Lapset jatkavat keskenään leikkejään - suosituksista viis
Miksi jotkut antavat lastensa leikkiä edelleen esim. pihalla muiden lasten kanssa vaikka tietäisivät suosituksista tai vaikka perheessä olisi riskiryhmäläisiä.
En ymmärrä - osaisiko joku avata tätä ajatuksenjuoksua. Tämän vuoksi on kohta ulkonaliikkumiskiellot.
Kommentit (250)
Vierailija kirjoitti:
Terveiden ihmisten ei ole kiellettyä tavata ystäviä, vaan välttää sitä (kts. THL ohje). Meillä lapset saavat toistaiseksi tavata yhtä kaveria kerrallaan ulkona. Kun korona tulee meidän paikkakunnalle voi olla, että rajoitetaan lisää.
https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajanko…
Niin juuri vältettävä! Fiksu ihminen hoitaa nyt osansa ja välttää kaikkea sosiaalista kanssakäymista perheen ulkopuolisten kesken kuten on kehoitettu.
Monella tuntuu täällä olevan myös sellainen käsitys, että nämä THL:n ohjeet koskevat vain Uudellamaalla asuvia. Kyllä ohjeet koskevat ihan koko kansaa. Myös lapsia. Lasten osalta vanhempien tulee pitää huoli, että ulkoillessa ei olla kontaktissa perheen ulkopuolisiin ihmisiin.
Jos olet terve, saat
- hoitaa välttämättömät asioinnit (kauppa ja apteekki)
- ulkoilla, pitäen 1-2m turvavälin muihin kuin perheenjäseniin
Kokoontumiset ovat kiellettyjä ja ystävien tapaamista on vältettävä.
Sairaille, karanteenissa oleville ja riskiryhmille on tiukemmat ohjeet.
Ja nämä ohjeet koskevat KAIKKIA. Kenellekään ei ole annettu poikkeuslupia.
Luulin, että tämä koko perhe kotona -aika olisi tehnyt hyvää monelle perheelle. Tälläkin palstalla valitetaan, kun ei ole tarpeeksi aikaa lapsille jne. No nyt kun ollaan kaikki enemmän yhdessä, ei sekään ole hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Milloin viimeeksi maailman historiassa vanhempien on pitänyt hoitaa kotona samanaikaisesti päiväkotia, koulua, omaa työtään ja leikkiä vielä kotiäitiä JA samaan aikaan koko perhe on keskenään kotona 24/7 ilman sosiaalisia suhteita? Oikeasti tämä tilanne on aivan perseestä ja mielestäni on täysi oikeus valittaa tilanteesta!
Ihan naurettavaa syyttää kasvatuksen puutteesta, kun lapset ja teinit eivät riemusta hihkuen poteroidu kotiinsa 24/7.
Tilanne on ihan peestä. Se on se kaikille. Silti vanhemmat ovat lainmukaan vastuussa jopa niistä teineistään. On tietenkin selvää, että he eivät jää kotiin riemusta kiljuen, mutta jos heidän kanssaaon asioista keskusteltu, niin he ymmärtävät kyllä miksi näin on. Joka tapuksessa teinit ovat myös vanhempien vastuulla. Mietipä aikanaan sotatilannetta - silloin vihollinen oli näkyvä. Nyt vihollinen on näkymätön, mutta tilanne vähän sama. Silti ei täällä ole jotain erivapauksia toisille. Me olemme ainakin tsempanneet toisiamme, mutta kyllä pitää ottaa puheeksi ja katsotaan kieroon jos ohjeistuksia ei noudateta. Kyse on ihmisten hengistä ja myös siitä kauanko tämä kituuttelu jatkuu. Miltä se tuntuu kun toinen lapsiperhe hoitaa hommansa ja toinen lusmuilee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kolme lasta, 11-, 9- ja 7-vuotiaat. Lapset ovat kaikki kotona. Ulkoilemme yhdessä joka arkipäivä klo 11-13. Käymme läheisessä metsässä bongailemassa lintuja, tutkimassa kasveja ja leikkimässä piilosta. Olen yrittänyt nivoa näitä juttuja lasten koulutehtäviin ja hyvin ne tukevat toisiaan. Yhtenä päivänä rakensimme puroon pienen siipirattaan ja askartelimme maitopurkeista laivoja, joita uitimme sitten purossa. Nyt odottelemme, että voimme alkaa kerätä ja kuivata kasveja kasviota varten.
