Lapset jatkavat keskenään leikkejään - suosituksista viis
Miksi jotkut antavat lastensa leikkiä edelleen esim. pihalla muiden lasten kanssa vaikka tietäisivät suosituksista tai vaikka perheessä olisi riskiryhmäläisiä.
En ymmärrä - osaisiko joku avata tätä ajatuksenjuoksua. Tämän vuoksi on kohta ulkonaliikkumiskiellot.
Kommentit (250)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella tuntuu täällä olevan myös sellainen käsitys, että nämä THL:n ohjeet koskevat vain Uudellamaalla asuvia. Kyllä ohjeet koskevat ihan koko kansaa. Myös lapsia. Lasten osalta vanhempien tulee pitää huoli, että ulkoillessa ei olla kontaktissa perheen ulkopuolisiin ihmisiin.
Jos olet terve, saat
- hoitaa välttämättömät asioinnit (kauppa ja apteekki)
- ulkoilla, pitäen 1-2m turvavälin muihin kuin perheenjäseniinKokoontumiset ovat kiellettyjä ja ystävien tapaamista on vältettävä.
Sairaille, karanteenissa oleville ja riskiryhmille on tiukemmat ohjeet.
Ja nämä ohjeet koskevat KAIKKIA. Kenellekään ei ole annettu poikkeuslupia.
Ja lapset ovat päiväkodissa 1,5 metrin päässä toisistaan?
Sitten ovat. Joidenkin vanhempien on vietävä lapsensa päiväkotiin. Päiväkodissa henkilökunta pitää huolen lapsista parhaan tietonsa mukaan. Päiväkotipäivän jälkeen vanhempana pidät huolen, että myös lapsen osalta ohjeiden noudattaminen toteutuu.
Miksi meidän osan on otettava tautiriski itsemme ja lapsiemme kohdalla? Jos virus on kerta hengenvaarallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella tuntuu täällä olevan myös sellainen käsitys, että nämä THL:n ohjeet koskevat vain Uudellamaalla asuvia. Kyllä ohjeet koskevat ihan koko kansaa. Myös lapsia. Lasten osalta vanhempien tulee pitää huoli, että ulkoillessa ei olla kontaktissa perheen ulkopuolisiin ihmisiin.
Jos olet terve, saat
- ulkoilla, pitäen 1-2m turvavälin muihin kuin perheenjäseniinKokoontumiset ovat kiellettyjä ja ystävien tapaamista on vältettävä.
Sitten ovat. Joidenkin vanhempien on vietävä lapsensa päiväkotiin. Päiväkodissa henkilökunta pitää huolen lapsista parhaan tietonsa mukaan. Päiväkotipäivän jälkeen vanhempana pidät huolen, että myös lapsen osalta ohjeiden noudattaminen toteutuu.
Miksi meidän osan on otettava tautiriski itsemme ja lapsiemme kohdalla? Jos virus on kerta hengenvaarallinen.
Ammatinvalintakysymys. Myös sinun on noudatettava THL:n ohjeita.
Antaa lasten leikkiä. Turha niitä on rajoittaa. Suurempi vaara on eristää lapset sisälle ja kieltää kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon kasvattanut lapseni siihen, että omaa älyä saa käyttää. Esim. joskus hänkin osaa laskea mikä on todennäköisyys. Nyt sen lasken minä. Todennäköisyys, että tartunnan saa päiväkodista tai pihaleikistä tai kaupan ostoskorista. Ja siis suhteutettuna maakunnan tilanteeseen. Ymmärrän toki, että kaikista ei ole tähän ja siksi on hyvä, että suoriakin ohjeita on.
Olette typeryksiä koko perhe. Etkö tajua ettei kyse ole siitä saatko juuri sinä tai pimppahedelmäsi tartuntaa. Te voitte olla kantajia ja välillisesti aiheuttaa naapurin mummon kuoleman. Mistä ihmeestä sinä tiedät mistä ja milloin tartunta tulee kun sitä eivät pysty ammattilaisetkaan ennakoimaan?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkoleikeissä tarttumisriski ei voi olla kovin iso ja isompia lapsia on vaikea pitää kuukausikaupalla neljän seinän sisällä. Turvavälin voi opettaa.
