OPETTAJA!! Miten sinä jaksat? Miten olet kokenut etäopetuksen?
Mitä toivot vanhemmilta?
Oletko vielä hengissä? Vai onko helppo nakki?
Kommentit (23)
Ovat kaikki jo nukkumassa, ymmärrettävästi.
Vierailija kirjoitti:
Ovat kaikki jo nukkumassa, ymmärrettävästi.
Baarissa riekkumassa ja omaa erinomaisuuttaan toitottamassa.
Juuri menossa nukkumaan. Lopetin työt tänään poikkeuksellisesti neljältä mutta huomiseksi jäi tarkistettavaa ja korjattavaa. Sunnuntaina pitää miettiä maanantain tunteja. Toisaalta on hauska kokeilla kaikkea uutta, mutta se vie kyllä aivan kaiken ajan. Koko viikon olen päivystänyt Wilmassa kellon ympäri paitsi tänäiltana. Ensi viikolla on pakko ottaa kevyemmin.
Väsyttää. Huomenna pidän vapaapäivän. Sunnuntaina on pakko valmistella viikkoa. Työ hakee vielä tasapainoa.
Vanhemmilta toivoisin, että olisivat herkästi yhteydessä, jos kotona homma ei suju. Ei ole tarkoitus, että vanhemmat hoitavat opetuksen.
Työpäivät ovat venyneet. Opetan yläkoulussa ainetta, jonka valinnaiskursseilla ei ole käytössä oppikirjoja. Laadin siis itse kotiopiskelumateriaalit opetussuunnitelmaa noudattaen, korjaan ja annan palautteen viikoittain n 200 oppilaan tehtävistä ja olen oppituntien ajan ja sen jälkeenkin oppilaiden ja vanhempien tavoitettavissa. Vastaan viesteihin joita tulee Wilman ja classroomin kautta, pidän kirjaa oppilaiden läsnäolosta ja yhteyttä kollegoihin. Tämän lisäksi työnantaja velvoittaa raportoimaan ajankäytön, opetustavoitteet ja niiden toteutumisen. Eilen minulla oli opetusta 4 tuntia, mutta työpäivän pituudeksi kertyi 9,5 tuntia. Silti olen onnellinen, että minulla on työtä ja pystyn tukemaan taloudellisesti kahta lastani, joiden elämää tilanne vaikeuttaa. Saan lainani maksettua ja ruokaa lapsille, joten teen pienen osani yhteiskunnan toiminnan ylläpitämiseksi parhaan taitoni mukaan. Koetan antaa oppilaille kannustavaa palautetta ja välittää toiveikkuutta tilanteessa, joka on uusi, ainutkertainen, pelottava ja stressaava. Samalla kannan huolta lasteni ja läheisteni terveydestä, kuten me kaikki.
Ollaan toisillemme armollisia ja koetetaan keventää toistemme taakkoja!
Tää on niiin hianoo, että voisin tehdä tätä aina! Aikaa kyllä menee, eikä kukaan mitäänopi. Mutta tehdään mitä käsketään.
Hei te ihanat opettajat, kiitos ja pitäkää huolta itsestänne! Esim. iltaisin ei tarvitse wilmassa päivystää.
Vierailija kirjoitti:
Hei te ihanat opettajat, kiitos ja pitäkää huolta itsestänne! Esim. iltaisin ei tarvitse wilmassa päivystää.
Ihan samaa mieltä! Nyt pitäis opettajien ottaa ihan iisisti eikä yrittää mitään suurta ja mahtavaa. Pientä ja läsnäolevaa kaivataan.
Jonkin verran enemmän töitä lukiolaisten etäopetus teettää, mutta toisaalta säästän noin 1.5 tuntia per päivä työmatkoissa. Toinen viikko etänä takana, ja vaikka työpaikallakin on mukavaa, kun on kivat kollegat ja muutenkin hyvä pössis, niin olen tykännyt todella paljon kotona olemisesta. Huomattavasti leppoisampaa kuin koululla, ja usein ehdin ottamaan 30 minuutin tirsat lounaan jälkeen. Apulaisrehtorina joudun istumaan aika paljon kokouksissa, ja ainakin toistaiseksi kokoukset ovat olleet lyhyempiä kuin kasvotusten, sillä kukaan ei tunnu jaksavan istua videokonferenssissa yhtään pidempään kuin tarvitsee. Normaalisti työpaikan kokouksissa, siis niissä joita en itse vedä, joku haluaa aina kertoa tarinoita tai muuten vaan keskustelu junnaa.
Opetuksen kannalta ei tämä niin tehokasta ole. Merkittävä osa formatiivisesta palautteesta jää nyt antamatta, sillä kävelen luokassa jatkuvasti oppilaiden työskennellessä ja pysähtelen keskustelemaan yksittäisten oppilaiden kanssa heidän tuotoksistaan.
Mistä huomaatte jo jollain lapsella ei ole siellä kotona kaikki hyvin? Eikö vastata viesteihin, tehdä tehtäviä vai mitä? Onhan teidät opettajat ohjeistettu soittamaan lastensuojeluun herkästi?
On hiton rankkaa, omat lapset (monta) kotona ja mies töissä kodin ulkopuolella. Parhaani yritän, mutta en tiedä
miten koko kevään jaksan tätä
Vierailija kirjoitti:
On hiton rankkaa, omat lapset (monta) kotona ja mies töissä kodin ulkopuolella. Parhaani yritän, mutta en tiedä
miten koko kevään jaksan tätä
Iso halaus! Pyydän, tee vain välttämättömin. Keskity antamaan matikan ja äikän tehtävät ja jätä kaikki muu vähemmälle. Kerro vanhemmille, että olet jaksamisen äärirajoilla ja toivot ymmärrystä. Soittele oppilaille kuulumisia, se on tärkeää.
Osa vanhemmista hengittää niskaan ja se on aivan käsittämätöntä
Nouseeko opettajien arvostus nyt vihdoin. Vanhemmat alkavat tajuta, että se vika ei ollutkaan opettajassa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä huomaatte jo jollain lapsella ei ole siellä kotona kaikki hyvin? Eikö vastata viesteihin, tehdä tehtäviä vai mitä? Onhan teidät opettajat ohjeistettu soittamaan lastensuojeluun herkästi?
Kyllä se huomataan. Ainakin valtakunnallisessa ohjeistuksessa luki, että opiskelua pitää seurata. Ja meidän koulussa ainakin moni opettaja pyytää palauttamaan joka tunnilta jotain. Ja jos lapsesta ei kuulu mitään, niin yhteys luokanvalvojaan, joka soittaa lapselle. Jos meininki ei muutu, niin tukitiimi ottaa lapsen tarkempaan valvontaan.
Oon ihan poikki. Päivät on tosi pitkiä ja sitovia. Mutta toisaalta tykkään tästä joustavuudesta. Ja siitä, että oppilaatkaan eivät pääse luistamaan hommistaan yhtä helposti kuin normisti.
Meidän lapsen opettaja kuulosti puhelimessa tosi väsyneeltä :(