Iltapäivällä neljästä viiteen urheillaan ja leikitään kotipihalla. Tässä lapset eivät tarvitse valvontaa, vaan keksivät ihan itsekin tekemistä.
Kaverikontaktit IRL olen vähentänyt nollaan. Ruutuaika on sen sijaan aika lailla rajoittamatonta koulutuntien (hyvä termi, jonka keksin rytmittämään arkea), soittotuntien ja aterioiden ulkopuolella. Kavereiden kanssa ollaan yhteydessä puhelimilla, paitsi pienin, jonka kaverisuhteet ovat vielä niin nupullaan, ettei hän edes hahmota miksi pitäisi puhua videopuheluita esim omien luokkalaisten kanssa. Perhe riittää hänelle oikein hyvin.
Lapsia harmittaa eniten, että soittotunnit ovat jääneet pois. Vanhin ja keskimmäinen soittavat viulua ja nuorin aloittelee pianoa. Vanhin saa onneksi soitto-opetusta netin kautta ja äänittää omia kappaleitaan, jotka lähettää sitten opelle ja saa palautteen.
Lapsemme ovat muutenkin pieniä nörttejä joita kiinnostavat kaikki jännät jutut enemmän kuin päämäärätön hengailu kaverien kanssa. Vanhin sanoikin, että tämä on ihanin kevät ikinä, kun ei tarvitse mennä kouluun!
Olen myös itse huomannut, miten paljon lapset ovat edistyneet opinnoissaan näiden kahden viikon aikana, jotka ovat olleet kotona. Esim englannin koko kevään oppimateriaali on käyty jo läpi. 5- ja 4-luokkalainen käy läpi samoja materiaaleja ja opettelevat esim Beatlesin laulujen sanoja :DDDD
Ihan kiva. Ota huomioon että kaikki eivät ole kotiäitejä. Pitäs omatkin työt tehdä jossain vaiheessa eikä vaan keskittyä lasten viihdyttämiseen.
En ole kotiäiti, vaan etätöissä. Olen tutkija ja kirjailija. Omat työni hoidan lasten koulutuntien aikana, iltapäivällä kun lapset ovat ulkona ja iltaisin. Myös lasten isä on etätöissä, ja jaamme lasten avustamisen 50-50. Minulla on hyvin paljon aikaa tehdä omaa työtäni ja vieläpä ulkoilla ja harrastaa.
Keuli lisää. Minä joudun käymään töissä kodin ulkopuolella edelleen ja mies ok etätöissä lasten kanssa. Ei ihan onnistu kuten teillä kun töitä on miehen tehtävä päiväsaikaan. Kaikkien todellisuus ei ole kuten sinun, kai ymmärrät sen tutkijana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin viimeeksi maailman historiassa vanhempien on pitänyt hoitaa kotona samanaikaisesti päiväkotia, koulua, omaa työtään ja leikkiä vielä kotiäitiä JA samaan aikaan koko perhe on keskenään kotona 24/7 ilman sosiaalisia suhteita? Oikeasti tämä tilanne on aivan perseestä ja mielestäni on täysi oikeus valittaa tilanteesta!
Ihan naurettavaa syyttää kasvatuksen puutteesta, kun lapset ja teinit eivät riemusta hihkuen poteroidu kotiinsa 24/7.