Lapset käsittelevät traumat leikkiensä avulla. Oman tyttäreni nukkeleikissä isän roolissa oleva Ken-nukke heivattiin pois, kun leikkikaverin isä ja äiti erosivat. Asia on traumaattinen leikkikaverille, mutta jäi ilmiselvästi huolestuttamaan ja pelottamaan tytärtänikin, joka varmaan pelkäsi samaa tapahtuvan omallekin perheelle. Kyllä ne koronapelot käydään läpi lasten leikeissäkin. Yöuniinkin saattavat tulla.
Paljon suurempi ongelma lapselle on vanhempien ero kuin koronan sairastaminen. Ennemmin tai myöhemmin.
Kukaan ei ole käskenyt VIELÄ olemaan neljän seinän sisällä. Ulkoilu oman perheen kesken, pitäen riittävän etäisyyden muihin on terveille sallittua. Yhteydet muihin ihmisiin hoidetaan nyt etäyhteyksillä. Sinulle ei ole myönnetty erivapauksia.
Niin VIELÄ. Sitten kun käsketään, ollaan. Nyt lapseni saa ulkoilla ja jos ulkona on toinen lapsi, millä minä häntä estän toisen pihaan menemästä? Olen toki sanonut, että nyt ei saa monen kanssa leikkiä tai muiden lähellä olla. Ja ei, en voi olla koko ajan pihalla vahtimassa, koska työt. Vai lopetetaanko töiden teko, myös me jotka on kriittisille aloille listattu ja joista on pulaa? Ja kyllä, kriittisiä töitä tehdään myös etänä.
Voi elämä. Millä sinä estät omaa lastasi? Onko oikeasti olemassa tällaisia ihmisiä? Et päästä sinne pihalle jos et voi vahtia. Just sinun takiasi se leviää. ”Kun ei mun tarvii kun se on vaikeeta”.
Ei saisi syyllistää? Juuri ihan presidenttikin aika kovasti syyllisti juuri tällaisia täysin välinpitämättömiä ihmisiä. Todellakin syyllistän ja syytän just sinua ja kaikkia kaltaisiasi.
Niin, joko mä teen töitä, että saat sähköä tai sitten en tee ja vahdin lasta. Ymmärrätkö, että lapsi pihalla on pienempi huono kuin lapsi päiväkodissa tai se, että et saa sähköä?
Ai poljetko jollain kuntopyörällä sitä sähköä koko maalle yötä päivää? Ai kamala, kyllä se lapsi silloin pitäisi laittaa sinne päiväkotiin, aika kriittinen ala sulla. Jos et, niin kai sulla on työajat? Että sen jälkeen menet sen lapsen kanssa ulos? Ja jos se lapsi ei ole aivan jälkeenjäänyt niin eikö se ymmärrä että pysyy omalla pihalla eikä mene muiden kanssa? Aika hankalalta kuulostaa kyllä. Minun lapset ymmärtää kun sanon että pysytään omalla pihalla. Teen omat työni, en tosin sähköä kaikkien töpseleihin, ja menen sitten lasten kanssa ulos. Käyn lounastauollakin lasten kanssa ulkona. Katson muutoin ikkunasta että pysyvät kotipihalla. Sillä lailla niitä vahditaan🤷♀️
Jos olet terve, saat
- ulkoilla, pitäen 1-2m turvavälin muihin kuin perheenjäseniin
Kokoontumiset ovat kiellettyjä ja ystävien tapaamista on vältettävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet terve, saat
Ammatinvalintakysymys. Myös sinun on noudatettava THL:n ohjeita.
No, toivottavasti olemme sitten jonon kärjessä sairaalahoidossa. Siis me kaikki, jotka pakon edessä joudumme menemään yhä töihin ja viemään lapset päiväkoteihin.
