Pienten lasten äidit, kuinka ihmeessä ehditte...?
Kuinka ehditte tekemään kaikki "ylimääräiset" siivoushommat perus viikkosiivouksen lisäksi? Kuten ikkunoiden pesut, kylppärin kuuraus ja kaappien siivoaminen/pyyhkiminen pölyistä...
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
En ehdi. Koti ei ole niin siisti kuin lapsettomana. Se vain on niin. Siihen ei kuole.
Totta! Mutta tähän minulla on todella totuttelemista... :D
Ei ehdi. Ikkunat onneksi kestää seuraavaankin vuoteen odottaa.
Ihmettelen lähinnä sitä miten joku ei ehdi?
Meillä käy siivooja 1-2 krt viikossa. Itse olen kotiäiti. Keskityn äitiyteen, en siivoamiseen.
Lopeta somessa pällisteleminen, niin ei tule vertailtua. Katso kämppää ihan tavallisen ihmisen silmin ja valitse taistelusi.
Ikkunat pesen kerran vuoteen. Kylppärin saumat ja sauna ennen juhannusta ja ennen joulua. Pölyjä en juuri pyyhi. Eihän noihin vuositasolla mene edes 1.5 työpäivää, lapset leikkikööt vaikka naapurissa sen ajan.
Aikaa on kuitenkin aina maata palstalla. On mammoilla raskasta
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen, miksi joku vain yhden sattumalta erittäin helpon lapsen saanut sekä rikkaan ja ahkeran miehen 24/7 kotona oleskeleva vaimo auttavaisten isovanhempien kera tarvitsee tätä tiettyä ketjua tuomaan itsetunnolleen buustia.
Mene vaikka asettelemaan sitä peikonlehteä ja string-hyllykköäsi vähän eri kulmaan ja tee ah niin kiinnostava blogipostaus vaikka... hevonpaskasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen, miksi joku vain yhden sattumalta erittäin helpon lapsen saanut sekä rikkaan ja ahkeran miehen 24/7 kotona oleskeleva vaimo auttavaisten isovanhempien kera tarvitsee tätä tiettyä ketjua tuomaan itsetunnolleen buustia.
Mene vaikka asettelemaan sitä peikonlehteä ja string-hyllykköäsi vähän eri kulmaan ja tee ah niin kiinnostava blogipostaus vaikka... hevonpaskasta.
Sori vaan mutta mun lapset ei todellakaan ole rauhallisia ja mieskin pelkkä maajussi. Mutta ikkunat voi pestä vaikka lasten ollessa ulkona.
Mulla vaan yksi lapsi, mutta vastaan silti.
Meillä mies huolehtii saunan siivouksesta ja puhdistaa samalla myös kylppäriä. Hän pesee myös ikkunoita (ikkunat pestään kerran vuodessa).
Mies myös käy lapsen kanssa kahden esim. mummolassa tai mökillä, joten silloin kun olen yksin kotona minulla on aikaa siivota esim. kaappeja, jos haluan.
Viikkosiivouksetkin tehdään pitkälti yhdessä.
...lapsi osallistuu siihen? Pienenä kun makasi vain lattialla niin makasi vieressä ja juttelin samalla, nyt parivuotiaana anna lapselle rätin kouraan että saa osallistua.
Ap Hyvä miksi ihmeessä vierität ja sysäät vastuun ja velvollisuuden näistä tavanomaisista muta ei aivan joka viikottaisita askareista nimenomaan pienten lasten äideille? - Kyllä oman kokemukseni mukaan jokainen näistä askareista sujuu myös meilä miehiltä. (Jollei suju niin vika on kyllä miehessä, eikä siinä, että on sukupuoleltaan mies, eikä esimerkiksin nainen) Ja tarvittaessa ja mahdollisuuksien mukaan voi ostaa apua myös kodinulkopuolelta; jolloin kannattaa muistaa myös mahdollisuus kotitalousvähennykseen.
Sinkkumies
Lapsi vielä kotihoidossa niin joskus ehtii yhden ekstra asian siivota silloin tällöin. Ja joskus pyyhitään yhdessä pölyjä. Vessamme on pieni, niin äkkiä kuuraan pöntön ja pinnat ovi auki, kun lapsi touhuaa omiaan.
Kaappeja putsailen aina välistä, yksi kaappi kerrallaan. Enkä tosiaan hamstraa turhaa tavaraa sinne lojumaan ja pistän helposti kiertoon jo pieneksi jääneet vaatteet tai muut tavarat jotka eivät olleetkaan hyviä. Yhden kaapin pyyhkimisessä ei kauaa mene. Ikkunoita pesen joskus kun jaksan, sisäpuolelta helpompi pyyhkäissä. Mutta on pakko ottaa siihen asenne että ei se ole niin justiinsa, ei ole mummoloita tai muita mussukoita minne lapsia voisi viedä että saisi ikkunoita pestä. Ja no jos saisinkin joskus olla kotosalla ihan yksin, niin tuskinpa sitä aikaa kuluttaisin ikkunoiden pesemiseen. Kylppärin pesen yleensä silleen, että siitä samalla sitten menen suihkuun ja ihan sellainen useamman kerran viikossa kylppärin perussiisteyden ylläpito auttaa ettei se pääse kovin likaiseen kuntoon vaikkei aina aikaa himosiivoukseen olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori vaan mutta mun lapset ei todellakaan ole rauhallisia ja mieskin pelkkä maajussi. Mutta ikkunat voi pestä vaikka lasten ollessa ulkona.
Kerrostalossa pieni lapsi yksin ulos?
Ehdin jos ehdin, mutta jos en ehdi niin sitten en ehdi. Paras keino asiasta selviämiseen oli erota nalkuttavasta ukosta, joka valitti epäjärjestyksestä, mutta ei tietenkään itse laittanut tikkuakaan ristiin. Enää asia ei stressaa.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta somessa pällisteleminen, niin ei tule vertailtua. Katso kämppää ihan tavallisen ihmisen silmin ja valitse taistelusi.
Hyvä pointti!
Joka päivä tekee jotain pientä, niin perussiisteys säilyy joten kuten. Ei ole koskaan tip top, mutta ihan ok. Mulla on 2v ja 3v, sekä kohta vauva. Siihen on jo tottunut, että perästä aina joku sotkee. Toisinaan siivous tuntuu aivan turhalta, mutta en ole vielä täysin luovuttanut. Ja yritän kyllä lapsillekin opettaa siisteyttä ja osallistaa heitä, mutta toistaiseksi tulokset ovat aika laihoja.
Minäkin yritän tehdä joka päivä vähän jotain siivoamisen eteen, että tilanne ei pääse kovin pahaksi.
En ehdi. Koti ei ole niin siisti kuin lapsettomana. Se vain on niin. Siihen ei kuole.