Tilanne on ihan peestä. Se on se kaikille. Silti vanhemmat ovat lainmukaan vastuussa jopa niistä teineistään. On tietenkin selvää, että he eivät jää kotiin riemusta kiljuen, mutta jos heidän kanssaaon asioista keskusteltu, niin he ymmärtävät kyllä miksi näin on. Joka tapuksessa teinit ovat myös vanhempien vastuulla. Mietipä aikanaan sotatilannetta - silloin vihollinen oli näkyvä. Nyt vihollinen on näkymätön, mutta tilanne vähän sama. Silti ei täällä ole jotain erivapauksia toisille. Me olemme ainakin tsempanneet toisiamme, mutta kyllä pitää ottaa puheeksi ja katsotaan kieroon jos ohjeistuksia ei noudateta. Kyse on ihmisten hengistä ja myös siitä kauanko tämä kituuttelu jatkuu. Miltä se tuntuu kun toinen lapsiperhe hoitaa hommansa ja toinen lusmuilee?
Niin sehän tässä ongelma onkin, että eivät ymmärrä. Ovat sen verran fiksuja. Enkä minä ainakaan pysty perustelemaan miksi kaverin näkeminen on jotenkin erittäin paha juttu samaan aikaan kun ihmisiä matkustelee busseissa, junissa jne ja käy töissä, kaupoissa on suorastaan tungoksia. Sen kaverin kanssa ainakin tietää, että vain terveenä tavataan. Muissa tilanteissa kuten kauppareissulla ei tiedä ketä siellä tulee vastaan. Fiksulle ihmiselle ei riitä "koska se on kielletty" vastaus. Fiksu ihminen miettii miksi se on kielletty ja kun huomaa ristiriitoja, niin kiellosta katoaa teho ja mietitään onko sitä nyt välttämätöntä noudattaa.
Kävin äsken Prismassa ja se oli aivan tupaten täynnä ihmisiä. Ahdistuin. Koko ajan tuli kuulutusta ”muistathan turvavälin covid-19 takia”
Ihmiset eivät välittäneet turvaväleistä YHTÄÄN. Ja ainakin kaksi sellaista pariskuntaa bongasin joissa mies jutteli koko ajan leppoisasti ostoksistaan, tyyliin eihän tässä mitään ole mutta KÄNNISSÄ! Eihän tää varmaan ahdistakaan jos on kännisssä 24/7.
Taidan painella ALKOon tästä itsekin. Ja asioin tästä eteenpäin tuossa lähikaupassa enkä Prisman ruuhkassa.
Jotkut aikuiset taantuvat uhmaikäisiksi, kun ohjeita ja määräyksiä annetaan. Riippuu varmaan ihmistyypistä.
Me ollaan suurperhe jossa lapset ulkoilee vaan oman perheen kanssa. Ulkopuolisesta saattaa näyttää kaveritapaamiselta.
Lasten leikkimiset eivät muuten niin huolestuta minua, mutta ihmettelen, ottavatko lasten vanhemmat ollenkaan huomioon sitä, mikä riski kaikkiin loukkaantumisiin ja tapaturmiin nyt liittyy? Silloin joutuu lähtemään ensiapuun, ja se tarkoittaa mahdollista altistumista, jos samaan paikkaan on päätynyt joku tietämättään koronaa sairastava. Lisäksi terveydenhuolto on ainakin HUSin alueella jo niin kuormittunut, että jonotusajat voivat olla pidempiä ja esim. leikkaukseen pääseminen hankalampaa. Nyt ei ole ollenkaan oikea aika pudota puusta tai törmäillä polkupyörillä.
Ehkä perheissä meno eskaloitunut sellaiseksi että lapsilla turvallisempaa ulkona?
Lasten kuuluu ulkoilla joka päivä, näinhän neuvolakin ohjeistaa.
Niin, ystäväni joka etäopiskelee kotona piti kahta lastaan suosituksista huolimatta päivähoidossa viime perjantaihin asti ja kävivät lasten kanssa tuttujen kanssa leikkitreffeillä. Kun kysyin, että miksi vie lapset hoitoon niin sanoi, että opiskelu on hankalaa jos lapset on kotona. No varmasti on mutta entä turvallisuus?!
Noh, nyt on koko neljän hengen perhe ollut maanantaista lähtien kuumeessa ja kovasti kipeitä. Isäkin sairastunut, vaikka usein kaikki flunssat välttää. Uskon, että kipeiden lasten kanssa entistä hankalampi etäopiskella.