On meinaan todella karua, että joku myöhäilee vain ylimielisesti "ammatinvalintakysymys", kun kysyn, miksi minun ja perheeni (ja monen monen muun) pitää ottaa tautiriski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon kasvattanut lapseni siihen, että omaa älyä saa käyttää. Esim. joskus hänkin osaa laskea mikä on todennäköisyys. Nyt sen lasken minä. Todennäköisyys, että tartunnan saa päiväkodista tai pihaleikistä tai kaupan ostoskorista. Ja siis suhteutettuna maakunnan tilanteeseen. Ymmärrän toki, että kaikista ei ole tähän ja siksi on hyvä, että suoriakin ohjeita on.
Olette typeryksiä koko perhe. Etkö tajua ettei kyse ole siitä saatko juuri sinä tai pimppahedelmäsi tartuntaa. Te voitte olla kantajia ja välillisesti aiheuttaa naapurin mummon kuoleman. Mistä ihmeestä sinä tiedät mistä ja milloin tartunta tulee kun sitä eivät pysty ammattilaisetkaan ennakoimaan?!
En tiedäkään, eikä tiedä se mummokaan. Mutta todennäköisyyksiä on pakko laskea, jos koko yhteiskunta ei ole kiinni. Esim. jos sen mummon on pakko mennä kauppaan, sen kannattaa tehdä se heti kun kauppa aukeaa, koska siellä on vähemmän ihmisiä ja näin tartuttajia. Mun kannattaa antaa lapsen ulkoilla yhden kaverin kanssa kuin viedä päiväkotiin, jossa on enemmän mahdollisia tartuttajia. Koska en voi häntä töiden takia koko ajan valvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkoleikeissä tarttumisriski ei voi olla kovin iso ja isompia lapsia on vaikea pitää kuukausikaupalla neljän seinän sisällä. Turvavälin voi opettaa.
Lapset käsittelevät traumat leikkiensä avulla. Oman tyttäreni nukkeleikissä isän roolissa oleva Ken-nukke heivattiin pois, kun leikkikaverin isä ja äiti erosivat. Asia on traumaattinen leikkikaverille, mutta jäi ilmiselvästi huolestuttamaan ja pelottamaan tytärtänikin, joka varmaan pelkäsi samaa tapahtuvan omallekin perheelle. Kyllä ne koronapelot käydään läpi lasten leikeissäkin. Yöuniinkin saattavat tulla.
Paljon suurempi ongelma lapselle on vanhempien ero kuin koronan sairastaminen. Ennemmin tai myöhemmin.
Kukaan ei ole käskenyt VIELÄ olemaan neljän seinän sisällä. Ulkoilu oman perheen kesken, pitäen riittävän etäisyyden muihin on terveille sallittua. Yhteydet muihin ihmisiin hoidetaan nyt etäyhteyksillä. Sinulle ei ole myönnetty erivapauksia.
Niin VIELÄ. Sitten kun käsketään, ollaan. Nyt lapseni saa ulkoilla ja jos ulkona on toinen lapsi, millä minä häntä estän toisen pihaan menemästä? Olen toki sanonut, että nyt ei saa monen kanssa leikkiä tai muiden lähellä olla. Ja ei, en voi olla koko ajan pihalla vahtimassa, koska työt. Vai lopetetaanko töiden teko, myös me jotka on kriittisille aloille listattu ja joista on pulaa? Ja kyllä, kriittisiä töitä tehdään myös etänä.
Voi elämä. Millä sinä estät omaa lastasi? Onko oikeasti olemassa tällaisia ihmisiä? Et päästä sinne pihalle jos et voi vahtia. Just sinun takiasi se leviää. ”Kun ei mun tarvii kun se on vaikeeta”.
Ei saisi syyllistää? Juuri ihan presidenttikin aika kovasti syyllisti juuri tällaisia täysin välinpitämättömiä ihmisiä. Todellakin syyllistän ja syytän just sinua ja kaikkia kaltaisiasi.
Niin, joko mä teen töitä, että saat sähköä tai sitten en tee ja vahdin lasta. Ymmärrätkö, että lapsi pihalla on pienempi huono kuin lapsi päiväkodissa tai se, että et saa sähköä?
