnittelemassa lastensairaalaa. Onks se tärkeetä? Entä paperitehdas jotta saatte perseenne pyyhittyä vessapaperilla?
Käyttäjä33453 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm. No esim. minulle ei maksetakaan "päivästä", vaan tehdystä työstä.
Sama. Minulla ei makseta ajasta vaan tuloksista.
Maailma on muuttunut aika paljon. Edelleen suuri osa töistä tehdään kyllä fyysisesti paikan päällä (lääkärit, palomiehet, poliisit yms.), mutta valtava osa töistä on siirtynyt tietokoneille. Ne paperit, joita ennen pyöriteltiin toimistolla, pyöritellään nyt ruudulla. Ei se sen kummempaa ole.
Teen etätöitä nyt ja ennenkin se on ollut sallittua (työskentelen ison firman hankintatiimissä).