Omat lapset olen joutunut laittamaan kouluun koska olen mieheni kanssa eturintamassa tällä alalla taistelemassa tätä pientä sitkeää virusta vastaan. Siellä omat 7- ja 8-vuotiaat viettää aikaa muiden samassa tilanteessa olevien lasten kanssa. He, jos ketkä ovat ne jotka tartuttavat mahdollisesti muita mutta minkäs teet....
Miten jos jatkossa aina huudatte ja annatte saarnan kaikille teidän mielestä väärin käyttäytyville ihmisille. Tottakai tuo lasten leikkiminen keskenään ulkona on maailman kamalin asia ja virus leviää juuri sen vuoksi.
Kyllä jokaisen lapsen pitäisi nyt vaan pysyä kuukausitolkulla sisällä. Kun minä niin sanon.
Vierailija kirjoitti:
Lasten leikkimiset eivät muuten niin huolestuta minua, mutta ihmettelen, ottavatko lasten vanhemmat ollenkaan huomioon sitä, mikä riski kaikkiin loukkaantumisiin ja tapaturmiin nyt liittyy? Silloin joutuu lähtemään ensiapuun, ja se tarkoittaa mahdollista altistumista, jos samaan paikkaan on päätynyt joku tietämättään koronaa sairastava. Lisäksi terveydenhuolto on ainakin HUSin alueella jo niin kuormittunut, että jonotusajat voivat olla pidempiä ja esim. leikkaukseen pääseminen hankalampaa. Nyt ei ole ollenkaan oikea aika pudota puusta tai törmäillä polkupyörillä.
No tietenkin vanhempien pitää sitoa lapset sänkyihinsä ja kun päästävät irti, niin kieltää kaikki muu liikkuminen paitsi hidas kävely. Mutta varmasti sittenkin löytyisi joku tyytymätön vinkumaan lasten tekemisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin sehän tässä ongelma onkin, että eivät ymmärrä. Ovat sen verran fiksuja. Enkä minä ainakaan pysty perustelemaan miksi kaverin näkeminen on jotenkin erittäin paha juttu samaan aikaan kun ihmisiä matkustelee busseissa, junissa jne ja käy töissä, kaupoissa on suorastaan tungoksia. Sen kaverin kanssa ainakin tietää, että vain terveenä tavataan. Muissa tilanteissa kuten kauppareissulla ei tiedä ketä siellä tulee vastaan. Fiksulle ihmiselle ei riitä "koska se on kielletty" vastaus. Fiksu ihminen miettii miksi se on kielletty ja kun huomaa ristiriitoja, niin kiellosta katoaa teho ja mietitään onko sitä nyt välttämätöntä noudattaa.
Voi olla teinille vaikeaa ymmärtää ja jos silti rikkoo rajoja toistamiseen, niin täytyy laittaa ne kovatkin faktat kehiin. Jopa aiemmin terveitä teinejä kuolee tautiin, oireeton kaveri voi tartuttaa ja teini tartuttaa taudin kaikkiin kenen kanssa on tekemisissä. Siiä voi mennä oman vanhemman henki, huonolla tuurilla omakin ja tartuntaketjut kun jatkuu niin monen muun henki. Sitten voi kysyä, että haluaako teini omalla toiminnallaan estää ihmishenkien menetyksiä vai haluaako omalla vastuuttomalla toiminnallaan aiheutta ihmishenkien menetyksen - pahimmillaan sen läheisen.
Mitä julkisiin tulee, niin joidenkin on kuljettava julkisilla jos ei ole mahdollista käyttää omaa autoa. Se on surullista, mutta julkisissakin voi noudattaa turvavälejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ne leikkivät lapset siellä tarhassakin? Miksi tästä nyt ei voisi olla yhtää mieltä? Näkee peukutuksistakin, että mielipiteet jakautuu kovin.
Tässä nyt ei vaan kysytä kenenkään mielipidettä asiasta, kun ohjeet on kerta annettu. Jos niitä ei noudata niin minusta siihen pitäisi saada rangaistus.
Virallinen ohjeistus on 10hengen tapaamisten rajoitus julkisella paikalla. Muutaman lapsen leikki taloyhtiön/jonkun pihalla ei täytä tuota. Se ei siis ole rangaistavaa, vaikka sinä sen olet niin halunnut käsittää.