Ai poljetko jollain kuntopyörällä sitä sähköä koko maalle yötä päivää? Ai kamala, kyllä se lapsi silloin pitäisi laittaa sinne päiväkotiin, aika kriittinen ala sulla. Jos et, niin kai sulla on työajat? Että sen jälkeen menet sen lapsen kanssa ulos? Ja jos se lapsi ei ole aivan jälkeenjäänyt niin eikö se ymmärrä että pysyy omalla pihalla eikä mene muiden kanssa? Aika hankalalta kuulostaa kyllä. Minun lapset ymmärtää kun sanon että pysytään omalla pihalla. Teen omat työni, en tosin sähköä kaikkien töpseleihin, ja menen sitten lasten kanssa ulos. Käyn lounastauollakin lasten kanssa ulkona. Katson muutoin ikkunasta että pysyvät kotipihalla. Sillä lailla niitä vahditaan🤷♀️
Mistä teitä älypäitä riittää. Ei, en polje, hoidan tietojärjestelmää. Mutta turha selkeästikään avata sitä asiaa enempää. Ja kyllä lapsi saa olla omassa pihassa ja omassa metsässä. Siellä nyt sattuu vain välillä olemaan myös yhteisen pihan lapsi. Ja kyllä ulkoilen myös lapseni kanssa muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä teitä älypäitä riittää. Ei, en polje, hoidan tietojärjestelmää. Mutta turha selkeästikään avata sitä asiaa enempää. Ja kyllä lapsi saa olla omassa pihassa ja omassa metsässä. Siellä nyt sattuu vain välillä olemaan myös yhteisen pihan lapsi. Ja kyllä ulkoilen myös lapseni kanssa muutenkin.
Ai hoidat tietojärjestelmää! Niin kuule minäkin ja aika moni muukin. Silti meidän kaikkien pitää vahtia ja kieltää niitä lapsia, ja varmistaa että menee perille. Pitää hoitaa kotikoulu, lounas ja ne ulkoilut. Miksi sinä olisit muka joku poikkeus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa vanhemmista ei osaa viettää aikaa lastensa kanssa, eikä osaa ottaa vastaan lapsensa turhautumista ja kiukkua. Eivät myöskään osaa asettaa rajoja, eivätkä järjestää kehittävää tekemistä.
Lapsen kasvatus on jäänyt päiväkodille, koululle ja harrastustoiminnalle. Normaalissa arjessa ei lasten kanssa olla parhaimmillaankaan kuin pari tuntia päivässä. Lapsen kanssa oleminen tarkoittaa käytännössä päivällisen syömistä ja iltatoimia.
Yhtäkkiä pitäisikin ihan oikeasti alkaa kasvattamaan lastaan ja aktiivisesti ohjata lasta sallittujen ja mielekkäiden toimintojen pariin. Tehdä asioita yhdessä lapsen kanssa ja toimia lapselle esimerkkinä. Tukea lasta tunnekuohuissa ja koulunkäynnissä. Luopua omasta rennosta olemisesta ja alkaa olemaan aktiivisesti vanhempi.
Onhan se itselle paljon mukavampaa antaa lasten mennä kavereidensa kanssa, niin pääsee paljon helpommalla.
Erityisesti tätä sormien välistä katsomista ja hälläväliä asennetta tuntuu olevan teinien vamhemmilla. Kun ei olla asetettu rajoja aikaisemmin, eikä hyvää keskusteluyhteyttä lapseen ole, niin ollaan keinottomia teinin uhman ja tunnekuohujen edessä.
Meillä lapset eivät näe tällä hetkellä kavereitaan, mutta mun on pakko kommentoida sun tekstiä muuten. Meidän lähipiiristä moni vanhempi on etätöissä ja se tarkoittaa monella sitä, että esim. palaverit on pidettävä tiettyihin aikoihin ja luurit korvalla on pakko olla klo 8-16. Jotkut pystyvät hoitamaan etätyönsä joustavammin. Ymmärrätkö että se tarkoittaa sitä, että ei sen lapsen kanssa ehdi viettämään päivisin aikaa, vaan moni pienempi lapsi on hunningolla ja saa/joutuu katsomaan nettiä vähän liikaa. Eivät he sen enempää saa vanhempien läsnäoloa kuin normaalissa päiväkotiarjessa.
Meillä molemmat teemme etätöitä ja kyllä olemme miehen kanssa kertoneet toisillemme milloin pakolliset palaverit jne. Sitten rytmittäneet päivää siten, että toinen touhuaa lapsen kanssa puoli tuntia, sitten ruokailu ja ulos ja toinen jatkaa siitä vaikka ulkoilua ja tekee myös jotain lapsen kanssa. Kaikki pakolliset työt tehdään, kokoukset hoidetaan ja tarvittaessa vielä meilit illalla luetaan kun lapset on nukkumassa. Vanhempina olemme ensisijaisesti vastuussa lapsistamme, työmme hoidamme siinä samalla ja tiedämme, että ymmärrystä löytyy, koska KAIKKI ovat samassa tilanteessa. Meidän velvollisuus on tehdä voitamamme sen suhteen, että emme saisi lepsun hälläväliä käytöksen vuoksi ainakaan virusta ja levittäisi sitä eteenpäin.
Päivähoidon ymmärrän silloin kun molemmat vanhemmista toimivat kriittisillä aloilla eivätkä etätyöt ole mahdollisia. Sitä varthenhan päivähoito on vielä tarjolla ja vahvasti suositeltu, että muut ottavat lapset pois hoidosta.
Tiedätkö, että kaikilla ei ole miestä, jonka kanssa voi pallotella hoitovuoroja? Hyvähän se on omaa kilpeä kiillotella, kun on etuoikeutetussa asemassa. Et vaikuta muutenkaan erityisen empaattiselta ihmiseltä.
Missä päin Suomea? Ei meillä lapset ole leikkineet ulkona pariin viikkoon. Asumme kerrostalossa, eikä tuolla pihalla näy ketään lapsia leikkimässä. Olen vienyt lapsia viime viikonloppuna viimeksi leikkipuistoon, jossa ei ollut muita kuin minä ja omat lapseni. Eilen käytiin illalla vähän ulkoilemassa: paistettiin makkaraa luontopolun laavulla. Oltiin ainoa perhe koko laavulla, pari vanhempaa ihmistä kulki ohi, eivät pysähtyneet.
Lapseni käy samaa päiväkotia kuin naapurin lapsi. Leikkivät siis lähietäisyydellä toistensa kanssa päivittäin sisällä. Miksi eivät siis voisi leikkiä viikonloppuisin puistossa?
Setä Darwin korjaa nyt daijumpia pois.
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti kuvittelette, että lapsiperheet voivat nököttää viikkotolkulla neljän seinän sisällä ilman kavereita tai yhtään mitään? Samaan aikaan Helsinki-Vantaalta pursuaa tuhansia matkustajia julkisilla välineillä suoraan korona-alueilta ympäri Suomea. Ja te valitatte, että lapset ulkoilevat!
Juu ja ei noudateta omaehtoista 14 päivän karanteenia. Täydellistä piittaamattomuutta muista ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet terve, saat
Olen riskiryhmäläinen ja silti minun on käytävä töissä. Lapset tottakai päiväkodissa. Ulkoilen viiikonloppuisin lasteni kanssa ja tapaavat silloin tällöin saman päiväkodin lapsia leikkikentällä. Kuitenkin ovat viikot yhdessä.
En voi mitenkään pitää 9 ja 11-vuotiaita poikiani täysin sisällä. Käyvät pyöräilemässä ja joskus tapaavat yhden kaverin ulkona. Meinasitteko oikeasti pitää lapsenne täysin eristettynä kavereista, jos epidemia kestää 4-6 kk? Lapsen mielenterveys joutuu siinä kovalle koetukselle.
Vierailija kirjoitti:
Setä Darwin korjaa nyt daijumpia pois.
Näin on. Nämä daijut tartuttavat toimillaan muita, siksi on nyt hyvä olla kotioloissa ja pitää myös lapsensa erossa daijujen lapsista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsivihasi ja katkeruutesi paistaa, kandeisko poistaa viesti? Ei kukaan normaalijärkinen puhu "pimppahedelmistä". Taidat olla vähän hysteerinen.