Erilaisia ohjeistuksia on annettu välttää lähikontakteja, mutta ne ovat vain suosituksia. Sitä paitsi näissä suosituksissakin on tulkinta ja painotuseroja jopa näiden suositusten antajilla. Eli ei se ole mitenkään suoraviivaista, että ne muutama lapsi ei saisi leikkiä keskenään pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon kasvattanut lapseni siihen, että omaa älyä saa käyttää. Esim. joskus hänkin osaa laskea mikä on todennäköisyys. Nyt sen lasken minä. Todennäköisyys, että tartunnan saa päiväkodista tai pihaleikistä tai kaupan ostoskorista. Ja siis suhteutettuna maakunnan tilanteeseen. Ymmärrän toki, että kaikista ei ole tähän ja siksi on hyvä, että suoriakin ohjeita on.
Olette typeryksiä koko perhe. Etkö tajua ettei kyse ole siitä saatko juuri sinä tai pimppahedelmäsi tartuntaa. Te voitte olla kantajia ja välillisesti aiheuttaa naapurin mummon kuoleman. Mistä ihmeestä sinä tiedät mistä ja milloin tartunta tulee kun sitä eivät pysty ammattilaisetkaan ennakoimaan?!
Ihan kysymyksenä, miten naapurin mummo saa tämän taudin, jos noudattaa kanteeniohjeistusta? Hän ei saa tulla pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon kasvattanut lapseni siihen, että omaa älyä saa käyttää. Esim. joskus hänkin osaa laskea mikä on todennäköisyys. Nyt sen lasken minä. Todennäköisyys, että tartunnan saa päiväkodista tai pihaleikistä tai kaupan ostoskorista. Ja siis suhteutettuna maakunnan tilanteeseen. Ymmärrän toki, että kaikista ei ole tähän ja siksi on hyvä, että suoriakin ohjeita on.
Olette typeryksiä koko perhe. Etkö tajua ettei kyse ole siitä saatko juuri sinä tai pimppahedelmäsi tartuntaa. Te voitte olla kantajia ja välillisesti aiheuttaa naapurin mummon kuoleman. Mistä ihmeestä sinä tiedät mistä ja milloin tartunta tulee kun sitä eivät pysty ammattilaisetkaan ennakoimaan?!
En tiedäkään, eikä tiedä se mummokaan. Mutta todennäköisyyksiä on pakko laskea, jos koko yhteiskunta ei ole kiinni. Esim. jos sen mummon on pakko mennä kauppaan, sen kannattaa tehdä se heti kun kauppa aukeaa, koska siellä on vähemmän ihmisiä ja näin tartuttajia. Mun kannattaa antaa lapsen ulkoilla yhden kaverin kanssa kuin viedä päiväkotiin, jossa on enemmän mahdollisia tartuttajia. Koska en voi häntä töiden takia koko ajan valvoa.
Ei. Vaan sinä hoidat työsi ja lapsesi ohjeen mukaan kuten muutkin. Tai annat lapsesi sellaiselle, joka osaa hoitaa. Ei kaikilta vaan onnistu. Oman tappionsa voi myöntää ja sitten jatkaa elämää. Toisten altistaminen tartunnoille ei ole vaihtoehto vain jos omassa elämänhallinnassa on ongelmia.
Minulla on elämänhallinta paremmissa kantimissa kuin monella muulla. Ja jos yhtään käytät päätäsi, ymmärrät, että lapsen ulkoilu omassa metsässä yhden kaverin kanssa on huomattavasti pienempi ongelma kuin päiväkoti, mummo lähimarketissa tai naapurin Seppo bussissa. Myönnä sinä, että elämäsi kohokohta on päästä keulimaan nettikeskustelussa.
Fortnite, Minecraft ja GTA on hinkattu läpi jo niin moneen kertaan, että lapset ovat katsoneet ikkunasta ulos ja tajunneet, että onhan tuollakin elämää.
Itse olen törmännyt lapsiin nyt lähinnä metsässä, mikä on hyvä